paard is erg sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovekira

paard is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:37

hallo,
wij zitten met rijden een beetje vast, misschien kunnen jullie helpen.
Mijn paard loopt heel fijn en licht als ze lekker vw-nw mag lopen (af en toe gaat ze dan ook hangen,maar dan is het even activeren en het is meestal weer over). Maar de problemen beginnen als ik haar ga oppakken. Ze wordt heel sterk van voor. Ik krijg 1 x in de week privé les en daar zijn we er ook mee bezig. Ik moet me hand rustig laten staan en van achteren bijdrijven. De bedoeling is dat ze dan van voor zich loslaat, maar daar licht ook het probleem. Ze laat niet los! Het enige wat ze doet is kantelen (af en toe) en met de achterhand alle kanten opdraaien. Ook zet ze haar onderhals erop. Die heeft ze van zichzelf al een beetje. Ik weet nu even niet meer hoe ik dit kan veranderen. Ik maak veel overgangen snel achter elkaar om haar wat actiever te krijgen. Ze is van zichzelf ook verschrikkelijk lui.
Verder zwaait ze ook heel erg met haar staart. We hebben haar al naar de fysio/osteopaat en tandarts gehad. Ik heb een dubbelgebroken happy mouth bit en geen sporen of iets.We hebben een hoge neusriem. We hebben haar ook door de paardenarts laten onderzoeken omdat we het toch niet echt vertrouwden, maar die kon niks vinden en zei dat het een hele luie en eigenwijze merrie was. Hij heeft zelfs voorgesteld om haar te verkopen en een leuke ruin weer te kopen :+
Het kan ook niet zijn dat ze zich verveelt. We hebben 1x in de week springles en maken regelmatig een buitenrit. Ze staat nu bijna 24 uur per dag buiten met een maatje. Ook bij de springles is ze zo sterk en kun je eigenlijk geen afstanden rijden. Het is niet dat ze te hard gaat, maar ze heeft een hele ruime galop en wil hem gewoon niet sluiten zodat je eigenlijk niks te vertellen hebt. maar het gekke is dat de paar keer dat we een springwedstrijd hebben gehad, ze heel snel en los was. Dit bevestigd voor mij dat ze gewoon niet zo'n zin heeft om te werken.

ik hoop dat het allemaal een beetje te snappen valt. :P

groetjes,

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: paard is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:56

Heb je al eens geprobeerd haar te longeren? En dan longeren in verschillende posities, op die manier is het voor je paard makkelijker om zich te ontspannen omdat ze dan van jou geen 'last' heeft.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:58

We kunnen haar hier niet longeren. We hebben geen bak en de wei is met allemaal rare hoeken. We moeten ook altijd met de trailer ergens anders heen als we willen rijden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:48

hoe pak je der op? Een paard maakt zich zo sterk als jij dat doet.. ofwel: als jij je niet sterkt maakt kan je paard dat ook niet doen. De oplossing is dus heel eenvoudig: loslaten. Probeer met je been je paard meer naar het bit te rijden en vervolgens dmv overgangen en tempowisselingen het achterbeen zo actief te krijgen dat ze gaat zakken en dus automatisch van voren omhoog komt. Op die manier heb je gelijk meer oprichting en kan je der oppakken zonder dat ze zich sterk maakt.

scuces

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:51

Romyv schreef:
hoe pak je der op? Een paard maakt zich zo sterk als jij dat doet.. ofwel: als jij je niet sterkt maakt kan je paard dat ook niet doen. De oplossing is dus heel eenvoudig: loslaten. Probeer met je been je paard meer naar het bit te rijden en vervolgens dmv overgangen en tempowisselingen het achterbeen zo actief te krijgen dat ze gaat zakken en dus automatisch van voren omhoog komt. Op die manier heb je gelijk meer oprichting en kan je der oppakken zonder dat ze zich sterk maakt.

scuces

+:)+ Ik rij Western met mijn paard maar zo moet ik het ook oplossen en het werkt erg goed. Kan dus niet veel meer zeggen dan dat ik mij hier helemaal bij aansluit !

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:37

lovekira schreef:
hallo,
wij zitten met rijden een beetje vast, misschien kunnen jullie helpen.
Mijn paard loopt heel fijn en licht als ze lekker vw-nw mag lopen (af en toe gaat ze dan ook hangen,maar dan is het even activeren en het is meestal weer over). Maar de problemen beginnen als ik haar ga oppakken. Ze wordt heel sterk van voor. Ik krijg 1 x in de week privé les en daar zijn we er ook mee bezig. Ik moet me hand rustig laten staan en van achteren bijdrijven.
De bedoeling is dat ze dan van voor zich loslaat, maar daar licht ook het probleem. Ze laat niet los! Het enige wat ze doet is kantelen (af en toe) en met de achterhand alle kanten opdraaien. Ook zet ze haar onderhals erop. Die heeft ze van zichzelf al een beetje. Ik weet nu even niet meer hoe ik dit kan veranderen. Ik maak veel overgangen snel achter elkaar om haar wat actiever te krijgen. Ze is van zichzelf ook verschrikkelijk lui.
Verder zwaait ze ook heel erg met haar staart. We hebben haar al naar de fysio/osteopaat en tandarts gehad. Ik heb een dubbelgebroken happy mouth bit en geen sporen of iets.We hebben een hoge neusriem. We hebben haar ook door de paardenarts laten onderzoeken omdat we het toch niet echt vertrouwden, maar die kon niks vinden en zei dat het een hele luie en eigenwijze merrie was. Hij heeft zelfs voorgesteld om haar te verkopen en een leuke ruin weer te kopen :+
Het kan ook niet zijn dat ze zich verveelt. We hebben 1x in de week springles en maken regelmatig een buitenrit. Ze staat nu bijna 24 uur per dag buiten met een maatje. Ook bij de springles is ze zo sterk en kun je eigenlijk geen afstanden rijden. Het is niet dat ze te hard gaat, maar ze heeft een hele ruime galop en wil hem gewoon niet sluiten zodat je eigenlijk niks te vertellen hebt. maar het gekke is dat de paar keer dat we een springwedstrijd hebben gehad, ze heel snel en los was. Dit bevestigd voor mij dat ze gewoon niet zo'n zin heeft om te werken.

ik hoop dat het allemaal een beetje te snappen valt. :P

groetjes,

Misschien ben je stug in je hand. Probeer eens mee te gaan met de beweging van de mond, ipv je handen te laten staan. Ook al is dit anders als wat je instructrice zegt. Ik moest mijn paard ook altijd vasthouden, met als gevolg dat ik me kapot zat te werken en alle impuls die ik opwekte, van voren tegen mijn te stille hand aan kwam en dus weg was. Mijn paard leek daardoor ook sloom en lui, maar dat veranderde toen ik mezelf ging aanleren om met de bewegingen van haar mond mee te gaan. Geen enkel paard houdt zijn hoofd stil, dus moet je je handen ook niet stil houden, maar meegaan met de beweging.

Je zegt ook dat je paard met haar kont draait en haar hoofd kantelt, dit bevestigt voor mij nog meer dat het probleem in je handen zit. Ze kantelt om van de druk af te komen en ze draait haar kont omdat de impuls van voren tegengehouden wordt. Als je haar oppakt, doe dan of je teugels van elastiek zijn, doe heel voorzichtig en ga mee met de beweging van je paard totdat je het contact hebt en ze gaat kauwen. Goed been er bij natuurlijk, drijf haar naar je hand toe, maar wees zeer vriendelijk met je hand. Je wilt een licht, aangenaam contact, dus zoek dat op. Geef been zodat ze voorwaarts wil en op het moment dat ze haar gewicht naar voren verplaatst, en je het gewicht op je teugels voelt, let jij extra op je handen en geef je ietsjes mee, zodat het gewicht als het ware via je teugels naar voren kan. Dit komt echt op gevoel aan en dat moet je ontwikkelen, het is moeilijk maar niet onmogelijk, probeer maar eens. Je merkt het meteen aan je paard als je het goed doet.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:44

Als ik haar oppak pak ik de teugels iets korter en maak haar wat actiever, maar dan wordt ze gelijk iets sterker. Jij zegt loslaten, maar als haar loslaat gaat ze gelijk weer met haar hoofd naar beneden, en dan bedoel ik niet iets lager, maar echt met de nek naar beneden richting halsstrekken. Natuurlijk laat ik niet gelijk de teugels helemaal los, maar met het lichte contact dat ik zou willen hebben. Ze probeert dan weer te gaan hangen. Ik kan dan wel weer zover toestaan dat ik licht contact heb, maar dan loopt ze met haar hoofd te stofzuigen. :P
Ze moet toch een keer leren de hals naar boven te dragen.
Het is een heel lang paard en heeft echt moeite met bij elkaar lopen, hierdoor wordt ze ook sterker als ik dat probeer.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, het is een beetje moeilijk uit te leggen. ;)

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:48

Agnes75: Bedankt, zal het proberen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:27

Ik hoop dat het je helpt!

Je kunt een lang paard helpen met ondertreden door voltes en schoudervoor te rijden, eigenlijk zou je alleen maar dat moeten doen in de ideale situatie. Zo breng je het achterbeen dichter bij het voorbeen en zijn ze makkelijker bij elkaar te rijden. Mijn paard is ook vrij lang in de rug, en dit helpt altijd.

Als het hoofd teveel zakt, moet je been geven en meteen een (kleine) volte inzetten. Goed binnenbeen aandrukken en buitenteugel er bij. Waarschijnlijk is het voor jouw paard nu nog makkelijker om met een lange gestrekte hals te lopen omdat ze dan beter haar balans kan houden. Wat ook kan helpen is een volte in stap en dan aandraven en de volte iets groter maken, klein stukje rechtuit rijden, omstellen en volte op de andere kant rijden.

Op de rechte stukken moet je proberen de schoudervoor te rijden en niet een te hoog tempo, dan vallen ze alleen maar uit elkaar. Het tempo kan pas omhoog als de aanleuning goed is en je paard voldoende kracht in de achterhand heeft.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:32

lovekira schreef:
Als ik haar oppak pak ik de teugels iets korter en maak haar wat actiever, maar dan wordt ze gelijk iets sterker. Jij zegt loslaten, maar als haar loslaat gaat ze gelijk weer met haar hoofd naar beneden, en dan bedoel ik niet iets lager, maar echt met de nek naar beneden richting halsstrekken. Natuurlijk laat ik niet gelijk de teugels helemaal los, maar met het lichte contact dat ik zou willen hebben. Ze probeert dan weer te gaan hangen. Ik kan dan wel weer zover toestaan dat ik licht contact heb, maar dan loopt ze met haar hoofd te stofzuigen. :P
Het is een heel lang paard en heeft echt moeite met bij elkaar lopen, hierdoor wordt ze ook sterker als ik dat probeer.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, het is een beetje moeilijk uit te leggen. ;)

De truuk is hier om te doseren. Zodra ze sterker wordt, ontspan jij je hand, zodat ze geen steun vindt op de teugel en juist vanuit de achterhand moet gaan werken. Als ze te ver zakt, geef jij extra been en draai je een volte. Als ze zich niet meer sterk maakt, ontspan jij ook weer.
Ze moet de spieren ook ontwikkelen, dus verwacht geen resultaat in een paar dagen. Zorg ook dat je genoeg halsstrekt tussendoor (bv. als ze zich niet sterk maakt), om de spieren wat rust te geven. Paarden kunnen ook gaan hangen vanuit vermoeidheid.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:47

als ik het goed begrijp reageert ze niet op je hand?

zoals ik het verhaal lees dan, denk ik misschien aan ander bit? Het bit kan haar zo weinig doen, dat ze er maar gewoon doorheen loopt (heb ik nu ook een beetje last van met een dubbelgebroken trens). Dan kan je beter een enkel gebroken trens nemen, deze is net iets scherper.

De dubbel gebroken is eigenlijk al de soft-ste van alle bitten, (wat mij is verteld dan) en een happy-mouth dan al helemaal

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:51

Ik heb al een enkelgebroken geprobeert, maar daar reageert ze hetzelfde op, dus doe ik liever die andere er weer in. Een scherper bit wil ik niet proberen. Ze moet het zo toch ook leren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:13

lovekira schreef:

Dan maakt zij zich niet sterk maar jij!

Zie het zo: je loopt lekker ontspannen en over je rug met je baasje door de bak, alles gaat goed. Ineens gaat in je mond trekken en extra drijven, dus wat doe jij; je gaat terug trekken omdat je ontspannen en laag veel lekkerder liep!

Probeer eens een je paard op je zit terug te rijden, zonder ook maar iets aan het contact met de mond te veranderen. Dit ondersteun je met je been zodat het achterbeen actief blijft: Wedden dat ze omhoog komt! Dan moet je je teugels wel korter pakken en zal ze niet gaan trekken..

Weet je hoe ideaal het is dat je paard graag stofzuigt zonder sterk te zijn? Het is makkelijker om der in de oprichting te rijden als ze graag laag lopen dan ze laag te rijden als ze graag in de oprichting lopen hoor..

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:24

Daar zit wel wat in, nog nooit zo bij nagedacht. :+
Ga waarschijnlijk nog wel rijden vanmiddag dus zal er op letten dat ik me niet sterk maak :P
Bedank voor het commentaar