Sindskort zijn we bezig met wijken, haar voorhand is niet het probleem, maar haar achterhand wil niet erg mee. Ze vind het ook erg moeilijk en ik denk dat ze de hulp niet helemaal begrijpt. Soms doet ze het wel een beetje alleen dat is vooral uit stilstand. Ik heb nu waarschijnlijk een tijdje geen wedstrijden omdat er bij onze manege geen buitenwedstrijden worden gehouden en ik niemand kan vinden die wil of kan voorlezen. Dus heb ik natuurlijk alle tijd om dit te oefenen! Wat zouden jullie de beste manier vinden om haar te leren dat haar achterhand mee moet tijdens het wijken?
Bij mij hetzelfde geval,ik ben haar nu grondoefeningen aan het leren,wijken voor druk en hoop op deze manier straks het wijken makkelijker en duidelijker voor haar te maken. Je kan wel even op google kijken bij wijken voor druk en krijg je vast een goede uitleg!
Wending om de voorhand vind ik een erg fijne manier om ze te leren voor eenzijdige druk van het been aan de kant te gaan. Daarna idd voltes sluiten en openen en van uit daar naar het gewone wijken toe werken. Ook vanaf de hoefslag wijken naar het midden is een goede oefening. Als je het vanaf de ac lijn doet is het voor het paard de laatste meters naar het schot toe erg verleidelijk om over de buitenschouder weg te vallen. Succes met oefenene....
aeolusnr1
Bij wijken voor het been is de juiste beenligging 1handbreedte achter de singel, en je buitenbeen iets naar achter, maar druk daar dan niet mee geef ruimte om langs daar inderdaat weg te kunnen gaan. Indien de achterhand niet of onvoldoende meekomt, open dan je binnenteugel dan zal de achterhand vanzelf naar buiten gaan en zo moet je dus eigenlijk aanvoelen en spelen met de plaats van je teugels. Kijk in de richting die je uit wil gaan, zet je zit ook een beetje in de richting die je wil gaan, dus iets meer druk aan de buitenzijde. succes verder.
Oké bedankt allemaal. Ik zal er aan denken als ik morgen weer les heb. Het openen en sluiten van de voltes gaat opzich wel, ze moet iedere keer wel wat wennen maar uiteindelijk wel ze dit wel doen. Ik heb er eigenlijk altijd een zweep bij, maar als ik die op zon moment dat ze het niet helemaal snapt tegen haar aanleg gaat ze er alleen van weg rennen.
heyhallohey
Geplaatst: 19-05-09 20:48
Heb je wel druk op je buitenteugel? Als reactie op druk op de buitenteugel ( tegen de hals) moet hij zijn achterhand wel mee gaan nemen
Ik leer mijn dieren eerst schouderbinnenwaarts. Op die manier is de link naar het wijken zo gelegd. En let vooral op je eigen beenhulpen. Als je bij het wijken de hulpen voor een andere stelling geeft, dan gaat het mis.
Je kan je paard ook tegen de bakrand aanzetten met zijn hoofd, en dan opzij drukken. Als je dan naar links wijkt, dus drijft met je rechterbeen, stap dan ook naar rechts er weer uit!
Volgens mij moet je haar eerst goed voorwaarts krijgen in het wijken, als ze bijna stil staat kan ze ook niet actief scharen. Dan goed er om denken dat de buitenschouders is opgesloten en er niet te veel stelling naar binnen is. Verder kun je als hulp een lange dressuur zweep nemen en daar de achterhand wat mee bij tikken als ze die niet mee neemt.
Als ik haar veel voorwaarts laat gaan en en zweep gebruikt gaat ze gewoon wegrennen, dit doet ze meestal als ze dingen erg moeilijk vind. Ik heb zelf geen bak, maar ik ga zo denk ik maar even wat uitproberen in de wei. Bedankt voor de tips in ieder geval!