Ruitergevoel, kun je dat leren....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Ruitergevoel, kun je dat leren....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:19

Naar aanleiding van Rijerijerije @ [RT-D] paardrijden: denksport of gevoelssport? kwam er weer een nieuwe vraag bij me op.

Je hoort vaak de term "ruitergevoel" vallen. Nu snappen we allemaal wel min of meer wat hiermee bedoeld wordt denk ik, maar nu is mijn vraag of je ruitergevoel kunt trainen of dat dit een bepaalde "eigenschap" van mensen is die je nu eenmaal hebt of niet hebt. Dit zou misschien het verschil in ruiters kunnen verklaren, vooropgesteld natuurlijk dat ze dezelfde kansen krijgen qua instructie en paarden.

Wat vinden jullie?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:23

stukje van Imke Schellekens-Bartels staat op haar site

Rijden met gevoel

Het gevoel dat een paard geeft als hij zich helemaal los laat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wilt steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ‘ruitergevoel’ wordt het doel van je training. Maar dat ruitergevoel is niet goed in woorden uit te drukken, en dus moeilijk uit te leggen aan een leerling. Je moet het zelf gevoeld hebben.
Ruitergevoel is voor een belangrijk deel onderbewust. Ruitergevoel zorgt er ook voor dat je kunt ‘communiceren met je paard’ zonder er over na te denken.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:23

Ik denk dat het niet iets is wat je kunt leren. Je kunt dingen wel beter aanvoelen en daardoor er dus meer gevoel voor krijgen, maar daar moet je al wel de aanleg voor hebben denk ik. ;) Een ruiter zonder gevoel voor paardrijden zal nooit rijden zoals een ruiter die het gevoel wél heeft, denk ik.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:33

Dniez schreef:
stukje van Imke Schellekens-Bartels staat op haar site

Rijden met gevoel

Het gevoel dat een paard geeft als hij zich helemaal los laat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wilt steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ‘ruitergevoel’ wordt het doel van je training. Maar dat ruitergevoel is niet goed in woorden uit te drukken, en dus moeilijk uit te leggen aan een leerling. Je moet het zelf gevoeld hebben.
Ruitergevoel is voor een belangrijk deel onderbewust. Ruitergevoel zorgt er ook voor dat je kunt ‘communiceren met je paard’ zonder er over na te denken.

Dat is inderdaad een mooie definitie van "ruitergevoel", maar nog geen antwoord op mijn vraag of je het kunt aanleren of dat het in je moet zitten....Wat denk je daarover?

Volgens mij praat Imke daar trouwens haar moeder na, want ik kan me herinneren dat ik iets dergelijks (als het al niet precies hetzelfde is ;)) heb gelezen in het boek van haar moeder......:P

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:38

Het ruitergevoel moet je echt hebben volgens mij. Imo is dat 'het paardrijtalent' dat iemand wel of niet heeft.
Ondanks dat ik mijn paard super aan kan voelen, en wij een heel hecht team zijn wat elke beweging en gedachte van mekaar opvatten, het ik het aangeboren ruitergevoel niet.

Ik heb o.a. voor mijn werk veel verschillende paarden gereden, en op elk paard was het weer enorm hard werken om de juist knopjes te zoeken, en had ik af en toe zelfs het gevoel dat ik er beter af kon stappen. Ik zag zoveel ruiters om mij heen die opstapten en zo wegreden (maar ook genoeg met dezelfde problemen als ik).

In mijn ogen is het ruitergevoel dus het talent. Je kan dit natuurlijk wel deels ontwikkelen, maar daar zul je kei en keihard voor moet werken. Bij mijn eigen paard heb ik dit dus wel voor een groot deel kunnen ontwikkelen, maar dit is niet zonder horden of stoten gegaan. Jarenlange training ad hand en onder het zadel gaan daar aan vooraf...

petitparis

Re: Ruitergevoel, kun je dat leren....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:14

ik sluit me aan met duChambre.

je kan het deels aanleren, door veel te oefenen en goed op te letten en het gevoel dat je op de"goede" momenten hebt proberen vast te houden en na te streven. Maar echt ruitergevoel dat heb je of dat heb je niet. voor mij is het zoiets als het "blind" aanvoelen van een paard en automatisch de knopjes weten staan. Terwijl velen (ik ook bv) bewust moeten zoeken naar de knopjes en vele uren in het zadel moeten doorbrengen om ze ook te vinden. Ervaring helpt, maar is niet alles

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:35

Ik heb weinig aangeboren ruitergevoel, maar wel een vrij goed paardenoog ontwikkeld. Ontwikkeld ja, door veel te kijken, lezen, luisteren, etc.

Ik ben overtuigd dat je gevoel kunt kweken, maar iemand die niks gevoel heeft zal altijd een beetje achter liggen natuurlijk.

Trouwens... met muziek is het zo dat je voor je 6e levensjaar er het gevoel voor opdoet, als je in die periode niet de juiste opleiding hebt gehad, krijg je het nooit op hetzelfde niveau als mensen die die wel hebben, mss is het hetzelfde?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:46

duChambre schreef:
Het ruitergevoel moet je echt hebben volgens mij. Imo is dat 'het paardrijtalent' dat iemand wel of niet heeft.
Ondanks dat ik mijn paard super aan kan voelen, en wij een heel hecht team zijn wat elke beweging en gedachte van mekaar opvatten, het ik het aangeboren ruitergevoel niet.

In mijn ogen is het ruitergevoel dus het talent. Je kan dit natuurlijk wel deels ontwikkelen, maar daar zul je kei en keihard voor moet werken. Bij mijn eigen paard heb ik dit dus wel voor een groot deel kunnen ontwikkelen, maar dit is niet zonder horden of stoten gegaan. Jarenlange training ad hand en onder het zadel gaan daar aan vooraf...

Kan in dit stuk ook best wel meegaan, ben niet in bezit van aangeboren ruitergevoel.
Ben ook pas als volwassene gaan rijden (helpt ook al niet), maar mijn eigen meisje, die ken ik van haver tot gort!
Dat heeft veel energie en tijd gekost, maar dat was en is het waard. (en nog verrast ze me af en toe, maar dat is leuk!)
Maar we leren nog steeds van elkaar. Ben nog steeds niet voorzien van al te veel ruitergevoel, heb wel een gezonde
dosis Sjolgevoel.
Zet me op een ander paard en ik zal niet dat aangeboren talent hebben om alle knopjes te kunnen vinden en gebruiken.
(zeker nu ik niet zo vaak meer op andere paarden rij niet meer, was paar jaar geleden wat dat betreft handiger)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:10

Volgens mij zijn er wel een aantal aangeboren eigenschappen te noemen die maken dat je ruitergevoel goed kunt ontwikkelen en dus talent hebt voor goed paardrijden. Zoals bijvoorbeeld een fijne motoriek (nodig bij het nauwkeurig doseren van hulpen, vooral bij dressuur erg belangrijk), een goed gevoel voor balans en ritme (behouden/aanvoelen van tact) karaktertechnisch een bijvoorbeeld stukje lef (als je heel bang bent aangelegd zul je als ruiter misschien altijd te afwachtend blijven) Je bouw/conditie/fysieke gesteldheid speelt ook een rol; korte dikke bovenbenen maken het een ruiter meestal niet gemakkelijk goed te zitten, als je door een slechte conditie snel moe wordt, wordt je ongecontroleerd in je rijden etc. Een bepaalde intelligentie/IQ heb je volgens mij ook wel nodig. Je hoeft geen !Q van 140 te hebben, maar wel voldoende om paardengedrag te kunnen interpreteren, op zoek te gaan naar info en dat te interpreteren etc. (ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand met down-syndroom een paard zadelmak zien maken of een GP proef zien rijden) Volgens mij spelen dit soort dingen (vooral ook in combinatie met elkaar) allemaal een rol in hoeverre je ruitergevoel kunt ontwikkelen. Een deel is aan te leren maar een deel is volgens mij ook aangeboren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 06:38

Ik denk dat je ruitergevoel gewoon hebt of niet (vanaf een bepaalde leeftijd). Het ruitergevoel zit volgens mij in het gevoelscentrum van je hersenen, in je rechter hersenhelft. In onze maatschappij wordt echter de linker hersenhelft veel meer gestimuleerd als je rechter (rationeel, echt nadenken). Tot je pubertijd zijn de verbindingen in je hersenen nog niet volgroeid en kan er dus van alles veranderen. Daarna staat het echter zo'n beetje vast ho je hersenheften ten opzichte van elkaar functioneren.
Als je in de pubertijd voor een periode stopt met paardrijden, dan denken de hersenen vaak dat het deel wat je daarvoor gebruikt niet meer belangrijk is, omdatje het niet meer gebruikt, en dan gaan ze de verbindingen in dat deel afbreken.
Als je dan later weer gaat rijden, is het moeilijker weer het goede gevoel te krijgen.
Verder is het belangrijk dat je dat deel van je hersenen wat je bij het paardrijden gebruikt in je groeiperiode goed blijft stimuleren en ontwikkelen. Je kunt nog zoveel talent hebben, maar als je er niets mee doet bereik je ook niets.

Ik geef ook paardrijlessen en ik merk dat het me erg veel moeite kost om de dingen die ik bedoel te verwoorden (linker hersenhelft). Instructeurs zijn dus weer van een hele andere koek en moeten, buiten de ervaringen die ze nodig hebben om goed les te geven, dus ook over de capaciteit beschikken om die ervaringen van de rechterhersenhelft via de linker om te zetten in woorden voor hun leerlingen. Dat is natuurlijk nog veel complexer dan alleen rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:29

ruitergevoel kan je voor een groot gedeelte wel aanleren. Als jij 10 jaar lang, gemiddeld 5 paarden per dag rijd waarvan wekelijks een paar ingeruild worden....... dan krijg je door je vlieguren wel enig ruitergevoel......

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:39

@ Kiwiko; dat ligt er dus aan wanneer je daarmee begint: voor, tijdens of na je pubertijd. Als volwassene (21+) is ruitergevoel veel lastiger te ontwikkelen omdat je hersenen dan al volgroeid zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:40

dat zou zomaar kunnen :D :D dat weet ik niet ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:05

Ik geloof ook dat je het hebt of niet,als je het niet hebt kun je best veel handiger worden door veel paarden te rijden.Maar dat echte gevoel zul je altijd missen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:10

het echte ruitergevoel heb je of niet.
je kan denk ik wel door veel ervaring en trainen het gedeeltelijk aanleren maar nooit zoals iemand die het wel heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:14

precies :) :)

Drafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:01

Dat zou vast kunnen.

Als je blijft rijden voel je vanzelf andere dingen..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:28

jasmijn78 schreef:
Volgens mij zijn er wel een aantal aangeboren eigenschappen te noemen die maken dat je ruitergevoel goed kunt ontwikkelen en dus talent hebt voor goed paardrijden. Zoals bijvoorbeeld een fijne motoriek (nodig bij het nauwkeurig doseren van hulpen, vooral bij dressuur erg belangrijk), een goed gevoel voor balans en ritme (behouden/aanvoelen van tact) karaktertechnisch een bijvoorbeeld stukje lef (als je heel bang bent aangelegd zul je als ruiter misschien altijd te afwachtend blijven) Je bouw/conditie/fysieke gesteldheid speelt ook een rol; korte dikke bovenbenen maken het een ruiter meestal niet gemakkelijk goed te zitten, als je door een slechte conditie snel moe wordt, wordt je ongecontroleerd in je rijden etc. Een bepaalde intelligentie/IQ heb je volgens mij ook wel nodig. Je hoeft geen !Q van 140 te hebben, maar wel voldoende om paardengedrag te kunnen interpreteren, op zoek te gaan naar info en dat te interpreteren etc. (ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand met down-syndroom een paard zadelmak zien maken of een GP proef zien rijden) Volgens mij spelen dit soort dingen (vooral ook in combinatie met elkaar) allemaal een rol in hoeverre je ruitergevoel kunt ontwikkelen. Een deel is aan te leren maar een deel is volgens mij ook aangeboren.

helemaal eens :j
"ruitergevoel" is weer zo'n lekkere vage term. Niemand wordt geboren met "ruitergevoel". Je kunt een aantal dingen meegekregen hebben waardoor het een stuk makkelijker wordt om goed te kunnen paardrijden, zoals hierboven super uiteengezet.
Als je één van die dingen mist, zal je daar wat harder aan moeten werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:31

jahoor er zijn echt mensen geboren met het ruitergevoel........ ik heb ooit een stagaire gehad van 14..... die reed 4 jaar op een manege......... Kind had meer ruitergevoel dan ik met al mijn vlieguren, ECHT :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:03

denk dat het ook wel beetje samenhangt met gevoel voor paarden. als je echt het paardengevoel hebt zoals paardenmensen dat hebben wat je dus ook wel of niet hebt ishet ruitergevoel ook makkelijker

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:10

Ik denk dat je ruitergevoel kunt ontwikkelen en dat sommige mensen het ook gewoon echt in hun hebben van nature.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:53

ik denk dat je het niet kan leren...wel dat je het paard beter kan begrijpen maar ruitergevoel zit binnen in je denk ik.
ik denk dat je daar aanleg voor moet hebben

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:36

Whahah, één ding is zeker, bij mij ontbreekt het één en ander aan ruitergevoel :D Ik kan met een hoop paarden wel iets, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik enorm veel gevoel heb met mijn paard :D Al is het met mijn huidige paard stukken beter dan mijn vorige paard :D

Kortom, leuk sturen lukt mij wel, maar top sturen, neeuh dan moet ik nog ff oefenen :P

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:58

Ik denk dat ruitergevoel een aangeboren talent is. Net zoals het talent om te schilderen, muziek te maken, goed te kunnen verkopen, goed te kunnen voetballen enz.

Als je bent geboren met zo'n talent betekent het niet dat je het talent zonder oefening perfect beheerst, je zal net zo goed veel moeten trainen. Maar je leert sneller en je doet (onbewust) meer dingen vanuit het gevoel.

Als je niet met dit gevoel bent geboren (zoals ik) kun je heel ver komen door scholing en trainen, maar dat laatste stukje ontbreekt en dat maakt nu juist het verschil tussen heel goed zijn en bij de top horen.

Overigens is het ook zo dat oudere mensen iets als paardrijden moeilijker, omdat je je veel bewuster bent van de gevaren. Kinderen zien geen gevaar en durven veel meer. (zucht, was ik nog maar jong)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:23

Ruitergevoel is iets wat je kan aanleren. In het begin doe je veel bewust, in de loop der tijd ontwikkel je je responses alsof het vanzelf gaat, je ontwikkelt daarbij ook je ruitergevoel. Dat wat je ontwikkelt kan goed, middelmatig of slecht zijn. Daarom is het tijdig bijsturen zo belangrijk. Als je aanmoddert moet je veel van wat je jezelf hebt aangeleerd, afleren. Paardrijden is dan meer een strijd tegen jezelf en dat zou het niet moeten zijn.