Maar Rachel is een sterrekijkertje, bij de vorige eigenaren heeft ze ook altijd al zo gelopen. Met westernrijden moest ik haar met een los teugeltje laten lopen en lekker laten lopen, dit ging redelijk goed. Maar als zij zo met haar hoofd in de lucht loopt, heb ik het gevoel dat je gewoon minder over haar te zeggen hebt en dat ze maar wat 'aanmoddert'. Naar mijn mening wordt haar rug alleen maar zwak van dat laten sterrekijken, en een beetje rugoefening kan geen kwaad.
Sinds 2 weken denk ik eraan om endurance te gaan rijden, omdat ik ook last van mijn rug had, ging westernzadel tijdelijk de kast in en ben weer met mijn gewone vzh-zadeltje aan het rijden.
Ik wou wat meer van haar vragen, dat ze wat lekker ging afbuigen, gewoon heel voorzichtig vragen. Ze begon het door te hebben, ze liep sommige stukjes ineens lekker naar beneden. Maar ze pufde wat en liep in de bochten echt voor me weg, ik gaf haar wat meer teugel en met moeite ging ze de bocht door.
Gisteren kwam ik met het zadel aanlopen bij Rachel, en ze werd ineens bang, ze begon te drentelen en te draaien, en keer benauwd naar het zadel. Ik dacht dat het een beetje gezeur was en heb het zadel er gewoon opgelegd.
Met moeite erop kunnen stappen, en met een lekker los teugeltje weggestapt. Ik voelde wat spanning in haar rug maar ben gewoon doorgestapt. Op een gegeven moment wat teugel gevraagd en ze liep lekker op mijn benen voorwaarts naar beneden. Tot ik overgang wou maken tot de draf, hoofd ging ineens in de lucht en ze drukte helemaal naar binnen. Hoofd naar buiten en ze begon te puffen. Toen ging er een lichtje bij mij branden, het leek alsof ze wel ergens pijn zou hebben.
Nog even doorgedraafd, maar hoe meer ik op haar ging letten, er klopte iets echt niet.
Zadel afgedaan, zadel was verder in orde. Gekeken bij haar rug en toen zag ik onder de schoft (waar altijd een beetje een kuiltje zit aan beide kanten) dat de haren daar helemaal verward waren. Zou het zadel dan niet goed liggen?
(stomme ik)Het verhaal is misschien een beetje lang en warrig, ik ben misschien ook nog wel details vergeten.
Het komt er dus op neer dat mijn paardje een sterrekijker is, en met het normale zadel minder goed loopt.
Wat denken jullie ervan? Wie herkent dit verhaal?
Zadel ligt nu trouwens thuis, en ik bel vandaag een zadelpasser of hij wil kijken wat er mis is, ook tandarts gaat gebeld worden voor een goede controle van haar mond
Misschien toch maar een goed zadel voor haar laten aanmeten..