Verschil tussen stelling en sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Verschil tussen stelling en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:59

Help! Hoe kan ik mijn paard duidelijk maken dat stelling wat anders is dan een wending? Als ik schoudervoor vraag door mijn binnenbeen aan te leggen en tegelijkertijd mijn handen wat naar binnen te doen (dus buitenteugel tegen de hals, binnenteugel wat van de hals af) wendt hij af. Ik kan duwen wat ik wil met mijn binnenbeen, hij loopt er doorheen. Bochtje is makkelijker voor hem dan stelling aannemen terwijl hij rechtdoor loopt, hoe kan ik hem overtuigen? Meer gewicht op de buitenbeugel? Ik heb nu de neiging om met de buitenteugel te gaan sturen (teugel van de hals af }:0 )waardoor ik het verknoei voor mezelf. Ik heb het idee dat hij het niet snapt, hoe kan ik het hem uitleggen? Ergens gaat in de communicatie wat fout. Is het gewoon een kwestie van tijd en van geduldig volhouden? In een wending versnelt hij als ik binnenbeen gebruik, hij krijgt al een klein beetje door dat binnenbeen niet hup lopen betekent maar buigen, maar wegrennen is de standaard reactie als hij iets niet begrijpt. Waardoor de ontspanning ook steeds weer weg is.

Kortom: ik krijg wel reactie (hij wendt af) maar niet de goede, zowel in de wending als bij sv kan ik hem niet duidelijk maken wat ik met mijn binnenbeen bedoel. Hoe moet ik dat oplossen?
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-05-09 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marlous77

Re: Verschil tussen stelling en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:10

En als je als extra hulp je zweepje tegen de binnenschouder houdt?
Ik zeg maar wat hoor, ben met mijn vp nog helemaal niet zo bezig met dit soort oefeningen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:12

Dat is een idee! :)* Voor mij is het zelf een paard trainen ook nog behoorlijk nieuw, ik heb 'm pas 2,5 maanden en ik wil 'm zo graag rechter maken door hem te buigen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:16

Als je bijvoorbeeld op de binnenhoefslag gaat rijden en dan buitenstelling vraagt (binnenhoefslag zodat hij geen steun heeft aan de bakrand, want daar plakken ze meestal ook een beetje aan vast) dan kun je langzaam maar zeker oefenen om hem rechtuit te laten lopen met een bepaalde stelling, kwestie van heel veel oefenen en zorgen dat hij niet door je been loopt door hem te corrigeren, hij dient gewoon naar je been te luisteren dat is stap 1 meen ik.
Verder heeeeel veel succes!!! Ben er zelf ook mee bezig en merk aan mijn paard dat hij het enigzins gaat snappen hier en daar hahaha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:19

Heel langzaamaan (ben nu ruim 2 maanden met 'm bezig) merk ik in de wendingen ook wel wat vooruitgang :) Ik wou maar dat hij plakte aan de bakrand, dan bleef hij misschien op de hoefslag wanneer ik stelling vraag :7

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:28

Wat doe je met de rest van je lichaam als je binnenstelling vraagt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:33

aslo schreef:

Dat zat ik me ook al af te vragen :7 Voor zover ik er nu op mijn stoel zo wat over kan zeggen begin ik te denken dat ik te veel gewicht aan de binnenkant heb (doordat ik mijn binnenbeen gebruik?). Ook zal ik ongetwijfeld naar beneden kijken (om te zien wat hij doet }:0 ) ipv vooruit. Confronterend, zo'n topic. Zal er morgen eens op letten wat ik doe wanneer ik sv vraag.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:35

Wat ik met mijn paard doe..teugel tegen de hals is afwenden (wijken voor druk), vragen met de teugel is stelling.

Alleen als ze op het afwenden niet reageert, en ook niet met been, kom ik in met mijn binnenteugel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:41

Ik denk dat er maar een mogelijkheid is en dat is les nemen.
Stelling en buiging kan het paard pas als de rug los is, en ik denk dat daar ook het probleem zit. Dus eerst maar eens vw nw gaan rijden en een goede volte met lengte buiging voor je stelling op de rechte lijn gaat aanvragen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:41

Je moet zowiezo nooit je binnenteugel gebruiken om af te wenden... De binnenteugel dient enkel voor stelling te vragen. Dus dat al heel goed oefenen.
Als je zelf alleen stelling wilt vragen moet je erop letten dat je voor je blijft kijken, niet schuin naar beneden, want dan val je helemaal om, en je paard dus ook. Dus recht zitten en voor u kijken, en voelen wat je paard doet, desnoods aan iemand vragen om te kijken.

Dat hij door je been uit loopt kan je op de grond al oefenen. Als je paard vastgebonden staat 'omduwen' met druk van je duim je paard om duwen, dat die de zijwaartse druk al leert.
Onder zadel door cirkels te verkleinen en vergroten, wijken, ... (moet niet perfect zijn, stelling maakt niet zoveel uit, zolang ze maar opzij gaan voor je been, en niet over de schouder vallen (als ze dat doen terug buitenbeen aanleggen))

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:42

hestejente schreef:
aslo schreef:

Dat zat ik me ook al af te vragen :7 Voor zover ik er nu op mijn stoel zo wat over kan zeggen begin ik te denken dat ik te veel gewicht aan de binnenkant heb (doordat ik mijn binnenbeen gebruik?). Ook zal ik ongetwijfeld naar beneden kijken (om te zien wat hij doet }:0 ) ipv vooruit. Confronterend, zo'n topic. Zal er morgen eens op letten wat ik doe wanneer ik sv vraag.

Kan dus zijn dat je idd je gewicht niet goed plaatst zeg maar. Mn bij het aanleren van het verschil tussen afwenden en alleen stelling vragen, ga ik heel gericht/bewust (mss wat overdreven zelfs) kijken naar het punt waar ik naar toe wil. Normaliter heeft een paard de neiging om onder je gewicht te willen blijven lopen zeg maar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:43

voor stelling leg ik mijn buitenteugel inderdaad ook niet aan, omdat dit samen met mijn binnenbeen het signaal is om af te wenden.
Misschien zoals eerder gezegd tweede of derde hoefslag rijden en dan buitenstelling vragen, afwenden zal dan opeens niet meer zo aantrekkelijk zijn. een tikje met de zweep op de schouder of zelfs met je voet kan effectief zijn, maar niet altijd zo handig.
misschien ook iets meer begrenzen met je buitenteugel
verder gewoon veel voltes (ook verkleinen en vergroten) en slangenvoltes afwisselen binnen met buitenstelling, mischien dat je paard daar iets soepeler van wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:44

DaniBanani schreef:
Wat ik met mijn paard doe..teugel tegen de hals is afwenden (wijken voor druk), vragen met de teugel is stelling.

Alleen als ze op het afwenden niet reageert, en ook niet met been, kom ik in met mijn binnenteugel.

Dus je bedoelt buitenteugel tegen de hals voor een wending? En wat bedoel je met vragen? Een ophouding?

Met mijn binnenteugel geef ik de richting aan: naar binnen en wat naar voren. "Die kant op, paard".

Petitparis, dank je wel! Ik ga je post zo even printen om morgen bij de hand te hebben :o
Edit: maar hoe kan ik begrenzen met de buitenteugel zonder die tegen de hals te leggen? :?

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:50

AnnebelleVD schreef:
zorgen dat hij niet door je been loopt door hem te corrigeren, hij dient gewoon naar je been te luisteren dat is stap 1 meen ik.

Ja maar, hoe corrigeer je dan?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:54

Misschien snapt je paard de eenzijdige hulp nog niet goed? Probeer eens vanuit halthouden een hele simpele wending om de achterhand, en als hij dat snapt ook om de voorhand. Als je paard snapt dat eenzijdige beenhulp "om" betekent, kan je hem vanuit stap gaan leren om opzij te gaan voor de eenzijdige hulp. Daarna ga je verder naar schoudervoor, wijken, en later travers ed. Begin bij het begin, hou het makkelijk te begrijpen voor je paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:02

meer begrenzen op de buitenteugel: buitenhand niet richting manenkam bewegen, knijpen in je hand of desnoods "trekken" maar dit klinkt zo hard (kan in het begin nodig zijn, hangt van je paard af natuurlijk) zeker geen contact verliezen.

stelling vragen doe je door net als losmaken zachtjes te knijpen op je teugel alsof je een spons in je hand hebt (kan ook weer een iets grotere beweging worden afhankelijk hoe je paard reageert, kunnen dus ook meerdere halve ophoudingen worden. binnenteugel openen mag, maar opletten als je paard gemakkelijk afwend, want door je teugel te openen biedt je die ruimte.

Misschien inderdaad ook wat oefenen op de eenzijdig kuithulpen, begin van wijken. Dus hoe je paard opzij gaat is minder belangrijk, belangrijker is dat het een pas in de juiste richting doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:07

Hola, zomaar een post gemist!

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat er maar een mogelijkheid is en dat is les nemen.
Stelling en buiging kan het paard pas als de rug los is, en ik denk dat daar ook het probleem zit. Dus eerst maar eens vw nw gaan rijden en een goede volte met lengte buiging voor je stelling op de rechte lijn gaat aanvragen.

Ik heb les met 'm :) Samen met mijn lesgever ben ik vooral bezig met het tempo, paard vindt rennen makkelijker dan dragen en dat willen wij graag anders zien. De buiging op de volte is inderdaad niet alles, ik heb zelf moeite met voltes, vind het een vreselijk figuur, en heb het idee dat ik mijn paard beter kan helpen als ik zelf halverwege de oefening niet wanhopig word?

Suzzy_3 schreef:
Je moet zowiezo nooit je binnenteugel gebruiken om af te wenden... De binnenteugel dient enkel voor stelling te vragen. Dus dat al heel goed oefenen.
Als je zelf alleen stelling wilt vragen moet je erop letten dat je voor je blijft kijken, niet schuin naar beneden, want dan val je helemaal om, en je paard dus ook. Dus recht zitten en voor u kijken, en voelen wat je paard doet, desnoods aan iemand vragen om te kijken.

Dat hij door je been uit loopt kan je op de grond al oefenen. Als je paard vastgebonden staat 'omduwen' met druk van je duim je paard om duwen, dat die de zijwaartse druk al leert.
Onder zadel door cirkels te verkleinen en vergroten, wijken, ... (moet niet perfect zijn, stelling maakt niet zoveel uit, zolang ze maar opzij gaan voor je been, en niet over de schouder vallen (als ze dat doen terug buitenbeen aanleggen))

De binnenteugel gebruik ik ook alleen om de goede kant op te wijzen, dus wanneer hij niet voldoende reageert op binnenteugel + buitenbeen. Wat hij nu niet doet, hij buigt niet genoeg om mijn binnenbeen heen, dan treden de binnenteugel (die kant op, paard) en buitenbeen (hola, kont erbij houden) in werking. Hij reageert aan de hand fantastisch op zijwaartse druk, hoef hem niet eens aan te raken. Alleen stapt hij dan opzij met zijn achterhand, hij buigt dan niet.

Wat dan weer klopt met de post van Aerdenhout, paard is een pietsie overbouwd en heeft een kort rugje. We hebben het hier nu niet over een ranke, elastische KWPN'er. Ik begrijp wel dat hij het moeilijk vindt, daarom vraag ik ook om advies :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:12

petitparis schreef:
meer begrenzen op de buitenteugel: buitenhand niet richting manenkam bewegen, knijpen in je hand of desnoods "trekken" maar dit klinkt zo hard (kan in het begin nodig zijn, hangt van je paard af natuurlijk) zeker geen contact verliezen.

stelling vragen doe je door net als losmaken zachtjes te knijpen op je teugel alsof je een spons in je hand hebt (kan ook weer een iets grotere beweging worden afhankelijk hoe je paard reageert, kunnen dus ook meerdere halve ophoudingen worden. binnenteugel openen mag, maar opletten als je paard gemakkelijk afwend, want door je teugel te openen biedt je die ruimte.

Misschien inderdaad ook wat oefenen op de eenzijdig kuithulpen, begin van wijken. Dus hoe je paard opzij gaat is minder belangrijk, belangrijker is dat het een pas in de juiste richting doet.

Hij gaat wel opzij, zowel aan de hand als ohz. Hij buigt alleen niet. Overigens gebruik ik bij het wijken nauwelijks been, hooguit bijvoorbeeld linkerbeen als ik naar rechts wil wijken wat naar achter.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:16

Goh, fijn topic dit, ik lees alles ff mee, want mn vp is momenteel behoorlijk stijf en ik en de andere bijrijder moeten dus wel meer aandacht gaan besteden aan dit soort oefeningen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:51

tja, dan moet je veel figuren rijden, voltes, achtjes, gebroken lijnen, keertwendingen (of hoe noem je dat, op het einde van de lange zijde een volte 10m inzetten en als je op de middenlijn komt diagonaal naar de hoefslag, kan zowel naar het midden of het einde van de lange zijde zijn, of de kleiner versie met inzet volte 8m, kan natuurlijk uit de andere richting gereden worden) en slangenvoltes
Als je veel wendingen na elkaar rijdt, kan je paard niet zo snel blijven lopen en moet het meer gaan dragen, door voltes te verkleinen en vergroten, activeer en versterk je het binnenachterbeen zodat het paard langzaamaan meer kan gaan dragen, ook veel schakelen versterkt de achterhand
stelling en buiging is niet hetzelfde, je kan gemakkelijk met stelling rijden zonder lengtebuiging, dus let op dat je dit niet bekomt als je paard moeilijk buigt rond je binnenbeen.
voor louter stelling kan je ook halthouden en het paard vragen je linker of rechtervoet aan te raken met de neus, sterke inbuiging van de hals dus

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:59

Kan je het paard eigenlijk wel "nagevelijkl" rijden, of loopt hij met zijn hoofd hoog?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:06

aerdenhout1 schreef:
Kan je het paard eigenlijk wel "nagevelijkl" rijden, of loopt hij met zijn hoofd hoog?

Omlaag! Hij hangt vreselijk (wanneer hij de kans krijgt), nadat hij is ingereden heeft hij vier jaar op de voorhand rondgesloft en hij heeft zo'n zware hals dat het nog heel moeilijk is om contact te houden zonder dat hij gaat hangen. Het heeft me weken gekost voor hij kon stappen en draven zonder te struikelen of te slingeren. Af en toe geeft hij stukjes netjes na, hij vindt het alleen moeilijk om zichzelf te dragen.

Vandaag ben ik in de bak met 'm aan de slag gegaan. Nadat hij wat stoom had afgeblazen :7 heeft hij eigenlijk heel netjes gelopen (voor ons doen dan :o ) Ik heb veel wendingen gereden en het tempo in stap was netjes :j Na wat bochten-, overgangen- en tempowisselingenwerk heb ik stelling naar links gevraagd op de lange zijde en dat ging goed. Stelling naar de andere kant niet, rechts is zijn bolle kant en wanneer ik stelling vraag zet hij het op een lopen (snelle stap, om eronderuit te komen) Ook wanneer hij stilstaat en ik hem vraag zijn hals te buigen vindt hij dat naar rechts een stuk moeilijker dan naar links, zowel ohz als aan de hand. Dat hij scheef is had ik natuurlijk al wel gemerkt, het is me nu ook duidelijk dat hij het wel snapt, linksom kan hij het al een beetje (het werkte ook inderdaad om een zweepje op de schouder te leggen) maar dat hij het gewoon moeilijk vindt. Over een week heb ik weer les met 'm en dan wil ik graag dat mijn lesgever meekijkt :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:18

Afwenden is nooit op de binnenteugel, jij zegt binnenteugel -buitenbeen.
Das niet juist, je vraagt inderdaad om stelling met de binnenteugel, maar het echte wijken moet je met de buitenteugel tegen de halsof er net over doen, dan dadelijk en vrij krachtig je buitenbeen met een flinke trap ertegenaan, hou je buitenbeen wel vooraan, dus aan de singel, want je wil de voorhand weg.
Moest dit nog niet krachtig genoeg blijken dan inderdaad een zweepje erbij nemen en op de schouder of de hals blijven tikken to hij een stapje de goede richting uitgaat (uiteraard altijd samen met de juiste hulpen, buitenteugel tegen de hals en buitenbeen vrij krachtig)
Hou het simpel, wees dus tevreden in het beginstadium als je paard één stap in de goede richting zet, dus losse teugel en belonen, ik bedoel hiermee vraag niet ineens een voledige wending zo uit te voeren want dat zijn veel te veel passen achter elkaar, begin met 1 pas dan verder opbouwen.
Binnenteugel openen, dan aanhalen, dan buitenteugel met een flink buitenbeen erbij, zelf op je houding letten recht blijven zitten eventueel iets meer naar achter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 23:28

aeolusnr1 schreef:
Afwenden is nooit op de binnenteugel, jij zegt binnenteugel -buitenbeen

Ik zeg dat ik mijn binnenteugel wat naar voren doe en er met mijn buitenbeen voor zorg dat hij niet uitzwaait. In een WENDING.

Mijn vraag gaat over STELLING, dus bijvoorbeeld voor schoudervoor, niet over wendingen. Wat jij beschrijft is verder hoe ik heb geleerd om niet te rijden: teugel over de hals, trappen :oo met je been, hallo hee! Zweepje tegen de hals leggen is ook alleen voor noodgevallen ;) Wil je dat trouwens even voor komen doen op mijn paard, trappen met je been en tikken met de zweep, en dan graag zonder dat hij er als een idioot vandoor racet? Sorry maar met jouw "advies" kan ik echt niet zo veel.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:20

hestejente schreef:
aeolusnr1 schreef:
Afwenden is nooit op de binnenteugel, jij zegt binnenteugel -buitenbeen

Ik zeg dat ik mijn binnenteugel wat naar voren doe en er met mijn buitenbeen voor zorg dat hij niet uitzwaait. In een WENDING.

Mijn vraag gaat over STELLING, dus bijvoorbeeld voor schoudervoor, niet over wendingen. Wat jij beschrijft is verder hoe ik heb geleerd om niet te rijden: teugel over de hals, trappen :oo met je been, hallo hee! Zweepje tegen de hals leggen is ook alleen voor noodgevallen ;) Wil je dat trouwens even voor komen doen op mijn paard, trappen met je been en tikken met de zweep, en dan graag zonder dat hij er als een idioot vandoor racet? Sorry maar met jouw "advies" kan ik echt niet zo veel.

Second that, ik hoef dat bij mijn vp ook niet te gaan doen, die reageert zo gevoelig op beenhulpen, dat 'trappen' geen optie is (vindt ik sowieso geen optie bij welk paard dan ook).