11 jarige welshcob @ "dressuur"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

11 jarige welshcob @ "dressuur"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:29

Sunny (Sunflower Samira) is een 11 jarige welshcob-merrie (v. Geler Sambo) die ik nu exact 7 jaar verzorg. Als het goed is word ze deze zomer 'eigen', de koopplannen liggen al klaar iig :D

Het is een merrie met veel 'kwaliteiten (steigeren, bokken, bijten, trappen ;) ) die dressuur eigenlijk niet leuk vind - omdat dit toch een nodige basis is voor het springen probeer ik mezelf en haar er toch minimaal 1 keer per week toe te zetten tóch dressuurmatig te rijden. We oefenen dan op B niveau, meer verwacht ik ook eigenlijk niet van haar. In de springles doet ze het allemaal heel erg netjes, misschien dat ik in de toekomst ook wat onderlinge/ oefenspringwedstrijden probeer mee te pakken naast de oefencross 2 á 3 keer per jaar.

We zijn nog altijd bezig met tempocontrole en nageeflijkheid (dit zonder meteen op de voorhand te vallen) Op het moment dat ze lekker ontspant heeft ze ook de neiging om wat met haar voetjes te gaan sloffen, de balans tussen actief houden en nageeflijkheid is er nog niet altijd helemaal. Ik vind het zelf nog altijd erg lastig om linksom netjes te sturen (zoals mijn lesgeefster zegt als ik met mijn eigen paard rij: het is geen fiets!! ), dit levert in de linkergalop een prachtige scheur/uit elkaar-val-combinatie op terwijl ik het rechtsom wél kan? en tja.. ik kijk geconcentreerd zullen we maar denken - sta altijd zo op rijfoto's ?

Verder rij ik haar met een ongebroken bustrens, daar loopt ze het fijnste op (recent nog enkelgebroken uit de kast gepakt, liep wel maar ze bleef met t bitje klooien)

1. Afbeelding
allereerst wil sunny zichzelf& haar nieuwe (zelfgemaakte/gerepareerde) frontriem even voorstellen!

2. Afbeelding
'los' stappen > ze was hiervoor al heel eventjes door t verzorgstertje van de halfinger gereden

3. Afbeelding

4. Afbeelding
beetje loswerken

5. Afbeelding
na een 'pak je bitje en loop op t prikkeldraad af- gevecht' :=
op dat moment merk je toch wel dat dit bit écht niet te zwaar is voor haar en dat je haar dan alsnog (net) niet kan houden

6. Afbeelding

7. Afbeelding
weer wat lager rijden, ik ben geconcentreerd bezig O:) :j

8. Afbeelding
linksom blijft voor allebei lastiger..

9. Afbeelding
linkergalop

10. Afbeelding
en de rechtergalop (veel rustiger en imo ook netter)

11. Afbeelding
nog een klein stukje draf-doorzitten

12. Afbeelding
en toen deed sunny buikje-boven ;)

merk net overigens dat ik vnl foto's van rechtsom heb ge-upload.. heb ook gewoon linksom gereden hoor :+

kimooo

Re: 11 jarige welshcob @ "dressuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:42

wauw wat heb jij een super leuke laarzen!! geweldig!! mooie kleur ook! *jaloers*
dat wou ik even zeggen hahaha
even een klein kritiekpuntje: *omdat het toch moet*
ik snap dat je trots bent op je knol!! Maar je moet natuurlijk niet te veel naar haar gaan kijken hea!
viel me nogal op dat je veel naar beneden kijkt!
maar verder gaat het zeker weten goed met jullie komen!!
Succes ermee verder!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:44

Sunny is wel vooruit gegaan qua dressuur he? Volgens mij loopt ze veel meer ontspannen dan eerst.

Vind je het niet dood eng dat prikkeldraad erom heen, misschien niet eens voor Sunny maar wat als je er zelf in valt?

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:56

ik vind sunny ook veel vooruit gegaan qua dressuur hoor :j
vind het er netjes en ontspannen uitzien.
vind je ook netjes zitten op sunny :j

commentaar omdat het moet: uhm.. meer vooruit kijken en voortaan lief lachen als er foto's gemaakt worden :P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:57

ziet er weer goed uit hoor flutty let op je pianohandjes:D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:03

Ik heb het gevoel dat je zadel te ver naar voren ligt... heb je al eens gecontroleerd of het schouderblad volledig vrij ligt? Vooral op de eerste foto, en de stijgerfoto, lijkt het zadel op de schouder te liggen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:04

je hebt een nette zit; probeer alleen niet teveel naar beneden te kijken
en je beugels mogen misschien iets langer ; je hebt nu beetje springbeugels formaat ;)
tevens vind ik het zadel te ver naar voren liggen ;is goed op je eerste rijfoto te zien
en qua gewicht kan je pony het makkelijk hebben en past het perfect maar ik vind je voor het mooie eigenlijk net iets te lang
maakt verder niks uit natuurlijk maar misschien toch iets om over na te denken voordat je haar koopt
verder loopt ze af en toe wat op de voorhand; probeer veel te schakelen in tempo; voorwaarts en neerwaarts

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:06

Vind het een leuk paardje, ze gaat alleen wel erg op de voorhand. Probeer verder voor je uit te kijken. Succes verder!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:12

Ik vind het met het prikkeldraad zo als omheining doodeng. Voor jou en je paard kan dat erg lelijke verwondingen geven!

Je paard is erg op de voorhand en loopt erg diep. Ik heb het idee dat je ook meer mag meegaan in de beweging met je handen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:14

ik vind het een hele leuke merrie en jou houding ook best netjes
inderdaad kijken waar je naar toe rijdt

je zadel ligt wel 5 cm te ver naar voren
je moet de schouder nog voor het zadel voelen
verder vind ik de singel veeels te strak zitten, zo kan ze niet fatsoenlijk adem halen
gebruik anders een elastieke singel
ook bij het rollen van je merrie zie hoe strak die singel wel niet heeft gezeten

wat bit betreft, probeer eens een ongebroken bit of een bitje met hele kleine schaar
mijn ervaring is dat veel paarden niet houden van veel beweging in het bit, hoe vaster het bit hoe prettiger

ik zou het hoofd wat hoger houden en meer de kont er onder rijden, nu kukkelt ze naar voren en wordt ze zwaar op de hand

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:18

Ik heb ook het idee dat ze te veel op de voorhand loopt. Meer vanachter uit gaan werken ;)

Verder moet ik het je na geven, je kijkt zo heerlijk rustig op die stijger foto :D Als of je een heerlijk drafje rijdt :+

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:51

samantha21 schreef:
Ik heb ook het idee dat ze te veel op de voorhand loopt. Meer vanachter uit gaan werken ;)

Verder moet ik het je na geven, je kijkt zo heerlijk rustig op die stijger foto :D Als of je een heerlijk drafje rijdt :+

ben het gewend _O-
ze loopt idd makkelijk op de voorhand, als ze van achter actiever loopt is dat gelukkig al iets minder :j

Charaz schreef:
Hahaha ja wat sneu die singel!! Als Brenda eronder komt te hangen is dat ook zielig.

oh.. moet ik erbovenop blijven zitten dan?
deed ik dat toch verkeerd bij die crosshindernis :') _O_

spatter schreef:
ik vind het een hele leuke merrie en jou houding ook best netjes
inderdaad kijken waar je naar toe rijdt

je zadel ligt wel 5 cm te ver naar voren
je moet de schouder nog voor het zadel voelen
verder vind ik de singel veeels te strak zitten, zo kan ze niet fatsoenlijk adem halen
gebruik anders een elastieke singel
ook bij het rollen van je merrie zie hoe strak die singel wel niet heeft gezeten

wat bit betreft, probeer eens een ongebroken bit of een bitje met hele kleine schaar
mijn ervaring is dat veel paarden niet houden van veel beweging in het bit, hoe vaster het bit hoe prettiger

ik zou het hoofd wat hoger houden en meer de kont er onder rijden, nu kukkelt ze naar voren en wordt ze zwaar op de hand

de pony zit nog half in wintervacht (komt er altijd erg slecht uit)
d''at is wat je ziet, die heeft nl lekekr gezweten met dit weer (of is dat ook zielig?)
ik rijal met ongebroken bit en ze word juist niet zwaar op de hand ;)

MLoeser schreef:
Ik vind het met het prikkeldraad zo als omheining doodeng. Voor jou en je paard kan dat erg lelijke verwondingen geven!

Je paard is erg op de voorhand en loopt erg diep. Ik heb het idee dat je ook meer mag meegaan in de beweging met je handen.

kan weinig aan de omgeving doen ;)

tamaramt schreef:
je hebt een nette zit; probeer alleen niet teveel naar beneden te kijken
en je beugels mogen misschien iets langer ; je hebt nu beetje springbeugels formaat ;)
tevens vind ik het zadel te ver naar voren liggen ;is goed op je eerste rijfoto te zien
en qua gewicht kan je pony het makkelijk hebben en past het perfect maar ik vind je voor het mooie eigenlijk net iets te lang
maakt verder niks uit natuurlijk maar misschien toch iets om over na te denken voordat je haar koopt
verder loopt ze af en toe wat op de voorhand; probeer veel te schakelen in tempo; voorwaarts en neerwaarts

ze kan me prima houden, ben niet van plan om officieel te starten en ik heb niet het idee dat ik haar in de weg zit - dan maar een minder mooi plaatje ;) het 'sportpaard' heb ik al - maar afscheid nemen van deze pony wil ik ook niet.. snap je ;) ?

Ashkerlon schreef:
Ik heb het gevoel dat je zadel te ver naar voren ligt... heb je al eens gecontroleerd of het schouderblad volledig vrij ligt? Vooral op de eerste foto, en de stijgerfoto, lijkt het zadel op de schouder te liggen.

zadel past idd niet meer, maar omdat ze in de verkoop staat en ik zelf eerst het geld niet had om haar over te kopen heb ik dus nog geen nieuw zadel gekocht ;) heb zo weinig aan het zadel als de pony dan weg is, maar je hebt inderdaad gelijk!

wat betreft mijn beugellengte: die zitten niet op springlengte, dan heb ik ze nog korter ;) dit is voor mij een haalbare middenweg ipv iedere keer weer te moeten wennen aan een andere beugellengte

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:06

Hmm heb je er al eens aan gedacht dat het steigeren en bokken ed. door pijn uit de rug kan komen? Helemaal met een niet goed passend zadel ;)

Ze valt op de voorhand en er is dus geen nageeflijkheid te bekennen, alleen maar een krul.. Nageeflijkheid komt vanuit achteren en vanuit de ontspanning, dus niet eerst er van voren aan prutsen(op de eerste foto zie je duidelijk dat het een valse knik is). Probeer dus alleen gelijk contact te houden op beide teugels en haar van achteren actiever te maken, dan zal ze zelf gaan nageven.
(Wanneer ze inderdaad last van dr rug heeft zal dit niet gaan lukken.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:32

Probeer je voor het galop links probleem eens te verdiepen in rechtrichten, ik verwacht dat daarmee een boel problemen opgelost kunnen worden :)

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:41

Leuke pony! En hele gave laarzen!

Ze loopt wel veel op de voorhand dus dat is een puntje om aan te werken, verder vind je houding erg netjes ondanks dat je iets korter zit met je beugels, als je zo zelf fijner zit lijkt me niet zo een probleem ;)

en volgens mij heb ik jou vandeweek ook zien rijden?
bij de Zanddreef! :D

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:25

leuke pown :)
ze mag van mij wel iets minder op de voorhand,,, dus veel overgangen rijden ;) en voor je uit blijven kijken! :)

xx

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:43

simsalakim schreef:
Leuke pony! En hele gave laarzen!

Ze loopt wel veel op de voorhand dus dat is een puntje om aan te werken, verder vind je houding erg netjes ondanks dat je iets korter zit met je beugels, als je zo zelf fijner zit lijkt me niet zo een probleem ;)

en volgens mij heb ik jou vandeweek ook zien rijden?
bij de Zanddreef! :D

gisteren O:) ?
heb je een foto van wie jij bent _O- ? zou goed kunnen nl

x_Marr schreef:
Hmm heb je er al eens aan gedacht dat het steigeren en bokken ed. door pijn uit de rug kan komen? Helemaal met een niet goed passend zadel ;)

dit zadel heeft meer dan 5 jaar wél goed gelegen.. juist het afgelopen jaar is ze minder gaan steigeren - écht, geloof me.. ik weet toch nog wel een klein beetje waar ik mee bezig ben en dat het absoluut geen rugpijn/tandpijn oid is, tis een karaktertrekje van de pony, of je het nu wil geloven of niet ;)

overigens: die eerste foto is van het losrijden? lijkt me dat je daarna al die punten eruit gaat werken of ben ik maf? ze loopt helaas neit van zichzelf perfect in die nette nageeflijke houding :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:25

Een zadel wat 5 jaar lang goed ligt? :+ Wonderbaarlijk.
Paarden groeien nog door tot hun 8e, veranderingen in bouw kunnen dus nog komen, daarnaast kunnen er nog veranderingen in spiermassa optreden, en dat kan in een maandje gebeuren...

Ook bij het losrijden moet je paard niet eerst in de krul en dan pas actief worden. Paard gaat namelijk vanzelf nageven wanneer er gewoon contact is en hij actief gereden wordt. (Niet actief van snel maar actief van de achterhand gebruiken)
Overigens loopt ieder paard in een juiste nageeflijke houding als ze echt nageeflijk zijn. Anders zou het geen nageeflijke houding zijn :+
Overigens zit daar ook heel veel verschil tussen, aangezien een paard naarmate de achterhand actiever wordt omhoog van voren.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:07

x_Marr schreef:
Een zadel wat 5 jaar lang goed ligt? :+ Wonderbaarlijk.
Paarden groeien nog door tot hun 8e, veranderingen in bouw kunnen dus nog komen, daarnaast kunnen er nog veranderingen in spiermassa optreden, en dat kan in een maandje gebeuren...

Ook bij het losrijden moet je paard niet eerst in de krul en dan pas actief worden. Paard gaat namelijk vanzelf nageven wanneer er gewoon contact is en hij actief gereden wordt. (Niet actief van snel maar actief van de achterhand gebruiken)
Overigens loopt ieder paard in een juiste nageeflijke houding als ze echt nageeflijk zijn. Anders zou het geen nageeflijke houding zijn :+
Overigens zit daar ook heel veel verschil tussen, aangezien een paard naarmate de achterhand actiever wordt omhoog van voren.

ik heb de eerste 5 jaar recreatief gereden.. spiermassa heeft ze alleen gekregen van de karreritten die ze al láng voordat ik kwam maakte ;)
paard loopt met losrijden niet in de krul, maar goed.. als jij alles beter weet :?

jij kent haar tenslotte het beste he!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:16

Mag ik vragen wat jij dan ziet op die losrijfoto?

En ik hoef haar daar niet voor te kennen.
Geen enkel zadel past 5 jaar lang perfect.
Spieropbouw kan ook veranderen ook al ben je hetzelfde bezig, soms ligt de training namelijk net wat langer stil, of is het wat zwaarder dan anders. En dan heb je die eerste jaren nog dat ze nog niet uitgegroeid was.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:18

x_marr fijn dat jij de pony beter kent dan iemand die haar lang genoeg rijd.
maar hou het vanaf nu even normaal.
flutty doet der best om de pony goed te rijden dit is totaal geen gemakkelijke pony en niet iedereen heeft dure zadels voor hun vz pony.
daarbij zijn er ook mensen die hun paarden losrijden met een lichte verbinding en zorgen dat het paard de hand op gaan zoeken
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 23-05-09 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:19

ik zie 3 loswerkfoto's? B-)

en hoezo hoef je haar daar niet voor te kennen - is ieder paard hetzelfde dan? of ligt dat waanidee ook al aan mij?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:23

De eerste loswerkfoto, de andere kan je niet van de zijkant zien ;)

Nageeflijkheid werkt bij ieder paard toch echt hetzelfde.
En een paard verandert nou eenmaal in 5 jaar. Een mens namelijk ook.
Ken geen mens die 5 jaar lang achter elkaar exact hetzelfde weegt en exact dezelfde spieropbouw heeft, helemaal niet als die 5 jaar vanaf een jaar of 16 zijn.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:26

van voren kan je een opgekropte valse knik ook zien hoor ?
maar hé, je mag pben als je nog meer te melden hebt - vind het écht super dat jij alles weet en de pony zó goed kent en meteen doorhebt van 1 foto! :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:34

Het is jammer dat je tips afkat, ipv. er wat mee te doen en te luisteren wat een ander te zeggen heeft.
Want als het waar is dat de pony last heeft van de rug en daarom gaat steigeren en bokken, dan wil je daar iets aan doen toch?
Osteopaat of fysio kan geen kwaad.

En dat je pony niet nageeflijk is komt niet van 1 foto.

Nogmaals de vraag wat jij dan ziet op die eerste loswerkfoto.