Ik rijd nu op een jonge merrie van 5 jaar oud. Ze heeft een periode stil gestaan en nu sinds maand of 4 rijd ik haar zeker 3 keer in de week en longeer ik haar ook 2 keer in de week waarvan een keer met hulp setje. Nu heeft ze alleen behoorlijke streken. Ze schud wel vaak met haar hoofd, maar in het begin doet ze dit om mijn hand te zoeken.
Zodra ze het werk beu begint te worden, gaat ze echt tot vervelends toe door en trekt ze met alle macht de teugels uit mijn handen. Ik "bestraf"haar door been te geven en lage duidelijk toon NEE te zeggen. Met een martingaal wordt het probleem iets minder, maar ik wil het liefst zonder teveel poespas van dit probleem af.
Veel oefeningen aan het doen om haar los te maken, ze is erg stijf rechtsom en buigt ook helemaal niet in....ze draait haar hoofd juist naar buiten.....
Telkens van stap naar draf, etc....en heel veel figuren rijden, kleine voltes, achtjes, drie bogen etc.....
Als ze het werk echt zat begint te worden gaat ze lopen bokken, en dan werkelijk zo erg dat ze me eraf gooit....of ze gaat van netjes draf ineens andere kant op met de voorbenen los van de grond......of vind ze ineens de tak langs de bak erg eng en springt ze bijna vier benen tegelijk van de grond.....
Nu zeggen de andere dames die er zijn dat ik teveel geduld heb en dit af moet straffen, maar kan iemand anders mij nog tips geven.......kan het ergens anders aan liggen? Spieren/Rug?
Ik rijd trouwens met een dubbelgebroken watertrens, ik krijg ook niet echt het idee dat ze dit bit goed "pakt"kan ik om te proberen een ander bit gebruiken?
Sorry voor het lange verhaal.....
aeolusnr1
Dat lange verhaal valt nog heel erg mee hoor, het is beter een goed beeld voor ogen te krijgen dan veel of bijna alles te moeten gissen hé. Met andere woorden je hebt het netjes beschreven. Dat hoofdschudden is idd heel lastig en het komt wel meer voor bij jonge paarden, zaak is alleen om correct te blijven en goed paard te rijden , rustige handen dus en heel duidelijke vraagstelling. (bv bij het vragen om af te wenden, heel duidelijk de binnenteugel openen, en niet een heel klein beetje maar echt maximaal, wijs als het ware de richting aan.
Je zegt als ze het werk beu is wordt het alleen maar erger en begint ze bovendien nog te bokken ook. Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, Ik weet ook niet echt hoelang je per keer traint maar ik vermoed dat je te lang aan één stuk doorgaat, het betreft hier een jong paard, eigenlijk nog een betrekkelijk groen paard, het moet dus nog veel leren, Persoonlijk zou ik zeggen hou de training erg kort, bv 1/2uurtje, beter nog zou zijn dit 2x per dag te doen bv s'morgens en s'avonds, hou het steeds makkelijk en uitvoerbaar in de gestelde tijd. Let er altijd op dat je geen 2nieuwe dingen tegelijkertijd wil aanleren, dit brengt alleen maar verwarring, doe het echt stukje voor stukje, maar geef niet op voor er een redelijk goed resultaat kan naar voren gebracht worden. Ik zal even vlug een vb trachten te schetsen; Je zegt dat je paard niet of bijna niet naar recht wil nageven. Dan zou ik dit op zich dus al als een oefening beschouwen, je komt dus in de piste, je stapt op je paard en je vraagt zijn hoofd en hals naar links te geven, eerst beginnen met een beetje maar je doel moet zijn met zijn mond tegen jouw voet. doe dit door linker openingsteugel en naar achter te bewegen, vast zetten op jouw heup dus niet snokken niet bewegen helemaal niks, andere teugel geef je heel de afstand toe , dus daar niet aan trekken, in een veel later stadium moet daar wel contact blijven hoor maar nu echt nog niet, als hij maar nageeft is het al goed. De ruiter moet daarbij goed recht en ietwat naar achter blijven zitten, geeft hij niet of te weinig na , dan je linker been eraan, mssn begint hij dan cirkels te draaien, geeft niks gewoon laten doen, blij in zelfde houding en been er nog eens aan. Het zal niet heel lang duren voor je paard echt wel blijft staan, want dat is minder inspannend, even wachten en rust geven (enkel 1 à 2 min) dan weer net hetzelfde. na zo een paar keer geprobeerd te hebben de andere kant eens proberen , zelfde systeem dus Daar kan je echt een half uurtje makkelijk mee vol krijgen hoor en dan heb je nog niet eens een stap verzet. Als bit gebruik ik voor deze soort training steeds een dubbelgebroken kneveltrens die kan je niet zijdelinks door de mond trekken, al die andere bitten schieten soms door de mond, met soms paniekreacties tot gevolg. In een later stadium kan je je oude bit weer opnieuw gebruiken natuurlijk. veel succes nog
Gra
Geplaatst: 20-05-09 21:34
Een idee misschien om er een tandarts bi te halen? Heb vaker dit soort verhalen tehoren gekregen en bleek dat het bit gewoon echt niet fin in de mond zat vanwege gebitsproblemen.Het is maar een idee hoor. Ben benieuwd....
Misschien eens beginnen met wat minder belasten, een 5 jarige paard dat een tijd heeft stil gestaan is absoluut nog niet sterk. en dan al 5 x in de week aan het werk zetten vind ik wat overdreven. Gewoon rustig aan opbouwen.
Ja ik vind 5 x in de week ook heel erg veel en dan ook alleen werken 5x , ga je ook wel eens gewoon wandelen of buiten rijden.
Het paard geeft signalen af dat hij wat jij vraagt te veel is. leer daar naar luisteren, hou het kort . 10 min is soms al lang voor zo`n jong dier. Je zal het best allemaal goed bedoelen, maar je vraagt erg veel. Dus de fout kun je beter bij jezelf zoeken , leer te kijken en luisteren naar je paard,
Laat ook het gebit, zadel enz eens nakijken.
En laat de dames lekker kletsen, met een jong paard of eigenlijk alle paarden moet je geduld hebben, altijd, als je dat niet hebt kun je beter geen paard rijden, met ongeduld worden er heel veel paardjes oneerlijk behandelt. Hoeveel tijd heb je ? Geef het dier geen straf ,maar kijk op dat moment eens heel kritisch naar je zelf, wat doe jij fout en waarom reageert het paard zo? Beloon het goede , en stop op het juiste moment, al is het na 5 min, goed is goed.
stella92
Geplaatst: 21-05-09 14:59
5 keer per week rijden is misschien veel, maar dat ligt eraan hoe lang je achter een stuk door rijdt
Maar ik denk dat je paard zich gaat vervelen als hij elke keer die oefeningen moet doen... Als mijn paard zich gaat vervelen, dan ga ik ook bokken door de bak... Als je merkt dat je paard zijn aandacht er niet meer bij heeft, en probeert te bokken ofzo, ga je meteen iets anders doen... Een andere oefening doen of je gaat over naar een andere gang. Dan moet hij ineens iets anders doen, wat hij niet heeft verwacht. En daarmee vergeet hij wat hij eigenlijk wilde doen
Maar dan doe je dus tussendoor even een andere oefening en kom je later weer terug op de oefening die je in eerste instantie aan het doen was. Dat doe je ook maar heel even, en dan stop je als het al iets beter ging dan de vorige keer. Bij een jong paard moet je heel veel afwisselen, en dan hoeft alles nog lang niet goed te gaan als het er maar een beetje op lijkt van wat jij wilde doen
Ik kan er echt heel wat mee doen. Ik zal ook minder gaan trainen met haar, ik voel me zelf soms erg schuldig als ik bijvoorbeeld (zeker als ze op stal staat, nu in de wei) alleen even in de bak laat. Blijkbaar is dit dus helemaal niet erg. Het rijden zelf doe ik ook vaak niet langer dan half uur, tenzij er echt iets is waarom ik nog wat langer doorga.
Tandarts is laatst geweest, ze moet nog wisselen?, ofzoiets....die lieten wij langskomen omdat ze de helft van haar voer altijd weer laat vallen....
Zadel schijnt goed te passen, maar ik ben bang als ze straks weer gaat groeien dit niet meer zo is, ik ben nu aan het sparen voor een mooie 2e hands en via een bekende zadelmaker...die dan ook langskomt....
Ik blijf dit forum zeker volgen en ik houd zeker bij hoe alles verloopt....
Ik ben allang blij dat ze zowiezo op de wei staat nu...
Nog kleine tip gevraagd?!
Meestal longeer ik haar voordat ik opstap....soms is ze erg fris en gaat ze vreugde bokken maken....
Kan ik dat keer uittesten om meteen erop te gaan? Of gewoon eerst maar aan de longe houden?