gribaldi concour M2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

gribaldi concour M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 07:39

afgelopen vrijdag hadden we voor het eerst dit jaar weer buiten concours.

M2, na een hele lange periode van herstel in zijn mond, en dus bitloos rijden heb
ik het weer geprobeerd met bit, en het is goed gegaan. zijn mond is helemaal onbeschadigd gebleven
hoera!

het vervelende is ik krijg hem niet goed in de aanleuning mét bit.
het is rommelig, hij is er steeds nét niet fijn door.
bitloos ontspant hij makkelijker in zijn kaak en nek waardoor ik dat probleem dan niet heb.

ook de galop is nog een probleem, als hij het moeilijk vind gaat hij vluchten of overspringen
dit is niet gebeurd in de proef gelukkig, maar het was niet netjes. gaf denk ik geen fijn ontspannen
over de rug gesprongen beeld. in de contra gaat hij wat krabbelen, en bij het aanspringen had ik het commentaar
"Krachtiger aanspringen " (ik was allang blij dat hij linksom of rechtsom aansprong en netjes bij me bleef hihi)

mijn vorige topic was gesloten dus ik hoop dat ik het zo wel goed onderbouwd heb, wat onze problemen zijn.

graag dus ook tips over een betere galop, en een mooiere stille aanleuning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tegenwind!
Afbeelding

vertrekken vond ik best goed, maar daarna was het niet veel meer, gewoon braaf terwijl hij het heel spectaculair kan.
Afbeelding

travers
Afbeelding

en de moeilijkste oefening, omdat iedere jury wel weer wat anders wil zien, en ik vind het verdomd moeilijk om nou precies te voelen of het goed gaat. spiegels is ook niet perse een goed hulpmiddel omdat je dan uit balans gaat zitten om het goed te kunnen bekijken..
ja wie weet de perfecte manier voor een keertwending?
Afbeelding
Afbeelding
commentaar was "veel te groot" nouja, dat is te zien.

Afbeelding
en zo gaat de middengalop ongeveer. hij word daar veel te onbesuisd door en wil dan wel hard, op de voorhand. maar niet mooi op de achterhand verruimen. ik oefen thuis veel het schakelen in de galop,
en dan kan hij ook wel op zijn achterhand komen. maar zodra ik 1 pas wegrijd gaat hij helemaal weer op die voorhand.

ik ben op mijn protocol altijd al heel blij met mijn 5je voor verruimen...
dat is niet de bedoeling natuurlijk

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:13

Ik denk dat hij ook heel veel last moet hebben van geen grip, hij heeft geen ijzers met proppen.

Maar dat had ik je al verteld :Y)

Je bent inderdaad errug "voorzichtig" in het vragen voor stelling en buiging, bijna niet dus. Dat is jammer en je komt er niet meer mee weg in de M2.

Wat betreft je houding, als ervaren toeschouwer zie ik je toch nog regelmatig je bovenbenen optrekken.... Maar ik heb dan ook alle foto's van gisteren gezien :D

Geeft niks, zaterdag gaan we ervoor, met ijzers en proppen en een strenge lezeres!

CM_

Re: gribaldi concour M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:19

Hij mag wat meer opwelven vanuit de hals, hij loopt alsof ie hele erge spierpijn heeft ergens in rug of hals.
Snap je een beetje wat ik bedoel?
Hij loopt niet vanuit een gekanteld bekken en een opwelvende ruggengraat.
Ik zou naast veel gymnastische rij-oefeningen ook een fysio eens naar de rug laten kijken.

Verder vind ik jullie een prettige combi om naar te kijken.
Dat breed worden bij de keertwending en het kwijtraken in de middengalop komt naar mijn idee puur omdat ie achter niet draagt, als ie achter wat meer gaat dragen, zijn bekken leert kantelen, en dus die achterbenen wat verder onder kan brengen , dan zullen die 2 oefeningen een stuk beter en makkelijker worden, evenals de travers (nu raakt ie daarbij ook de achterhand teveel kwijt)

Je kunt zien dat hij souplesse zat heeft, maar hij gebruikt zijn lijf verkeerd en zet zich daardoor wss ergens vast in de rug, en ik heb zelf het idee dat dat in de midden of voorhand zit.
Maar dat is aan een fysio om verder te bepalen.

verder vind ik het zonde dat je de voorpluk los hebt, een knotje had ik sjieker gevonden, maar dat is volledig een kwestie van smaak natuurlijk :)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:35

volges mij ben ik de enige die die voorpluk zo mooi vind :o
maja mijn paardje heeft helemaal geen pluk..
verder is de aanleuning idd niet helemaal constant,
maar je heb wel een mooie houding :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:50

Mellanie_ schreef:
volges mij ben ik de enige die die voorpluk zo mooi vind :o
maja mijn paardje heeft helemaal geen pluk..
:D

Ik ben er ook bang voor :D Gelukkig zit die voorpluk met elastiekjes( is een nepper) dus kan ze hem er best uithalen voor Zaterdag :P

@crossmonster, goed verwoord, gelukkig loopt hij meestal een stuk soepeler! Ik wacht de smit even af, zonder ijzers en proppen op nattig gras, dat is gewoon geen goede combinatie voor soeplesse, verzameling en rugggebruik

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:57

crossmonster schreef:
Hij mag wat meer opwelven vanuit de hals, hij loopt alsof ie hele erge spierpijn heeft ergens in rug of hals.
Ik zou naast veel gymnastische rij-oefeningen ook een fysio eens naar de rug laten kijken.

Dat breed worden bij de keertwending en het kwijtraken in de middengalop komt naar mijn idee puur omdat ie achter niet draagt, als ie achter wat meer gaat dragen, zijn bekken leert kantelen, en dus die achterbenen wat verder onder kan brengen , dan zullen die 2 oefeningen een stuk beter en makkelijker worden, evenals de travers (nu raakt ie daarbij ook de achterhand teveel kwijt)

Je kunt zien dat hij souplesse zat heeft, maar hij gebruikt zijn lijf verkeerd en zet zich daardoor wss ergens vast in de rug, en ik heb zelf het idee dat dat in de midden of voorhand zit.

verder vind ik het zonde dat je de voorpluk los hebt, een knotje had ik sjieker gevonden, maar dat is volledig een kwestie van smaak natuurlijk :)

hi, ik vind dat je prettig commentaar geeft.
maar ik geloof zelf niet dat er een fysio bij hoeft te komen,
als ik bitloos rijd, loopt hij namelijk wel gemakkelijk gedragen / opgericht en ontspannen.
daarom verwacht ik dat die spanning vanuit zijn kaak wegkomt, zou dat kunnen?

zijn lijf verkeerd gebruiken is ook mijn fout want ik heb hem eerst verkeerd gereden, en omdat alles er wél uitzag als soepel en souplesse werd k er ook niet opgwezen in de lessen, totdat mijn instructrice er zelf een keertje opzat en zich het apenzuur schrok. Ergens was ik daar blij om, want ik kreeg wel steeds winstpunten en ik maar denken,
argh dit is toch geen rijden?! Het voelt echt niet fijn..

nouja, dat duurt heel lang om dat helemaal goed te krijgen, want ook ik moest helemaal van rijstijl veranderen.
maar, daar leer je wel weer heel erg veel van.

en zijn bekken is ook iets wat hij niet graag kantelt, maar hij kan het wel. is dat dan wel een kwestie van fysio?

Afbeelding hier kantelt hij ook zou je denken :Y)

en die voorpluk.. ja ik vind het mooi :D :o
dus er gaat geen knot in, daarbij word het dan maar een rare grote knot.

verder iedereen bedankt voor de reacties

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:00

De keertwending is ook een lastig onderdeel, en het klopt dat juries hem verschillend beoordelen.

Sommigen vinden het prachtig als je hem vloeiend "omtrekt"
Anderen willen de achterhand specifiek zien kruizen met behoud van tact.

Ik werk er nu aan om dat laatste voor elkaar te krijgen.
Probeer vooral eens eerst een kwart keertwending voor elkaar te krijgen. Zorg ervoor dat je je voor richt op de achterhand. neem die eens overdreven mee, en probeer te zien of voelen of de benen elkaar kruizen en mooi tactmatig meelopen.
Probeer de wending ook niet te snel in te zetten, Voor zie ik je paard heel groot stappen en achter gaat hij wijdbeens staan. Misschien iets minder tempo in het begin zodat alle benen op hun plek komen?

Veel buitenbeen om die achterhand erbij te houden :) dat is mijn tip.

Het ziet er op zich best netjes uit. Dat vertrek bij de middendraf vind ik er keurig uit zien! Mooie aanleuning, mooi ingesteld, mooi beengebruik.

Succes

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:03

ja, dat kan ik wel doen, steeds een kwartwending.
hij gaat nu eerst goed, en dan het laatste stukje omvallen. ik heb hem wel voldoende aan mijn buitenbeen, maar hou hem haast niet meer aan mijn binnenbeen :P

en die middendraf was ook wel keurig, moet bekennen dat ik nog nooit een 8 heb kunnen rijden op middendraf. en wel op uitgestrekte draf.
ook zoiets, wat wil een jury dan zien? toch uitgestrekte draf?
heb in de M1 zelfs een keer een 7 gehad op middendraf (toen zat er geen uitgestrekte in de proef dus ik reed er alles uit)

moest ik naar de jury komen, ze vond het niet goed, want "wat moe tje dan straks als uitgestrekte draf laten zien in de M2?! De spagaat? " dat zei ze

nouja, ik dacht bij mezelf, ik zie wel toch als het zover is

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:07

ik vind dit een heel heel mooi paard :)
ge-wel-dig!
Probeer erop te letten dat je tijdens het verruimen niet voorover kukeld, of dat kan ook aan de foto liggen hoor!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:39

Wat een prachtig paard, vind het weer netter als je de voorpluk ook netjes knot maar dat is natuurlijk persoonlijk;)

Probeer eens in je keertwending naar het binnenachterbeen te kijken waardoor je je gewicht naar binnenverplaats en je paard gemakkelijk kan draaien, iemand erbij die het ziet als hij een been laat staan is ook wel erg handig!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:42

ik heb mijn gewicht wel op de binnenkant, het probleem is
met name dat hij uit zichzelf enorme stap passen heeft, heel mooi, maar ook onhandig als je hem dus voor zulke oefeningen snel moet maken.

hij moet zijn achterbenen sneller en krachtiger gebruiken, heeft iemand daar tips voor? ik kan hem eigenlijk niet met zweep rijden. en hij is verder prima aan het been

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:51

mooi paard! hoeveel punten had je!

wil je als het zover komt, ook bitloos gaan starten?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:46

hi, ik had 174 en 172 punten.

en als het zover komt, wil ik wel bitloos mits dat een hackamore met korte scharen ook betreft. desnoods alleen in het Z met een hackamore toestaan, maar hij is veel fijner met hack :/

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:53

moonprayer schreef:
ik heb mijn gewicht wel op de binnenkant, het probleem is
met name dat hij uit zichzelf enorme stap passen heeft, heel mooi, maar ook onhandig als je hem dus voor zulke oefeningen snel moet maken.

hij moet zijn achterbenen sneller en krachtiger gebruiken, heeft iemand daar tips voor? ik kan hem eigenlijk niet met zweep rijden. en hij is verder prima aan het been

Dat laatste heb ik ook voor moeten trainen. (Heel fanatiek, hij is nu zo snel dat ie soms niet meer zo snel weet waar hij zijn benen moet laten :+ ) Je moet hem als het ware een beetje heet maken, dat ie super aan je been is en dat je een beetje het idee hebt dat je hem zowat op de plaats kan laten draven (Het idee he, niet echt doen ;) ) En van daaruit een keertwending inzetten. Dus bijvoorbeeld beginnen met hele kleine, snelle overgangetjes te rijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 06:38

ja, vanuit dat standpunt moet ik die keertwending maar eens in, en niet iets te groot maar netjes. want dat doet die dan wel, maar dan is die gewoon veel te groot. stond ook op het protocol. "veel te groot"

en ja, @mellanie, waarom dat niet mag, omdat er vroeger denk ik weinig mensen zonder bit reden dus dat is nooit opgenomen in het reglement. Ze zijn er nu wel mee bezig om bitloos toe te staan, of evt. bitloze wedstrijden te gaan houden.
het is dan maar de vraag of je wel een hackamore mag rijden, waar ik het liefst mee rijd (alleen mijn eigen paard hoor. verder rijd ik altijd wel met bit) er bestaan nogal wat horror verhalen over een hackamore, maar je hebt ook weer heel veel verschillende en enge hackamore's haha

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:17

Ziet er netjes uit, allen die voorpluk...sorrie geen gezicht. Vooral op een wedstrijd is het het mooiste als hij in een knot zit. Wordt waarschijnlijk wel wat lastig met zo een lange pluk.. :S Verder moet je proberen tijdens het verruimen in de galop je paard wel goed rond te houden.
Succes!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:03

crossmonster schreef:

hier ga ik ook in mee. het paard moet veel meer op de achterhand komen.
Vind je voorpluk verschrikkelijk (sorry bedoel het niet aanvallend) :=

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:06

Hey, ik ga met de rest mee, ik vind die voorpluk trouwens zo stoer!!!
Die foto in tegenwind, wauw, cool!
Gaf beest, en mooie houding.
Wat zit jij relaxt op de foto dat hij steigert, en jullie zijn een leuke combinatie om naar te kijken.

Gr.Mandy.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:12

Ik ga ook mee met crossmonster en pashon.
Ik zou thuis in de training ook heel veel gaan schakelen. Kleine korte stukjes, om de ah te activeren.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met de massages van http://www.happy-athlete.nl/
Moet je maar eens op de site kijken. Er loopt op bokt ook een topic over. Vind hem ook erg strak tonen.

En tja, die voorpluk.... Mijn merrie heeft ook zo'n voorpluk, maar daar gaat mooi een knot in op wedstrijd. Vind zo'n losse voorpluk echt een smet op de combinatie. Echt afschuwelijk. Sorry.

En je vlechten.... probeer eens met naald en draad rozetjes te maken. Dan is veel mooier.Zeker met vrij lange en dikke manen. En net zo snel als je het een paar keer gedaan hebt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:49

Ik erger me ontzettend aan jullie foto's. Die voorpluk moet echt in de knot, ik vind het geen gezicht zo. Alles is ingevlecht, en dan hangt er zo'n dun plukje los.

Voor de rest vind ik het paard niet verzameld en opgericht genoeg om in de M2 te starten. Hij buigt inderdaad niet in het lichaam. Zie de tips van Crossmonster en pashon.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:38

ik ga het zaterdag weer proberen, heb vandaag anderhalf uur gereden, maar toen liep hij eindelijk een beetje, nouja... heel lekker ^^
lichte verbinding en super actief achter.
dan nog moet het nog stiller in de aanleuning ed. maar het begin is er. heb alleen helaas geen fotograaf zaterdag, die is oppas :/
helaas.

Ik heb Rodinde een poosje terug al eens laten kijken, die zei dat er niks aan de hand is, maar dat is al wel een tijdje geleden.

en die pluk...ja, ik vind het mooi... ik zal hem volgende keer een beetje bij elkaar houden, en misschien onder de frontriem door.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:13

Hoezo moest hij hertsellen in zijn mond? had hij wondjes door het bit oid ??:)

nja ik zou persoonlijk eerst nog even hebben doorgetraind voordat ik zou starten,maar ieder eigen keus ;)

vind middendraf vertrekken er erg goed uitzien!lekker veel power erin,echt een pluspunt zo te zien!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:48

Ten eerste: wat heb je een ontzéttend leuk paard met een ontzettend gave voorpluk! :D

Ziet er goed uit, probeer de keertwending heel rustig in te zetten en rustig door te draaien, van te voren een ophouding uit je zit te maken, hierdoor draaid je paard automatisch om de achterhand en maakt 'ie 'm wat kleiner. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:18

wat een gedoe om die stomme voorpluk. Ik vind paarden met een knot in e voor pluk verschrikkelijk! Dus neen, fijn los die pluk :j Zonder die pluk zijn het net ezels := Bovendien werkt die voorpluk nog mooi als "vliegennet" in de zomer :)

Vind het er netjes uit zien al zou ik hem er iets meer doorheen willen zien. Hij word inderdaad nogal jollig en het ziet er wat gehaast uit. Als dat inderdaadk lopt is het logisch dat hij van de achterhand af komt want hij loopt onder je uit. Iets meer op die achterhand en je tempo iets lager leggen. Nu lijkt het alsof hij over zijn tempo heen zit. Beetje loperig toont het. :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:49

vilouma schreef:
Hoezo moest hij hertsellen in zijn mond? had hij wondjes door het bit oid ??:)

nja ik zou persoonlijk eerst nog even hebben doorgetraind voordat ik zou starten,maar ieder eigen keus ;)

vind middendraf vertrekken er erg goed uitzien!lekker veel power erin,echt een pluspunt zo te zien!

waarschijnlijk heeft die suffert in het land het draad vastgepakt, en toen bedacht, "auw stroom" waardoor hij een ruk gaf, en dat het er echt in gesneden heeft. want het was echt een nare snijwond aan 2 kanten. en ook opeens, ik had niet anders gereden dan anders. de DA en Tandarts waren overtuigd dat het niet door het bit veroorzaakt was.

maar die druk van het bit kon het wel verergeren of weer opnieuw open maken.

en doortrainen, ja dat was niet nodig, thuis ging alles goed, hij moet juist meer op het veld komen, en daar net zo fijn worden als thuis ;)

blij dat er een paar achter me staan die wel graag een mooie voorpluk zien hihi