Ruiter angst voor hindernissen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa1993

Ruiter angst voor hindernissen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:49

Heee..

Ik heb een probleem.. Tot het Z springen ging het hardstikke goed.. en nu durf ik niet meer, ga twijfelen op de hindernissen of het wel uit komt of niet en jaa.. dan stopt ze..
Ze kan super goed springen.. en kan (denk ik, en meerdere mensen) mee draaien bij de paarden op internationaal niveau...
Hier een paar foto's van haar met mij in het Z.
http://lariissaa16.hyves.nl/album/40110143/Mijn_schatje_Veronica_L/PPtKuxrl/fotos/345286052/0/wOpO/#media=1.584307021.RejZ&searchhyver=&__state__=2
http://lariissaa16.hyves.nl/album/40110143/Mijn_schatje_Veronica_L/PPtKuxrl/fotos/345286052/0/wOpO/#media=0.584306456.S0jk&searchhyver=&__state__=3
http://lariissaa16.hyves.nl/album/40110143/Mijn_schatje_Veronica_L/PPtKuxrl/fotos/345286052/0/wOpO/#media=2.584307077.W57d&searchhyver=&__state__=5

Iemand tips hoe ik van mijn angst af kan komen?

LetsgoKelly

Re: Ruiter angst voor hindernissen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:00

Ik zou zeggen maak gebruik van het flexibel springen en ga een niveau lager starten tot het vertrouwen/inzicht weer terug is. Of als je er dan nog last van hebt start eens in het L en dan HC. Misschien dat dat helpt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:03

Inderdaad een stapje terug doen. Is er iets gebeurd waardoor je bang geworden bent? Of durf je gewoon niet hoger?

Mijn paard kan ook echt supergoed springen, maar hoger dan het M durf ik denk ik zelf niet. Zowel paarden als ruiters hebben een plafond...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:54

Begin idd met een tijdje M starten. Als je maar 1 startkaart hebt, mag je trouwens zo lang als je wilt M blijven rijden.

Het belangrijkste is als eerst dat je weer rond kunt en durft te springen. Dus zorg dat het vertrouwen terug komt op een nivo waar je je op dit moment het beste bij voelt.
Om dat je bereiken, zul je dus moeten werken aan je oog voor de sprong. spring vaak over balkjes en cavaletti's, dit kan elke dag. Door dat te doen leer je de afstand beter inschatten.
Tel daarbij ook mee met de galopsprongen, op die manier leer je de galopsprong beter kennen en dus je afstand eerder zien.

Laat evt je paard een paar keer door iemand anders springen, zodat hij iig het vertrouwen weer heeft, en laat je daarna door deze persoon weer verder helpen.
Zorg dat je er snel aan werkt, voordat hij echt in de stop zit en je hem er niet meer uit krijgt.

Veel succes!

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:06

Inderdaad even een stapje terug doen, je dressuur meer bevestigen zodat alle hulpen verfijnd worden en veel sprongetjes (lager en makkelijker) oefenen, zodat het allemaal weer routine wordt!

Succes!

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:54

eigenlijk is de enige tip die ik je kan geven, doen wat de anderen ook al zeggen.
je kunt trouwens ook thuis oefenen met lagere sprongetjes, en dan even geen wedstrijden rijden tot je het vertrouwen weer terug hebt gewonnen, en dan verder gaan waar je gebleven was

want je blijft het toch houden, 'het paard dat zijn ruiter het meest vertrouwt, wint de wedstrijd'. dat hoeft niet altijd zo te zin, maar meestal is dat wel zo ;)

mooie foto's trouwens, leuk paardje heb je! :D

succes met oefenen!

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:58

Tja, het enige wat ik er ook op kan bedenken is toch een stapje terug doen...
Wat lagere sprongetjes pakken, veel balkjes lopen etc, zo krijg jij ook meer zicht in de afstand en dan als dat goed gaat ( en je weer wat meer vertrouwen hebt) kan je de sprongen weer wat hoger proberen!

Succes.

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:33

Ben een keertje gevallen bij het springen en dat was echt eng:s
en toen durfde ik ook niet mer springen, maar toen ik toch zoveel moed bijeen heb gehaald waagde ik toch nog maar eens een sprongetje en voila hier was ik verlost van mijn angs :)
het is gewoon en kwestie van doen zonder nadenken.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:06

Als je zelf twijfelt over de afstand, dan voelt je paard dat gelijk. Wat mij altijd enorm helpt is meetellen met de gallopsprongen, dan voel je het ritme beter en zul je de afstand tot de sprong ook makkelijker zien. Klinkt stom, maar werkt echt! Tel tot ong 15 meter voor de sprong maar eens mee, 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 2..... Gewoon gewoonte van maken en een paar keer een M parcoursje rijden, zodat je weer wat meer vertrouwen krijgt.

En verder schijt hebben aan fouten, dan heb je toch lekker een keer een verkeerde afstand?! Springen, dat moet je paardje! Brutaal naar voren rijden en je zult zien dat je paard jou er ook wel een keer uit wil helpen als het niet past. Zolang jij maar vol vertrouwen naar voren rijdt, dan breng je dat vertrouwen ook over op je paard.

Probeer dit maar eens! Ben benieuwd naar je reactie.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:31

@carmen. Galop is een drietakt. Je zou dus eigelijk 1,2,3 moeten tellen :P

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:36

Ja duhu... maar dan moet je wel erg snel tellen!
1,2 is makkelijker, probeer maar eens!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:37

Ik zou ook even een niveau terug gaan. Tot je weer voldoende vertrouwen in jezelf hebt en dan ga je weer verder.

Een totaal anders maar toch ook weer het zelfde als voorbeeld.

Ik rijdt op zaterdag renpaarden, in galop ben ik er een keer goed hard afgevallen en was eigenlijk erg bang. Ik ben toen renpaarden gaan rijden waarvan ik zeker wist dat ze niks zouden flikke in galop en lanzaam aan kwam mijn vertrouwen terug.
En nu.....ik stap weer overal op zonder angst :D

Dus zorg gewoon dat je vertrouwen terug komt, en vergeet niet het moet wel leuk blijven.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:38

Dat was volgens mijn vorige instructeur 'de tip'. Mij heeft hij alleen niet erg ver gebracht. Nu tel ik niet meer, maar rij ik gewoon :D

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:42

Tja bij mij werkt het wel.. Maar dan wel 1,2 :D
was idd ook de tip van mijn instructeur (vast niet dezelfde aangezien je in vlaardingen woont en deze instructeur in Dalfsen woont :P )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:45

Off topic: Misschien dezelfde Deurne / ORUN cursus gevolgd... ;)

Ontopic: Jammer dat de TS nog niet gereageerd heeft op onze vragen / tips!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:47

Heb je les van iemand die je heel erg vertrouwd? Ik had vroeger ook angst voor hogere hindernissen (in ons geval was dat alles boven de 40 cm :') ) en toen kreeg ik les van een man die heel veel vertrouwen uitstraalde. Op een gegeven moment draaide we onze arm niet meer om voor 1.20. Dat zou ik nu niet meer durven, maar wel als ik weer les van die persoon zou krijgen.

Verder zijn de tips van de andere ook goed. Gewoon even wat lager tot het daar helemaal goed zit.

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:01

Heel erg bedankt voor de tips!
Op zich heb ik een goed 'oog' voor de afstand, zeggen mn instructeurs. Maar ik denk ook dat het probleem bij mij is dat ik veel verschillende ponys/paarden rijd. De één galoppeerd veel groter/harder dan de ander.

Pas was ik met haar op concours (daar zijn die foto's genomen) met haar, en toen was ik gewoon foutloos en hele mooie ronde, maar toen moest ik er weer even uit omdat eerst 2 D-ponys barage moesten doen en toen ik. Toen ik aan de beurt was gingen de hindernissen nog even 10 cm omhoog en toen zei ik nog tegen mn vader.. Oeeh is wel heel erg hoog. En toen in de barage twijfelde ik op een oxer en toen stopte ze :( Ik denk dat als ik meteen barage had mogen doen dat er niks aan de hand was.

Ik ben nu ook begonnen om met bodyprotector te rijden. En ik denk dat dat ding me ook wat meer vertrouwen geeft. Klinkt stom maar toch is het zo. Ik voel me toch wat veiliger daar door.

Ik ga zometeen rijden en dan zal ik meteen het tellen toepassen! Met haar zit ik ook in de Z dressuur, alleen de eenvoudige galopwissels lukten me ook niet. Toen moest ik van iemand ook proberen om te tellen en dan op de tel naar de stap gaan. En dat gaat nu heel goed.

Jaa ik heb nu van iemand les waar ik echt vertrouwen in heb. Misschien kent iemand hem wel, Egbert van Roekel. Pas op les kwam ze totaal niet uit maar ze sprong toch... toen twijfelde ik niet:S

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:52

Als je al in het Z bent zijn de hindernissen al hoog haha. Inderdaad is denk voor jou het Flexibel starten te proberen, wat sinds kort mogelijk is, dan kun je in je eigen klasse startten maar ook tevens een klasse lager.

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:21

Ja, ik weet het. Ga ik zaterdag ook doen!
Maandag nog wedstrijd gehad. Eerste parcour uitgebeld, was mijn eigen schuld, en tweede parcour was ik kwaad en reed hem veel gedurfder en ging dus foutloos, het was een 2-fasen parcour dus meteen barage, en op de eerste van de barage kwam ze gewoon goed uit maar stopte toch en toen viel ik eraf :(

Nikki_Macho_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:19

ja, zoals iedereen al zegt, een stapje terug doen

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:16

Ja, eerst maar weer even stil staan. En dan kijken hoe je het gaat oplossen.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:41

ik denk dat iok ook angst ga hebben.
Ik spring nu maar max 60cm en als het paard al lastig doet,krijg ik schrik en heb ik geen zin meer. Nu volgend jaar ga ik opleidingen volgen voor paardenhouderij,maar naar het schijnt leer ik dan tot 1.15m springen! Ik zou dat dolgraag willen maar ik denk dat ik veel angst ga hebben. Ik hoop dus gewoon paarden te rijden die dat zo gewend zijn en goed opgeleerd zijn daarin. Want als ik 1 heb dat steeds weigert,dan durf ik niet meer..