't Is Deus Z ('t Is Voltaire x Pachat II) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helliepel

't Is Deus Z ('t Is Voltaire x Pachat II) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:17

Hallo!

Gisteren heb ik nog eens met mijn bijrijdpaardje Deus gereden. Normaalgezien ging ik niet meer rijden tijdens de examens, maar zijn eigenares, Alizeetje hier op bokt, kon zelf niet rijden dus ben ik nog eens gegaan. :) Ik heb nu al langer dan een week niet gereden, terwijl ik normaalgezien 4 of 5x per week rij, dus ik merkte dat onmiddellijk. :+ Een beetje flauw, maarja. Mijn been en buikspieren waren duidelijk nog op rust. ;)

Ik rij Deus 2 keer per week normaalgezien, en we zitten op een B niveautje denk ik. Hij heeft nog veel moeite met de galop, en we zijn begonnen met wijken wat hij ook nog niet helemaal begrijpt.

Maar gisteren was het dus nogal op't gemakje. Er waren nog veel anderen in de piste, waardoor hij snel afgeleid was, en ja, ik dan met mijn lamme benen en zit ;) Maar we hebben ons best gedaan. (Ik toch :+ ) Ik vond dus dat hij niet echt goed liep, maar mijn publiek vond van wel. Er zijn alleszins een paar leuke foto's (met dank aan Alizeetje en Hanne!!) :

Meet Deus:
Afbeelding

1.Afbeelding

2.Drafje

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Draven

6.Afbeelding

7.Afbeelding

8.Afbeelding

9.Afgeleid...

10.Afbeelding

11.Afbeelding
Hier zijn mijn handen wat wijd en mijn binnenhand precies wat streng, maar in die galop maakt hij hem gemakkelijk wat sterker en kijkt maar wat rond... Moeilijk punt dus. ;)

12.Cirkeltje openen en sluiten in stap

13.Afbeelding
Hier kantelt hij wat precies. (Durft hij wel te doen)

14.Afbeelding

15.Afbeelding

16.Afbeelding
Het o-zo-moeilijke wijken voor de kuit ;) Hij gaat dus bijna niet opzij, vergeet zijn acherhand of valt helemaal door de buitenkant. De typische problemen dus. :)

17.Afbeelding
Mooie Deus (mijn voet! :o )

18.Galopje

19.Uitdraven

20. Afbeelding
En klaar!

Ik rij hem tussendoor ook nog heel vaak stukken voorwaarts neerwaarts als ontspanning of beloning, maar die staan hier niet op de foto. ;) En ik heb natuurlijk alles goed op beide kanten gedaan (hoewel er meer foto's zijn van op de linkerhand) en nu en dan gestapt als pauze. :)

Ik weet wel welke mijn werkpunten zijn, dus ik verwacht wel dat jullie die ook zullen herkennen, maar ik laat het dus aan jullie om die op te sommen. (Zo kan ik mezelf nog eens controleren) Jullie vinden vast nog wel dingen waar ik me niet bewust van was ook, dus laat jullie volledig gaan! ;)

Groetjes, Helena!

leeneliefje

Re: 't Is Deus Z ('t Is Voltaire x Pachat II) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:43

Super leuk paardje zeg! En ook een hele mooie combinatie. :j
Ik vind het er al erg netjes uitzien. Maar als ik dan toch commentaar moet geven zou ik zeggen dat je af en toe je hakken wat meer kan uitdrukken ;)
maar eignelijk ziet het er al super uit!

groetjes!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:54

Mooie foto's! Vind het een mooi paard en jullie een mooie combi, ziet er ook heel vriendelijk uit allemaal!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:56

Mooie foto's :j
Hij blijft zooo knap hé! :+:
Ik vind uw houding echt mooi, rechte rug, goede beenligging :D echt super!
T ziet er ook als combi heel netjes uit!
Soms loopt hij iets te diep maar er zitten al hele goede stukken tussen (vb foto 6).
Al vind ik dat hij iets meer opgericht mag lopen, maar dat is volgens mij ook een combinatie met de inplanting van de nek.
En hij is uiteraard ook nog jong hé!
In elk geval : w h o e h o e! +:)+ *\o/* jullie doen dat goed!
Hij loopt precies ook actiever en met meer impuls achteraan :)

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:58

Knappe Deus !! :D

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:02

Je hebt daar wel een leuk paardje ! :)
Zeker die eerste foto vind ik superleuk, die zou ik laten uitvergroten als ik jou was ;)

Voor de rest, paard loopt op sommige fotos mooi ontspannen, op sommige fotos lijkt hij nog wat tegen de hand te komen. Maar het gehele beeld toont wel rustig en ontspannen.

Denk dat voor jou het belangrijkste is dat je let op je handen/armen/ellebogen en vooruit kijken.

Voor dat wijken, mss eerst aanleren op de volte?
Eerst dus gewoon in stap daarna ook in draf een beetje voorwaarts-zijwaarts op een grotere volte en daarna gewoon rechtuit. Zorg vooral dat als je dat op de volte oefent, dat ze actief blijft en niet over de schouder wegloopt.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:06

Wat een superaansprekend paard!
Dat wijken gaat nog niet zo fijntjes, ik zou daar kleinere stukjes in vragen. Dus tussendoor steeds rechtrichten. En met voltes vergroten en verkleinen oefen je ook de lossigheid en activiteit plus het zijwaarts gaan voor je been. Oh ja, blijf zelf ook recht zitten, benen lang, etc. Maar dat komt wel goed denk ik!
Succes verder, ik vind jullie heel leuk samen! :D

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:21

Deus is weer reusachtig in die piste he :) Ik vind eerlijk gezegd dat ik je al mooier heb zien zitten Helena, valt me op dat je (vooral in galop precies), niet genoeg gaat 'zitten', je knieën schuiven naar boven en je hielen druk je ook niet goed meer uit. Nu rij je wel met van die gladde kousen, en ik weet dat ik dan zelf ook meer zit te duwen met mijn knieën :) Maar let er dus op dat je, vooral dan bij Deus die moeite heeft met door de rug rond galoperen, zelf niet naar voor vliegt. Hij moet jouw zit volgen he, niet omgekeerd. Dus oefenen op een meer onafhankelijke zit!

Verder vind ik hem er wel actiever uitzien tegenwoordig, in draf zitten er mooie momenten in. Gewoon ook opletten dat je niet té veel met dat voorwaarts-neerwaarts bezig bent bij hem ook, je ziet Deus soms echt denken "kijk eens hoe mooi ontspannen ik loop, moehahaha, en ze hebben niet door dat ik aan het verslappen ben vanachter" :)

met dat wijken zou ik ook enkel op de volte werken momenteel, hij moet er eerst meer onder in het gewone werk, en ontspannen blijven. Op diagonalen zit je zelf teveel te kijken waar je naartoe moet en te wringen en na te denken enzo (geldt voor alizé ook hoor :) 't is maar een tip), op een volte verloopt alles natuurlijker. Kan je mooi beetje per beetje verruimen en hem er mooi bijhouden met zen binnenachterbeen. Als je dit op een grote volte bij E of B doet, kan je zelf zo ruim wijken als je wilt, en er grotere stukken insteken als het goed gaat, en juist klein blijven en opnieuw voorbereiden als het niet goed loopt.

Ik hoop dat Deus zijn bijeengeraapte energie van de laatste tijd niet verliest tijdens de komende examenpauze :P Dus Alizé: niet té veel medelijden met je schat eh, 't kan nu ook niet zoveel kwaad als hij eens op een weitje met wat minder gras moet staan he :+

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:25

Mooi paard. rijd vast ook heerlijk :D Jullie passen inderdaad erg goed bij elkaar! gaan de examens een beetje oke ?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:32

Het kantelen en het probleem bij het wijken heeft (wrs) 1 en dezelfde oorzaak, nl. een niet goed recht gericht paard. Goede instructie zoeken die jou (jullie) hierbij kan helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:29

Hij loopt sommige stukken heel goed, achterhand is toch al veel verbeterd, maar ik merk wel verschil bij toen je hem paar weekjes terug meer reed :j Ik heb nog steeds ergens de indruk dat je niet altijd helemaal recht op hem blijft zitten in de wendingen, tis een groot paard, ik denk dat hij je zelf wel ferm opzij gooit?

Verder weer hele mooie fotootjes, blijft toch 1 van mijn favo paarden!! :D

En zo'n romantische Helen-In-Het-Veld-Foto in het begin zeg :D

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:16

Bedankt voor de reacties en de complimenten! :D

Jaana: ik zit inderdaad minder goed, maar ik had zelf dus ook niet te veel energie en slappe benen :P Ik steek het daar maar op denk ik. En 't is ook eeuwen geleden dat ik zonder laarzen heb gereden, dus misschien kan ik het daar ook wel op steken.
Maar zeker in die galop was ik gewoon te moe en mijn buikspieren wat te veel weg om echt goed te gaan zitten :o maaarja ;) (Ik was er me wel van bewust dus ;) )

Mijn voeten waren me trouwens ook al opgevallen, net zoals mijn kippe-armpjes. Ik moet m'n ellebogen meer aangesloten proberen te houden. :)

Verder voor dat wijken: ik doe dat eigenlijk wel veel vanuit die cirkel hoor, alleen zijn daar geen (duidelijke) foto's van. En ik vraag ook geen hele halve zijden ineens om te wijken (ik doe dat trouwens niet via de diagonaal maar vanaf de middellijn :) ) maar doe een stukje opzij, weer rechtrichten en rechtdoor, weer een beetje opzij en weer rechtdoor, maar 't is een groot paard en een kleine piste, dus dat gaat gewoon niet zo schitterend. :) Ook begin ik altijd met in stap te wijken, maar in stap ga ik nog sneller gaan (tegen)wringen dan in draf, dus ik wijk gewoon niet te veel eigenlijk :+ Ik wacht daar wel mee tot we weer eens les hebben, maar probeer hem ondertussen toch een klein beetje te leren, tot ik merk dat ik meer begin te wringen dan wat anders. :)
Volte verkleinen en vergroten doe ik ook, dus ik merk dat ik wel de juiste dingen doe. :) De foto's tonen ook geen compleet beeld van de training, mss moet ik daar in het vervolg wat meer tekst tussen steken ;) (Maarjaaa, wat moeten jullie dan nog zeggen he? :Y) ;) )

Maar jullie hebben dus allemaal wel helemaal gelijk! :D ;)

Oja: en ik heb wel les hoor, alleen niet zo vaak als het zou moeten. ;)

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:35

Ziet er echt goed uit!
Alles wat ik zou zeggen is hier al eens vernoemd:)
Voor het wijken zou ik inderdaad meer vanuit de cirkel werken :)
Die eerste foto is echt mooi :D

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:41

typ ik een hele lap tekst, weet je alles al :P

nog één klein dingetje: ben niet zo'n voorstander van bij het aanleren van wijken het zo te doen zoals jij nu beschrijft, dus wijken-rechtrichten-wijken-rechtrichten... omdat Deus dus (zoals hierboven al aslo zei) problemen heeft met recht lopen (wat normaal is, is nu eenmaal niet makkelijk) en het een paard is dat je niet te veel tegelijk mag vragen (omdat ie dan een beetje in de war raakt he :) ) is dat al een behoorlijk zware oefening waar ze al serieus los voor moeten zijn in hun lijf vind ik. De overgangen recht/wijken moeten snel gaan (zeker in zo'n piste zoals je zelf zegt) en bij het aanleren is dat gewoon een beetje teveel van het goede. Als je wil variëren in je oefening en niet steeds wil wijken op de grote volte, kan je het ook doen in bijvoorbeeld een soort van slangevolte met 3 bogen, telkens afwenden en dus 2 passen wijken en weer omstellen, al gaat ook dit al tamelijk snel voor een paard dat het nog niet echt goed kan. Of een grote 8 rijden (over de hele piste dus) en zo spelen met je omstellen en wijken.

'k zeg maar iets he :+

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:43

Ahhh, hij is zo mooi :D haha, erg dat ik het zelf zeg :-)
Ik vondem wel goed lopen :-) Wel beetje afgeleid soms maja, Deus é :D

Wijken dee ze idd vanuit cirkels en voltes, maar was niet zo makkelijk om op foto vast te leggen :-) Zelf vind ik wijken makkelijker vanuit stap momenteel nog, dus ik ben blij dat bij u omgekeerd is ;-)

En die eerste is idd mooi é :D (Ok ik heb hem zelf getrokken, maar ik bedoel de omgeving en paard en ruiter hé ;-))

Jaana: die oefening ga ik zelf ook eens proberen :D

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:52

Aha, okee, Jaana, die hou ik ook in gedachten! ;)

Maar ik deed dat wijken in kleine stukjes om hem te corrigeren als hij zo helemaal naar buiten valt. :) 't Is idd niet gemakkelijk, maar ik krijg toch maar max 3 kleine stukjes wijken op zo'n lange zijde, dus ja. :) (Ik doe het dus ook niet echt als aanleren-aanleren, 't is eerder als hij het een kleiiiin beetje beetheeft op die voltes, doe ik het zo eens, kwestie van wat variatie te gebruiken. :) )

Maar goed, ik zal voorlopig zowiezo het wijken vanaf de middellijn even laten voor wat 't is en ook jouw oefening toepassen! :j
(Allei, voorlopig, dat wil dus zeggen: na de examens ;) )

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:14

Leuk paard!! Waarom rij je zonder laarzen?? Met is toch veel lekkerder ;) Het ziet er echt netjs uit. Je zit netjes rechtop, alleen moet je proberen om soms niet zelf te veel achter de loodlijn te gaan zitten. Wat het wijken betreft, ga eens vanaf de binnenhoefslag naar de hoefslag wijken, dat is veel gemakkelijker om het te oefenen. Een andere goeie oefening is het wijken van een gebroken lijn. Je wijkt dan dus vanaf de F naar de X en dan stel je op X weer om en wijk je terug naar de M. Succes!

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:35

mooie foto's Hellie!! :j die eerste is ook echt leuk!
Deus is echt al veel vooruit gegaan heb ik zo de indruk!! :j

Probeer wel op je handjes, en je voetjes af en toe te letten! ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:32

mooi paard zeg!

probeer je hakken wat meer uit te drukken en je tenen naar binnen te draaien.
wat me opvalt,dat jij stugger in je hand lijkt te worden op het moment dat je paard tegen de hand komt.
probeer hierin juist te ontspannen,en probeer het later gewoon nog eens.

succes!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:13

Ziet er goed uit!
Ik heb eigenlijk niet veel toe te voegen aan wat al genoemd is, misschien juist op letten dat je hier en daar ook goed voor je blijft kijken, en niet naar die heerlijke Deus ;) alleja, op de meeste foto's doe je het wel goed, maar op sommige lijk je wat naar beneden te kijken (tis misschien ook gewoon je gigantische cap e ;) )
veel bloksucces nog!

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 12:24

Samantha_T: ik reed zonder laarzen omdat het zo warm was en omdat ik te lui was om m'n laarzen aan te doen :o :+ (De rits van m'n ene laars is een beetje kapot, dus da's altijd zo lastig ;) )

Yoicka: ik zal op m'n handjes en voetjes letten ;)

Snoevie: ik let er altijd wel op dat ik niet stug of hard in m'n hand word, en als ik al even wat meer doorvraag laat ik ook zo snel mogelijk weer los :) Maar je hebt wel gelijk, de momenten waar ik het nog teveel vasthou moeten er ook uit, ja ;) Ik zal erop letten!

Céline: ik kijk idd te vaak naar beneden :o En die tok is daar de schuld niet van hoor, of dat verdoezelt het ook niet, vrees ik ;) 't Is zo moeilijk e :)