Rijden galop best eng op mijn verzorgfjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lena6975

Rijden galop best eng op mijn verzorgfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:30

Ik heb eigenlijk een probleem,
op alle andere paarden ben ik never nooit bang,
maar op mijn verzorgpaard, een Fjord Gunja
Is de galop nog best eng.
niet zozeer de kleine pasjes,
maar ik ben dan bang dat ik ervan af donder
als ik haar van stap in galop zet gaat het goed hoor,
maar dan stopt ze somaar ineens,
en dan klap ik naar voren,
Dan hang ik er al half naast,..:s
En als ik van draf naar galop ga,
is het ook wel rot,
ik weet dat ik moet doorzitten in draf naar galop,
maar bij haar gaat het erg moeilijk,
dan gaat ze ineens snelle draf doen,
en kan ik moeilijk op haar doorzitten,.
Maar goed heeft iemand tips,
en als ze galoppeert dan draait ze zich vliegens vlug om,
echt aarrghh,,.. daarom is het een beetje eng op haar te galopperen,
maar veder gaat het heel goed..

Dani

Re: Rijden galop best eng op mijn verzorgfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:43

Neem les. Kennelijk vind ze die galop moeilijk, of ze heeft pijn waardoor ze wil stoppen/omdraaien. Dat snelle draven is ook iets wat ze af moet leren.

Maar dat alles is veel gemakkelijker als iemand ziet wat er precies misgaat. Wij zien niet of het zadel knelt, of jij misschien gespannen zit, of dat ze om een andere reden niet wil.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:27

hm,.. les dat gaat wel moeilijk met haar,
Het zadel knelt niet,
ik doe hem expres 1 gaatje losser,
maar hoe kan ik het harde draven afleren,
en hoe kan ik me meer ontspannen

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:38

het zadel hoeft niet alleen te knellen omdat de singel te strak zit ;) kan ook doordat er verkeerde drukpunten onstaan omdat het zadel of niet goed past of omdat het niet goed ligt. hierdoor kan ze pijn in dr rug krijgen waardoor ze in opstand gaat.

mischien kan je proberen om niet vanuit die harde draf aan te springen. zet haar op de volte en elke keer als ze te hard gaat draven neem je dr terug en laat je haar eerst een rondje op normaal tempo draven. probeer het daarna nog een keer.

lukt het niet, zou ik als ik jou was toch echt aan les beginnen, dat is voor jullie beide beter!

succes!

Colinda100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:40

als je bang bent, kan je je ook niet ontspannen en voelt je paard dat ook, als je nou gewoon relaxed blijft en denkt dit gaat echt goed komen! Misschien dat ze daardoor stopt enzo.
En dat harde draven,,,(tikje erbij??)

xxLauu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:45

Als ze te snel gaat draven, dan moet je haar eerst terug nemen en niet meteen gaan aanspringen in de galop, want dan denkt ze de keren erna dat het goed is als ze eerst heel hard gaat draven. Neem haar terug en probeer dan in een hoek in de bak aan te springen. Gaat ze dan weer hard draven, neem haar dan weer terug en probeer het opnieuw. Als ze zich in de galop opeens omdraait of opeens stopt, geef haar dan een tikje. Steeds als ze iets doet wat jij niet goed vindt, geef haar dan een tikje. Een tikje vindt ze namelijk niet fijn en dan gaat ze het vanzelf niet meer doen. Maar als ze braaf is, moet je haar ook heel uitgebreid belonen, zodat ze het goed blijft doen.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:43

is goed ik zal het proberen,
als ze hard gaat draven, terug nemen en volte rijden,
ik ga het proberen,
maar kan ik bij de drogist een middeltje kopen
dat ik daar iets rustiger van wordt?
Enne als ze ineens een noodstop maakt dan?
ik blijf wel zitten maar daar door verlies ik me vertrouwen in de galop van haar en op de andere paarden kan ik gewoon galopperen

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:59

ja die middeltjes zijn er zat, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je jezelf moet drogeren om op je paard te kunnen rijden!

als ze goed is aangesprongen vanuit een rustig drafje, blijf dan je been eraan houden! blijf wel ontspannen zitten anders voelt ze dat je bang/gespannen ben.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:01

ze gaat waarschijnlijk hard draven omdat ze niet in balans is, en dat stoppen en omdraaien enzo kan daar ook mee te maken hebben, doet ze dit ook aan de longeerlijn??

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:08

Dit past ook een beetje bij een fjord, hij/zij is je aan het uitproberen en met name in de galop zijn ze heel sterk.
Blijf rustig draven, probeer diep te gaan zitten goed op je kont en galopeer eerst maar een paar passen. Veel overgangen rijden daar blijven ze alert van en moeten dan op jou letten. Het aangaloperen kan je ook goed oefenen met longeren, laten aanspringen en weer terug. Nooit in de galop laten vallen want dan gaan ze al te hard. Bij een fjord moet je zelf ook alert blijven en ze net een stapje voor zijn.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:07

roxxxiejjj schreef:
ze gaat waarschijnlijk hard draven omdat ze niet in balans is, en dat stoppen en omdraaien enzo kan daar ook mee te maken hebben, doet ze dit ook aan de longeerlijn??

nee dan doet ze dat niejj