soms snap ik mijn paard niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

soms snap ik mijn paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 08:42

Hey hallo,
enige tijd geleden opende ik een topic dat mijn paard fel was op het been: [RT-P] tegen het been.

Na enige tijd verder durfde ik weer een haw topic te maken en het ging niet eens zo slecht: [RIJ-ITP] Wietske na een flinke terugslag eindelijk weer wat beter

Deze weken gingen eigenlijk vrij goed. Op wat kleine bokjes na als ze het er niet mee eens was.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan :o
De eerste 15 minuten is ze weer fel op het been, bokt/ slaat ze tegen mijn been en ziet overal bakspoken :+ . Dit is vooral tijdens het aandraven....Is niet aan het been, loopt continu door mijn binnenbeen heen.
Wanneer we 15 minuten verder zijn, ontspant ze meer en loopt ze de sterren van de hemel.
Ik kan een boze stem opzetten, wat niet helpt ( dus doe ik niet meer)

Wat ik nu doe is rustig blijven, het totaal negeren en proberen haar vooruit te rijden en veel te schakelen en veel overgangen en figuren te rijden.
Met zweep rijden lukt niet, waarschijnlijk heeft ze in het verleden niet zulke goede ervaringen met de zweep gehad.
In het begin vond ik het nog wel leuk,maar ik begin me er steeds meer aan te irriteren. In de les doet ze het ook en er wordt me dan gezegt flink aandrijven. Wat als gevolg dat ik een super gestresst paard onder mijn billen heb, dat pas na een half uur ontspant.

Wat ik nog wel moet vermelden is, dat ik veel afwissel qwa training.
Ik rij ong 3 a 4 keer in de week en daarnaast 2x per week longeren of lekker een lange wandeling maak.
de keren dat ik rijd na het longeren gaat het iets beter.

Zelf denk ik dat het met spierpijn te maken heeft en dat ze iets langer nodig is om losser te worden. Maar ik vraag me af hoe ik dit het beste oplos, ik vind het prima dat ze langer nodig heeft, maar hetgeen waar ik me aan irriteer is dat gebok en gewoon doet waar ze zin in heeft, om mijn been draaien, hoofd in de lucht wegspringen, alles eng vinden enz.

Het zadel is nagekeken en lag prima. Ook medisch is alles in orde.
ZOu het komen omdat ze een merrie is?? Ik weet het niet, maar ik ben vanaf vorige week weer flink bezig met grondwerken, puur voor de ontspanning. Soms lijkt het alsof ze het rijden geen zak aan vind, maar wanneer het dan goed gaat, toch lekker met de oortjes vooruit loopt.
Mijn doel van het rijden is, lekker ontspannen rijden, en af en toe weer een wedstrijdje oppikken.
Buitenritten durf ik nu niet met haar aan ivm het wegspringen enz. En ook omdat ik nogal een schijterd ben langs de weg :D dus dan kies ik liever voor een wandeling :+

Wie o wie heeft er bruikbare tips voor mij???? Zit echt met mijn handen in het haar....

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:28

Helpt het niet om voordat je erop gaat te longeren? Dan kan ze opwarmen met gekke sprongen zonder dat jij daar last van hebt.

piewie

Re: soms snap ik mijn paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:32

Dit heb ik al geprobeerd, maar helpt een beetje. Ze is dan wel opgewarmd, maar doet het dan nog. Duurt wel korter hoor dan normaal.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:47

Piewie: Dat longeren is zowiezo niet verkeerd om van te voren even te doen. Of de teugels vast knopen en zelf laten rennen hebben ze gelijk alle hoeken van de bak gezien en weet je dat dat niet meer eng kan zijn.

Daarnaast kan je om de ontspanning te bereiken beginnen met stelling vragen. Niet naar binnen want als ze door je been valt is dat nog niet in orde dan heeft ze het verschil tussen sturen en stelling naar mijn idee nog niet begrepen. Maar doe het dan eens naar de bakrand toe vragen? Je moet in het begin dan blij zijn met een paar millimeter verschil.

Dus handen tegen de hals aan bij je zadel, hand aan binnenkant bak iets naar voren over de hals, andere hand heel licht naar je toehalen. binnenbeen er tegenaan buitenbeen gewoon op plaats houden. Als ze haar hoofd beetje inknikt zal ze misschien niet meteen ontspannen. Zodra ze ontspannend meteen belonen door je handen en benen weer terug te doen. En dit beginnen in stap en gewoon vaak herhalen. Dit kun je als dat meteen samen gaat met ontspanning ook in draf gaan herhalen. Daar worden paarden erg rustig van.

Daarna ga je beginnen met het hoofd laag houden. Niet aan de teugel maar vragen of ze haar hals naar de grond wil doen met een klein beetje buiging aan de grond. In het begin zal ze het zeker niet meteen doen. Maar geef dan wat druk als ze hoog zit met haar hoofd. Zodra ze zakt belonen met teugel meegeven, komt ze omhoog meteen weer tegenhouden (niet trekken, maar hand op plaats houden,weerstand bieden). Dit alles gewoon met minimaal druk van je been begeleiden. Zo houdt je haar bezig en moet ze in stap met je bezig zijn en later kan dit in draf ook.

Dit werkt bij mijn jonkie erg goed die nog weleens erg heet kan zijn. Je moet je paard eerst uitleggen dat ze rust kan bewaren ondanks wakker zijn en balans zoeken.

Het is wel een wat langere weg het kan niet ineens opgelost zijn, dus doe het met geduld en stap voor stap. Neem de tijd.
Hoe oud is het paard? Kan het zijn dat ze pubert?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:54

Hye kostolany bedankt voor je tip, daar heb ik zekers wat aan en ga ik ook proberen toe tepassen.
Mijn merrie is niet aan het puberen ;) , ze wordt dit jaar al 11 :D

Ik heb haar nu een jaar en veel met haar al meegemaakt.
Voorheen liep ze veel voor de wagen bij de vorige eigenaar en doordat zij geen onafhankelijke zit had tijdens het rijden is het daar mis gegaan. Was mega verkeerd gereden en er lag een te klein zadel op. Dus de medische cirkel ben ik geheel met haar doorgegaan.
In het begin dat ik haar had, kon ze alleen maar hard draven en flink het hoofd erop zetten. Wat ik tot nu toe met haar bereikt heb, ben ik heel trots op hoor :o
Wanneer ze goed loopt, dan zie je een trotse merrie, die ook rustig kan draven en galloperen.
Niet dat gejaagde, ik ben bang dat ze bij de vorige eigenaar erg opgejaagd is door de zweep en daardoor er bang voor is.
Ik heb een complex paardje en dat geef echt niet, maar soms irriririririri

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:20

Piewie:Ha dat is wat meer info. Tja bij paarden die voornamelijk alleen voor de koets gelopen hebben zijn erg enkelzijdig getraind. En dan nog een fout bij het inrijden. Aiai. Dan kost het gewoon heel veel tijd, geduld en energie voor het helemaal goed kan komen. Gemiddeld duurt het al een jaar voor een paard zijn eigenaar een beetje leert kennen. En daarna ga je nog verder groeien.

En zeker bij haar leeftijd kost het wat meer moeite dingen te veranderen aan haar en sommige dingen dien je te leren mee te leven omdat het haar karakter al is.

Vind dan dat je al op de goede weg bent hoor. Behandel haar eigenlijk dan nog steeds maar eens als een jong paard want kwa gedrag is ze dat nog zo te lezen omdat ze gewoon nog niet goed gereden is.

Als een paard zenuwachtig wordt van je stem boos, zweep. Gewoon niet doen. Tuurlijk mag je best als ze echt te ver gaat eens zeggen van heee...nee..en de toon waarop is vaak al genoeg waarschuwing.

Probeer ook aan de grond eens lekker te spelen en met spelen bedoel ik, pak eens een zeiltje, een bal een paraplu om de band aan de grond ook sterkt te maken. Volgt ze jou over het zeil vertrouwd ze je daar al. En als dit heel goed gaat alles achter elkaar doe het een keer aan de hand en daarna onder het zadel met iemand anders ernaast en dan samen. Zo bouw je vertrouwen. Het zal wat langer duren door haar verleden dat ze het geeft aan je. Zeker heel constant zijn in wat je wil van haar daar worden zenuwachtige paarden rustiger van. Dus als ze op poetsplaatst staat mag ze nooit met een voet over de rand ook niet 1 keer enz enz. Gewoon duidelijke lijnen geven van dit mag je altijd dat andere nooit.l Beloon de goede dingen en de fouten negeren. Geduld is bij haar wel van belang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:33

Waar je momenteel mee bezig bent lijkt goed te werken, waarom dan veranderen? Zoals Kostolany zegt, behandel haar als een jong paard.

Dus gewoon lekker verstand op nul en door blijven rijden. Doet mij aan alsof ze gewoon nog zoekende is naar wat ze bij jou kan uithalen :)

Succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:38

Dat met het zeiltje enz is een goed idee. Dat heb ik nog niet gedaan. Wel heb ik het idee dat ze mee voor 90% vertrouwd. Ze wandelt mee en als ze iets engs ziet dan gaat ze mij achterna. We zijn dus op de goede weg, ook zoals ik van jullie begrijp. Maar het maakt mij soms nogal onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Consequent ben ik en ze zet b.v. aan de hand en op de poetsplaats nooit een stap verkeerd. Het is echt het rijtechnische waar ik tegen aan loop. Maar wat jullie ook zeggen doet me goed, dan weet ik dat ik in ieder geval op de juiste weg ben.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:04

Piewie: Onzeker worden we allemaal weleens bij paarden of we wel goed bezig zijn. Maar zoals het klinkt valt het allemaal wel mee hoor. Je paardje heeft een verleden dat is duidelijk en die zijn vaak wat zenuwachtiger dan andere paarden. Een zeer goede rustige instructeur kan je hier bij helpen. Ik heb een hele goede gehad bij 2 hele moeilijke paarden. Eentje was bestempeld als een mannen paard en ik als tengere dame reedt hem en goed ook. Nu met mijn huidige jonge paard loop ik ook tegen dingen aan en wordt er weleens onzeker van..zeker nu hij pubert. Maar bij goede hulp en rust kom je er wel weer. Het gaat toch zeker niet eng slecht als ik het zo lees voor het paard pas 1 jaar hebben al helemaal niet.

En snap dat je rijtechnisch tegen dingen aanloopt. Daar is het een kwestie van veel geduld en training. Steeds 1 onderdeel verbeteren dat niet goed gaat en niet alles ineens goed willen doen werkt hierbij. Dus stapje voor stapje dingen verbeteren die niet gaan. En dan uiteindelijk afentoe blijven herhalen.

Met rijden zou ik zeggen oefen het aan de hand schriktraining voor meer ideeen daarover zie www.schriktraining.nl en daarna onder het zadel het zelfde gaan doen. Dan bouw je die band in het zadel ook steviger.

Als de rem bijvoorbeeld slecht werkt. DOe je een weekje daarop concenteren. Bedoel..niet eindeloos oefenen maar een aantal keer meenemen in de training en zeer goed belonen als ze het doet. Dan als ze het vanzelf goed doet. Stop je er even mee en begin je aan de volgende oefening die niet lekker gaat. Langer Stilstaan bijvoorbeeld en dan neem je de rem afentoe mee.

Staat je paard slecht stil onder het zadel weinig geduld om even te blijven staan. Doe dan pas de oefening als de eerste energie eraf is niet in het begin. Is ze te wakker voor nog dan. Maar wat verder in rij tijd. Ga een keer halt houden. Beweeg geen teen,vinger of wat ook. Zet je handen op het zadel vast. En wat je paard onder je ook doet...achteruit enz...niet bewegen. Dat is de beste truc die ik ooit geleerd heb bij een paard wat niet stil kon staan. Stil zitten en blijven zitten nog net adem halen. En oke naar voren gaan tegenhouden door je handen wat te verplaatsen bij het zadel. Maar verder niets bewegen..en wat ze ook doet laat haar maar gaan tot ze zelf bedenkt ik moet staan. Dan belonen en verder rijden aantal oefeningen doen en weer opnieuw zelfde. In het begin lange weg...en duurt lang voor je paard beseft hee het reageert echt niet. Want een paard die niet stil staat wil graag een reactie van je uitlokken zodat hij/zij zeker een excuus heeft om te lopen. Dit kan even duren en je kan 4x achteruit de bak gezien hebben. Maar uiteindelijk denken ze van hee...die ruiter wil niet..en staan ze ook stil. Dan even wachten en belonen en wegrijden. Dus even staan en belonen en weg..en zo kan je de tijd dat ze stilstaat verlengen en beseft ze dat het niet erg is dat wachten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:40

kostolany super bedankt voor de tips. Hier kan ik zeker wat mee.
ik hou jullie op de hoogte en plaats natuurlijk geregeld wat haw topics!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:00

Het zijn inderdaad heel goeie tips hoor, wees steeds heel consequent, geef niet toe voor ze inderdaad doet wat je vraagt.
Ieder paard probeert je uit hoor, dat blijft heel zijn leven zo werken, het is niet omdat ze al 11j is dat ze dat niet meer zou doen hoor.
Tracht elk nieuw ding heel simpel te houden, en oefen het niet samen met iets anders, das te verwarrend voor een paard, maar geef niet op tot het je lukt, minstens drie maal na elkaar, dan braaf paardje op rust, naar de weide of stal, verdere training op een later tijdstip.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:06

Aeolusnr1: Klopt ook helemaal wat je zegt.

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:17

komt hij los in de bak of in de wei?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:38

Ze gaat elke dag van 8uur tot 18u de wei op, alleen met heeeeeel erg slecht weer staan ze op stal anders niet.
Dus frissigheid is het ook niet. Ook rijdt ik haar meestal op gelijke tijdstippen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:56

Hey kostolany, De tips hebben goed gewerkt hoor.
Alleen ben ik vandaag gelijk weer opgestapt in plaats van longeren en heb knetterhard een liedje gezongen en veel met haar gepraat, ze heeft vandaag voor het eerst geen bok gegeven en liep vanaf het moment dat ze ontspande de gehele tijd super.
Echt super bedankt voor de tip.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:01

whow dat is super nieuws Piewie!
jullie komen er echt wel.. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:02

Goed nieuws Piewie!

Waarom neem je er niet gewoon een zweepje bij? Ik zie namelijk op de foto's geen zweepje....En als ze dan zo'n sprong maakt, tik je haar meteen aan. Dit blijf je doen totdat het klaar is, dan leg je de zweep weg en zul je zien dat je steeds korter de zweep erbij hoeft te hebben ;)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:32

Stravero schreef:
Goed nieuws Piewie!

Waarom neem je er niet gewoon een zweepje bij? Ik zie namelijk op de foto's geen zweepje....En als ze dan zo'n sprong maakt, tik je haar meteen aan. Dit blijf je doen totdat het klaar is, dan leg je de zweep weg en zul je zien dat je steeds korter de zweep erbij hoeft te hebben ;)

Ik begrijp je quote heel goed hoor stravero, maar lees even de beginpost door. Met zweep rijden is geen optie, waarschijnlijk een heel vervelende ervaring bij haar vorige eigenaar. Heb het wel geprobeerd, maar dan is het einde zoek en ik zoek juist de ontspanning

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 06:26

Hoi Piewie,

Dat je je eraan gaat irriteren is iets wat je paard natuurlijk ook feilloos aanvoelt, en zo kan het ook gebeuren dat je het gedrag daardoor alleen maar in de hand werkt.
Probeer toch ervoor te zorgen dat je er nog een beetje de leukigheid van inziet :j
Mijn VP is ook vaak erg kijkerig en soms nerveus, maar het wordt alleen maar erger als ik met haar mee ga kijken.
Succes!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:11

Jou probleem klinkt heel erg als die van mij. Mijn paard (4 jarig) had dit ook heel erg. bij het instappen niks aan de hand maar als ik wat ging vragen bijv. Teugels aannemen of gaan draven dan stond ze stil en begon ze te stijgeren of bokken niks hielp tikje met de zweep ging ze alleen maar naaar achteren lopen of hoger bokken/stijgeren. Nadat dit geklooi voorbij was kon ik heerlijk rijden. Ging ik daarna weer even stappen dan was dat geklooi weer opnieuw.

Wat ik daaraan heb gedaan is eerst iemand in de bak en die met een longeerzweep zo kan je haar naar voren houden langszaam dat gaan afbouwen dus die persoon gaat buiten de bak zitten gebeurt het weer springt die meteen in de bak. Enz.

Tevens helpt het ook wel is om soms echt dat gedrag een keer stevig aan te pakken. Even goed laten zien dat jij de baas bent aangezien ze/hij aan het klooien is (neem ik aan? (zadel goed, hoofdstel goed etc.)

Wel heel veel succes ik hoop dat je hier wat aan hebt.