Hola, zomaar een post gemist!
aerdenhout1 schreef:Ik denk dat er maar een mogelijkheid is en dat is les nemen.
Stelling en buiging kan het paard pas als de rug los is, en ik denk dat daar ook het probleem zit. Dus eerst maar eens vw nw gaan rijden en een goede volte met lengte buiging voor je stelling op de rechte lijn gaat aanvragen.
Ik heb les met 'm
Samen met mijn lesgever ben ik vooral bezig met het tempo, paard vindt rennen makkelijker dan dragen en dat willen wij graag anders zien. De buiging op de volte is inderdaad niet alles, ik heb zelf moeite met voltes, vind het een vreselijk figuur, en heb het idee dat ik mijn paard beter kan helpen als ik zelf halverwege de oefening niet wanhopig word?
Suzzy_3 schreef:Je moet zowiezo nooit je binnenteugel gebruiken om af te wenden... De binnenteugel dient enkel voor stelling te vragen. Dus dat al heel goed oefenen.
Als je zelf alleen stelling wilt vragen moet je erop letten dat je voor je blijft kijken, niet schuin naar beneden, want dan val je helemaal om, en je paard dus ook. Dus recht zitten en voor u kijken, en voelen wat je paard doet, desnoods aan iemand vragen om te kijken.
Dat hij door je been uit loopt kan je op de grond al oefenen. Als je paard vastgebonden staat 'omduwen' met druk van je duim je paard om duwen, dat die de zijwaartse druk al leert.
Onder zadel door cirkels te verkleinen en vergroten, wijken, ... (moet niet perfect zijn, stelling maakt niet zoveel uit, zolang ze maar opzij gaan voor je been, en niet over de schouder vallen (als ze dat doen terug buitenbeen aanleggen))
De binnenteugel gebruik ik ook alleen om de goede kant op te wijzen, dus wanneer hij niet voldoende reageert op binnenteugel + buitenbeen. Wat hij nu niet doet, hij buigt niet genoeg om mijn binnenbeen heen, dan treden de binnenteugel (die kant op, paard) en buitenbeen (hola, kont erbij houden) in werking. Hij reageert aan de hand fantastisch op zijwaartse druk, hoef hem niet eens aan te raken. Alleen stapt hij dan opzij met zijn achterhand, hij buigt dan niet.
Wat dan weer klopt met de post van Aerdenhout, paard is een pietsie overbouwd en heeft een kort rugje. We hebben het hier nu niet over een ranke, elastische KWPN'er. Ik begrijp wel dat hij het moeilijk vindt, daarom vraag ik ook om advies