Haflinger Storm@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Haflinger Storm@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:31

Gisteren voor het eerst sinds weken weer in de wei gereden.
De afgelopen tijd kon dat helaas niet ivm de regen; Storm loopt in de wei vaak lekkerder dan in de bak.
Zijn (en dus mijn) grote aandachtspunt is namelijk zijn tempo, en hij loopt in de wei vlotter omdat het daar mooi vlak is en niet zwaar.
Tijdens het rijden rijd ik regelmatig het tempo even kort terug, om vandaaruit weer actief weg te kunnen rijden en hem op die punten mooi actief en fel aan been te krijgen, een aanpak die ons beide wel lijkt te liggen.
Ik heb zelf 1,5 week niet gereden wegens rugpijn, dit was de 2e keer dat ik er weer opzat.
Heb hem in de tussentijd wel regelmatig aan de longe gehad, hij hield daarvoor namelijk steeds vast op rechts.
Aan het begin was ik flink aan het mopperen want hij hield steeds vast op rechts, maar na veel buigwerk en omstellen ging dat beter en liep hij best netjes uiteindelijk!
Ons tweede struikelblok is de galop; dat vind Storm erg moeilijk qua balans.
Hij heeft de neiging te trekken in galop en wil dan ook slecht buigen of uberhaubt wenden rechtsom.
Linksom gaat steeds beter en laat hij ook stukken mooi los.
Ik nodig hem dan uit met mijn linkerteugel en als hij mooi loslaat laat ik ook extra los als beloning.
Rechtsom lukt dat echter momenteel even niet; paar weken geleden was het net andersom dus het wisselt nog weleens ;)
Volgende week hebben we weer les dus dan zullen we daar eens even extra aandacht aan schenken in elk geval!
Genoeg gekletst, hier de foto's:

Instappen. Ik rijd veel slangenvoltes en stel hem vaak om. Hier wordt hij mooi soepel van!
Afbeelding

Teugels oppakken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draven
Afbeelding

Afbeelding

Van hand veranderen
Afbeelding

Halthouden. Dit oefen ik eigenlijk nooit :o Ga ik beter op letten en veel vaker doen!
Afbeelding

Rechtergalop, je kunt duidelijk zien dat dit ons niet ligt...
Afbeelding

Afbeelding

Linkergalop, stukken beter!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar halststrekken toerijden
Afbeelding

Een tevreden Storm, YES hij heeft iets gezweet dat doet me altijd deugd :D
Afbeelding

Tips zijn welkom! -:)

Marieke_K

Re: Haflinger Storm@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:35

Persoonlijk vind ik hem wat 'lang' worden op de foto's. Hij is er van achteren niet lekker bij en toont redelijk zwaar in je hand (duikelt zelfs een beetje op de voorhand). Probeer de achterhand meer te activeren en er meer onder te rijden, en je teugels wat korter zodat jij je hand meer voor je kan houden ipv op je been :) Dan kan je hem ook wat ronder rijden, hij toont nu alsof hij er net niet helemaal door heen is.

Let verder op je handen, voor je houden en rechtop :)

Succes samen!!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:36

Leuk paardje,
Maar wat me gelijk opvalt zijn de afgeknipte manen,
Zo zonde echt, Hafies zijn zo mooi met hun lange wapperende manen....
En als je het er af wilt trek het er dan af, is echt veel mooier:))
Maar dat is mijn mening.

Over het rijden:
Je knieen gaan over het zadel heen>Past het zadel nog wel in jou geval?
Ook vind ik die schoenen erg gevaarlijk, lijkt er op dat er geen hakjes onder zitten?
Over je rijden, hakken meer uitdrukken en tenen meer naar binnen,...
en blijf naar voren kijken!
ook ben ik het met het bovenstaande bericht eens }>

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:46

_Bitje_ schreef:
Leuk paardje,
Maar wat me gelijk opvalt zijn de afgeknipte manen,
Zo zonde echt, Hafies zijn zo mooi met hun lange wapperende manen....
En als je het er af wilt trek het er dan af, is echt veel mooier:))
Maar dat is mijn mening.

Naar mijn mening staat alles Storm wel, zelfs in een fjordenkapsel zou hij er ongetwijfeld nog steeds sexy uitzien ;)
Storm heeft eczeem, om even antwoord te geven op bovenstaand stukje, vandaar zijn ietwat kortere manen....

Met de schoenen is niets mis trouwens, hoewel chaps of laarzen uiteraard veiliger zouden zijn, net als een cap maar ja ik rijd nu eenmaal lekkerder met deze schoenen.

Ik heb inderdaad de neiging mijn teugels te lang te houden, waardoor het vaak net lijkt alsof hij hangt en ik zijn hoofd moet optillen ;)
Storm heeft echter een heel fijn bekkie en geeft heel gemakkelijk na (behalve in galop omdat hij daar de balans nog voor mist dus).
Het is meer mijn handhouding waardoor dit zo lijkt.

Grappig dat je dat zegt over de achterhand, was juist zo trots op deze voorwaartse uitstraling want we komen van heel ver wat dat betreft :D
Mag nog steeds stukken actiever hoor, daar heb je gelijk in!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:52

Klopt het nou dat je in de verkeerde galop zit, of zie ik dat verkeerd?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:55

Dat zie je inderdaad verkeerd, maar kan het me wel voorstellen met deze foto's.
Hij heeft door zijn balans weinig sprong en dan wordt het minder duidelijk zichtbaar op de foto welke galop het is.
Maar hij springt wel goed aan :)

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:19

inderd.... de handjes maar daar heb ik ook last van :D haha en de galop dat is nog ff oefenen.... maar komt ook helemaal goed

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:31

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:55

ik vind hem in het vorige topic veel leuker lopen, maar dat is mijn mening,..daar loopt hij lekker rond en is de galop meer bij een ,.... :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:56

Mwah vind hem qua hoofdhouding beetje hetzelfde lopen eigenlijk.
Ben in elk geval tevreden over het verschil in mijn kapstokjes vergeleken met toen :D
Zat nu trouwens ook op mn andere zadel misschien ligt het daar aan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:00

zou kunnen :))

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:15

TOevallig mijn haflinger heet ooks storm

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:52

Let erop dat je je bovenlichaam onder controle houdt. Je hebt de neiging achterover en in de bocht opzij te hangen en daarbij krijg ik het idee dat je je pony vooral in galop wat uit balans brengt. Misschien een tip om voor te leggen aan je instructrice bij je volgende les. Balansproblemen bij het paard komen vaak voort uit balansproblemen bij de ruiter. Probeer je binnenhand in de rechtergalop niet vast te zetten op je bovenbeen, juist omdat je zegt dat ie moeilijk is in die rechtergalop. Doe dan je binnenhand iets omhoog, naar voren en opzij om 'n extra in te laten buigen. Om hem losser te krijgen en meer op twee teugels kun je ook veel voltes openen en sluiten doen en af en toe wat contrastelling. Scherp houden aan je hulpen kun je ook door eens af te wisselen met dingen die hij niet kent, zoals vierkanten rijden ipv voltes en ook de slangevoltes vierkant te rijden. Je zult zien dat zo de volledige aandacht van de pony bij jou is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:00

Bedankt voor de tips maikeltje, daar heb ik zeker wat aan!
Voltes openen en sluiten doe ik regelmatig inderdaad, ik rijd met losrijden ook veel achtjes met binnen-en buitenstelling.
Vierkanten rijden kan ik eens proberen dat heb ik met hem nog niet gedaan.

Ik zal ook eens kijken hoe hij het doet met mijn bijrijdster erop in galop, misschien kan zij hem qua zit beter in balans houden dan ik.

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens :)