wat is de beste marnier inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

wat is de beste marnier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:54

Hallo,,

Wat is de beste marnier om een jong paard in te laten rijden.
En vanaf welke leeftijd is het pas verstandig om te beginnen met het zadelmak maken.
En als je eenmaal bezig bent met inrijden, hoelang mag dat eigenlijk in totaal duren, niet hoelang je traint maar als je begint warneer moet het klaar zijn zodat het het beste voor het paard is?
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-05-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Boldcode verwijderd. Deze codes zijn alleen om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:55

Dit is helemaal afhankelijk van het paard... ik vind dit een beetje een rare vraag..
Ik begin het liefste op 3,5 jaar met inrijden bij sommige paarden zelfs met 4 jaar...
En altijd langzaam opbouwen!!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:56

Axel_Valerie schreef:
Dit is helemaal afhankelijk van het paard... ik vind dit een beetje een rare vraag..
Ik begin het liefste op 3,5 jaar met inrijden bij sommige paarden zelfs met 4 jaar...
En altijd langzaam opbouwen!!

Oke bedankt, ik wilde het alleen maar even weten ;).

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:24

Grondwerk kan al wel en als er genoeg vertrouwen is opgebouwd en goed naar de stem wordt geluisterd dan pas zou ik rond de 4 erop gaan zitten. Eerst eroverheen hangen, steeds wat langer en dan langzaam rechtop,dan uiteindelik een paar ronden stappen. Ook weer opbouwen.
Veel geduld en niks overhaasten.
Ik vind het helemaal geen rare vraag!
Beter als een kip zonder kop tewerk gaan en straks met de problemen zitten, toch? :j
Succes!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: wat is de beste marnier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:42

Ik kijk altijd naar het paard in kwestie. Is mijn paard groot en slungelig, dan wacht ik net zo lief tot ze vier jaar of ouder is. Is ze klein en in mijn ogen toe aan het werk, dan begin ik met 3 a 3,5. En dan is steeds het motto beter laat dan te vroeg.

Wel begin ik vroeg met grondwerk. Als jaarling/twenter beginnen met voetjes geven, terug op commando, los in de bak wat spelletjes doen. En dan met drie met het longeren beginnen zodat de stemcommando's er helemaal inzitten :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:50

TAO-->RT-P