wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:19

Mijn verzorgpony heeft heel erg moeite met wijken.
Als ik haar de hulpen geef om te wijken gaat ze keihard.
Dus ik wil het haar aanleren alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat het handigste aan kan pakken.
Heeft iemand tips?

X_Linz_X

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:22

je kunt er eerst naast gaan lopen.
wanneer je pony niet bang is voor een zweep, kun je er voor gaan staan(jou neus tegenovergestelde richting als die van je pony) en dan zegmaar met de zweep zachtjes tegen de onder-achterbeen van zijn achterbeen tikken terwijl het lopen. maar vooral niet harder laten lopen. gewoon stappen. later ook proberen met erop stappend en pas later draven

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:24

maar ik rijd niet met zweep dus wil het haar liever niet aanleren met zweep maar gewoon dat ze reageert op mijn beenhulp

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:33

De zweep bebruik je over het algemeen ook als verlenging van je been. Je kan je hulp er dus duidelijker mee maken.

Verder kun je er ook op gaan zitten, de hulpen geven en er iemand naast laten lopen die jou paard vanaf de grond de hulpen geeft (als hij dat kent). Bij veel van dit soort oeffeningen kan je ze het het beste eerst vanaf de grond leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:45

Ik zeg: Geduld. Je pony rent weg omdat ze het niet snapt. Wegrennen gebruiken paarden vaak om ergens onderuit te komen wat op dat moment te moeilijk is. Probeer het eerst rustig aan in stap. Geef (in het begin misschien zelfs overdreven) duidelijke hulpen, en begrens vooral duidelijk aan de goede kant zodat het hoofdje rechtblijft en ze niet aan die kant er tussenuit kan piepen. Blijf ook niet duwen met je been, maar herhaal je hulp. Heb je les?

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:54

Ik zou het eerst alleen in stap gaan oefenen, totdat je pony snapt wat de bedoeling is.

Ik weet niet of je les hebt, maar je kan je instructrice vragen of die naast je pony wil lopen terwijl jij de hulpen geeft van het wijken. Die gene die naast je pony loopt houd dan jou pony van voren tegen zodat hij niet naar voren kan vluchten, en drukt hem ook in de zelfde tijd je pony licht opzij.

Zo geef jij duidelijk de hulpen, en hij krijgt een lichte hulp van opzij. Zo gaat je pony misschien snappen wat de bedoeling is. Als je dit maar lang genoeg oefent dan gaat je pony het van zelf snappen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:51

Voor je aan wijken voor het been gaat denken ,probeer eerst de voorhand te laten wijken, das eigenlijk de eerste stap, train daar op verder tot dit heel goed lukt.
Dan pas verder doen.
Neem privéles, zoiets leer je niet in de groepslesjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:05

Welke hulpen geef je voor het wijken?

Ik zie namelijk veel mensen die hun binnenbeen opeens helemaal naar achteren gooien, wat eigenlijk de hulp is voor de andere stelling aannemen.

Je kan dus proberen op de A-C lijn je pony met je linker been OP de singel naar buiten te drukken, dus wijken voor het linker been.

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:46

Net naast de hoefslag afwenden en dan beenhulp geven en tegenhouden, het minste beetje wijken moet je al belonen. Net zoals je een jong paard het moet beleren ;)