Prakkie @ Uden LT Sel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prakkie

Prakkie @ Uden LT Sel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:47

Ik zal eerst even all benodigde info geven:
Niveau: LT
Probleem: te veel spanning in verruimingen (uitleg hieronder)
We zijn op dit moment bezig met passage, piaffe en wissels om de pas. Verdomd moeilijk. De passeg proberen we ook uit te leggen naar de verzamelde draf en uitgestrekte drag, zodat ik meer controle ga krijgen (hopelijk :D )

Mijn debuut in de LT had ik me iets anders voorgesteld: ik ben (letterlijk) stuiterend door mijn rpoef heengegaan en ben ook nog een keer verkeerd gereden (alles ging echt mis). Ik had 52.8%. Dat was in Hulten.

Ik ben gelijk de week erna naar Uden gegaan (was eigenlijk niet in de planning), om toch een wat beter gevoel over de proef te krijgen.
Ik heb dus op deze foto's met name in de verruimingen nogal wat spanning omdat ik dus echt niet nog een keer stuiterend door de baan wilde gaan (is niet de beste oplossing, maar dat bedenk je daarvoor en daarna, maar op het moment zelf blijft dat toch verdomd moeilijk).
Ze duikt op een aantal foto's dan ook in mijn hand, dat komt dus puur door mij en door de spanning die ik op de teugel houd. Verder is alle commentaar welkom.
Oh ja, ik had precies 60%, dus net aan. Dat was het ook. Ik had eigenlijk geen winst verwacht, maar het was wel een lekkere opsteker. :D

Uitgestrekte galop: (te veel spanning)
http://www.digishots.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=73706&g2_serialNumber=3

Wissel in een serie: (redelijk)
http://www.digishots.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=73703&g2_serialNumber=3

Uitgestrekte draf: (hier is dus duidelijk wat ik bedoel)
http://www.digishots.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=73700&g2_serialNumber=3

uitgestrekte draf: (is iets beter beeld)
http://www.digishots.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=73694&g2_serialNumber=3

SBW (hier geen spanning :D ):
http://www.digishots.nl/gallery/main.ph ... alNumber=3

SBW (idem):
http://www.digishots.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=73688&g2_serialNumber=3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:55

Ik zag je nivo staan en dacht, wat is LT, ik ken alleen L1 en L2. Geeft meteen aan waarom ik geen commentaar kan geven, ik rijd zelf in de B en heb dus geen flauw benul van de oefeningen die je in de Lichte Tour moet rijden. Vind het er wel super uitzien. Ben alleen bang dat er niet veel mensen op bokt zijn die dit nivo zelf ook rijden en je dus nuttige tips kunnen geven. Wel heel erg gefeliciteerd met je winst!

prakkie

Re: Prakkie @ Uden LT Sel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:57

LT is dus lichte tour. Je krijgt na het z2 de volgende klassen:
zz-licht
zz-zwaar
Lichte tour
Midden tour
Zware tour

Dank je wel, was ook erg blij met mijn wp!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:02

Ziet er netjes uit hoor! :) verder geen tips, Ben nog LANGGG geen LT :P

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:25

Wow, had je geen last van je nek en je schouders daarna? De spanning is inderdaad goed te zien. SBW ziet er, zoals je zelf al zegt, wel mooi ontspannen en fijn uit. Je zal er vast je redenen voor gehad hebben, maar ik vind je vooral op de foto met de uitgestrekte galop erg streng met de stang. Op de SBW foto's zie ik wat dat betreft een veel vriendelijker beeld. Probeer met dit soort momenten toch wat minder met je nek te 'knijpen', dat geeft vaak al een vat beter beeld omdat je zelf niet zo verkrampt zit en je geeft je paard automatisch wat meer ruimte van voren. Al met al petje af en gefeliciteerd met de winst, ik vind jullie een hele mooie combi.

@ SusanH: Waarom zou je iemand die hoger rijdt geen commentaar of tips kunnen geven? Uiteraard worden de oefeningen lastiger en er wordt meer van paard en ruiter verwacht, maar op deze foto's is het probleem de ontspannenheid die op sommige momenten mist, en dat is iets waar elke ruiter mee bezig zou moeten zijn, een stukje basis dus en niet een abacadabra-oefening die op een bepaald stukje niet lekker gaat, wat wij toch niet in de gaten hebben ;)
Laatst bijgewerkt door Anouska op 18-05-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:27

Ik moest ook even denken wat LT ook alweer was...
Maar je ziet inderdaad op de foto's de spanning, maar denk dat dat met veel oefenen toch echt wel beter wordt!
Ben in ieder geval nog lang niet zover als jij, kan je daarom dus ook niet echt goed tips geven.
Wilde je wel even feliciteren met je wp, toch knap als je nog met zoveel spanning rijdt!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:48

Gaaf paard. De spanning is inderdaad te zien, probeer hem toch los te laten, net als in de SB. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien dat je hem thuis nog iets beter aan je zit moet hebben, zodat je niet hoeft te remmen met je handen. Dat is namelijk hoe het eruit ziet in de uitgestrekte draf/galop. Alsof hij niet tactmatig rustig wegwil, maar weg wil stuiven en jij hard moet remmen.
Anyway, waarschijnlijk is hij alleen in de ring zo heet en dan is het wel lastig ja.. Kwestie van nog meer routine!
Succes!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 07:51

Nnee, geen last van schouders en nek. Ik had alleen die spanning in mijn verruimingen, en dat voornamelijk door de vorige wedstrijd (zie tekstje in mijn beginpost). Daar had ik zelf zoiets: als ik haar maar bij me kan houden...en dat is niet de goede insteek, maar ja, je moet wat...;-)

De rest vd proef ging best redelijk. Nog wat braaf en wat kleine afwerkingsfoutjes, maar verder best netjes. Je ziet nu ook mn foto's van de probleemstukken. Alleen de sbw was op de foto's als relaxed beeld. In de proef zit 1x uitgestrekte draf, en 2x uitgestrekte galop. Dat zijn dus 3 oefeningen en in deze proef zitten er (geloof ik) zo'n 34 in. Dus ik heb genoeg stukken kunnen ontspannen. Anders had ik ook nooit winst kunnen rijden.

Thuis gaat ze een stuk relaxter door de baan, en normaliter ook in de wedstrijdirng, maar nu had ik last van de vorige proef, die bij mij nog iets te vers in mijn geheugen zat.

Ik zla zo nog wel wat foto's plaatsen hoe ze thuis loopt, dan heb je een beter beeld (moet ze ff opzoeken).

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:46

Hoi Wendy, long time no speak! Jullie blijven een mooie combi saampjes. Gefeliciteerd met je punt! Je ziet inderdaad de spanning bij jou en bij prakkie. Gewoon veel kilometers maken en proberen zelf te blijven ontspannen. Jullie komen er wel!

Alles goed verder met je?

cynthiaoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:54

Hi Wendy,

Hoe gaat het!

Dat is lang geleden!

Ondanks de spanning; wat is ze gegroeid zeg!!

(Laatste keer dat ik haar gezien heb, reden jullie nog Z2)

Groetjes

Cynthia en NOrbert

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:10

Mooie voorbeelden :j *zowel goed en fout*

Ik vind het zeker een mooie opsteker voor je dat je 60% gereden hebt en dat je met een beter gevoel de baan uitging. Het is natuurlijk altijd een nadeel dat je op dát moment presteren moet en dat je je geen grove fouten meer permitteren kunt. Ik zie je bij de uitgestrekte draf ook echt denken "ik hoop dat ik haar bij me kan houden" :D Voor het beeld is het natuurlijk (op dat niveau) drama, maar het is een kwestie van finetuning thuis, en in de ring. Kilometertjes maken, komt vanzelf wel :)

Denk dat je het, zoals je het nu gedaan hebt, ook prima opgelost hebt, je kunt wel vol op de rem gaan trekken, maar dat heeft geen zin, gewoon lachen en doorrijden ;)

Ik weet niet hoe jouw training er uit ziet maar voor zover je het al niet doet zou ik zo min mogelijk proefgericht trainen en al helemaal geen hele proeven rijden, slechts af en toe een onderdeel rijden. Veel wachtoefeningen rijden, laat haar vooral veel wachten, is voor haar denk ik al een hele kluif niet? Hou het verassend, schakel veel, dan is mijn ervaring dat paarden die de neiging hebben om nogal eens van leer te trekken in de strekonderdelen, beter leren wachten en minder spanning gaan vertonen. Verder heb je er ook profijt van bij de pass/piaffe :)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:32

@pregini: Ja gaat verder allemaal heel goed. Allen die proefjes he...haha
Hoe is het met jou?? alles goed?

@Cynthia: dat is idd even geleden, he..Tja ze is niet heel groot (1.60), maar ze doet wel alsof ze 1.80 is, haha. Hoe is het verder met jou? heb je Norbert nog?

@Chiva: Je begrijpt precies wat het hele probleem is. Prakkie is nogal een meedenker. Zodra ik een diagonaal in gelop op rij, voel je haar denken: een pirouette? of wissels? of gaan we appuyeren of uitstrekken....Dan doen we het toch gewoon allemaal!! Nou dat is dus soms best moeilijk...pfff. Maar ja, we komen er wel...

Ik les sinds kort bij Leunus van Lieren en die kan gelukkig heel goed met het type prakkie omgaan. Het hete zijn we nu aan het omzetten naar het positieve gebruik ervan, zoals in de piaffe en passage. Door de passage-passen uit te leggen naar de verzamelde draf en uiteindelijk ook naar de uitgestrekte draf, kan ze haar energie beter kwijt in de oefening en zal ze beter te controleren zijn voor mij. Daar zijn we nu dus hard mee bezig. Het gaat wel heel goed, al is dat nog niet bevestigd.

Dus wat je zegt, klopt helemaal :-)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:44

Ik denk dat je aan Leunus een hele fijne hebt :j Van hem kun je enorm veel leren, ben een beetje jaloers op je :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:47

Het ziet er idd uit alsof je er heel wat aan de houden hebt en ze onder je weg wil schieten... Met de passage en de piaffe kun je die voorwaardse energie mooi omzetten naar opwaardse.. Dat komt wel goed denk ik. Daarmee komt ze dan ook beter onder je en blijft ze beter bij je.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:58

Ik vind dit wel zo'n geweldig paard he... komt zo over als een krachtpatser en dat terwijl het maar een uk is eigenlijk.

Ben benieuwd hoe het LT-verloop gaat!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:03

@liezel1: dat heb ik idd. Ze wil zo graag dat ze het af en toe (hmm, meer af dan toe, haha) tegen me gebruikt. Er komt soms ook echt geen eind aan. Hoewel, in de trainingen voel ik al wel veel meer het wachten van haar en dat ze nu eindelijk haar energie in de oefeningen kwijt kan.

Daarom (en ook omdat het in de volgende klasse gevraagd wordt) zijn we ook veel bezig met de piaffe en de passage. Dat werkt echt heel goed merk ik...

@Ceasar: Dank je wel. Het is echt een super geweldig paard om mee te werken. Soms is het even moeilijk, maar het gevoel wat ze me elke dag weer geeft is gewoon heel bijzonder. Ik hou je op de hoogte!!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:37

Wat is ze nog steeds knap hè :+: Leuk jullie weer eens aan het werk te zien Wen! :D Ze is een stuk meer gespierd geworden zeg, maar ik heb haar natuurlijk voor het laatst gezien toen ze nog een beetje baby was :=

Vergeet ik je bijna te feliciteren met je punt :oo

*\o/* Gefelicteerd met je wp *\o/*

:D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:04

Ja de spanning is goed op de foto's te zien helaas. Ik kan me wel vinden bij je uitleg. Hopelijk kun je volgende keer wat meer lengte in de hals krijgen. Ook heb ik het idee dat je wat moest wringen in de wissel althans ik zie je wat moeilijk doen met je rechterhand. Ik zou zeggen, train dit even door en zorg dat je thuis even wat beter onder de knie hebt voordat je weer van huis gaat (tenminste dat moet je zelf weten maar dat zou ik doen) dan ga je zelf misschien ook wat rustiger van huis met minder spanning, want ook paard voelt spanning van ruiter aan. Swb ziet er wel mooi uit.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:00

@Bets: De wissel had idd spanning. Prakkie dacht: Diagonaal, oh das avst uitgestrekte galop!! Dus moest haar en tegenhouden en ook nog laten wisselen. Dat gaat dan niet echt lekker. Je moet normaal natuurlijk lucht geven van voren met een wissel, en nu moest ik haar ernstig tegenhouden...Normaal rij ik 7/8en voor mijn series en mijn wissel. Ze kan ze ook t/m om de 2, en 5 eners achter elkaar. daar zit het probleem niet.

Thuis heb ik deze spanningsproblemen weinig tot niet. Ze is altijd looplustig, maar dat echte rennerige heeft ze niet.

De spanning in deze proef kwam echt door de week ervoor (mijn ernstig slechte debuutproef). Ik wilde koste wat kost haar bij me houden en in het gareel houden. Dat is niet elke keer op de goede manier gegaan, maar soms heb je ook maar verdomd weinig tijd en veel te doen...haha

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:13

hoi, ten eerste wil ik zeggen dat ik jullie een erg leuke combi vind.

Probeer te veruimen alleen met je benen, dus op voltes en lange zijdes, het is erg moeilijk, en je moet er ook veel geduld voor hebben, Zorg echt waar dat die onstpanning er in komt en er in blijft, dus doe bijvoorbeeld, op de diagonaal 1 wissel nem terug veruimen 3 passen neem terug voorwaarts neerwaart, veruimen, e zo door gaan ik weet zeker dat je op een gegevenmoment met sprongen voor uit gaat, in de MT moet je eigelijk je paard op je benen kunnen rijden, Daar willen ze dan ook echt geen spanning meer zien, in LT willen ze het nog wel eens door (als en jee een leuke jury heb) de vingers zien, maar werk eraan, het is beter voor je paardje en voor jou!

Ik wens je super veel succes en geen gestuiter door de baan, haha..

PB me maar!

Groetjes en hoefjes

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:24

hey, stoer beestje hoor. Jammer van de spanning, maar daar word al genoeg over gezegd.

Het valt mij wel op dat je een aantal foto`s naar beneden kijkt. Voor het plaatje en de houding (het knijpen met de nek wat gezegd wordt) is het natuurlijk mooier als je vooruit kijkt. meeste foto`s dat je dat doet is ook als er behoorlijk wat spanning.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:29

ja, heb nogal het idee dat het prijzengeld in de bak ligt...;-)

Je ziet het idd goed: als ik lekker ontspannen kan rijden, dan let ik erop en kijk ik ook echt naar voren, maar als ik m'n handen vol heb...pfff, dan wil ik volgens mij steeds checken of prakkie nog onder me zit...ik heb die neiging heel snel.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:51

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je foto's dienen direct zichtbaar te zijn en niet in link neergezet te worden.