5 jarige tinkerhengst Galypso @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

5 jarige tinkerhengst Galypso @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 12:02

Hier op mijn stagein Polen ben ik nou 1,5 maand met Galypso bezig, ik rij hem nu om de dag.
Galypso is een 5 jarige hengst en hij gaat in September naar de hengstenkeuring.
De 2 jaar dat hij onder het zadel is, is er weinig met hem gedaan, enkel buitenritten en af en toe is hij gebruikt voor lessen, maar niet veel. Afgelopen winter is hij alleen in de stapmolen geweest en verder is hij niet onder het zadel geweest.
Ik had voor ik hierheen ging (in februari) had ik een jaar niet gereden, dus het was weer even wennen voor mij.
Maar ons niveau zal dus B zijn.
Mijn doel met hem is om hem lekker te laten ontspannen en vooral spiertjes te kweken, zodat hij mooie gespierd is voor de keuring. De rechtergalop is een groot probleem voor hem, ik kan hem niet rechts laten aanspringen, alles geprobeerd, instructrice erbij, andere stagiaires erbij, maar het lukt nog steeds niet.... Maar er zijn toch geen galop foto's bij :)
Nu ik de foto's zie, lijken mijn beugels erg kort, maar voor mijn gevoel zijn ze wel lang, maar ik krijg mijn bovenbeen, zeg maar niet meer verticaler dan dit, omdat Galypso vrij breed is.... Heeft iemand hier misschien tips voor?
Verder heb ik kapstokjes en ik moet mn hakken meer uitdrukken.
Ik zou graag tips willen!!

Hij loopt hier wel lekker ontspannen
Afbeelding

draf, mijn benen :n
Afbeelding

Ik val een beetje naar voren en weer mn benen....
Afbeelding

Voor je blijven kijken!
Afbeelding

En een kort filmpje :)

Bedankt voor het kijken en laat alsjeblieft wat tips voor me achter! :wave:

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:49

Ziet er leuk uit Meike! :j Leuk beestje.

Wel voor je blijven kijken, en je beentjes op de plaats houden hea. ;)

Palmera

Re: 5 jarige tinkerhengst Galypso @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:18

Mooi paardje hoor!

Dat probleem met die benen heb ik ook...... Lukt mij nooit om ze stil te houden met die hobbezak van mij, dus wellicht komt hier de ideale tip voorbij!

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:20

Leuk paard is het!
Tips voor je benen is misschien zonder beugels te gaan rijden?
Wat bij mij wel eens helpt is mijn voeten uit mn beugels en even mijn benen zo ver mogelijk te strekken, dan je been goed leggen. Beetje moeilijk uit te leggen :P

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:22

Leuk paard! :)

Probeer je tenen naar binnen te doen, en ze stil te houden.
Ik weet hoe moeilijk het is, het lukt mij ook nog niet.
Het werkt wel om leren chaps/laarzen aan te doen, dat houd je benen wat stiller!

Je beugels zijn wel aardig lang!
Ik vind ook dat je je haken wat meer mag uitdrukken en niet voorover vallen.

Let ook op dat je geen pianohandjes hebt en probeer ze wat meer te tillen! :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:41

Zoals je al zegt lijken je beugels erg kort, dat lijkt niet maar dat is zo. Ik zou ze toch zeker een paar gaten langer doen en de beenrol toepassen. Maak je benen lang, ontspan je knieën, draai je hakken naar buiten en zet ze in het zand. Ik zou eerst werken aan jouw houding en ontspanning in je lichaam. Maak je zelf lang en ontspan je rug en bekken. Ook trek je een holle rug ontspan hierbij je schouder(bladen) draai er rondjes mee, schouders naar je oren en weer terug en je armen even laten wapperen zodat de spanning eruit gaat. Laat iemand zijn hand achter jou rug plaatsen in een rechte lijn en duw jou rug daar tegen aan daarna moet die gene als het goed is jou spanningsplekken voelen en laat hem die weghalen (door wat oefeningen met zijn handen op jouw spieren etc.)

Ook lijkt het heel erg alsof je in de teugels knijpt, neem denkbeeldig een vogeltje in je hand + teugels, het vogeltje mag niet weg maar wil ook niet dood. Nu knijp je hem dood, ontspan je hand en ga mee vanuit je ellebogen, geef het vogeltje de kans om zich in te nestelen in jou hand en te kunnen ademen (heb dus een vriendelijke hand). Ik denk dat het probleem van je benen niet goed op te lossen is om zonder beugels te gaan rijden, het kan je beenligging wel verbeteren maar oplossen niet helemaal. Als je namelijk zonder beugels rijd moet je balans zien te vinden op de paardenrug na een aantal lessen zonder beugels zit je vaak stiller en ontspannender.

Denk er telkens aan om te drijven vanuit je kuiten en niet continu te drijven wat je nu dus heeeel erg doet. Wees consequent in je fases: 1: bovenste kuithulp 2: onderste kuithulp 3: hak 4: zweep. Na een tijdje kun je de fases opvoeren en 1: bovenste kuithulp -> 2: zweep om hem zo beter aan je been te brengen. Als je, je hakken naar buiten draait zul je dat in het begin onprettig vinden maar hierdoor liggen je benen niet meer zo dicht bij zijn buik en stoor je hem niet meer met je benen, na een tijdje wordt deze houding normaal en ben je, je meer bewust van je been(hulpen).

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je denkt dat lange beugels niet kan (spiek even in mijn profiel). Ik denk dat je zelf ook iets te veel aan het sleutelen bent aan de pony, eerst aan jou houding werken je merkt dat je paard dan beter reageert op jouw hulpen en zo al beter gaat lopen. Jouw spanning breng je nu duidelijk over op je paard waardoor hij niet correct gereden wordt (verkeerden spieren trainen). Ik snap dat je zsm. de spieren erop wil hebben en dat moet ook best lukken maar dan moet je hem wel correct rijden. Rijd hem van achter naar voren en rijd veel tempowisselingen, figuren en ga af en toe even naar buiten of loop wat balkjes. Zijn linker achterbeen lijkt ook een kleinere pas te maken, train die goed laat dat been lekker onder de massa komen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 14:57

dankjewel!
Dat zijn echt goede tips waar ik mee aan de slag kan.
Bedankt!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:22

vind je benen net iets te lang. Dan moet je moeite doen om licht te rijden, en gaan je benen zo zwabberen. OP HET FILMPJE
maar de gewone foto's lijken ze goed :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:28

Lichtrijden moet je ook niet doen vanuit je benen maar vanuit je bekken. Door de passen van je paard wordt je als het waren omhoog gegooid als je soepele bekken hebt vangen die de schokken op waardoor je gaat lichtrijden. Nu leunt ze teveel in haar beugels en vangt ze de klappen op met haar rug (als je na het rijden rug/nek klachten hebt kan dat dus hierdoor komen). Probeer dus je bekken te ontspannen en de klappen op te vangen met je bekken als het goed is moeten je benen dat ook stil blijven.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:47

Grrr lekker dat je topic op RT staat :P

Filmpje kan ik niet bekijken, laptop loopt daar op vast.

Van de foto's af lijkt het dat 'ie actiever mag, meer tak-tak-tak en gaan!

Voor je benen, neem 2 punten in de bank (bij de A en C bijv) waar je elke keer als je er langs rijdt je moet controleren of ze goed liggen. Om ze goed te krijgen, beugels uit, je benen extreem naar binnen draaien (je knieën dus zo veel mogelijk tegen het zadel aan en je hakken zo veel mogelijk er vanaf) en dan je been naar beneden leggen en je beugels aan.
En als genoemd, zonder beugels rijden! Dan merk je meteen hoe belangrijk goed zitten is!

Verder loopt 'ie er trouwens lekker aan! :j

Desiree1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:58

Leuk paardje, je mag je handen iets hoger houden, en je tenen naar binnen :)

hanneloreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:41

mooi paard.
ik vind dat het er al aardig uit ziet. je benen zijn inderdaad wel een probleem. Ik had dit ook en heb een tijdje zonder beugels gereden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:21

Hey Meike,
Kom ik ook weer eens een topic van jouw tegen... Leuk paardje hoor..

Wat betreft je benen, zonder beugels rijden probeer om vanaf je heup je been naar binnen te draaien en probeer je hak weg te duwen.. Levert spierpijn op maar helpt wel...

Ook zit je erg met je handen op schoot, die mogen een stuk hoger, dichterbij elkaar en naar voren.

Wel leuk dat je weer een paardje kan rijden... Succes ermee!!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:50

vooral om de stand van je voeten te verbeteren raad ik je aan goed op de binnenkant van je bovenbenen te gaan zitten. draai je bovenbenen als je gaat zitten dus voor je gevoel vlink naar binnendraaien.

voor de rest zou je je armen vanuit je schouder van mij veel meer mogen ontspannen, en minder druk op de mond mogen zetten.
probeer vooral meer mee te gaan in de beweging van het hoofd van het paard met je hand, denk daarbij vooral aan geven ipv nemen. je zult zien dat het paard veel sneller en beter in de aanleuning gaat lopen en makkelijker zal ontspannen.

voor de rest vind ik het echt een onwijs gaaf paard, mooi behand ook :j

succes met de verdere training ;)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:11

ziet er leuk uit!
probeer alleen je tenen naar binnen te draaien en niet bij elke pas aan te drijven;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:20

Ik vind het er op het filmpje erg gehaast uit zien, probeer hem eens in een rustiger tempo te laten draven zonder je handen te gebruiken. Dus zelf duidelijk een stuk langzamer gaan lichtrijden en zorgen dat je níet elke pas aandrijft ;) je kan je stem er ook bij gebruiken maar stoor hem verder niet van voor.

Verder lekker door oefenen en tempowisselingen rijden, en goed om je eigen houding denken !

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:31

allereerst bedankt voor de tips!
Ik heb vandaag weer gereden en het ging beter, helaas kan ik mn benen niet goed beoordelen van bovenaf, maar volgens mij ging het al wel beter.
maar het lijkt misschien of ik op de foto's mn handen veel gebruik of teveel knijp, maar dit is niet zo!
Het vogeltje is niet dood :P en Galypso is juist heel licht in de hand. Ik heb bijna niks vast!

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:36

hy lijkt echt zo veeel op mijn oude paard .
maar zyn wel leuke foto'ss :D