Overgang naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linoo

Overgang naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:28

Hallo,

Als ik in draf rijd, en ik wil een overgang naar stap maken, dan doe ik dat met mijn zit en met mijn teugels.
Ik wil me teugels zo min mogelijk gebruiken.
Maar als ik het alleen op me zit doe, reageert me paard daar niet op.
Hij blijft lekker dooordraven.
Ik doe het al een tijdje ook p me stem en beloon hem daarna. Maar ik zie echt geen verbetering=
Hebben jullie tips voor me die ik kan gebruiken?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:32

Ik doe het eigenlijk altijd zo, luisterd ze niet naar zit, dan de teugels, en luisterd ze daar niet na roep ik hooo! Voor mij verder geen problemen hoor! Zo lang je maar niet keihard gaat lopen trekken aan de teugels...

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:27

Als hij niet wil luisteren op je zit zul je toch je teugels er bij moeten nemen om hem te stoppen.
Niet te veel dat je eraan gaat trekken maar wel gewoon duidelijk aangeven dat je wilt dat hij in stap gaat.

Anoniem

Re: Overgang naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:29

Idd als hij niet naar je zit luistert een kleine ophouding. Dat zou al genoeg moeten zijn eigenlijk om een vlotte overgang te maken. :) Nooit gaan hangen of trekken natuurlijk, dan krijg je ook geen vloeiende overgang. ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:00

Ik ben nu in mijn les heel erg bezig met de overgang draf-stap, omdat ik te veel deed met de teugels.

Wat ik dus moet doen: Eerst heel langzaam gaan lichtijden! (Dit vind ik onzettend moeilijk, maar omdat jij uit de maat gaat van je pony, gaat hij/zij langzamer. Want een paard vind het namelijk vervelend als je niet 'op de maat lichtijd')
Zodra de pony hier dus op reageerd, en langzamer gaat moet je dus gaan doorzitten. Mijn pony reageerd hier erg goed op!
Probeer het anders ook eens!
Succes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:02

doorzitten zwaar maken en lichte ophouding maken
bij begin misschien de stem erbij gebruiken, hooooooooooo, en zo steeds meer oefenen en dan de stem weglaten en als dat goed gaat nog minder druk op teugels

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:13

Dit heb ik eigenlijk allemaal al geprobeerd.
Eerst langzamer lichtrijden. Ik vind dat best moeilijk, maar uiteindelijk lukt het me wel. Dan doorzitten, maar me paard gaat daardoor niet in stap. Hij draaft op hetzelfde tempo door.

Met de teugels doe ik het altijd al, ik porbeer eerst een hardere ophouding te geven, en bij de volgende overgang draf-stap een iets lichtere. Maar hij rageert er neit op, blijft lekker doorlopen.
Op me stem doet hij het sneller, en daarna beloon ik hem uitbundig. ik doe met me stem en zit tegelijk, zodat hij daar een verbinding in vindt. Als ik het darna alleen met me zit doe, geen resultaat, blijft doordraven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:15

heb je les?
wat zegt instructeur/instructrice ervan?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:21

Je hoeft je teugels ook niet helemaal los te gooien. Zo heb ik het altijd geleerd:
Gaan doorzitten
handen sluiten
jezelf lang maken en zwaar zitten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:23

Nadine___ schreef:
Je hoeft je teugels ook niet helemaal los te gooien. Zo heb ik het altijd geleerd:
Gaan doorzitten
handen sluiten

En je been eraan houden tijdens de overgang

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:30

Ik zou zelf doe het altijd eerst door door te gaan zitten, jezelf zwaar te maken dan een beetje je handen sluiten en dan werkt het meestal wel. soms moet je een ophouding geven maar meestal reageren ze al op het bovenstaande.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:24

idd langzamer lichtrijden, reageerd hij niet gebruik dan de wand of maak een kleine volte.
als je dat consequent doet kan het niet missen.
ik heb een heel snel en nerveus paard, het helpt zelfs bij haar. na een paar keer hoef ik maar richting wand te gaan en ze gaat al stappen . . .

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:30

Ik heb wel les, en me instructrice zegt dat ik me knieen naar elkaar moet drukken.
En dan dus ook zwaar gaan zitten, en ook met de teugels/

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:02

Henkjan schreef:
Nadine___ schreef:
Gaan doorzitten
handen sluiten

En je been eraan houden tijdens de overgang

:j

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:07

"je zwaar maken" is iets wat op meerdere manieren kan. Ruiters die een wat bollere rug maken tijdens het doorzitten en wat gaan hangen, zorgen er vaak juist voor dat hun paard harder gaat lopen.

Probeer dus goed lang en rechtop te blijven zitten, blijf de beweging volgen en sluit hem wat door meer onderbeen te geven (niet knijpen met je billen/ bovenbenen/ knieen) en hem voor op te vangen.

Laat je niet verleiden om aan elkaar te gaan trekken, dan ga je waarschijnlijk steeds harder!
Succes