M2-paard Nico met manegeruiter @ work (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielleee

M2-paard Nico met manegeruiter @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:19

Afgelopen zondag was bij ons op de manege de halve finale van het Talentenplan waar ik aan meedeed met Nico.
(We zijn uiteindelijk 2e geworden in de finale)
Nico is het paard van Rian (Kliko op bokt) en zij heeft op dit moment 7 winstpunten in het M2 met hem.
Ik rijd zelf al 13 jaar 1 keer per week in de manegeles.
Ik verzorg Nico nu 5 jaar en sinds ongeveer 2 jaar mag ik er ook op rijden. Dat is natuurlijk een hele eer want van zo'n paard kan ik ontzettend veel leren!
We hebben sinds een jaar ongeveer 1 keer in de 2 weken privéles en ons niveau samen is B.
Problemen waar we tegenaan lopen is dat het voor mij natuurlijk heel anders rijden is dan op een manegepaard. Het gaat steeds beter maar we zijn echt nog bezig met de basis zoals de activiteit en het rechtrichten. En mijn houding natuurlijk.

Nou bij deze dan de link naar het filmpje:
http://www.vimeo.com/4743006
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden!
Tips en commentaar zijn welkom :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: M2-paard Nico met manegeruiter @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:28

Als eerste even: Wat zit jij er netjes op! Keurige handhouding, mooi rechtop. Voor het mooie misschien je hakken wat meer uitdrukken, maar echt, súper!

Ik vind dat je het paard ook erg netjes hebt lopen. Je zou misschien wat gedurfder mogen gaan rijden. Ik zag een paar momentjes van verzet, daar dus meer doorheen gaan, lekker actief houden. En wat meer figuren misschien? Of moest je soort van commando's opvolgen? Ik heb geen geluid, dus dat heb ik dan sowieso niet gehoord :)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:46

Ziet er heel goed uit! Je rijdt idd wat braaf. Er mag wat meer pit in, maar het ziet er over het algemeen heel netjes en vriendelijk uit.

Misschien kan je je teugels nog een tikkeltje korter nemen en wat meer vooruitrijden?

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:56

Wat ziet het er toch goed uit! Jullie zijn in een korte tijd heel erg vooruit gegaan en ik ben heel trots op jullie! +:)+ Op het filmpje is het niet goed te zien maar ik heb het natuurlijk ook live gezien en toen viel mij op dat hij inderdaad niet altijd recht is. Goed oefenen met tempowisselingen (op de tweede hoefslag) en overgangen. Met het fel rijden zou ik me nog niet zo bezig houden op dit moment, eerst zorgen dat ie vanzelfsprekend voorwaarts aan het been is en daardoor constant de hand volgt. Daarna kun je de 'power' uitwerken. Alles op z'n tijd! ;)

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:08

Bedankt voor de leuke reacties!! :o

Het klopt dat ik vaak nog wat te voorzichtig rijd, in m'n privéles krijg ik het ook regelmatig te horen, hihi.
Ik probeer eraan te werken!
Bedankt voor de tips!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:21

Wat leuk dat je dit filmpje hebt geplaatst! :)

Ik vond dat je echt super netjes hebt gereden. Je houding vind ik ook echt netjes! Daar kan ik nog wat van leren :+

Jammer dat je 2e was, maar je had het echt super gedaan! +:)+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:38

Ik kan je filmpje niet zien op mijn pcke :( Ik ga het vanavond nog eens met Pieters laptop proberen!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:27

Ik vind het er echt heel erg netjes uitzien!
Wat gaaf dat jij hem mag rijden!
Misschien nog iets meer je hakken uitdrukken, voor de rest kan ik niks verzinnen.. vind het er erg goed uitzien.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:32

Vind het er netjes uitzien. Ik heb alleen stukjes gekeken van het filmpje, het viel me wel op dat hij de achterhand soms wat naar binnen plaatst. Probeer de voorhand dus recht voor de achterhand te houden.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:03

Die neiging heeft hij inderdaad wel eens, om zijn achterhand naar binnen te plaatsen. Goed opgemerkt.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:32

hoi hoi !!! marielle het ziet er super uit !! vind dat je super netjes zit, en vind jou ook echt leuk met nico, maar dat wist je eigenlijk al. Kan nog veel van je leren !! :D

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:42

Hai Mariëlle, superfilmpje!!!!!!! Ik heb zondag echt wat gemist, balen, balen, balen. Gelukkig heb ik het filmpje gezien. Ik was al trots op je en nu zeker. Jullie zijn een leuk setje samen.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:02

ik vind het er echt héél netjes uit zien!
je hebt je paard mooi onder je kont lopen en jijzelf zit er erg netjes op!
je zou menig wedstrijd ruiter in de B voorbij rijden denk ik!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:34

Ik heb hem gezien op Pieters lappie :)
Het voorzichtige is er wel, maar dat kan ik me ook voorstellen in een wedstrijd als het talentenplan, waarin je in feite vooral afgerekend wordt op hoe netjes je erop zit (toch?). En wat dat betreft is er niets op aan te merken! Supergoed. Dat helpt he, priveles!
Ik heb wel aan het einde de indruk dat je batterijtjes behoorlijk leeg waren :(:)

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:49

Bedankt weer voor jullie reacties! Echt heel leuk om te lezen :o

Zoals Rian al zei, dat van die achterhand naar binnen klopt, dat vind ik ook nog moeilijk om op te lossen.

Op m'n hakken uitdrukken ga ik ook proberen te letten.

@ Blue_Eyes: Dat heb je goed gezien Ellen, haha. Ik heb tussen de halve finale en de finale ook even uhm "op de grond gezeten" ;)

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:29

hey marielle
ziet er goed uit hoor, leuk dat je filmpje hebt geplaatst.
idd jammer dat je geen eerste bent geworden met het talentenplan, maar het resultaat is toch kei netjes?!
je houding is idd erg netjes, op alle paarden ;)
gewoon lekker door blijven oefenen en rijden met nico, kun je veel van leren! en jullie zijn al erg vooruit gegaan.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:31

Leuk filmpje Mariëlle ;) Ziet er netjes uit!
En omdat rijtechnisch commentaar moet:
Hij mag wat meer loslaten in de kaak.
Let op dat ie blijft sporen, met regelmaat komt idd de achterhand naar binnen. Rij veel oefeningen om hem recht te richten: schouderbinnenwaarts/buitenwaarts is daar bv een goede oefening voor ;)
En het geheel mag er wat "spetterender" uitzien, is nu heel braafjes. Overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen helpen daarbij.
Maar goed, de talentenjacht ging ook om jouw houding en zit, niet zozeer hoe het paard liep ;)
Ik vind dat je een nette houding hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:39

Ziet er vriendelijk uit een prettig beeld om naar te kijken. Gewoon zo doorgaan voorlopig. Dat brave vind ik juist prettig om naar te kijken. Neit van dat opgefokte gewoon ontspannen.
Dat spetteren mag je in het Z gaan doen :)
wellicht voorzichtig iets terug gaan rijden in de galop zodat hij iets meer op zijn achterbeen komt en het tempo wat naar benden gaat. Maar dan ook maar een heel klein beetje met heel kleine stapjes.
Je gaat in de galop ook iets naar voren zitten. als je je gewicht iets naar achter legt zou je hem al een eindje terugrijden vermoed ik.
Dat hij wat scheef loopt kan ik op het filmpje niet zien.
als dat zo is , is dat uiteraard het eerste aandachtspunt.

Vele plezier samen, leuke combi. Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de eigenaresse erop.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:00

Hey marielle, leuk filmpje. ziet er netjes uit hoor, jullie zijn een mooie combinatie samen.
Toch maar weer een 2e plek behaald *D
Het meeste commentaar is al gegeven dus kan je daar lekker mee aan de slag gaan

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:40

Wat leuk dat je met dat paard aan de slag mag :)
Ik zou wel op je benen letten. Niet te ver naar achteren en hakken uitdrukken (beugels langer help misschien?). Voorzal wanneer je aandrijft niet je benen daarvoor naar achteren leggen. Verder netjes hoor ;)

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:27

Thanks allemaal!!

Ik was inderdaad heel tevreden met de 2e plek :)

Ik ga zeker aan de slag met alle tips!