jasmijn @dresuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyleonie

jasmijn @dresuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:12

marijke (marijkje1990) heeft gisteren foto's bij me gemaakt.
want mijn paardje die ik anderhalf jaar geleden in heb gereden, is de laaste tijd weer heel braaf.
de eerste paar keren dat ik dresuur met haar reed ging het heel goed.
maar daar na is me gaan uitproberen en heeft het heel lang geduurt voor ze weer ontspanden.
de laaste tijd ging het wel weer goed.
maar gisteren op het laast heb ik heel fijn gereden

eigen cometaar: teugels misschien wat telos, maar dan ontspant jasmijn beter anderen gooit ze de kop om hoog.
ik best vaak naar beneden.
en leeg me voeten soms ver naar achteren

Afbeelding
eerts even in stappen

Afbeelding
eerst even vervelend doen.

Afbeelding
begint braaf te worden

Afbeelding
me handen weet ik

Afbeelding
me teugels lang maar dan ontspand ze het beste.
toch vind ik dit het mooiste plaatje

Afbeelding
me hander erg hoog

Afbeelding
me been ver naar achter

Afbeelding
ik zoek geen geld hoor

Afbeelding
alleen ik kijk niet zo vrolijk

Afbeelding
hier me handen weer laag

Afbeelding
me teugels weer lang

Afbeelding
in galop

Afbeelding
allebei even lachen naar de camera

Meraki

Re: jasmijn @dresuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:14

Je teugels mogen korter :) je hebt op een aantal foto's geen contact meer met dr.
Vind het wel een super mooie pony! :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:16

Het ziet er al goed uit, de foto's zijn soms alleen uit een beetje een vreemd oogpunt genomen. :Y)
Mooi setje.. :j

at me opvalt is dat je je teugels inderdaad heel erg lang houdt. Probeer ze toch iets meer op maat te nemen ontdanks het feit dat ze er het fijnst op loopt. :)
En volgens mij leun je soms ook een beetje naar voren, maar dat kan ook aan de foto's liggen. :j

Ga verder zo door!

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:16

Je hebt een super mooie pony! :j
Je kijkt inderdaad vaak naar beneden, als je recht voor je uit kijkt verbeterd je houding ook een stuk meer.
Probeer contact te houden met de mond want je teugels zijn wel erg los! ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:19

Wat mij als eerste opviel is dat je je schouders nogal optrekt. Je spant je nek- en schouderspieren blijkbaar erg, misschien is een gevolg hiervan ook wel dat je ellebogen wat minder bij je lichaam blijven. Hou die netjes dichtbij je lichaam. Ook je benen steek je af en toe af, houd die ontspannen langs je paard. Probeer ook contact te houden met de paardenmond, soms hangen je teugels door, wat betekent dat je dan geen contactteugel hebt. Ondanks dat je zegt dat ze gauwer ontspant met wat langere teugel, zou ik er toch op letten dat je wel constante druk houdt op beide teugels. Leuk dier verder, ze ziet er toch al best ontspannen uit. Hou dit vast en veel plezier verder!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:21

Ten eerste: wat heeft jouw pony een prachtige naam :D (ik heet ook Jasmijn).

Wat mij het meeste opvalt is jouw handen, de ene keer heeeeeeeeeeel erg hoog, dan weer extreem laag en ook nog eens in de pianostand.

Krijg je les? Je instructrice moet goed aandacht geven aan je handen!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:23

ten eerste- leuk paardje!! idd je teugels te lang, en je kijkt veel omlaag. maar ook vind ik dat je misschien je bovenarmen tegen je zij aan moet leggen. voor de rest ziet er er wel leuk uit!!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:24

ik ben het helemaal eens met rijerijerije. je zit zelf veeeeeels te gespannen.
als je eerst zelf ontspant zal je pony zelf ook veel sneller ontspannen, en als jullie allebei ontspannen zijn kun je de teugels ook wat meer aannemen.
succes, je hebt echt een leuke pony! ;)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:27

laetitia schreef:
Ten eerste: wat heeft jouw pony een prachtige naam :D (ik heet ook Jasmijn).

Wat mij het meeste opvalt is jouw handen, de ene keer heeeeeeeeeeel erg hoog, dan weer extreem laag en ook nog eens in de pianostand.

Krijg je les? Je instructrice moet goed aandacht geven aan je handen!

haha leuke naam he :P
mijn instuctirce is verhuisd naar duitsland maar ze komt soms nog in nederland voor lessen dus ben wel vanplan om weer een les tenemen maar zij let ook niet veel op houding meer op paard.
en ik concentreer me heel erg op me paard dus let dan eigelijk niet meer op me houding ik weet dat het wel belang rijk is hoor.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:30

Een goede en juiste houding is altijd de basis voor goed rijden.

ALTIJD.

Je kan pas je paard goed trainen als jij getraind bent in een goede houding!

Focus eerst de komende weken alleen op je eigen houding, niet op je paard letten maar op jezelf.

Pas als je houding in orde is, ga je aan de slag met je paard.

Succes!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:31

tja da's wel een beetje gevaarlijk, alleen maar op het paard letten, want juist je eigen houding is zoooo belangrijk. Als je jezelf niet helemaal voor elkaar zit ga je je paard in de weg zitten en misschien zelfs tegenwerken, dus ik denk dat het zeker belangrijk is om hier zelf op te letten, maar ook een instructeur te zoeken die hier goed op let. Alleen als jij zelf ontspant kan je paard ontspannen, en hierdoor kun jij weer lekkerder zitten dus zo krijg je een cirkeltje zeg maar. Alles begint en eindigt met goede ruiterhouding :) Gewoon lekker zitten en genieten van je leuke paardje! :j

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:43

laetitia schreef:
Een goede en juiste houding is altijd de basis voor goed rijden.

ALTIJD.

Je kan pas je paard goed trainen als jij getraind bent in een goede houding!

Focus eerst de komende weken alleen op je eigen houding, niet op je paard letten maar op jezelf.

Pas als je houding in orde is, ga je aan de slag met je paard.

Succes!

ik kan ook een hele goede houding hebben.
als ik alleen daar op let of lekker buitenrij.
want iedereen zeg dat ik een mooie houding heb
maar als ik dresuur rij, en ik rij vooral met me been bijna niet met hand.
dan veranderd me houding gewoon heel erg.
omdat ik bij jasmijn vooral heel veel been moet geven.
en dat let ik meer op hoe me houding is maar hoe me paard loopt.
maar ik zou er meer op letten

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:32

Foto's kunnen vertekenen, maar ligt je zadel wel goed? Het lijkt of je dekje steeds meer naar achter schuift onder het zadel.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:38

Mijn paard loopt beter zodra ik goed zit... Misschien moet je haar beter aan het been krijgen, zodat je niet elke keer zoveel hoeft te drijven. En leren met je zit te rijden, dan hoef je je benen maar heel weinig te gebruiken en moet je wel goed blijven zitten. Ik heb ook het idee dat je heel verkrampt op je paard zit. En als je goed zit voel je (naar mijn idee) ook beter hoe je paard loopt, dan door naar beneden te kijken. Succes! Het is wel een erg leuk beestje op te zien :)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:28

Lien2 schreef:
Foto's kunnen vertekenen, maar ligt je zadel wel goed? Het lijkt of je dekje steeds meer naar achter schuift onder het zadel.

me zadel ligt wel goed en het dekje schuift niet hoor

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:30

enny schreef:
Mijn paard loopt beter zodra ik goed zit... Misschien moet je haar beter aan het been krijgen, zodat je niet elke keer zoveel hoeft te drijven. En leren met je zit te rijden, dan hoef je je benen maar heel weinig te gebruiken en moet je wel goed blijven zitten. Ik heb ook het idee dat je heel verkrampt op je paard zit. En als je goed zit voel je (naar mijn idee) ook beter hoe je paard loopt, dan door naar beneden te kijken. Succes! Het is wel een erg leuk beestje op te zien :)

hoe bedoel je met verkrampt zitten want ik zit wel ontspannen op me paard.
en ze loopt goed op me been ik hoef niet telkens tedrijven ze is gewoon voor waarts.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:18

ladyleonie schreef:
enny schreef:

hoe bedoel je met verkrampt zitten want ik zit wel ontspannen op me paard.
en ze loopt goed op me been ik hoef niet telkens tedrijven ze is gewoon voor waarts.

Oke, dat zal dan wel. Het ziet er alleen niet zo uit, omdat je je schouders op een aantal foto's helemaal optrekt. Dat doe ik zelf ook vaak genoeg en dat is bij mij iig geen teken van ontspanning. En je zei een paar berichten terug zelf dat je bij haar vooral heel veel been moet geven, dan denk ik dus dat ze niet snel genoeg op je been reageert.

emmii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:43

Als ik zo kijk naar de foto's vind ik je houding ook niet zo mooi.
Het lijkt alsof je niet op je zitknobbels zit, dus je bekken licht kantelen en achterop je billen zitten.
Om niet voorover te kantelen kan je proberen tussen de oren van je paard door te kijken, je schouderbladen naar achter en naar beneden te duwen en je buikspieren licht aan te spannen (navel intrekken).
En duw het puntje bovenop je cap richtig de hemel, heb je gelijk een mooie ontspannen houding in de nek.

Verder ga ik mee in wat er gezegd is over de teugels.
Succes ermee!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:33

Zie ik daar een boomlooszadel zonder pad met inlages? Misschien dat je toch beter een pad met inlages aan kunt schaffen. Zo ligt je zadel namelijk op de ruggegraat van je paard en dat zal niet zo fijn voor haar zijn.
Ook kun je zien dat je dekje nu erg schuift. Kijk zelf maar eens kritisch naar de foto's.

Probeer goed te letten op je handhouding. Je lijkt haar hoofd op sommige foto's omhoog te willen houden waardoor je handen hoog komen en je schouders omhoog vliegen. Probeer te rijden met gevoel, kijk voor je uit en VOEL! Dat voelen kan alleen als je ontspannen zit en niets verkrampt op je paard gaat zitten.

Je pony loopt ook wat op de voorhand en is wat lang in de halshouding. Misschien kun je haar door veel overgangen en tempowisselingen te maken, haar wat lichter op je hand maken zodat jij je teugels korter kunt pakken. Als je de overgangen en tempowisselingen snel achter elkaar doorvoert, zal ze vanzelf sterker worden van achteren en meer gaan dragen.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:34

Je moet proberen om je teugels goed op maat te houden, want van die los hangende teugels is niet goed. Je moet contact houden met de mond van je paard.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:34

Annetje schreef:
Zie ik daar een boomlooszadel zonder pad met inlages? Misschien dat je toch beter een pad met inlages aan kunt schaffen. Zo ligt je zadel namelijk op de ruggegraat van je paard en dat zal niet zo fijn voor haar zijn.
Ook kun je zien dat je dekje nu erg schuift. Kijk zelf maar eens kritisch naar de foto's.

Probeer goed te letten op je handhouding. Je lijkt haar hoofd op sommige foto's omhoog te willen houden waardoor je handen hoog komen en je schouders omhoog vliegen. Probeer te rijden met gevoel, kijk voor je uit en VOEL! Dat voelen kan alleen als je ontspannen zit en niets verkrampt op je paard gaat zitten.

Je pony loopt ook wat op de voorhand en is wat lang in de halshouding. Misschien kun je haar door veel overgangen en tempowisselingen te maken, haar wat lichter op je hand maken zodat jij je teugels korter kunt pakken. Als je de overgangen en tempowisselingen snel achter elkaar doorvoert, zal ze vanzelf sterker worden van achteren en meer gaan dragen.

ik heb al eerder gezegt dat me dekje niet schuift .
ik heb ook wel zo speciale pad.
en onder dit dekje heb ik een bontje liggen dus het zadel drukt niet te erg.
ik weet niet of je wel goed kijkt naar de foto's maar ik rij me paard juist op de achterhand.
daar ben ik al met het inrijden mee begonnen, als ik heb gerijden heb zweet ze meer van achteren dan van voren.

op foto 3 loopt ze id wat op der voorhand.
Laatst bijgewerkt door ladyleonie op 17-05-09 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:50

Naar mijn smaak ligt het zadel iets te ver naar voren. Verder zou ik inderdaad goed op de teugel-lengte letten, meer oppakken. Wordt ze sterk? Dan lekker wat tempowisselingen rijden, dat helpt meestal wel. Succes!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:53

Marrit13 schreef:
Naar mijn smaak ligt het zadel iets te ver naar voren. Verder zou ik inderdaad goed op de teugel-lengte letten, meer oppakken. Wordt ze sterk? Dan lekker wat tempowisselingen rijden, dat helpt meestal wel. Succes!

ik weet waar jij je zadel altijd heb liggen?
maar mijn zadel ligt achter haar schouder.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:59

Ik heb het idee dat de pony een hele gevoelige mond heeft.
Zodra jij geen contact hebt met de mond, is zij ontspannen. Misschien heb je een (erg) onrustige hand. Maar het is geen goed teken.

Laat haar eens nakijken bij het gebit. Op de laatste foto, heb jij contact met de mond, terwijl de pony het liefst zo vermogelijk van het contact wil.

Ook kan het aan het zadel liggen. Als haar rug gevoelig is, en jij vraagt haar ontspannen te lopen, maar met constante druk, dan voelt zij misschien pijn in haar rug, waardoor ze vervelend word. Als je lossere teugel geeft, en ze komt dan naar beneden, dan doet het minder zeer?

Laat iemand naar haar kijken ;) en probeer zelf meer ervaring er naast op te doen op andere paarden. Rijden is ontspannen!

Leuke pony trouwens!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:05

EngeltjeS schreef:
Ik heb het idee dat de pony een hele gevoelige mond heeft.
Zodra jij geen contact hebt met de mond, is zij ontspannen. Misschien heb je een (erg) onrustige hand. Maar het is geen goed teken.

Laat haar eens nakijken bij het gebit. Op de laatste foto, heb jij contact met de mond, terwijl de pony het liefst zo vermogelijk van het contact wil.

Ook kan het aan het zadel liggen. Als haar rug gevoelig is, en jij vraagt haar ontspannen te lopen, maar met constante druk, dan voelt zij misschien pijn in haar rug, waardoor ze vervelend word. Als je lossere teugel geeft, en ze komt dan naar beneden, dan doet het minder zeer?

Laat iemand naar haar kijken ;) en probeer zelf meer ervaring er naast op te doen op andere paarden. Rijden is ontspannen!

Leuke pony trouwens!

van het zadel heeft ze geen last ze heeft geen pijn in haar rug.
want dat merkje echt als een paard last van zijn rug heeft me anderen paard heeft dat dus ik heb er ervaring mee(die is vroeger met zadel en al op haar rug gevallen).
ze is heel gevoelig in der mond ja maar dat is ze altijd al geweest met haar mond is denk ik niks want anders merk je dat ook wel met eten.
maar ze is zowie zo een gevoelig paard, dus ik denk gewoon dat het daar aan ligt.
en aan mijn handen ligt het niet ik hem juist een zachte hand en bij anderen heeft ze het ook.

en ik rij vaak genoeg anderen paarden.
maar dat merk je wel, als ik eerst op me anderen paard heb gerijden die is minder gevoelig op been(en mond:P).
als ik daarna op haar(jasmijn) ga rijden dan gaat het heel goed.