Fjord @dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Fjord @dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:00

Ik rijd Cayo nu ongeveer een jaar regelmatig. Hij is van familie. Sinds 2 maand rijd ik wat meer en intensiever. Ik heb nog nooit met hem gelest maar ga dit in de toekomst wel doen. Voor ik met deze fjorden reed was ik een manegeruiter, alles wat kan heb ik daar dan ook geleerd.

Ik ben vooral bezig met de galop nu. In de winter rijd ik voornamelijk op de wei, en ik heb dus de voorbije maanden bijna niet gegaloppeerd.
Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat hij moeilijk aanspringt in de rechtergalop. Dus als daar iemand tips voor heeft zijn ze altijd welkom.
Het rijden gaat steeds beter en beter, deze foto's en filmpjes zit er wel wat meer spanning op omdat hij lang niet in deze manege was geweest, dus hij had vrij veel stress in het begin. De meeste foto's zijn ook in het begin genomen (natuurlijk is er eerst wel ingereden :) ).

Zo zag het er twee maand geleden uit:
Afbeelding

En zo een jaar terug (mét pelham :o) :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7WIUNIIH.jpg

Afbeelding
Halthouden, nog niet altijd nageeflijk.

Afbeelding

Afbeelding
Buitenteugel erbijhouden...

Afbeelding
Galop

Afbeelding
Galop, wél al op de achterhand. Ik moet veel meer blijven zitten.

Afbeelding
Ontspanning na de galop :)

Afbeelding
En een sprongetje!

Filmpje (daar was hij nog heel gespannen):
http://www.youtube.com/watch?v=ULtBgMiu ... annel_page

Michh

Re: Fjord @dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:32

Ik vind hem nog veel tegen de hand, maar als hij eenmaal onder is is die lekker ontspannen! :)
Hij heeft wel ruime gangen voor een fjord!
Ga zo door! :D

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:08

Michh schreef:
Ik vind hem nog veel tegen de hand, maar als hij eenmaal onder is is die lekker ontspannen! :)
Hij heeft wel ruime gangen voor een fjord!
Ga zo door! :D

Ja, de foto's zijn wat vroeg genomen. Hij laat mooi los na een tijdje hoor. De foto's geven eigenlijk een minder beeld als hoe het echt gaat, mede ook omdat hij daar nog niet zoveel geweest is en het weer een tijdje geleden was.

bedankt :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:18

Ik vind je houding over het algemeen wel heel netjes. Je zit goed rechtop en je beugels hebben de goede lengte. Dat maakt het plaatje heel leuk.

Je ziet op de foto's dat hij soms nog wat tegen de hand / gespannen / niet nageeflijk is en dat lijkt dus wel een puntje wat nog stabieler moet worden. Dit kost wel wat tijd vaak, dus oefen lekker door en dan gaat dat steeds gemakkelijker.

Halthouden is voor paarden (als ze het goed doen) eigenlijk best moeilijk, en kost ze veel kracht om dat ontspannen te doen. Focus je daar dus niet te veel op.

Heel veel succes!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:35

veel vooruitgang! hij is een stuk activer gaan lopen!

Ik denk dat je hem teveel vast zet met je handen..lekker los en op het been ,met ophoudingen kom je ook erg ver :)

is het een volle fjord??

fornarinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:43

ziet er wel goed uit, nouja wat hier boven allemaal al is gezegt ga ik niet meer herhalen :P maar een tip, hou je tenen naar binnen je draait ze nu naar buiten. probeer daar gewoon een beetje op te letten;)

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:34

Mooi beestje!
Je zit alleen wel wat naar voren, probeer meer rechtop en ontspannen te gaan zitten.
En zoals al werd gezegt; let op je tenen ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:24

Complimenten voor je been houding, je zit en je mooie stillen handen ;)
Super!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:28

leuk beeld met idd goede tips gegeven door andere bokkers.
Vind het wel een leuke.

veel succes

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:50

wat een leuke fjord!
Zoals je zelf al zegt zelf iets meer zitten in galop en je tenen ;)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:05

vilouma schreef:
veel vooruitgang! hij is een stuk activer gaan lopen!

Ik denk dat je hem teveel vast zet met je handen..lekker los en op het been ,met ophoudingen kom je ook erg ver :)

is het een volle fjord??

Ja, je hebt gelijk. Ik houd hem teveel vast, wanneer ik ontspan in mijn handen ontspant hij ook. Ik weet het van mezelf, maar het is moeilijk afleren.

Het is een volle fjord :)

Ik zit idd altijd een paar centimeter te ver naar voor, in galop heb ik er meer last van. Het stoort ook wel wanneer ik tijdens mijn manegeles wat moeilijkere oefeningen moet rijden (galop - stap lukt bv steeds nét niet), dus ik moet er dringend aan werken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:45

het gaat goed maar soms zit je een beetje voorover(galop).
wat me even op viel: wat zet je pony vroeg af ;)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:24

xXxdesiixXx schreef:
het gaat goed maar soms zit je een beetje voorover(galop).
wat me even op viel: wat zet je pony vroeg af ;)

ja, hij is niet echt gewend om te springen en ik kan mijn afstanden ook nog moeilijk inschatten... :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:16

Ben ik nou maf als ik me afvraag of de werkelijke naam van de fjord inderdaad met een C begint, dat zou namelijk inhouden dat het dier nu net 3 is.. Als je er al een jaar op rijd, dan is de eigenaar er veel, maar dan ook veel te vroeg mee begonnen..

Of is het dier inmiddels 27? ;)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 10:21

Hij is 8. :D
Zijn vader is een 100% volle fjord en zijn moeder is een volle fjord, maar de vader was geen ggk dekhengst. Vandaar dat hij niet is opgenomen in het stamboek en er geen rekening is gehouden met de beginletter. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:56

OHHHHHHHH, gelukkig maar!! :D :D Ik schrok even :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:38

mooie kleur heeft ie :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:30

Ziet er leuk uit. Wat me als eerste opviel bij de eerste paar foto's was het zadel, dat zweetblad lijkt zo ver naar voren te steken? (ik zeg niet dat het niet past hoor ;) )

Probeer in de galop ontspannen te zitten, dus zitten op je kont, handen stil houden en op dezelfde plaats als in stap en draf..
Oja, en op de 3e foto breng je je hand net wat te veel naar de hals toe. Ennuh.. heb je nog geld gevonden? haha :D

Debrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:33

Mooie fjord heb je! Loopt leuk,,:P
Die paar kleine dingetjes komen vast wel goed!;)
Succes!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:36

mooie fjord! wie is zijn vader?
alleen hij loopt nog niet vanuit achter hoor zoals je zelf aangeeft....
dat geeft ook dat kost veel tijd en ontspanning! maar echt vanuit de achterhand lopen doen niet veel paarden in de basis...
juist bij die galopfoto val jij voorover en kan hij dus niet mooi van achteruit komen!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:42

Mooie fjord hoor! :)
Hij is inderdaad wat tegen de hand, maar als je meer met hem oefent dan komt dan waarschijnlijk wel vanzelf goed. Je zit in de galop inderdaad wat voorover zoals je zelf al zei, maar op sommige foto's en draf doe je dat ook, komt denk ik omdat je kijkt naar hoe hij loopt. Moet je een beetje op letten.. Maar voor de rest vind ik je houding heel mooi :)
Voor de rest ja die rechtergalop heb ik ook problemen mee gehad met mijn fjord.
Dit heeft lang geduurd, ik heb toen een keer een hele middag de galop gedaan totdat ze alleen nog maar in de goede sprong, dit kwam ook voornamelijk omdat ze tegen de hand in liep.
Dat is misschien erg handig om aan te werken als je les gaat krijgen :)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:02

Mooie kleur van je fjord!
Alleen probeer je handen niet opzijn hals te leggen (op een aantal foto's doe je dat)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:12

Nikkylove schreef:
Mooie kleur van je fjord!
Alleen probeer je handen niet opzijn hals te leggen (op een aantal foto's doe je dat)

Aha, iemand ziet het :D Ja, ik moet mijn handen veel meer dragen. Het is zelfs zo erg ik op dat de knokkels van mijn ringvingers aan beide handen steeds wondjes krijg van tegen het zadel te botsen.

Ikzelf weet niet juist wie de vader is, de eigenaren wel, in elk geval geen ggk dekhengst.

@MarlinH: Ja, de kniewrong loopt zegmaar nog wat verder waar het zadel eronder al gestopt is. Ik heb ook totaal geen steun aan de kniewrongen omdat ze zo ver naar voren zitten.
Ik ben een nieuw (dressuur)zadel aan het overwegen, maar omdat het niet mijn paard is ben ik er nog niet helemaal uit.