overgang naar middendraf, paard gaat in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

overgang naar middendraf, paard gaat in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:11

Een meisje van 12 gaat binnenkort een proefje doen op mijn verzorgponytje ( shetlander )
Ik help haar met het oefenen van de proef ( we trainen ongeveer 2x per week ).
Alles gaat super, behalve de middendraf. De pony is zoiezo al lekker voorwaarts en draaft
al vrij vlot. Als ze dan van hand moet veranderen en een paar passen middendraf moet
laten zien betekent dat bij de shet: ik moet iets meer naar voren, dus ik ga in galop!
Hoe kun je dit voorkomen?

Tijdens wedstrijden is hij altijd nog wat voorwaartser, ze kreeg
vorig jaar ook als commentaar: niet zo snel laten draven. Hoe kun je hem toch lekker voorwaarts
houden zonder dat het er gehaast uit ziet?
want hij vind het gewoon helemaal geweldig wat er
allemaal rond hem heen te zien is ( al die mooie merries bijv. :P )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:39

Ik denk dat je vooral moet werken aan een iets rustiger basistempo.
Rustiger gaan draven, niet door te trekken aan de teugel, maar te vertragen door meer te gaan zitten in het zadel. Het helpt soms om het lichtrijden iets langzamer doen dan het tempo van je pony.
Eventueel samen met stemhulp.
Als de pony sowiezo al te snel draaft, is het volgende tempo Galop. Dat valt niet te veranderen.
Een shetlander is natuurlijk niet zo gemakkelijk op z'n achterbeen te rijden, maar dat is wel waar je naar toe moet. Alleen dan kan je pony ook middendraf laten zien. De moter/dragende kracht van het paardje zit in de achterhand.

Anoniem

Re: overgang naar middendraf, paard gaat in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:37

Idd wat senna hierboven al zegt. En verder zou je kunnen proberen voor de middendraf iets gas terug te nemen in de proef. Even een ophouding, zodat je ook meteen zegt: 'let op, we gaan iets anders doen.' en dan naar voren, met contact uiteraard. Schiet hij toch te ver uit, méteen een ophouding. Dat moet je gewoon veel oefenen, de pony moet het ook gaan snappen natuurlijk. Veel overgangen gaan oefenen, maar ook niet tot vervelens toe. :) Succes!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:03

miss geef je in een keer teveel beenhulp waardoor het paard in de galop schiet,niet afstraffen iig want hij volgt je voorwaartse hulp.

verder ga ik mee met bovenstaande commentaar :)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:36

Rustiger gaan licht rijden idd en proberen je benen stil te houden zodat je pony het niet ziet als aansporing en dan bij middendraf eerst alleen weer wat meer speling in de teugel te geven en iets sneller te gaan lichtrijden maar proberen zonder been contact misschien volgt je pony het dan op dat hij alleen sneller moet maar niet in galop.

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:55

Hahaha wat leuk, een shet! :-)
Ik hoop dat jullie veel successen zult hebben! Lekker blijven oefenen!
Probeer een rustiger basistempo, eerst 2 a 3 pasjes verruimen (goed begrenzen van voren) en als ie dat braaf doet, belonen en dan weer 1 a 2 pasjes erbij. Hij moet gewoon wat sterker worden... dus rustig opbouwen!
Succes!