Nieuwe aanwinst Varnoldi (v. Stravinsky) Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Nieuwe aanwinst Varnoldi (v. Stravinsky) Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:28

Paar weken terug was ik beginnen met het kijken naar een ander paard erbij. Een van mijn friezen heeft namelijk een zeer zware peesblessure opgelopen en de kans op volledig herstel is vrij klein.

Eerste paard waar we bij gingen kijken was meteen raak. Ik was meteen verliefd op hem!
Hij is een 7-jargie stravinsky x varian en heeft al ZZlicht gelopen. Hij heeft helemaal geen aftekeningen en heeft echt een super karakter.
Hij staat nu ongeveer een week bij ons en het gaat super! Iedere dag worden we steeds meer een combinatie en vallen alle puzzelstukjes steeds meer op hun plek. Soms is het nog wat onwennig en hebben we een miscommunicatie maar daar gaat hij echt super rustig mee om.
We zijn dus volop aan het trainen en rijden nu ongeveer 1,5 week samen en dat was in het begin even wennen aangezien ik 10 jaar alleen maar friezen gehad heb en dat is toch wel even wat anders ;)

24 mei hebben we onze eerste Z1 wedstrijd, niet officieel want de startkaart is dan denk ik nog net niet binnen maar zodra die binnen is gaan we officieel starten. We starten Z1 omdat hij al ZZlicht heeft gelopen en ik ook al met 2 paarden Z was en de oefeningen uit het Z gaan goed dusja dan maar in het Z beginnen ;)

Punten waar we nu vooral aan werken:
- activiteit en impuls
- tegengaan van kantelen van het hoofd (als hij het wat moeilijk krijgt heeft hij die neiging nog wel eens)
- gewoon aan elkaar wennen
- nagefelijkheid, zeker deze eerste keer in de buitenbaan als hij vanalles zag was hij soms niet helemaal lekker door de nek maar vandaag en gisteren ging dat erg goed! :D

Eigen commentaar:
- soms kanteld hij iets in de kop
- voldoende nagefelijk houden
- netjes zitten, geen kapstokjes of pianohanden

Nou hier komen de foto's dan! Hou er rekening mee dat we pas net een combinatie vormen en dat er natuurlijk nog genoeg aan gesleuteld moet worden. Dus alle tips zijn welkom!

Alle eerste keer rijden samen (k had alleen een bewerke versie haha)
Afbeelding

Eerste rondje in de buitenbaan, even naar de springtuin kijken...
Afbeelding

Even lekker naar voren rijden in de galop, ik moet meer op m'n kont zitten en Varnoldi ietje meer door de nek maar opzich mooi bergop!
Afbeelding

zeer geconcentreerd hoofdje
Afbeelding

Ook weer veen naar voren rijden, handen zijn bewust wat naar voren om hem even lekker de ruimte te geven om naar voren te rijden ter ontspanning. Ja is toch even spannend nieuwe omgeving en nieuw baasje.
Ow ook hakken uitdrukken natuurlijk :o
Afbeelding

Galop appuyementje
Afbeelding

Vliegende wissel (beetje ter afwisseling en om te kijke hoe hij dat aanpakt), haha echt een super grappig moment en hier is goed te zien hoe vrolijk hij altijd wordt van wissels haha dat hoofdje :P wel mooi van de grond gesprongen maar iets te veel met de hals eruit
Afbeelding

Stukje verruimen, pfoe aan mijn gezicht is wel te zien dat ik soms nog moeite heb hem uit te zitten :o Maar Nolly loopy er netjes bij! Goed achterbeengebruik :D
Afbeelding

uuhm wissel of aanspringen, ik weet het niet. Wel mooi bergop maar beetje overdreven met mijn been naar achter :o verder ben ik wel tevreden over dit plaatje!
Afbeelding

En als afsluiter nog even foto van de keuring vorige week:
Afbeelding

corina21

Re: Nieuwe aanwinst Varnoldi (v. Stravinsky) Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:32

die laatste foto haha maakte die daar een sprongetje,
proficiat met je nieuwe paardje,
voor de eerste keer erop ziet het er zekergoed uit.
ik heb geen commentaar omdat ik geen z rijd.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:34

ja ik heb geen idee wat hij daar doet haha
Hij moest wegdraven en was een beetje fris dus het zal wel een soort hupsje zijn

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:36

Die ene laatste moet een wissel zijn. Hij zit al in galop, terwijl je de hulpen voor de andere galop geeft.

Stoer paard is het zeg, ben wel benieuwd naar foto's over een paar weken!!

Wat ik superfijn vind is dat je m juist lekker ruimte geeft in zn hals omdat alles 'nieuw' is. Hoe vaak zie je niet dat ruiters juist teveel teugel erbij pakken > gevolg allleen nog maar meer stress.

Op die eerste foto zit je trouwens super zeg, daar mogen er veel jaloers op zijn! (waaronder ikke)

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:39

Iris82 schreef:
Die ene laatste moet een wissel zijn. Hij zit al in galop, terwijl je de hulpen voor de andere galop geeft.

Stoer paard is het zeg, ben wel benieuwd naar foto's over een paar weken!!

Wat ik superfijn vind is dat je m juist lekker ruimte geeft in zn hals omdat alles 'nieuw' is. Hoe vaak zie je niet dat ruiters juist teveel teugel erbij pakken > gevolg allleen nog maar meer stress.

Op die eerste foto zit je trouwens super zeg, daar mogen er veel jaloers op zijn! (waaronder ikke)

Dankje!
Zal in der daad wel een wissel zijn ;)
Ik geef hem nu idd liever wat meer de ruimte om even naar voren te rijden (moet hij natuurlijk niet zelf doen ;) ) dan dat ik hem met veel trekken en doen ronder en dieper maak en dat er alleen maar meer spanning bij komt kijken!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:39

Wat een gave bok zeg :D :o

Ontzettend fijn om te zien dat je hem niet opkrult en meteen torenhoge eisen stelt, maar het paard de tijd geeft
om aan alles te wennen alvorens hij op niveau moet lopen.

Super, mijn complimenten

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:41

Mika7 schreef:
Wat een gave bok zeg :D :o

Ontzettend fijn om te zien dat je hem niet opkrult en meteen torenhoge eisen stelt, maar het paard de tijd geeft
om aan alles te wennen alvorens hij op niveau moet lopen.

Super, mijn complimenten

Bedankt!
Ja je moet er bij hem goed erg in houden, hij kan alle truucjes wel en is al Zzlicht gestart maar hij is pas 7 (moet hij zelfs officieel nog worden) dus dat houd ik altijd wel goed in mijn achterhoofd! Hij moet nog jaaaaaren mee en ik wil hem zeker niet overvragen!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:42

snoeppig schreef:
! Hij moet nog jaaaaaren mee en ik wil hem zeker niet overvragen!

Vrouw naar mijn hart :))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:47

Gefeli!!
Mag wat meer er doorheen op sommige foto's, maar voor zo kort ziet t er al netjes uit. Hier ga je vast heel veel plezier van krijgen!!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:15

wat een gave bok zeg,
Super dat je hem van voor wat ruimte geeft,
eerst elkaar lekker leren kennen daarna zou ik hem wat meer oppakken.

Balen van je andere paardje trouwens!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:22

Echt een supermooi paard. Idd, vind ik het goed dat je hem van voren nog lekker wat losser laat, anders zou m'n commentaar zijn dat hij wat meer opgepakt mag worden en wat meer mag 'knikken' in de nek.

Misschien een offtopic vraag, maar je hebt al best veel ervaring. Waarom ga je voor een paard wat al op ZZ licht niveau is gereden. Dit niet als aanval hoor, maar daar lijkt mij persoonlijk minder uitdaging in zitten, als een groener paard..

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:47

Uppojono schreef:
Echt een supermooi paard. Idd, vind ik het goed dat je hem van voren nog lekker wat losser laat, anders zou m'n commentaar zijn dat hij wat meer opgepakt mag worden en wat meer mag 'knikken' in de nek.

Misschien een offtopic vraag, maar je hebt al best veel ervaring. Waarom ga je voor een paard wat al op ZZ licht niveau is gereden. Dit niet als aanval hoor, maar daar lijkt mij persoonlijk minder uitdaging in zitten, als een groener paard..

logische vraag hoor! Ik wilde zelf liever niet en al te groen paard. Ik ben zelf niet heel erg ervaren, ben nog niet verder geweest dan 9 winst in het Z1 en ik wil graag verder komen om zelf ook wat meer ervaring op te doen op hoger niveau.
Met mijn hengst had dat op dat niveau ok gekunt maar die is er een jaar uit geweest vanwegen een blessure. Eigenlijk heb ik hem aan de ene kant als "leerpaard" gekocht zodat ik zelf meer ervaring kan op doen en toch een niet te oud paard gekocht wat alles kan zodat ik er zelf ook nog lekker aan kan sleutelen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:40

Wat een gaaf paardje :D

Alleen wat ik niet zo goed snap is dat je al meteeen
in de Z1 gaat beginnen, ookal heeft ie zzl gelopen.
Zou ik eerder M1 M2 pakken, om te kijken hoe dat
gaat, en ik vind hem helemaal nog niet zo netjes lopen
(nagevelijk) voor de Z1.
En dan ook meteen met S&T
Maar verder echt een mega beest zeg, dat komt zeker wel goed
wat een blikvanger :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:49

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:19

Mel wat is hij Gaaf !!
die bewegingen zijn super.
je ziet wel dat het allemaal nog een beetje pril is tussen jullie. nog niet alles even super. maar wat je nu al laat zien in 1,5 week word zeker steeds en steeds beter. met de wedstrijden gaat het helemaal goed komen meisje.
laat maar is zien wat je kan zeker met zo'n topper onder je kont ;)

Hoop jullie snel weer in het echt te zien ;)

( mis jullie :) )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 06:44

wat een mooi paardje. Ik vind het erg fijn dat je hem nu nog wat vrijer laat zodat hij kan wennen. Vergeet echter niet dat je voor een correct qppuyement of wissel echter wel wat verzameling moet hebben en dat mis ik nu een beetje.

Nog een laatste opmerking: als die een na laatste foto echt een wissel is dan is je timing verkeerd. Op het moment van de foto ligt je been al wel naar achteren, maar je paard heeft 3 benen aan de grond: zo kan hij nooit omspringen en door alvast de hulp te geven, veroorzaak je alleen maar ruis waardoor de kans op een rechte wissel verkleint. Wacht met de hulp tot je paard in het zweefmoment is, dan kan hij namelijk wel netjes omspringen.

Heel veel succes met hem, geniet ervan :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:11

Super mooi paard heb je!!!

Denk je wel om de knik in je elleboog, ik zie je op veel foto`s met wat gestrekte armen ;)

Veel succes straks op de wedstrijden!

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:33

Wat een supergaaf paard! En je rijd hem erg netjes en respectvol.

Verder hoop ik niet dat je je beledigt voelt maar ik vind het super om te zien dat er ook wat vollere vrouwen (wat ik ook ben ;) ) hoger in de sport rijden!! (dat doe ik dan weer niet, de eeuwige B'er) Dat vind ik goed om te zien.
Nogmaals ik hoop niet je je erdoor aangevallen voelt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:08

Christyj138 schreef:
Wat een gaaf paardje :D

Alleen wat ik niet zo goed snap is dat je al meteeen
in de Z1 gaat beginnen, ookal heeft ie zzl gelopen.
Zou ik eerder M1 M2 pakken, om te kijken hoe dat
gaat, en ik vind hem helemaal nog niet zo netjes lopen
(nagevelijk) voor de Z1.
En dan ook meteen met S&T
Maar verder echt een mega beest zeg, dat komt zeker wel goed
wat een blikvanger :D

Omdat ze zelf Z heeft gereden MOET ze Z1 starten ;)

wat een uber gaaf dier zeg! Vind ook dat je netjes vooruit blijft kijken, hij mag misschien wat ronder, maar dat gaat vast helemaal goed komen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:01

ziet er top uit! verder ja, misschien iets meer op je kont zitten :)

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:06

Heey Mel,

Wat een onwijs lekkerding is het zeg.
Je blijft het wel bij zwart houden he :P
Voor anderhalve week samen rijden ziet het er
suer uit. Hij zou alleen af en toe net wat meer door de
hals mogen.

heel veel succes samen.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:13

supergaaf paard heb je onder je kont zitten.

let wel op dat je stang teugel niet te los is, want anders gaat de stang lopen "klapperen" in zijn mond. dat is absoluuut niet fijn voor je paard.

heel veel succes de 24e

groetjes

ThUnDeRtIeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:21

hee
echt een super leuk nieuw paard! inderdaad even wennen om jou op een ander paard te zien rijden dan een Fries maar ziet er goed uit pas alleen op dat je niet je been zo hoog optrekt dat hij onder je dekje komt! overgens bij Bartels was inderdaad heel leuk was je tegen me had gezegd een tijd terug!
zet hem op en jullie gaan zeker weten een prachtige combinatie vormen!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:22

Wauw, keurig plaatje!
Je pakt t echt netjes aan en ik steek mn hand er voor in t vuur dat jullie een topcombi worden :) Wanneer waren die Olympische spelen ook alweer? Het enige wat mij zo 1 2 3 opviel is dat jij je weg nog een beetje moet vinden.. en dan met name je benen (en je timing). Maar dat zal vast wel weer snel bijtrekken.
Heel veel plezier toegewenst met deze topper en op naar een jaaaaaaaarenlange carrière ;)

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:54

Bedankt allemaal voor de super leuke reacties!
Idd de dingen die nu nog niet helemaal ok zijn, zijn vooral onwennigheid van mij. Hij gaat er echt super me om als ik zelf nog wat onwennig ben of hem bijvoorbeeld moeilijk uitzit in de uitgestrekte draf haha dus dat is echt super fijn!

@CaWa: haha olympische spelen... nou als dat zo is! ;)
@Anoek_1996: ja ik had ook al op de foto's gezien dat de stang soms net iets te los zit maarja liever dat dan te strak ;) daar probeer ik altijd wel voor te waken!