Tsja, titel is misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zal het uitleggen. Ik rijd een pony van 20 jaar, nog super in conditie, ziet er hartstikke goed uit en heeft genoeg energie. Ik stap altijd echt ruim (10/15 min.) in, waarvan ik haar ongeveer op de helft in de hand stel. Eerste keer oppakken in stap en de eerste keer aandraven doet ze altijd heel netjes. Heel licht in de hand, goed voorwaarts en goed actief achter.
Dan kan ik een tijdje draven, maar daarna begint ze altijd wat hangerig te worden en is ze niet meer zo licht en constant. Dan loopt ze te sloffen en reageert ze ook veel minder op mijn benen. Het is niet zo dat ze moe is, want op het moment dat ik aangalopeer, wil ze op elke lange zijde alleen maar hard, harder, hardst. En als ik haar zou laten gaan, zou ze zo 10 minuten in haar 6e versnelling rondsjeezen.
Dat voel je gewoon echt, dat ze echt nog heel voorwaarts wil dan. En ook als ik dan tussendoor eventjes gestapt heb, na de galop, en ik wil haar oppakken, dan is ze juist heel erg plakkerig tegen mijn benen en moet ze echt weer even flink gemotiveerd worden om zich gewoon weer netjes rond te maken in d'r hals, dan houdt ze hem meestal gewoon een rondje zo lang mogelijk. Terwijl de eerste keer oppakken gewoon echt vanzelf gaat, bij wijze van spreken. Als ik haar dan weer netjes heb, draaf ik nog een keertje aan en ook dan kan ik weer eventjes lekker ontspannen draven. Maar dan begint ze echt na 5 minuutjes alweer te hangen en kun je eigenlijk maar beter gelijk stoppen, want het wordt ook niet beter als je doorrijdt.
Nu vraag ik me af, waar kan het aan liggen? Ik zat zelf te denken aan verveling, dat ze gewoon niet zo'n zin heeft om 'zo lang' (nja, na een half uurtje merk ik het al, dus is helemaal niet lang) rondjes door de bak te lopen? Het probleem kan ook heel erg bij mezelf liggen, dat ik haar onbewust te weinig bezig houdt, omdat ik dan 'blij' ben dat ze zo goed voelt. Misschien moet ze wel gewoon echt constant bezig gehouden worden, continu (schijn)overgangen, figuren, tempowisselingen etc. Ze kan wel veel, zoals bijv. omspringen in galop. Merk wel dat als ik dat doe, ze dan heel voorwaarts wordt ineens, maar ook wel 'vrolijk'. Dat die oortjes erop gaan en dat ze echt wil. Hetzelfde verhaal met overgangen stap-galop. Dan is ze wel heel wakker, actief en oplettend.
Wat denken jullie? Is dit herkenbaar? Wat doen jullie om dit op te lossen? Misschien nog iemand die een andere oorzaak zou kunnen bedenken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik doe het wel af en toe, even tussendoor, maar niet zo lang omdat ze anders gewoon teveel versnelt.