Tinker Maan @ work met nieuw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Tinker Maan @ work met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:18

Ik heb gister wat foto's laten maken van mijn tinkertje Maan. (Officieel Rhana Vegelin van Claerbergen)
De foto's zijn gemaakt met mijn mobieltje, dus niet super van kwaliteit...

Maan is sinds een paar maanden onder behandeling van een fysiotherapeute.
Sinds ik haar 1,5 jaar geleden gekocht heb, liep ze niet lekker. Gebruikte haar rug en achterhand niet/nauwelijks , en ook haar hoofd drukte ze steeds weg.
Ik heb toen besloten de fysio erbij te halen. Ze wordt nu iedere 2 weken behandeld. De oorzaak van alle problemen bleek een niet passend zadel te zijn (dat ik bij haar kreeg bij de koop).

Ik ben natuurlijk gelijk gestopt met dat zadel, en sinds 2 weken heb ik een nieuw zadel. (fysio was bij t passen met de zadelmaker.. super fijn)
Maan is heel erg opgeknapt sinds die tijd. Ze loopt veel voorwaatser en is ontspannen in haar lichaam.
Natuurlijk is het nog niet allemaal in 1 keer opgelost, en ik heb regelmatig les om haar (en mij natuurlijk) te leren hoe ze nu kan/moet lopen nu het geen pijn meer doet.

Ik was niet van plan om vandaag te gaan rijden (vandaar gewone spijkerbroek en jurkje ), maar omdat maan zo dik is van het land, heb ik besloten toch maar ff op te stappen.

Hier wat fotos van vandaag.

Mijn eigen commentaar:
-Rechtop zitten
- Handen sluiten.
- Hoofd rechtop/vooruit kijken
- Geen holle rug trekken/bekken kantelen
- Tenen naar binnen...

Afbeelding

Afbeelding

O oh... veel te laag die handen.. en een typische houding door het lichtrijden (kwam net neer of ging net staan..)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Charmant... lekker sta-moment
Afbeelding

En nog een vrolijk 10cm bokje of iets wat daar op lijkt in Galop. (Nee, we hebben geen koprol gemaak...:D)
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Tinker Maan @ work met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:24

Je merkt zelf op dat je handhouding in verband staat met het lichtrijden, het zou het fijnst zijn voor jouw houding en voor de verbinding met de mond als je je handen onafhankelijk van je lichaam kunt neerzetten. Dus op een vaste plek, maar toch meegaand met de bewegingen van de paardenmond. Probeer hierop te letten. Verder vind ik je houding over het algemeen erg netjes, vooral je bovenlichaam lijkt erg stabiel :)

Fijn dat je paard lekkerder gaat lopen, mag je tijdens de behandertermijn gewoon doorrijden?

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:55

Laten we even penny doen.. DAT IS EEN DEKJE UIT DE WINTERCOLLECTIE VAN HARRY'S HORSE!! :D
En dan nu mijn commentaar: (sorry als ik dingen ga herhalen ;))

*Je helt wat naar achter
*Benen OP de singel houden, ik vind ze naar mijn smaak iets te erg naar achter liggen ;)
*Zoals je zelf al zei, op foto 3 zijn je handen erg laag
*en best -om jezelf heel wat pijn te besparen- in het vervolg een rijbroek en rijlaarzen aandoen i.p.v jeans :P

xx

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:11

@rijerijerije: Bedankt voor je berichtje. Ik zeg alleen niet dat mijn handhouding temaken heeft met t lichtrijden.. ik schrijf dat mijn handen te laag zijn, en dat mijn houding (rug/billen) wat typisch zijn door t lichtrijden :)
Ja, ik mag doorrijden. Moest natuurlijk wel gelijk stoppen met dat zadel. Heb toen 4 weken met een barebackpad (emiel voest) gereden. Vooral veel stappen en oefeningen voor spoepelheid. Nu met nieuw zadel moet ik veel gaan rijden. Zit in het einde van t behandelproject.

@ PonyPower: Bedankt voor je tips. De benen moet ik idd op letten. Dat naar achterhellen valt op ja.. Dat is heel suf, maar normaal val ik te ver naar voren, dus doe nu mijn best om t anders te doen :P Iets te fanatiek.
Die broek.. Tja.. Ik schrok me dood toen ze uit t land kwam (staan nu 24/7) ze was zooo gigantisch. Dus ik moest toch echt ff sporten ;) Had geen spullen op stal liggen. Heb vandaag een back-up broek en mn chaps op stal gelegd

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:37

Ziet er leuk uit !
Wat fijn dat je er achter bent gekomen wat het probleem was bij jou pony.
En dat je het nu weer rustig aan kan oppakken. Vind je tink een heel gaaf beest om te zien.
Uhmm comentaar, let op je handen en armen. Houd je handen niet te laag (is niet op alle fotos hoor, maar moet wat zeggen nartuurlijk)
Succes nog verder !

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:04

Ziet er heel leuk uit! ik vind het een knappe tinker!
Handen niet te laag! verder vind ik het echt heel netjes :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:17

Dank jullie wel :)
Ik ben ook echt heel blij dat t zoveel beter gaat.
Nu moet ik alleen echt oppassen dat ze neit te dik gaat worden.. Ze is tonnetje rond :S

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:02

Dank je! Ze is niet zo heel groot, ongeveer 1.52m.
In gewicht is ze wel heel flink...Breed gebouwd. Ongeveer 650kg.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:04

Dat is niet niks natuurlijk :) Is ze dressuur gereden? (sorry als ik daar ergens over gelezen heb)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:01

@PonyPower_x: Wat bedoel je precies met dat is niet niks?
Ze is bij de vorige eigenaresse 3 jaar dressuurmatig gereden, de laatste 3 jaar werd er nauwelijks iets met haar gedaan. Ze stond voornamelijk stil, en kwam af en toe voor een bosritje buiten.
Ik rij haar de meeste tijd dressuurmatig, maar ook freestyle, met touwhalster, (probeer nu te leren zonder enkele optoming) zonder zadel/barebackpad, doe grondwerk en rij veel buiten.
Oja, en haar verzorgster springt ook met haar.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:47

Eefste schreef:
@PonyPower_x: Wat bedoel je precies met dat is niet niks?
Ze is bij de vorige eigenaresse 3 jaar dressuurmatig gereden, de laatste 3 jaar werd er nauwelijks iets met haar gedaan. Ze stond voornamelijk stil, en kwam af en toe voor een bosritje buiten.
Ik rij haar de meeste tijd dressuurmatig, maar ook freestyle, met touwhalster, (probeer nu te leren zonder enkele optoming) zonder zadel/barebackpad, doe grondwerk en rij veel buiten.
Oja, en haar verzorgster springt ook met haar.

Bij barokkepaarden kan ik dat niet goed inschatten, maar 650kg voor 152cm vind ik redelijk veel.. ;)
Kan zijn dat het bij tinkers e.d normaal is hoor, in dat geval: excuseer me hiervoor ;)
Ik vind dat je haar heel mooi kan rijden, voor 3 jaar quasi stil te staan!
ga je natural horsemanship doen?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:27

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:47

@PonyPower_x: Haha.. ja dat klopt hoor! Ze is heel erg flink. Eigenlijk gewoon onwijs dik. Bedankt voor je complimentje :)
Ik wil graag wat NH dingen met haar doen ja. Doe jij dat met je paard?

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:21

Soms, met mijn hengst of met mijn shetlanders. De enige paarden die ik vertrouw :P Mijn ruin en mijn merrie heb ik niet zo'n band mee,,..
En mijn veulen.. Dat komt nog :P Als t'ie oud genoeg is :)

Ik doe dan vooral vrijheidsdressuur met de shetties,
en met de hengst enkel een touw en een halster.