hoe snel-fit-redelijk hevig-paardje rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

hoe snel-fit-redelijk hevig-paardje rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:48

hallo, op de manege is er een paardje, zeer vlot, ook nog jong. En ik heb er nu één keer op gereden. maar als ie er vandoor wil, wat moet ik dan doen, trekken aan de teugels? dan rijd je niet met gevoel ????!!! hoe doe je dit, heb je hier ervaring mee?
groeten

Dani

Re: hoe snel-fit-redelijk hevig-paardje rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:01

Waarom gaat hij er vandoor, uit angst of uit enthousiasme? In het eerste geval, rustig blijven, terugrijden (qua snelheid) en opnieuw langs het enge rijden.

Bij enthousiasme, kan je hem het beste op een kleine volte zetten en vanuit daar terugnemen. Om het te voorkomen, hou hem constant bezig. Voltes, tempowisselingen, binnen- en buitenstelling; van alles om hem aan de gang te houden, zodat hij de tijd niet heeft om te gaan rennen.

Overigens zou ik dit ook even met je instructeur bespreken, die ziet het paardje tenslotte dagelijks. :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:03

DaniBanani schreef:
Waarom gaat hij er vandoor, uit angst of uit enthousiasme? In het eerste geval, rustig blijven, terugrijden (qua snelheid) en opnieuw langs het enge rijden.

Bij enthousiasme, kan je hem het beste op een kleine volte zetten en vanuit daar terugnemen. Om het te voorkomen, hou hem constant bezig. Voltes, tempowisselingen, binnen- en buitenstelling; van alles om hem aan de gang te houden, zodat hij de tijd niet heeft om te gaan rennen.

Overigens zou ik dit ook even met je instructeur bespreken, die ziet het paardje tenslotte dagelijks. :)

Mee eens, en hierbij het belangrijkste nog..op je ZIT terugrijden! Als het bij, terecht angs is, dus als je paardje echt is geschrokken en dan bedoel ik geen spelletjes spelen..dan rustig terugnemen. Maar als het gewoon een loopje nemen is inderdaad bezig houden met voltes en hem flink aan het werk zetten. Maar niet met haast, hij moet gelijk teruggaan in jouw tempo en anders zet je hem maar even flink op de rem hoor..klaar is klaar. Maar je moet eigenlijk deze ren-gelegenheid niet voor hem maken, houdt hem actief bezig met oefeningen na elkaar dan gaat hij zich ook niet vervelen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:54

DaniBanani schreef:

het is eerder enthousiasme :P ja tempowisselingen zei mijn instructeur ook al. Morgen is mijn wekelijkse manege-dag, ik hoop dat ik dan nog eens op de enthousiaste kan :D

ch_ntii123

Re: hoe snel-fit-redelijk hevig-paardje rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:03

eerst veel stops oefenen (met je zit) zodat hij door heeft dat als jij die beweging maakt dat hij moet stoppen.
Daarna zou ik kiezen voor óf in de volte sturen , of kleine kneep bewegingen maken met je handen, NOOIT enkelt trekken, hier wordt het paardje alleen maar sterk van enpakt vervolgens het bit vast.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:46

Begin met het oefenen van halthouden/ terugrijden vanuit stap. Als hij te snel gaat kan je de volte op sturen. Langzaam aan uitbreiden naar draf vervolgens