Galop problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiej92

Galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:39

Ik heb een hengst die de laatste tijd (sinds de weidegang weer open is) erg vervelend is met rijden en dan vooral met de galop. Hij springt normaal aan maar begint dan harder te galoperen en te bokken en als het het lukt ook nog om te steigeren :(. Ik was erover aan het denken om hem eerst te longeren maar toen bedacht ik mij dat als ik dit doe en daarna nog ga rijden, hij zo veel conditie krijgt dat ik steeds langer straks moet gaan longeren om hem rustig te krijgen :(. Iemand andere tips??????

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:00

Als het werkelijk een reactie is op weidegang, zou ik zeggen... zorg dat je paard wat minder gras binnenkrijgt. Het gras in april-mei is erg rijk, wat niet altijd goed wordt verdragen (of gezond is) door een paard.
Wat je kunt doen is rantsoenbeweiding, een deel van het weiland afzetten.. en pas als het gras op is er een strookje bij doen. Dan kan je paard toch naar buiten, maar krijgt wat minder gras (eiwitten) binnen.
En.. als je 'm ook nog droogvoer geeft, (brokken o.i.d.) zou ik daar zowieso mee stoppen.

xRoossie95

Re: Galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:32

Ik zou idd hem niet meer egt voeren en alleen het gras te laten eten misschien word hij hierdoor rustiger en kan je weer rustig galoperen met m

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:13

Je grootste fout is , je wou een hengst hé, das zoeken voor problemen.
Ruinen dus.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:00

aeolusnr1 schreef:
Ruinen dus.

Die opmerking vind ik echt niet zinnig, wie zegt dat de ts geen ervaring heeft met hengsten? Ik heb trouwens een merrie gereden voor anderhalve maand die de eerste 2 weken net hetzelfde deed, dus ruinen lijkt mij niet echt een oplossing... tenzij het een algemeen gedragsprobleem is maar het probleem is ontstaan van zodra hij de weide op ging waar hij vermoedelijk veel energie binnenkrijgt van het verse gras en dus gewoon wat frisser staat...

IIG: Ik zou het toch niet laten hem even aan de longe te zetten, je moet hem al behoorlijk aan het werk zetten voor je dat echt aan z'n conditie gaat merken. Maar je kan bv ook gewoon het werk daarnaar aanpassen: bv 10min aan de longe en daarna 20min rijden als je hem normaal gesproken een half uurtje rijdt....
En idd, de voeding een beetje aanpassen kan ook heel nuttig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:05

Ik ben even zo vrij geweest om je berichten op Bokt na te lezen, en vraag me serieus af of je de ervaring en kunde hebt om met een hengst te rijden. Met je al drie jaar geleden gecastreerde ruin heb je ook al flinke problemen, je vraagt je af of het door een Mexicaanse neusriem kan komen, je hebt uitleg nodig wat grondwerk is...

Weet je zeker dat jij de geschikte ruiter voor het paard bent?
Ik bedoel, als een ruin de macht al overneemt bij je, wat verwacht je dan bij een hengst?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:07

niet elke hengst is een etterbak hoor..

daar gaat dit topic helemaal niet over..

dit paard is druk geworden sinds hij op de wei staat, of hij nou hengst merrie of ruin is..

ik zou de tip aannemen van brando 090309, als je normaal 40 min rij, kan je nu eerst 20 min longeren en daarna pas erop, je doet dan niks extra's dus hij zal niet meer conditie opbouwen..

aan de longe lekker loswerken, en veel laten galloperen.. daarna erop..

succes ;)

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:03

Ik zou inderdaad hetzelfde doen als wat Don_Zhivago zegt, eerst longeren en daarna er op! :)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:43

Don_Zhivago schreef:
niet elke hengst is een etterbak hoor..

daar gaat dit topic helemaal niet over..

dit paard is druk geworden sinds hij op de wei staat, of hij nou hengst merrie of ruin is..

ik zou de tip aannemen van brando 090309, als je normaal 40 min rij, kan je nu eerst 20 min longeren en daarna pas erop, je doet dan niks extra's dus hij zal niet meer conditie opbouwen..

aan de longe lekker loswerken, en veel laten galloperen.. daarna erop..

succes ;)

;) bedankt, ik dacht al even dat het aan mij lag.... :)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:12

@aeolusnr1: Wat een totaal nutteloze opmerking!

Ik zou je paard ook eerst flink longeren en dan rijden. Verder veel schakelen in de galop, terug naar verzameling, voorwaarts etc. Ook overgangen maken van galop naar stap en andersom. Doe dit maar eens na een paar galopsprongen en een andere keer naar een paar rondjes, of maar een half rondje... Hij moet leren op jou te wachten tot je het signaal geeft voor harder of zachter.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:49

aeolusnr1 schreef:
Ruinen dus.

Sorry maar dit vind ik zo'n vreemde opmerking!