als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

KiWiKo

als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:20

Als je nou problemen met rijden hebt........ is het dan een ruiterfout of niet?

mijn mening is dat het ALTIJD een ruiterfout is.

Voor elk paard hoe lastig ook is een ruiter te vinden die er wel mee overweg kan.

paarden met pijn??? in mijn ogen ook een ruiterfout. Als ruiter zijnde moet je dat aan kunnen voelen en daar zo adequaat op reageren dat je paard er OF geen last van heeft/krijgt OF therapeutisch rijden.

Slecht zittend tuig, absoluut een ruiterfout, want ook dat moet je aan kunnen voelen.

Paarden met gebreken ga je niet opzitten, doe je dat wel en doet het paard daardoor stout....... weer ruiterfout :)

ik ben benieuwd hoe jullie erover denken

Liedje

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:21

Ik ga eigenlijk in alles met je mee. :j Maar wat als het rijden niet gaat omdat je gewoon geen klik hebt met het paard? Is het dan ook fout van de ruiter?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:22

ja :D :D voor elk paard is een passende ruiter :) net zoals voor elke ruiter een passend paard is :) :)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:24

Ja zeker. :) Daar geloof ik ook in. :j Maar is het dan een fout? Of gewoon een niet passende combinatie? ;) Want imo kan het ontbreken van een klik ook de oorzaak zijn als het rijden niet gaat, mits alle andere dingen uitgesloten zijn natuurlijk, want het is wel erg makkelijk om te zeggen dat je geen klik met het dier hebt als het rijden niet gaat terwijl de eigenlijke oorzaak dus iets anders is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:24

Helemaal mee eens. Een paard wil altijd mee werken, en (zoals jij in je onderschrift zeg ;) ) maakt gebruik van de mogelijkheden (zowel in positieve als in negatieve zin) die jij hem geef.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:26

Ja ik ben het ook met je eens! Jammer dat heel veel mensen dat niet zo zien! altijd is het, me paard doet dit me paard doet dat. Pfff!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:29

Liedje schreef:
Ja zeker. :) Daar geloof ik ook in. :j Maar is het dan een fout? Of gewoon een niet passende combinatie? ;) Want imo kan het ontbreken van een klik ook de oorzaak zijn als het rijden niet gaat, mits alle andere dingen uitgesloten zijn natuurlijk, want het is wel erg makkelijk om te zeggen dat je geen klik met het dier hebt als het rijden niet gaat terwijl de eigenlijke oorzaak dus iets anders is.

dat klopt :) het hoeft niet perse aan de ruiter te liggen dat het niet gaat :) maar het is wel de ruiter die dan gewoon moet zeggen van "jo, hier stop ik mee, dit heeft niks zin, voor het paard niet en voor mij niet" :)

en als de ruiter dat niet doet, en stug door blijft proberen te hobbelen dan is het toch weer een ruiterfout :)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:30

Jep, helemaal mee eens. :)

Rindin

Ik ga in vrijwel alles met je mee, maar ik geloof niet dat paarden heilig zijn. Er zitten best wel paarden tussen die zo nu en dan hun streken hebben. Maar dan kom je ook weer terug bij de ruiter; dat moet adequaat opgelost worden. Als rijden voor een langere periode niet gaat, ja dan is het imo altijd fout van de ruiter.
Een paard met pijn is een breed begrip, dat hoeft niet altijd een fout van de ruiter te zijn. Dat kan ook een aandoening zijn waar je als ruiter niet de oorzaak van bent. Maar ook dan is het aan de ruiter om aan te voelen dat het paard niet goed is en daar moet dan een oplossing voor gevonden worden.
Ik ben het voor 95% met je eens ;)

aerdenhout1

Ben het helemaal met je eens. Zelfs de meest handige en ervaren ruiter heeft af en toe een paard wat hem of haar gewoon niet ligt. Er staan hier op stal een paar paarden waar ik liever niet op stap omdat dat altijd "ruzie" word, terwijl minder gevorderde ruiters zo weg rijden met zo'n paard.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:31

ben het wel met je eens kiwiko, heb 1 maar. heb zelf een paard gehad die ik als 2 jarige gekocht had en overbouwd was. uiteindelijk toen ze een jaar of 5 was konden we al zien dat het met de groei niet goed ging. ze groeide verkeerd. ze bleef overbouwd en op de verkeerde plekken kreeg ze wel bespiering maar waar het moest bleef de bespiering uit.
onder begeleiding van de dierenarts hebben we er alles aan gedaan met gerichte oefeningen om het paard alsnog een beetje bespierd te krijgen waar het nodig was.
maar niks hielp. heb er alles aan gedaan om het goed te krijgen. uiteindelijk was ze 7 jr en met pijn in mijn hart moest ik er mij bij neerleggen dat mijn paard een b proefje kon lopen en verder niet. als ik hoger ging trainen dan kwamen de problemen omdat haar lichaam in verhouding niet goed was uitgegroeid. verkeerd gegroeid dus.
dus geeeen ruiterfout!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:33

aerdenhout1 schreef:
Ben het helemaal met je eens. Zelfs de meest handige en ervaren ruiter heeft af en toe een paard wat hem of haar gewoon niet ligt. Er staan hier op stal een paar paarden waar ik liever niet op stap omdat dat altijd "ruzie" word, terwijl minder gevorderde ruiters zo weg rijden met zo'n paard.

ik heb ook paarden in mijn carriere gehad waar het door mij opstappen echt niet handig was :) :) had knallende ruzie geworden en was niet oplossingsgericht geweest :) dus dan stap je beter niet op :).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:36

criollolover schreef:
ben het wel met je eens kiwiko, heb 1 maar. heb zelf een paard gehad die ik als 2 jarige gekocht had en overbouwd was. uiteindelijk toen ze een jaar of 5 was konden we al zien dat het met de groei niet goed ging. ze groeide verkeerd. ze bleef overbouwd en op de verkeerde plekken kreeg ze wel bespiering maar waar het moest bleef de bespiering uit.
onder begeleiding van de dierenarts hebben we er alles aan gedaan met gerichte oefeningen om het paard alsnog een beetje bespierd te krijgen waar het nodig was.
maar niks hielp. heb er alles aan gedaan om het goed te krijgen. uiteindelijk was ze 7 jr en met pijn in mijn hart moest ik er mij bij neerleggen dat mijn paard een b proefje kon lopen en verder niet. als ik hoger ging trainen dan kwamen de problemen omdat haar lichaam in verhouding niet goed was uitgegroeid. verkeerd gegroeid dus.
dus geeeen ruiterfout!

absoluut geen ruiterfout :) juist veel ruitergevoel :) DIT is dus wat ik bedoel met het aanvoelen. Jij voelde aan dat hier haar grens lag..... en accepteerd dat ook. Nergens een fout gemaakt dus :) :) Kijk dat het niet gaat is niet erg, als je maar weet waarop en hoe je daarop moet reageren....... en dat heb jij dus heel goed gedaan....... geen ruiterfout hier gemaakt :) :)

had je door gaan modderen, trutten en klooien....... dan kom je in de categorie ruiterfouten terecht ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:41

volgens mij is het inderdaad zeker voor 99% de ruiter zijn fout
en die ene procent waarbij het niet aan de ruiter ligt kunnen medische mankementen zijn.....de hele ernstige bedoel ik,tumoren in het hoofd e.d.

Vaak is er sprake van een miscommunicatie of het onvermogen van de ruiter om zich in het gevoelsleven van het paard te verplaatsen.....om dat te kunnen zouden wat meer mensen hun paard eens moeten observeren....wanneer en waarom doet hij dat....ook onder het zadel,dan gereden door een ander en gewoon kijken....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:43

Ik ben het wel met je eens, maar ik denk niet dat er altijd de oplossing ligt in uiteindelijk ermee stoppen.

Ook ik heb een periode van 2 jaar niet met mijn paardje overweg gekunnen.
Ik maakte ruiterfouten en hij maakte fouten omdat hij een goede basis miste.
Echter heb ik nooit de schuld op het paard gestoken en ben ik verder gaan zoeken.
Niet zelden ben ik voor gek verklaard, waarom ik met dit paard nog verder ging. Het werd gewoon te gevaarlijk.
Maar toch heb ik alles aan de kant gegooid en ben ik ervoor gegaan. Ondanks alle fouten kon ik hem niet zomaar opgeven.
Heel hard heb ik voor hem gewerkt en hij werkte daardoor even hard voor mij.
En daardoor werd alles alleen maar beter.

Ik was daarvoor niet de correcte ruiter voor hem, die had vast wel ergens anders rondgelopen, maar hem te verkopen was de makkelijkste stap. Ervoor gaan vechten niet, maar dit hebben we wel samen gedaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:45

deze mening deel ik met je! al denken heel veel anders en denken ze meestal dat het aan het paard ligt!
ik zeg maar zo, je kan beter een jong paard uit het land halen en beleren(zijn veel braver en kan je naar je hand toe zetten) dan een paard kopen die alles kent maar nog niet beleerd is(die zijn heel moeilijk naar je hand te zetten). dus vind dat ook een ruiterfout! :+

p.s ik ben niet heel goed in uitleggen, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik een beetje bedoel!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:00

Dit topic komt op mij over alsof het een schande is om af en toe problemen te hebben met rijden.

Mag dat dan niet meer? O, het gaat even niet, nou verkopen maar! Terwijl je wellicht met een half jaartje les (en ruzie) er ook nog wel zou kunnen komen.

Mogen er geen vragen meer gesteld worden? Mag er niet meer gevraagd worden aan een ervaren ruiter: 'mijn paard doet dit, mijn paard doet dat, hoe zou dat komen?'

Het enig waar ik het mee eens ben is dat lichamelijke ongemakken absoluut uitgesloten moeten worden, evenals slechtzittend tuig. Voor de rest vind ik het allemaal een tikkeltje overdreven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:07

ik vind het zeker een ruiterfout, ookal klinkt fout wat zwaar...
ik kan de verantwoording toch ook niet bij mijn paard gaan leggen?

@femke: volgens mij is het zeker geen schande om "fouten" te maken, maar het is wel een schande om je paard daarvan de schuld te geven!
tenminste zo begrijp ik het...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:08

siskeh schreef:

@femke: volgens mij is het zeker geen schande om "fouten" te maken, maar het is wel een schande om je paard daarvan de schuld te geven!

iedereen maakt weleens ruiterfouten! ik bedoel je bent pas uitgeleerd over paarden als je onder de grond ligt denk ik dan! :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:09

femke27 schreef:
Dit topic komt op mij over alsof het een schande is om af en toe problemen te hebben met rijden.

Mag dat dan niet meer? O, het gaat even niet, nou verkopen maar! Terwijl je wellicht met een half jaartje les (en ruzie) er ook nog wel zou kunnen komen.

Mogen er geen vragen meer gesteld worden? Mag er niet meer gevraagd worden aan een ervaren ruiter: 'mijn paard doet dit, mijn paard doet dat, hoe zou dat komen?'

Het enig waar ik het mee eens ben is dat lichamelijke ongemakken absoluut uitgesloten moeten worden, evenals slechtzittend tuig. Voor de rest vind ik het allemaal een tikkeltje overdreven.

het is niet de vraag of het een schande is :) :) de vraag is of het aan het paard ligt of dat het aan de ruiter ligt :) :)

mijns inziens ligt het altijd aan de ruiter :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:11

siskeh schreef:

en zo is het ook bedoeld :) :)

tegenwoordig word er echt vanalles uit de kast getrokken om maar vooral niet de fout bij de ruiter te zoeken...... terwijl daar in mijn ogen altijd de fout ligt :)

ik heb ook wel eens miscommunicaties hoor :D echt wel........ en ik maak ook elke dag gewoon mijn fouten

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:19

ben helemaal met beginpost eens, sterker nog...het is eigenlijk ook mijn grootste ergernis dat fouten/problemen bij de paarden worden gelegd. imo zijn wij de wezens met de capaciteit tot logisch nadenken en zelfreflectie. Vind dat we dat ook ten allen tijde moeten gebruiken....
En natuurlijk heb je nooit alle wijsheid in pacht, daarom mag je ook fouten maken en je paard daarom dan bij het leren ook. En blijkt dat het dan niet werkt dan zul jij je leer/trainings methode moeten aanpassen, onze scenario's zijn tenslotte enorm. Ik vind daarom ook dat alle beginnende ruiters dan ook naast het technische aspect een basis moeten meekrijgen over het fenomeen paard en zijn/haar taal, juiste omgang en meer inzicht in zijn fysieke aspecten leveren voor een topruiter denk ik alle ingredienten.
Zo ben ik zeer jong begonnen, maar pas de laatste jaren door meer inzichten te krijgen in mezelf en diergedrag anders kunnen gaan denken als het paard niet deed wat ik wilde. Ik kan wel vooruit willen, maar dan moet ik wel bedenken ruimte te geven ipv vasttehouden. Zo nog 10000 voorbeelden.....
Jezelf en je verwachtingen durven bijsturen is denk ik het allerbelangrijkste! maar geld dat niet voor alles....relaties...kinderen...etc

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:20

ik vind het niet alleen maar een ruiterfout
ik vind het meestal een communicatiefout

jij hebt wat in je hoofd en je paard moet het doen
dan moet de communicatie eerst wel goed overkomen

bedenk maar als ik op jou rug ga zitten en ik weet in mijn hoofd dat ik bij a wil afwenden, dan weet jij dit nog niet
door middel van mijn communicatie naar jou moet dat dus gebeuren
en als dat niet goed gebeurd krijg je dus communicatiefouten

dus of de ruiter geeft niet de juiste hulpen en seinen
of het paard reageert niet ineens goed

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:23

Sommige reacties hier liegen er niet om, dus vandaar mijn reactie. :)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:25

helemaal mee eens, het is niet erg dat er fouten zijn, zolang je het besef maar hebt dat 99% aan jezelf legt.....