Jarifa Spaanse schone in oranje @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Jarifa Spaanse schone in oranje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 17:23

Dit word mijn aller eerste Horse At work topic 8-) :D

Jarifa is aan adalusier Merrie die in Juni 5 word. De eigenaresse hebben haar sins eind 2008. Ik rij haar sinds begin april. Een echt nivo hebben we dus nog niet. Gaat ook lastig agezien ik haar nu bijna 2 maandjes rij. Onder het rijden kom ik veel probleempjes tegen die ik samen met mijn stal genootje probeer op te lossen. :D Dit was de 2e x dat ze mij hielp, en ik merk al verschil. Jarifa kruipt nog wat achter de teugel, en soms gaat ze wat te diep, maar dat vind ik t minst belangrijke.

De problemen van mij zelf: :+

Mijn handen, ik steun ze erg.
Teugels, met name de buiten teugel word langzaam steeds langer.
In galop gaan mijn voeten door de beugel en krijg ik kapstokjes.
Mijn ellebogen hou ik ook niet netjes aan mijn lijf

De problemen van Jarifa en mij samen:

Ze vind de galop erg lastig en heeft nog geen goed balans.
Als we een tijdje rijden gaat ze haar hoofd kantelen.
En haar actief houden.

Als jullie tips en verbeter punten hebben graag :D Dan kunnen we vast weer verder. Maar hou het wel netjes, en ik rij haar nog maar kort, en zijn nog erg aan het wennen.

Natuurlijk hebben we ook in gestapt, en lekker tussen door gestapt, maar omdat debby tussen door aan het praten was tegen mij, zijn daar geen foto's van.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. hier kantelt ze n beetje
Afbeelding

5. Afbeelding

6. volte
Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Lekker stof zuigen.
Afbeelding

Bedankt voor t kijken :D

Flevolander

Re: Jarifa Spaanse schone in oranje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:48

De foto's zijn nog best aardig gelukt he?

Ze loopt netjes.. gewoon lekker van achter naar voren blijven rijden dan komen jullie er wel..

Rijtechnisch commentaar.. let op dat je op het goede been zit!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:53

Je trek je been soms wel erg op, probeer ze laag te houden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 17:59

Flevolander schreef:
De foto's zijn nog best aardig gelukt he?

Ja, dat heb je goed gedaan :D

Monster_tos : . ja dat zegt debby ook telkens :P ik doe me best, maar moet zo veel tegelijk :o

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:05

Inderdaad je benen lang houden, en je mag Jarifa wat meer van achter naar voren rijden. Dan komt dat koppie vanzelf omlaag :D

Mooi paard is het trouwens! Zeker in dat oranje setje, leuk! :D

chanickyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:06

Ziet er goed uit!! Al een echt verschil als toen ze er net was (ik reed Bandit bij). Vooral het hals strekken ziet er erg netjes uit. Zoals al gezegd is let op je been, en misschien moet je proberen wat meer op je kont te zitten, en niet zo je rug hol te maken. Vooral foto 2 en 4 zie je dat.

Succes verder, lekker blijven rijden veel overgangen en buiging en stelling vragen laat ze vanzelf wel los ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:33

Je paard heeft zo op de foto's te zien een onderhals ontwikkelt, of die had ze al. Zaak is dat je daar wat mee gaat doen, want die onderhals bevordert de valse knik en dat is niet bevorderlijk voor het ruggebruik. Ze doet me ook wat gespannen aan (Zie vooral de eerste foto).

Rijd haar van achteren naar voren, zonder al te veel druk op de teugels, probeer de teugels eens wat langer te houden en zo lengte in de hals te creeëren, want halsstrekken kan ze zeker! Verder veel figuren rijden, overgangen, schijnovergangen en vergeet vooral tussendoor de ontspanning niet :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:55

_San87_ schreef:
Je paard heeft zo op de foto's te zien een onderhals ontwikkelt, of die had ze al. Zaak is dat je daar wat mee gaat doen, want die onderhals bevordert de valse knik en dat is niet bevorderlijk voor het ruggebruik. Ze doet me ook wat gespannen aan (Zie vooral de eerste foto).

Rijd haar van achteren naar voren, zonder al te veel druk op de teugels, probeer de teugels eens wat langer te houden en zo lengte in de hals te creeëren, want halsstrekken kan ze zeker! Verder veel figuren rijden, overgangen, schijnovergangen en vergeet vooral tussendoor de ontspanning niet :)

Die onderhals zat er inderdaad al, ze vindt het erg moeilijk stelling en buiging aan te nemen waardoor ze soms idd wat spanning opbouwt. Wordt aan gewerkt, houd er rekening mee dat deze combinatie nog niet zo lang bezig is en we dus nog genoeg verbeter punten hebben. Ze is haar aanleuning nog niet constant waardoor het soms een beetje zoeken is hoe ze het het beste oppakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:57

Dat weet ik, maar dit is wat me zo opvalt. Het is verder ook niet aanvallend bedoelt. :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:31

probeer je benen lang te maken :). Verder heb ik geen kritische feedback. Behalve dat ik het er hartstikke mooi vind uitzien!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:33

Ik heb een vraagje, rij jij alleen maar op de rechterhand? Of is dit toevallig alleen op rechts genomen. Probeer dan ook op de linkerhand te rijden, anders wordt het paard alleen maar scheef en wordt het rijden op de linkerhand alleen maar moeilijker..

Maar... Correct me if i'm wrong.. :)

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:35

mooi paardje,ze loopt best netjes :)

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:36

XClairetje schreef:
Ik heb een vraagje, rij jij alleen maar op de rechterhand? Of is dit toevallig alleen op rechts genomen. Probeer dan ook op de linkerhand te rijden, anders wordt het paard alleen maar scheef en wordt het rijden op de linkerhand alleen maar moeilijker..

Maar... Correct me if i'm wrong.. :)

oh sorry, ik zie dat er ook plaatjes op de linkerhand bijzitten :+

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:40

Citaat:
Ze vind de galop erg lastig en heeft nog geen goed balans.
Als we een tijdje rijden gaat ze haar hoofd kantelen.
En haar actief houden.

alledrie dingen die toch echt aan de ruiter liggen...
wat je zelf al aangeeft 'jij hebt moeite met de galop' dan heeft je paard het al helemaal omdat een paard alleen lekker ontspannen kan lopen, wanneer de ruiter hem recht richt, onafhankelijk kan zitten en ontspannen kan zitten

kantelen is ook een duidelijk teken van te veel hand, of niet recht genoeg zijn (net als 'over de schouder vallen' 'door de bocht vallen' of 'door je been heen lopen')

actief, een paard is van nature een vluchtdier en gaat liever vooruit dan achteruit
wanneer er ontspanning is en het paard is recht komt het vanzelf in aanleuning oftewel aan de teugel en blijft het ook zelf actief
wanneer je continue been moet geven moet je op zoek gaan naar iemand die je gaat helpen in het a) consequent zijn met been geven en daarna mooi stil houden en b) het rechtrichten van je paard zodat hij ook lekker voorwaarts kan blijven bewegen!
(en neem geen hulp aan van mensen die alleen maar bezig zijn om je paard 'aan de teugel' te krijgen, want dat komt een paard vanzelf als je geduld hebt en goed aan jezelf en het rechtrichten werkt)

succes! ik hoop dat je er wat aan hebt zodat je een mooie start met dit paardje kan maken! het is een leuk beestje

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 20:01

Jarifa heeft idd een onwijze onderhals, ze is zo scheef als een hoepel. De ene kant vind ze overduidelijk makkelijker als de andere kant. Ik persoonlijk ben van mening dat Jarifa de galop nog moeilijk vind omdat die nog niet voldoende bevestigd is.

Kantelen van haar scheven hoofd kan niet komen door te veel teugel druk, want zelfs als ik de teugels totaal los laat trekt Jarifa een scheef hoofd. De andere optie's kunnen dan weer wel.

Debby helpt me, maar beide vinden we het aan de teugel niet belangrijk, dit zoekt zei nu zelf op, ik vraag het niet.Debby helpt me in het consequent been geven, t zijn allemaal kleine dingen waar ik tegelijk op moet letten. En wat niet gaat in 2x.

Ik ga al jullie tips en commentaar mee nemen naar volgende week maandag. Dan ga ik er hart mee aan de slag. Mijn benen, k ga lootjes in me laarzen doen 8-)

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:30

Ziet er al netjes uit hoor! :)
Gewoon goed blijven oefenen en dan komt het vast helemaal goed met jullie!
Rijtechnisch commentaar is al gegeven, daar sluit ik me bij aan.

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:46

Hoi,

leuk beestje. Ik denk dat je houding wel wat bijgeschaafd kan worden. Beter rechtop en benen. Misschien kun je uit het basis dressuurboek van Tineke Bartels wat halen. Daar staat een heleboel in over houding, maar wel kort en krachtig genoeg om makkelijk te lezen en te begrijpen met veel plaatjes. Misschien heb je een beetje wat weg van de stoelzit die ze in het boek beschrijft.

groetjes

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:55

Ik vind voor iemand die net rijd er aardig netjes uitzien.
Je kan ook iets meer je hakken uitdrukken.
Als ze haar hoofd kanteld, gewoon iets meer druk op de teugel zetten en haar weer bezig houden. Ze loopt ook al best rond van achter van zichzelf, zie je vooral op de laatste foto.
Veel dingen heb je zelf al aangegeven en daar sluit ik mij ook bij aan :D

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:05

Let erop dat je je been op de goede plek houd :j
Je trekt die inderdaad iets te hoog op :+
En rechtop blijven zitten :P Op sommige foto's leun je iets naar voor ;)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:10

Hoi Marit, ziet er goed uit!
Enige tips die ik kan geven: beter rechtop zitten.
Let erop dat je armen gebogen blijft houden. Op de galop foto's ziet het er goed uit. Maar op de draf foto's zijn je armen soms te recht.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:29

soms trek je een beetje je benen op

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:37

Wat mij opvalt is dat je een klein beetje naar voren zit en mischien moet je proberen je armen langs je lichaam te doen (Werkt bij mijn paard wel voor meer ontspanning) en in de galop mag je iets meer op je kont gaan zitten want daar val je iets naar voren. En je benen trek je ook op maar dat was al gezegd. Als je haar bezig wilt houden probeer dan veel voltes te rijden vergroten en verkleinen van hand verhanderen gebroken lijnen. Pasje terug te rijden en dan een pasje verruimen zo wordt ze ook actiever voor je been.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:00

Ziet er best leuk uit hoor! Er is al veel gezegd he, waar je wat mee kunt.

Ik heb nog een tip voor je "stofzuigen" op de laatste foto. Het lijkt alsof je paard in 1 keer 'roetsj' haar hoofd naar beneden mikt op het moment dat jij aangeeft dat ze haar hals mag strekken. Hierdoor komt het niet tot het volle effect van het halsstrekken.
Probeer eens heel langzaam (tijdens 2 volle rondjes bak) haar hals helemaal naar beneden te strekken en dan weer omhoog. Zo langzaam zoals jij het wilt, zonder dat ze trekt of de teugels in boogjes laat hangen. Op die manier oefen je heel goed de spieren in haar rug die ze nodig heeft voor de hele ontspanning tijdens het rijden en heeft het "stofzuigen" ook nog veel meer zin.

Veel succes en ik vind jullie een erg leuk koppel!

Joyce95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:08

Mijn mooie meisje.
Dat oranje past wel mooi bij haar hoor.
Heb je het van Debby geleend?
Over dat hals strekken: ze gaat niet echt strekken he, ze wil meer eten:D
Maar jah maakt niet uit
Ik vind jullie goed bij elkaar passen en vooral in het oranje:D

Groetjes Joyce

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 10:11

Joyce95 schreef:
.
Heb je het van Debby geleend?
Over dat hals strekken: ze gaat niet echt strekken he, ze wil meer eten:D

Ja van debby geleend :) En ze strekt echt hoor ;) Ze wil helemaal niet eten, ze heeft meerdere rondjes zo gelopen en totaal geen belangstelling voor het gras.