kabouters in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

kabouters in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 14:36

Mijn paard was altijd een heel nuchter dier wat nauwelijks opkeek van nieuwe dingen of 'enge'
dingen.

Nu we flink aan het trainen zijn geslagen en ze in goede conditie komt word ze steeds kijkeriger in de bak.
ze loopt al anderhalf jaar zonder problemen in deze bak en is nooit schrikkerig geweest.

Sinds een maand moet ik haar continue in de gaten houden op sommige dagen. ze kijkt op dingen die er niet zijn(wil er niet langs, hoofd de lucht in, wegspringen)

Gisteren bijvoorbeeld ook weer, er was niks mee te beginnen, overal op kijken en d'r nek erop zetten, wegspringen e.d. heb haar toen even gelongeerd om te kijken of ze echt 'bang' was. Tijdens het longeren was er natuurlijk niks engs te bekennen }>
Toen er weer op, met veel moeite heb ik haar een paar rondjes de bak doorgekregen zonder dat het haar gelukt is om weg te springen. Zodra ik wou draven begon het probleem opnieuw. Ook als ik van hand veranderde begon alles weer opnieuw. Madam in het zweet zonder ook maar iets uitgevoerd te hebben, en na nogmaals een rondje stap door de bak, zonder wegspringen e.d. ben ik maar gestopt.

Ze heeft ook wel eens flink op haar donder gehad, wat alleen maar averechts werkte omdat ze dan heel gespannen word.
Ook heb ik geprobeerd haar goed aan het werk te zetten, maar ze word zo hard van voren dat ik haar niet eens op de volte o.i.d. krijg. en zodra ik haar wil laten ontspannen door haar wat ruimte te geven, springt ze meteen weg.
(normaal is ze juist erg soepel en makkelijk)

iemand tips om dit gedrag aan te pakken?

Romyv

Re: kabouters in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:46

Misschien is ze het gewoon zat om in de bak te werken? Ik weet niet hoeveel afwisseling ze heeft in der werk, maar misschien kan je dat eens proberen..

Anders aan grondwerk beginnen zodat ze leert ontspannend door jou aanwezigheid en je meer vertrouwen wint zodat je met je stemhulpen alleen al heel veel bereikt

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:48

Als ik het zo lees doet ze dit om onder het werk uit te komen. Nu je wat meer van haar vraagt gaat ze dit soort gedrag vertonen. Doe je vaak dezelfde training?

Wat wel eens kan helpen is iedere dag beginnen met longeren tot ze echt ontspannen is en er dan opstappen. Lekker even rijden en als ze dan goed loopt gewoon stoppen. Goed=goed in dit geval, dus dan ook niet doortrainen. Daarna langzaam steeds korter longeren en steeds langer rijden.

Wat meer afwisseling in het werk van je paard kan ook helpen. Het kan ook een soort verveling zijn. Kun je niet een keer in het weiland rijden, het bos in, een keer een (klein) sprongetje maken, balkjes lopen, af en toe longeren ipv rijden... etc. Je paard moet het werk ook leuk blijven vinden!

Verder áls ze dan toch wegspringt; ga er zelf niet heel gespannen opzitten, dat voelt ze feiloos aan. Of als je weet dat ze iets eng vind, zelf niet naar die plek kijken. Probeer je eigen blik niet te focussen op iets, maar meer op de hele omgeving. Haal diep adem en rij gewoon vrijuit, probeer heel bewust met je eigen ontspanning bezig te zijn. Je zult zien dat dit helpt!

Veel succes!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:06

ik rijd haar al met heel veel afwisseling, het is ook niet zo dat ze dit elke dag doet, maar de laatste tijd wel vaker.

De ene keer maak ik wat sprongetjes tussendoor en de andere keer oefen ik het wijken en de tempowisselingen e.d. Ik zorg er wel voor dat ik niet elke dag dezelfde dingen oefen. Alleen al omdat ze erg slim is en graag vooruit denkt. De dingen die ik doe ik ook vaak met dezelfde hulpen maar in een andere vorm.
(bijvoorbeeld wijken; als ik dit oefen op de middenlijn en ik wijk voor mijn rechterbeen, begint ze de volgende keer dat ik afwend naar de middenlijn al bijna met wijken, terwijl ik deze hulpen niet geef) alleen daarom al moet ik wel heel afwisselend rijden.
Ik stop ook altijd op het punt dat het goed gaat.

kan het een soort uitproberen zijn?

vooraf longeren heeft geen zin, aangezien dan gewoon ontspannen loopt. zodra ik er op ga zitten kijkt ze overal naar.
Ik ben er ook niet bang voor en heb niet het idee dat ik gespannen zit, maar hier zal ik toch nog meer op gaan letten.

op dagen dat ze dit niet doet, loopt ze erg goed en is het een super fijn paard om mee te werken.

ik heb echt het idee dat ze me nu gaat testen, en kijkt tot hoever ze kan gaan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:11

Ik doelde meer op: een dag longeren, een dag buiten rijden, een dag in de bak dressuren, een dagje wandelen, een sprongetje maken, dressuurles, een keertje losgooien, een keertje buiten dressuren ed.

Uitproberen kan altijd.. in jou geval denk ik dat he beste is om het te negeren, maar daarmee neem je niet de oorzaak van het gedrag weg..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:15

Volgens mij is het ook onder het werk uitkomen. Misschien is het een teken dat het moeilijk is voor je paard? Tenminste, dat deed m'n vorige pony ook toen ik wat meer bezig met haar ging.
Het beste wat je dan kan doen als je paard weer 'bang' is weer een stapje terug, laag en rond wat voltes gaan rijden, en zo langzaam weer steeds een stapje verder.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:17

Ik denk ook inderdaad dat het een soort uitproberen is. Doet ze het zelfs ook nog als je haar bijvoorbeeld 20 min. longeert en dan nog 10 min. gaat rijden? Je zou toch denken dat ze dan wel een keer de ergste energie kwijt is...

Ga toch eens op je zit letten, misschien zit je onbewust toch gespannen.

Lees het verhaal van Monya eens bij dit topic: [RT-P] Naar voren zitten Je zit zal ongetwijfelt wel goed zijn, maar haar tips kunnen je wel helpen om bewust ontspannen te gaan zitten.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:23

Doet ze dit ook als je haar aan de hand meeneemt de bak door? Zo niet, dan zou ik inderdaad zeggen dat ze je uitprobeert. Dan wordt het toch een kwestie van doorzetten. Zelf ontspannen, niet kijken naar 1 punt, kijkerige gedrag negeren of met je stem bestraffen en goed gedrag belonen. Het kijkerige gedrag in ieder geval niet belonen door te stoppen of iets anders te gaan doen.
Succes.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 17:05

@romyv
op deze manier wissel ik ook af. Ze word niet altijd elke dag gereden, we doen ook vaak grondwerk, longeren, wandelen e.d.

Ik heb niet het id dat ze bang is maar echt dat ze wil kijken hoe ver ze kan gaan.

Als ik haar aan de hand mee neem is er niks aan de hand, ook longeren heeft geen zin, dit heb ik al geprobeerd maar werkt niet. Het is ook niet zo dat ze teveel energie heeft want op sommige dagen heb ik er helemaal geen last van en loopt ze echt heel fijn.
ik ben ook wel eens afgestapt om haar aan de hand mee te nemen langs de 'enge' plek, maar dan kijkt ze nergens naar.

ook denk ik niet dat het te moeilijk is, want ze begint al zodra ik erop zit en ga stappen.
misschien dat het juist te makkelijk is, en ze teveel tijd krijgt om te kijken?

ik ga jullie tips even uitproberen!

ik zit me nu net te bedenken dat telkens wanneer ze dit doet, ik begin met rijden rond etenstijd (17.00) ze komt dan net uit de weide met de kudde en gaat op stal voor de nacht. ze staat dan net 10 minuten op stal. misschien dat ze door dit moment wat gestressed is?

carmen85, ik ga het zeker even doorlezen, misschien dat ik ongemerkt toch gespannen zit en ze dat aanvoelt.
'