B proef - halsstrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diditheadoos

B proef - halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:06

Ik ben voor het eerst op wedstrijd geweest met mijn bijrijd arabiertje.
Doe je iets wat hij niet leuk vind gaat ie als een gek op zijn bit knabbelen, zichzelf opkroppen (hals zwaar in de krul en vast zetten) en vervolgens wanneer je stuurt is hij heel licht geraakt en is 1 aanwijzing al voldoende om het hoofd de lucht in te zwieren.

Nu heb ik op wedstrijd in de B een proef dat je E-B-E of B-E-B paard de hals moet laten strekken. Het probleem is dat als ie zo opgekropt loopt (dus geïrriteerd is) ik mijn teugels los kan gooien wat ik wil, maar halsstrekken komt er niet van.

Voorwaarts oplossen is geen oplossing. Hij blijft hetzelfde lopen en gaat er alleen maar harder van.

Klikoo

Re: B proef - halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:09

Als je paard de hand niet volgt is die niet nagevelijk, zo als je ook al zegt kropt ie zich op. Hier zou ik eerst aan gaan werken met begelieding, en dan komt dat halsstrekken ook wel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:16

Je hebt een probleem met de aanleuning, je paardje volgt de hand niet.

Ga met je instructeur werken aan het contact met de mond van je paard.
Rijd met je been naar de hand toe, en beloon het als je paard de hand opzoekt.
Van been naar de hand rijden betekent niet hard voorwaarts, maar een verbinding maken die vanuit jouw drijven via het voorwaarts willen van je paard naar aanleuning met zijn mond gaat. Jij maakt contact, jij drijft je paard daar naartoe, en doe je dit goed pakt hij dit aan als aanleuning.
Dan heb je aanleuning, dan kan je je hand wat naar voren doen en dan zal je paard die weer opzoeken door de neus voorwaarts neerwaarts te bewegen.
Oefen dit veel en beloon, zo kan je met behoud van aanleuning steeds verder zakken en tot slot halsstrekken.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:35

Is het gebit van je paard nagekeken? Er zit een kans in dat hij de druk van de teugels ontloopt, hij kropt zich op, doordat hij pijn heeft..

Als dat niet het geval is, worden er hier al goede tips gegeven. Wend bijv bij A af, geef een ophouding en laat je teugels vieren en geef been. Rijd hem van je been naar je hand. Als hij voor jou gevoel fijn loopt, heb je dan wel 'gewicht' in je handen? Of is hij letterlijk op 2 pinkjes te rijden? dat is namelijk ook al niet goed..

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:21

je moet heel rustig en je moet de hand eerst wat naar voren doen

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:00

Zou inderdaad ook eerst even naar de tanden laten kijken en als er niks aan de hand is met begeleiding steeds oefenen..

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:03

Giorgio_x schreef:
Als je paard de hand niet volgt is die niet nagevelijk, zo als je ook al zegt kropt ie zich op. Hier zou ik eerst aan gaan werken met begelieding, en dan komt dat halsstrekken ook wel.

:j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:45

ik ken dit , ik heb zelf ook een arabiertje te rijden. het kunnen zulke heethoofden zijn en als iets madam niet zint dan maakt ze dat duidelijk door zich op te kroppen en los te maken van het bit, dat is dan mijn "straf" omdat ik iets niet goed doe. het enige wat helpt is er gewoon weer ontspanning in te rijden. overgange, even stappen of een rustig drafje op de volte. achtjes rijden wil ook nog wel eens helpen en dan veel met de halslengte spelen. dan weer een paar pasjes langer dan weer op maat. uiteindelijk ontspant ze dan en zakt ze, maar ik weet hoe moeilijk het kan zijn. blijf geduldig, ga niet trekken om dat hoofd naar beneden te krijgen en ontspan zelf ook.
en goede instructie kan nooit kwaad natuurlijk :)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:20

Probeer goed van achter naar voren te rijden, en probeer je pony op deze manier nageeflijk te rijden. Pas als ze nageeflijk zijn, kunnen ze je hand gaan volgen.
Probeer het opkroppen te voorkomen, hoe lastig het ook is, maar dan drukt je pony ook de rug weg. En dit is niet goed, want dan kan je pony er van achter nooit goed onder komen, en zo kan je je pony dus ook niet van achter naar voren te rijden.
En zoek altijd weer de ontspanning op, vooral thuis in training kun je daar op oefenen, raakt je pony gestrest, probeer dan gewoon even met alleen iets contact met de mond even lekker te rijden , en de druk er af te halen. Is je pony dan ontspannen, kun je weer (rustig!) proberen verder te rijden.

En probeer vast te stellen , of het niet meer is dan een rijtechnisch probleem.

Succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:11

ik zou les nemen en het gebit controleren

lonni_kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:27

ben het eens met de mensen hier boven en ik zou ook veel oefen daar in dus in de training vaak met losse teugel draven

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:51

lonni_kirby schreef:
ben het eens met de mensen hier boven en ik zou ook veel oefen daar in dus in de training vaak met losse teugel draven

ben het erg helemaal mee eens

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:24

Waarom met losse teugel draven? Lonni en x1?