Heel snel paard maar niet aan het been! Hoe oplossen? +video

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Heel snel paard maar niet aan het been! Hoe oplossen? +video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:16

Sinds eind oktober heb ik een nu 5 jarige merrie V. Ooseven. Sindsdien is ze ook onder het zadel.
Deze week gaat het rijden echt slecht... (en vorige week nog zo goed) Dat komt denk ik omdat ik nu meer het tempo wil bepalen en haar meer terug wil rijden..(omdat zij altijd versnelt)
En ik merk wanneer ze meer moet werken ze er probeert onderuit te komen.. dat was aan het begin ook zo een periode toen ze moest leren dat ze 4x in de week 25 minuutjes wat moest gaan doen.

Nu is het lastig om altijd goed verbinding bij haar te houden.. of ze kruipt er kleine stukjes achter of ze trekt in eens heel hard aan de voorkant of doet haar hoofd omhoog.. in ieder geval is het moeilijk om constante druk te vinden.
Nu is ze volgens mijn instructrice niet voldoende aan mijn been.. maar ik hoef er maar aan te denken en ze gaat in draf.. Maar als ik aan de voorkant zit dus niet.. Het is of heel snel.. of gewoon tegen mijn been in en vervelend doen.
Wanneer ik mijn been er aan houd met het terug rijden komt ie met zijn kop omhoog. En hand er aan is gaan..:D

Tandarts is er 4 maanden geleden nog bij geweest.. toen had ze wat haakjes maar niet echt veel.. over 2 maanden staat er weer een afspraak voor controle (eens in het halfjaar)
Op dit moment ben ik er zeker van dat het om dominantie gaat.. Bij het terug komen (wanneer ik mijn hand er iets aan heb) slaat ze soms met een soort spaanse pas boos op de grond. (met slof kom ik aan rijden toe dan is het gevecht snel over.. alleen zonder slof gaat ze de strijd aan.. en dat kan dan een hele les duren.. en kom ik niet aan rijden toe.)

Dit is een filmpje van vorige week.. opzich was ze wel braaf (was trouwens 1e keer springen) maar je ziet ook wel wat kleine punten waar het dus mis gaat..
http://www.youtube.com/watch?v=p6qHuuCXJJU

Ik zou het leuk vinden wanneer iemand reageert die ervaring heeft met dit soort vlugge paarden en mij misschien hierin wat bruikbare tips kan geven.

Groetjes Julien

Heeft iemand misschien bruikbare tips om mijn snelle sensibele paardje goed op het been te krijgen? (behalve naast het rijden van tempowisselingen)
Of heeft iemand ook ervaring met een sensibel vlug paard dat toch niet op het been is?

Humbug

Re: Heel snel paard maar niet aan het been! Hoe oplossen? +video

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:42

Misschien is dit een tip; probeer zelf goed onafhankelijk en in balans te zitten. Juist omdat de aanleuning nog lastig is zou ik veel met je zit proberen op te lossen. Wanneer je paard te hard gaat, wat minder mee zitten in de beweging maar wel gewoon met je handen mee gaan. Probeer je zelf ook goed te concentreren op het tempo van lichtrijden, dat kun je zelf bepalen. Als je kleine stukjes voor elkaar hebt werkt stukjes wijken voor de kuit ook vaak wel (rechte lijn, maar ook volte vergroten/verkleinen). Als het goed gaat belonen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:53

Waarschijnlijk gooit je paardje dr hoofd omhoog omdat ze zo beter dr balans kan bewaren in een laag tempo.

Wat doet ze als je gewoon door rijdt in laag tempo zonder aan haar hoofd en nageeflijkheid te denken? Dus dat ze gewoon dr hoofd omhoog houdt.. blijft ze dan wel in jouw tempo lopen?
Ze zal immers in dat lage tempo eerst dr balans moeten vinden en dán kan ze pas weer gaan ontspannen en nageven..

Ik zou me dus eerst focussen op tempocontrole.. nageeflijkheid komt vanzelf terug..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 22:03

Nou wanneer ze haar hoofd omhoog doet dan versnelt ze ook meteen.. en als ze dan nagevelijk wordt dan komt ze wel wat terug in tempo maar is ze niet voldoende aan het been.. en als ik dan weer wat been geef dan is het gelijk weer kop in de lucht en op de loop..Ze is heel vlug dus het is erg lastig om haar voor te blijven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:01

In het filmpje was er niks te zien van een wegspurtend paard he, liep vrij rustig maar niet geheel zuiver, mssn idd een beetje balansprobleem.
Maar jij zit wel nogal vlug naar voor, en dat geeft jou paard al zowiezo een reden om meer vooruit te gaan, ik denk ook dat jouw steigbeugels echt veel te lang stonden, ik zou ze zeker 2 à 3 gaatjes korter nemen, en het zo eens proberen, je rijd met heel lange benen en zelfs voor dressuur denk ik dat 1 gaatje korter een betere zit zou geven, maar zeker tijdens een springles moet het nog veel korter hé.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:01

Het dier is nog erg jong , is ook heel erg goed op het filmpje te zien, hij heeft erg veel moeite met zijn balans, geen achterhand gebruik en word te kort gehouden van voren, leer het dier op eigen benen lopen en blijf van zijn hoofd en uit zijn mond.
Hou het de komende tijd eens bij doorzitten , jij brengt het dier uit balans elke keer als je uit het zadel komt, leer zelf onafhankelijk zitten ,
Neem les en vraag je lesgeefster eens te werken aan het rechtrichten en leer de techniek. train eens aan de hand en ga eens aan het werk met de zijgangen, neem vooral de tijd met dit jonge paard, train de komende tijd eens alleen in stap en laat de draf even zitten, dat vind hij gewoon nog erg moeilijk en jij waarschijnlijk ook,

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:31

@ Aeolosnr1, ik heb mijn beugels niet te lang vind ik persoonlijk.. ik kan nog prima uit het zadel komen met springen..

@ Midgie, Als je goed kijkt houd ik hem niet te kort van voren maar kruipt hij af en toe zelf aan de teugel waardoor ik mijn contact verlies.
Alleen het paard draaft dus niet constant waardoor ze soms weer versnelt en ik dus soms wel een fractie mee naar voren of achter wordt genomen.
Zijgangen doet ie zonder problemen, dat is absoluut geen probleem met rijden..Ze is juist super lenig..
Doorzitten is geen optie.. als zij haar kop er uit gooit drukt ze haar rug weg en kan je niet fijn doorzitten.. daar wordt ze dan alleen maar heter van.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:47

Tja, wat ik zie is dat je paard niet spoort en je eigenlijk niets doet om dat te veranderen.
Hij loopt volledig weg over de rechterschouder, resultaat, LA wordt op RV geplaatst. Op deze manier kan je nooit resultaat hebben met je binnenbeen.

Dus oplossing rechtrichten.

Eerste fase
Dus voorwaarts is hij al. dus nu moet je leren uitlijnen, punten uitstippelen. dus laat die buiging even achterwegen. Dus gelijke druk op twee teuegels en tussen je benen. Laten aantrekken op lange zijdes, mooi terugnemen voor de bocht op je zit en benen. dus mooi recht voor je houden. Dat zal het eerste moeilijke punt zijn. Dan voltes, wederom rechte stukken, een volte heeft 4 punten, dus rijd puntwijs zeg maar.

Eens je dat onder controle hebt, dan kan je leren wachten op been. dus dan moet hij leren rechtblijven terwijl je bvb wel stelling vraagt. Eens dat in orde, dan kan je op lengtebuigingen werken, altijd blijven denken op rechtgerichtheid, motor van achter.

Dus begeleiding nemen, en hierop werken.
Veel succes

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:58

Dankje, daar kan ik me wel in vinden Bulck.

Maar die druk kan ik dus moeilijk vinden.. wanneer ik haar dan met mijn been naar voren druk kan ik aan de voorkant dat niet echt tegen houden. En als ik er dan wat teugeldruk probeer te vinden drukt ze haar hoofd er uit..en gaat ze dus enkel versnellen..
Ik ben er wel druk mee bezig in de les met mijn instructrice alleen ik hoop dat ik hier misschien vanuit een andere hoek wat tips kan krijgen ;)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:06

Ik heb nu ook zo'n paard in training, alleen is die van mij een fries (ja, ook friezen kunnen heet zijn :D ).
Bij die van mij kun je ook eigenlijk niet je been aanleggen en de balans is ook ver te zoeken. Ze gooit ook haar hoofd omhoog, alleen drukt die van mij haar onderhals eruit en gaat er vandoor...

Mijn methode is; heeeeeeeelll veeel rust, 1 passen normaal draven en dan weer een pas langzaam. Ik probeer haar tussendoor steeds naar het halstrekken te rijden, om zo enige ontspanning te krijgen. Ook leg ik regelmatig in de stap, meestal tijdens t halsstrekken, voorzichtig mijn benen tegen de buik aan, om haar, als t ware, wat af te stompen voor t been... Verder moet je gewoon geduld hebben en consequent zijn, op n bepaald moment valt t kwartje wel... ;) (weet ik, makkelijker gezegd dan gedaan ;) )

Aan de ene kant dus heel veel rust, maar aan de andere kant pik ik sommige gedragingen niet, zoals; dribbelen in de stap, voortijdig aandraven, wegrennen enz. Dan neem ik direkt terug en zoek daarna de rust weer op.

Ook zag ik, zoals Bulck aan aangaf, dat je paardje erg over de buitenteugel loopt. Ik zou daarvoor veel op de binnenhoefslag rijden en proberen recht te stellen door de druk op beide teugels gelijk te houden, ook zo nu en dan stelling naar buiten vragen wil wel eens helpen.

Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:41

@kaatjesmus

Helemaal akkoord, hoewel ik uit mijn ervaring weet dat schakelen met bloedpaardjes, een beetje verkeerde resultaat oplevert. Niet sneu bedoeld omdat ik zie dat je met een fries werkt hoor, dus no offence.

Maar een Fries is vaak solider in het lijf. een bloedpaardje mist vaak balans en op de duur en zeker bij snelle dieren zit je op een elastiek die overal uitbreekt. Dus ik wil ze eerst door het lichaam hebben, waarbij ze leren stuwem vanuit die achterhand door het lichaam naar voren. En schakelen komt in de stap daarna.
Maar laten aantrekken, opnemen voor hoek en terug aantrekken, is uit mijn ervaring duidelijker. en zit je verder niet veel te rommelen. En ook leuk is tellen. Stap is 1234; draf is 1.2, galop is sprong sprong. Klinkt dom, maar je moet leren het ritme van je paard vinden en zorgen dat daar regelmaat in komt.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:57

Hé, een OO seven, (er bestaat trouwens een gezellig OOsevenhuiskamertopic).
Dat zie je dus vaak bij paarden die van zichzelf snel zijn, dat ze slecht aan het been zijn: je hebt immers nauwelijks kans om ze de hulp voor voorwaarts te leren omdat ze zelf het gas altijd open hebben staan.
Hoewel het moeilijk is, (je bent je hele training bezig met "remmen") moet je het paard deze hulp toch leren. Besteed hier speciaal aandacht aan: als je inkomt met het been moet hij gewoon zonder aarzelen (nog) harder gaan lopen. Pas daarna kun je verder gaan met je andere problemen aan te pakken.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:04

bulck schreef:
@kaatjesmus

Helemaal akkoord, hoewel ik uit mijn ervaring weet dat schakelen met bloedpaardjes, een beetje verkeerde resultaat oplevert. Niet sneu bedoeld omdat ik zie dat je met een fries werkt hoor, dus no offence.

Maar een Fries is vaak solider in het lijf. een bloedpaardje mist vaak balans en op de duur en zeker bij snelle dieren zit je op een elastiek die overal uitbreekt. Dus ik wil ze eerst door het lichaam hebben, waarbij ze leren stuwem vanuit die achterhand door het lichaam naar voren. En schakelen komt in de stap daarna.
Maar laten aantrekken, opnemen voor hoek en terug aantrekken, is uit mijn ervaring duidelijker. en zit je verder niet veel te rommelen. En ook leuk is tellen. Stap is 1234; draf is 1.2, galop is sprong sprong. Klinkt dom, maar je moet leren het ritme van je paard vinden en zorgen dat daar regelmaat in komt.

Zoals ik al aangaf is mijn fries dus niet in balans, supersnel en breekt dus ook snel uit. Dus net als dat bloedpaardje die je beschrijft. Dit is niet een fries die je in een hokje kan stoppen, had t er misschien ook niet bij moeten zetten... ;)
Als ik hem voorwaarts rij fokt hij zich helemaal op en wordt steeds heter.
Er is natuurlijk een verschil tussen een paard die heet is omdat hij te weinig beweging krijgt en een paard die erg heet is van zichzelf. De eerste rij je voorwaarts om t hete eruit te rijden en de 2e zal (in elk ras) toch, naar mijn mening, eerst ontspanning moeten vinden, anders krijg je nooit een verende en losse rug en zal je geen stuwing krijgen. Dat is mijn ervaring tenminste en ik heb ook echt wel op 'gewone' hete paarden gereden hoor, ik heb ervaring met meerdere rassen... ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:16

@ kaatjesmus, tuurlijk niet was ook echt zo niet bedoeld, daarvoor kom je duidelijk gefundeerd uit de hoek. ik rijd ook verschillende type, en idd kan ik helemaal in je betoog volgen.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar types als TS, snel en vaak tegen het te hete aan.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:22

bulck schreef:
@ kaatjesmus, tuurlijk niet was ook echt zo niet bedoeld, daarvoor kom je duidelijk gefundeerd uit de hoek. ik rijd ook verschillende type, en idd kan ik helemaal in je betoog volgen.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar types als TS, snel en vaak tegen het te hete aan.

Ja idd, maar ze halen je wel het bloed onder de nagels vandaan... ;) Die van mij moet ook nog binnen een paar weken worden uitgebracht en dit soort paarden kun je, jammer genoeg, niet echt ff snel klaarstomen... Dus als je binnenkort iemand op een friesje op een wedstrijdterrein in Frl. door alle banen ziet vliegen, dan ben ik dat ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:26

Ooh ik heb 3 juni ook mijn debuut haha gewoon om haar te laten wennen aan wedstrijd omgeving.. Het is inderdaad ook de ontspanning die ze moet vinden.
Soms kan het super gaan.. en nu ben ik dus bezig met het meer sluiten en door het lichaam laten lopen.. en daardoor ben ik wat in deze dip beland..
Hoop dat we er sterker uit komen ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:30

@julien SVU, dat is mijn verjaardag :-)

Tuurlijk kom je erdoor, na een dip komt altijd weer euforie en ja dan loop je weer tegen een ander probleem. dat is paardrijden e en zeker dressuur.
De dag dat ik uitgeleerd ben lig ik onder de grond ;-)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:33

JulienSVU schreef:
Ooh ik heb 3 juni ook mijn debuut haha gewoon om haar te laten wennen aan wedstrijd omgeving.. Het is inderdaad ook de ontspanning die ze moet vinden.
Soms kan het super gaan.. en nu ben ik dus bezig met het meer sluiten en door het lichaam laten lopen.. en daardoor ben ik wat in deze dip beland..
Hoop dat we er sterker uit komen ;)

Waar moet je 3 juni starten? dan kan ik wat uit de buurt blijven, dan maak ik t in elk geval voor ons beide niet erger ;)

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:35

Heb je onlangs een nieuw zadel gekocht of je zadel op laten vullen?
Of is ze misschien erg in bespiering gegroeid?

Dat zou ook nog een reden kunnen zijn dat ze opeens eronder uit probeert te komen :)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:56

@ Bulck, aah die dag vergeet ik dus niet :p
@ Kaatjemus in Warga start ik dan ;)
@ Jennifer, Nee kep niet een nieuwe zadel of laten opvullen.. dat opvullen moet ik trouwens weer eens laten doen..
Ze is wel zeker in de bespiering gegroeid, en zeker in de bovenlijn..

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:03

JulienSVU schreef:
@ Jennifer, Nee kep niet een nieuwe zadel of laten opvullen.. dat opvullen moet ik trouwens weer eens laten doen..

Das slim, daar zit je redelijk opgesloten en kan je wat op de bakranden remmen 8-) Ik heb me daar niet voor opgegeven, dus ik ga je niet in de weg zitten :D
ik hoop trouwens t wedstrijdrijden ook zo lang mogelijk te kunnen uitstellen, in elk geval totdat ik hem wat meer onder controle heb... ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:19

Ja precies die bakranden leken mij daar ook wel functioneel :D haha
Ik moet zeggen dat ze trouwens in galop wel heel erg fijn is en daarin goed is te schakelen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:29

JulienSVU schreef:

Zou het niet zo kunnen zijn dat je zadel te krap is geworden bij de schoft?
Zeker als ze groeien is dat plek nr 1waar je problemen gaat krijgen..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:55

Het kan zijn dat het zadel idd niet meer goed ligt, alleen zou je dan in galop ook problemen verwachten.
Vind trouwens ook dat je beugels te lang zijn in het filmpje.
En als ik het filmpje zie, dan vind ik dat ze meer naar voren en meer op eigen benen moet lopen.

Als de galop wel goed gaat, zou ik veel galopperen, daarin schakelen en galop/draf overgangen. bv op een grote volte 2x aanspringen in galop en weer terug. Dat kun je opbouwen tot bv 5x aanspringen op de grote volte. Galop is de manier om een paard sterker te krijgen en daarmee kun je veel van de drafproblemen oplossen.

Wat ook kan is wel naar voren rijden en het tempo niet opvangen met je teugels maar door het rijden van wendingen waardoor ze terug MOET komen. Maar je moet er wel aankomen met je been, evt een martingaaltje om te voorkomen dat ie de rug wegdrukt? Gecontroleerd met slof rijden vind ik persoonlijk ook geen probleem. Zeker als je dan kunt blijven rijden waardoor het paard sterker wordt en als hij sterk genoeg is, heb je hem niet meer nodig.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 10:33

@ Kamsel, normaal gesproken loopt ze juist meer naar voren.. ik wilde enkel het tempo op dat filmpje zelf meer bepalen.. Daar moest ze meer leren wachten..
Na de galop gaat de draf ook beter.. dan is ze meer ontspannen..