Zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crash

Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:29

Zelf ben ik bezig met he zadelmak maken van mijn paard,
2 weekjes gezadeld longeren (beugels los), opspringen, hangen, zitten, aan de longe ...
Deze week belde ik met een man met een heel andere techniek dan ik nl.
Opzadelen, longren (15 min), er op en 60 km lang het bos in trekken _-:(

Hoe denken jullie over zadelmak maken en hoe doen jullie het?

(Even ter informatie: ik heb al genoeg paarden zadelmak gemaakt maar ik wou maar weten of er nog andere manieren waren)

bobolien

Re: Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:31

ik zou het gewoon op je eigen manier doen lijkt me toch wat vertrouwder voor paard en jezelf moet nog veelste veel leren om er meteen zo´n afstand meteen op te gaan zitten als die dan een nare ervaring krijgt zal dat alleen maar bellemeren

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:05

pff 60 km jeetje dat dat paard het volhoud komt op zijn knieen binnen man.....Nee hoe jij het doet zou ik het gewoon doen lekker rustig vertrouwen krijgen....

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:35

60 km?!?!? Dat hou je zelf toch ook niet vol?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:14

jeetje :(:) das wel erg ver. word het paard wel rustig van, maar ik denk niet dat je bij een paard dat nog nooit is bereden verder komt (met geluk) dan 20 m haha.
ik denk dat jij een betere manier hebt. zelf doe ik het ook altijd zo, alleen lange lijn, en fiets ik ook veel (worden ze heel verkeers mak van :P )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:22

ieder zijn manier en ervaring e.
Ik doe altijd gewenning, aan longe, dan hangen enzo altijd stapjes verder.
Een paard is een conditioneringdier, dus halt moet er op staan. dus onvoorwaardelijk moet dit er op staan vooralleer ik erop kruip. en dusdanig nog geen problemen meegemaakt met dieren die ik zelf zadelmak gemaakt heb.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:33

Longeren om stemhulpen te leren, op en afstappen, daarna los met een helper in de bak erop.
De twee weken erna langzaam aan het bit laten wennen en stuur en rem monteren. Daarna veel rechtuit het bos in. Meestal even vooraf gegaan aan kleine trainingssessie in de bak van een minuut of 10 en dan een buitenritje van ca. 5 kilometer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:37

60 km? Hmm, ik heb toch ernstige twijfels bij dat verhaal.
Dan ben je toch al snel 3 uur onderweg, lijkt me niet dat een (semi) prof daar de tijd voor heeft, bovendien is het nogal achterhaald.
Als je diezelfde 3 uur verspreid over een week ben je elke dag maar even bezig en bereik je veel meer.

Zelf doe ik het altijd in het tempo van het paard, bij sommigen zit ik er na 3 dagen al op, bij anderen pas na 2 maanden.

Maar er zijn al zoveel topic's over dit onderwerp, je had ook de zoekfunctie kunnen gebruiken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:50

Ik ken wel een verhaal van iemand die on-handelbare paarden zo reed. Die zadelde op op, en reed dus inderdaad direct naar buiten. Door het dorp, door sloten, over de akkers, door het bos. En die paarden waren zo overdonderd dat ze daarna gigantisch braaf bleven..

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:37

Beetje zielig vind ik het... Maar het helpt volgens mij wel.
Ik zou als ik jou was lekker doorgaan hoe je het nu doet.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:48

de manier van die man komt vaker voor, vooral bij zogezegde paardenfluisteraars. is eigenlijk gebaseerd op vroeger, zoals cowboys deden. Die paarden worden op een uurtje (bij manier van spreken) zadelmak gemaakt, en daarna ermee wegrijden. Is allemaal goed en wel, maar die mannen hun paarden dienden enkel voor lange afstanden. die gingen er niet mee in de bak werken, springen, dressuur, enzovoort. dus qua beenhulpen en andere hulpen was het gene vette :P . hoewel ik ook een merrie heb, 6 jaar nog niet zadelmak bij wie ik deze techniek min of meer ga toepassen, omdat dit voor HAAR de beste manier is. Zij is immens claustrofobisch, zelfs in een piste, dus den buiten is het beste.
Als ik een paard zadelmak maak, kijk ik gewoon naar het paard, en wat bij hem past. Maar meestal zo: longeren, stemhulpen leren, zadeltje erop, erover hangen, alles eens goed laten flapperen onder boven en naast, in de stijgbeugels hangen, erboven hangen, langzaam zitten, en hopla... Dit wel allemaal over een termijn van weken natuurlijk :P . je moet de manier gebruiken die het beste bij je past, want anders ga je jezelf tegenwerken, en een paard voelt dat ook.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:36

Ik persoonlijk heb kennis gemaakt met veel verschillende manieren van zadelmak maken en heb er zo mijn eigen "tactiek" op nagehouden: ik ga een jong paard eerst longeren met zadel en hoofdstel, later ga ik opstappen, zorg ik dat mijn broertje met zijn pony klaar staat en dan gaan we meteen de eerste keer een buitenrit maken. werkt perfect paard let niet zo veel op de ruiter, wanneer die niet wil lopen rijd mijn broertje gewoon door en uiteindelijk gaat het paard dan achter de pony aan, zou die aan de kletter gaan duurt dat nooit zo lang aangezien ze niet bij de pony vandaan willen, het paard is immers een kudde dier

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:26

ik las dat je al meerdere paarden zadelmak had gemaakt,nou als dat altijd goed ging waarom zou je het dan nu ineens anders gaan doen?
doe het lekker op je eigen manier en met geduld.
paasei 60 km,,,,,pppfff arm beest.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:34

ik denk dat ik al weet over welke man je het hebt;-)...

ja.. ik vind het allebei iets hebben, en je moet het eigenlijk combineren..

het in een keer erop en rijden, laat je het paard merken dat hij voor de ruiter niet hoeft te vluchten. Hij klimt er gewoon op, en geeft gas het bos in, waar het paard met hele andere dingen te maken krijgt zoals slootjes, boomstammen, takken, echt vanalles, waardoor het paard zich daarmee bezig houdt en zo merkt dat de ruiter geen bedreiging is voor hem.

Aan de andere kant, zoals het vrijwel het meeste gebeurd; eerst longeren, dan met zadel dan een keer hangen etc. Wat er dan vaak gebeurd is dat je te voorzichtig gaat doen, dus heel zachtjes hangen, daarna heeeeel voorzichtig gaan zitten , heel zachtjes de beugels aan doen en als hij maar niet schrikt of vlucht.

Tja... dan maak je hem een beetje bang waar hij niet bang voor hoeft te zijn. Zal niet zeggen dat iedereen voorzichtig doet, maar vaak doe je het ook onbewust.

Terwijl juist, zoals de methode van de man eigenlijk het is alsof alles normaal is, zo moet het, niks aan de hand en lopen maar.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:38

hier bij ons gaat het op de snelle manier.
wij maken veel paarden zadelmak de ene week 5 de andere week 15 verschilt nogal,dit zijn paarden voor handelaaren en particulier.
paard krijgt meteen een zadel op en hup los in de bak,even uitbokken en rennen,en dan hup er op,goed voorwaarst houden klaar!de volgende dag hetzelfde weer maar dan eerst even aan de longe zodat het paard een beetje snapt wat lings en rechts is.
wij doen dit al jaren zo en nooit problemen achteraf gehad!
en heel wat van deze paardjes lopen nu internationaal op wedstrijden en ook een aantal goedgekeurde hengsten,de theorie als je ze zo zadelmak maakt krijgen paarden een trauma van of later problemen mee,gaat hier dus niet op!
dat wil niet zeggen dat ik andere manieren minder goed vind!
op de rustige manier zadelmak maken is net zo goed,het is maar net wat je zelf wilt.
60 km is wel wat overdreven!
zadelmak maken kan op veel verschilende manieren en er zijn zat goede manieren,het gaat vaak mis als mensen niet duidelijk zijn tegen een paard,of het paard de mond afpakken!een paar wil weten waar hij aan toe is.

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:26

doe gewoon je eigen manier, ieder mensen heeft weer een eigen tegniek.
hier bij komt ook nog bij, jij moet er straks op rijden het is dan wel belang rijk dat hij/ zij joun rijstijl leerd en niet die van een ander.
Gr Tamara

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:50

Iedereen doet het inderdaad op zijn eigen manier.
Volgens mij word dat beleren dmv metteen het bos in gaan een paar uur heel veel in het buitenland gedaan!
Gewoon een beetje laten wennen, erop gaan zitten en met de groep mee naar buiten.
Opzich vind ik het nog niet eens heel dom, Het paard heeft wel alle ruimte maar zal waarscheinlijk wel bij de groep blijven. Ik kan me voorstellen dat het wel een ritje uitzitten word bij sommige paarden. Ik denk wel dat ze redelijk snel rustig worden omdat ze zich niet opgesloten voelen met zo'n groep in het bos.
Ik denk dat het vroeger ook gewoon zo ging, mensen zijn denk ik ook wat voorzichtiger geworden. Tegenwoordig zijn de meeste paarden te veel waard om zo het bos in te sturen met de hele groep.