Trage stap..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

Trage stap..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 01:59

Hallo allemaal!!

Even advies...
Mijn jonge paard (6 jaar ) heeft nog niet zo veel conditie. Ben 1 maand geleden begonnen met dagelijkse training (bij de vorige eigenaar wel eerder naar L2 niveau getraind maar heeft een tijdje niet veel gedaan).
Hij is erg traag en reageert slecht op het been. Gaat langzaam ietsje beter maar is echt een disel!.
Het rijden van overgangen gaat nu steeds beter maar zelf ben ik een voorstander van lang instappen voor de training. Hij is met name traag in de stap hoe kan ik de stap verruimen/verbeteren zonder continu mijn kuit te gebruiken??
kan goede tips gebruiken..

Alvast bedankt...
Daps

Anoniem

Re: Trage stap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:46

Hm als hij slecht aan je been is, geef em dan een een een harde mep, van hé even wakker worden! Meestal gaan ze dan wel lopen. :)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:49

Doe je met loswerken in de stap ook schijnovergangen?? Dus hem heel rustig laten stappen en dan wat sneller?

Continu je kuit gebruiken is niet de bedoeling. Zo word hij alleen maar dood aan je been.

Al eens gewerkt op de manier: 1 keer been, geen reactie, een keer steviger been, nog geen reactie, dan je zweep erbij? En dan zodra hij goed reageert belonen. Dat is vooral belangrijk, als hij het goed doet belonen.

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:51

Vooral veel overgangen en oefeningen rijden dan moet het lukken en hem belonen als hij iets goed gedaan heeft

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:44

bij het instappen ook oefeningen doen, figuren rijden enz. en niet alleen maar lang teugeltje stappen

been geven en reageert na twee keer niet ? tikje achter de kuit
hou wel de ontspanning in de stap zodat het niet een gehaaste korte pas word !

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:47

Is het paard altijd traag geweest of heeft het ook met huisvesting en ander rantsoen te maken? Of heeft hij spierpijn?
Laatst bijgewerkt door jolin op 17-05-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:48

mijn paardje is in het begin ook heel traag.. wat ik doe is dan heel veel overgangen maken, stap na halthouden en weer stappen en dan stap na draf, etc etc en heel veel figuren rijden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:53

Mijn paard is de eerste 10 min. ook vrij traag, zeker in de bak.
Een echte diesel..
Dacht ik te kunnen oplossen met 'flink voor het been maken', zoals vaak wordt gezegd.
Dat hielp dus niet. Paard bleef in de weerstand (lopen met rem erop etc.)
Wat wel hielp:
eerst lekker losstappen (in het bos) op eigen tempo.
Na een min. 10 - 15 komt hij vanzelf 'op zijn echte tempo'. Dan wordt het tijd om de bak op te zoeken en aan het werk te gaan. Dan is er niks meer aan de hand.

Maar of dat voor jouw paard de oplossing is, weet ik natuurlijk niet.
Succes.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:04

Ik zou véél (schijn)overgangen gaan maken. Zo blijft je paard goed wakker en wanneer jij je been er aan legt zal hij meteen gaan opletten...

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:04

Steeds blijven schakelen.
Stap verruimen. Stap verkleinen. Arbeidsstap. Enz.
Ik denk ook veel figuren en stelling (niet omdat hij dan sneller gaat, maar dat hij er nog beter bij blijft)
Als dat niet helpt zou ik het ook niet weten.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:06

Ik heb net hetzelfde probleem, alleen is de mijne de ene keer supersloom, en zelfs een mep met mn zweep kan haar dan niet veel schelen. En de andere keer is ze overactief :')
Ik lees dus ook mee

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:25

probeer niet constant te blijven drijven. Één keer drijven = vooruit! Geen reactie? Heel hard vooruitrijden, dus echt flínk wegdraven. Daarna weer terug naar stap en weer proberen een normale hulp te geven.

Je paard moet gewoon gaan snappen dat hij bij de eerste hulp metteen moet reageren. Als hij bij de eerste keer niet reageert, geef je de tweede keer een heel overdreven hulp vooruit, zodat je ook een hele overdreven reactie krijgt. Dit consequent blijven doen, ook al is het zwaar vermoeiend de eerste tijd. Maar na een paar keer gaat hij echt wel snappen dat hij maar beter kan luisteren!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:28

cupcake__ schreef:
Steeds blijven schakelen.
Stap verruimen. Stap verkleinen. Arbeidsstap. Enz.
Ik denk ook veel figuren en stelling (niet omdat hij dan sneller gaat, maar dat hij er nog beter bij blijft)
Als dat niet helpt zou ik het ook niet weten.

Wat is tussen deze 3 nou precies het verschil, ik doe zelf wel vaker van een zachte stap naar een harde stap... maar verder?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:33

Stap verkleinen is eigenlijk een "nep"overgang naar halthouden, dus zo klein mogelijke pasjes maken terwijl je paard nog wel actief blijft (dus wel blijven drijven met je benen)
Stap verruimen is naar voren drijven zodat hij de passen groter maakt, maar wel tegenhouden zodat hij blijft stappen en niet in draf gaat.
Arbeidsstap is "normale" stap, dus actief aan je been voorwaarts in een tempo dat goed voelt bij jouw paard.

Het gaat dus vooral om de lengte van de passen en niet om de snelheid. Als je alleen gaat versnellen dan gaan de meeste paarden normale passen sneller maken ipv de passen groter maken. En als je gaat proberen langzamer te stappen gaat dat ten kostte van de actie in de beweging, daarom moet je verkleinen.

Snap je het nog? Vind het lastig om dit in normale taal uit te leggen!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:36

Carmen85 schreef:
Stap verkleinen is eigenlijk een "nep"overgang naar halthouden, dus zo klein mogelijke pasjes maken terwijl je paard nog wel actief blijft (dus wel blijven drijven met je benen)
Stap verruimen is naar voren drijven zodat hij de passen groter maakt, maar wel tegenhouden zodat hij blijft stappen en niet in draf gaat.
Arbeidsstap is "normale" stap, dus actief aan je been voorwaarts in een tempo dat goed voelt bij jouw paard.

Het gaat dus vooral om de lengte van de passen en niet om de snelheid. Als je alleen gaat versnellen dan gaan de meeste paarden normale passen sneller maken ipv de passen groter maken. En als je gaat proberen langzamer te stappen gaat dat ten kostte van de actie in de beweging, daarom moet je verkleinen.

Snap je het nog? Vind het lastig om dit in normale taal uit te leggen!

Haha, oke thanks

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:15

Je kunt misschien wat afwisselen met longeren en rijden:D

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:45

Heey,

Ik heb ook zo'n paardje, erg lastig af en toe... Maar als hij na 2 keer drijven niet op mijn been reageert krijgt een knal, en dan bokt hij een keer ofzo.. :P maar dan loop ie wel weer door daarna... Verder gewoon heel veel tempo wisselingen doen ja :) zodat hij zich niet gaat vervelen en weer lekker langzaam gaat lopen...

En misschien loopt hij zo langzaam omdat hij geen respect voor jou heeft...
Als je naast hem op de grond staat, en je wilt weg lopen, loopt hij dan meteen mee?
En als jij stil gaat staan, staan hij dan ook meteen stil? Klinkt waarschijnlijk heel stom, maar als hij dat niet doet, loopt hij waarschijnlijk ook niet door voor jou in de bak. Hij heeft dan geen respect voor jou en wil dus ook niet doen wat jij wilt... Daar kan je misschien ook nog aan werken :) heb ik ook gedaan.. Bij mij werkte het wel een beetje :P

Het kan ook zijn dat jou paard het gewoon helemaal niet leuk vind wat hij moet doen en daarom langzaam gaat lopen... Mijn paard vind dressuur heel erg saai, dus dan loopt hij langzaam, maar in het bos is hij bijna niet meer te houden. En als ik aan het springen ben dan gaat hij ook heel hard xD dus het ligt er ook wel aan of je iets doet wat je paardje leuk vind of niet ;)

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:09

Mijn paard is ook niet een van de snelste.Ik stap eerst even in over het weggetje bij stal hier stapt mijn paardje wel lekker door.
Dan kan ik haar in de bak meteen aan het werk zetten.
Begin in stap met wijken scherp opzij recht stellen door het buiten been aan te leggen en laat haar daarop aandraven.Dan weer terug naar de stap en opnieuw en opnieuw.
Dit afgewisseld met veel figuren halt houden en tempo wisselingen.
In het losrijden begin ook ook al met de galop hier word ze losser van en dus ook meer voorwaarts.
Tijdens het rijden stap ik regelmatig even met haar maar niet te lang dan slaapt ze in.
In de stap ook met lage teugel blijf ik bezig met haar bv alleen op je been een slangevolte rijden.
Word de stap te traag een overgang rijden en later weer terug naar stap.
Ik rij liever een ruim half uur heel actief als een uur met te lange pauzes waar ze niet beter van word.

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:43

zoals al hiervoor werd gezegd veel overgangen rijden iets sneller stappen en iets langzamer stappen.
geen reactie? nog een keer maar nog iets duidelijker nog steeds geen reactie? een tikje niet op zijn schouder maar op het midden van zijn kont achter het zadel. hierbij activeer je beide achterbenen en niet maar een achterbeen,en niet hard ofzo maar gewoon een klein gevoelig tikje. dit helpt bij mijn paard heel erg! maar als hij een stap terug valt uit zichzelf meteen reageren!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:47

Bij mij helpt het om veel figuren te rijden. Laat hem de eerste 5 minuten maar lekker in zijn eigen tempo rijden, maar daarna moet hij toch echt door gaan hobbelen. Is ook veel beter voor zijn lichaam als hij ruimere passen neemt. Misschien dat het helpt om hem een aantal keer in draf te zetten en weer terug te gaan naar de stap. Meestal letten ze dan toch wel beter op!