Ginger(rolanda-w) at work(Western)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjord_brucht

Ginger(rolanda-w) at work(Western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:25

Ginger is een 12 jarige merrie die ik nu 3 weken heb.Momenteel ben ik haar aan het omscholen naar het western.

Ons niveau is B ongeveer.Problemen waar ik tegen oploop ginger gooit heel erg haar hoofd in de lucht we zijn nu bezig met lang en laag te rijden.Veel overgangen en wendingen.Galop is ook een probleem dit doet ze vaak overkruisd.

Mijn houding is niet echt om naar huis te schrijven maar ik rij nu weer sinds een paar weken dus we moeten weer even inkomen.

Ginger wordt op een trensje gereden.

nou genoeg gekletst hier de foto's

Afbeelding
stappen

Afbeelding
jog

Afbeelding
Jog ik moet mijn polsen niet knikken.
Afbeelding
Handen lager en mijn benen recht houden of terwijl recht zitten

Afbeelding
Poging tot galop maar hier ging ze hard draven kwam te streng in met mijn buiten hand

Afbeelding
Galop was overkruist en ik kon niet blijven zitten.

Afbeelding
Mooie hals houding lekker relaxd en laag.

Afbeelding
mooie draf

Afbeelding
even hulp bieden aan andere pony

nou barst los

Monster_tos

Re: Ginger(rolanda-w) at work(Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:51

Het ziet er uit alsof je paardje nog niet helemaal aan de zit is, maar dat is ook wel logisch als je haar nog maar 3 weekjes hebt. leuk paardje!

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:38

Heej iloon.

Ziet er goed uit ;) Zag er relax uit gisteren en dat voor ginger :P

Naja zie je snel weer

Byebye

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:06

Je zegt dat je aan het omscholen bent naar western? Volg je ook les?
Voor omscholen een vereiste!! Daar hebben jullie beide plezeir van!

Probeer je handen netjes rechtop te houden, geef veel meer teugel, je bent nu nog te steng met je hand. Zorg ervoor dat je diep in je zadel zit en je bekken naar voren gekanteld zijn, zodat je echt op je billen komt te zitten. Als je je paardje de eerste tijd, vooral voorwaarts en ontspannen rijdt, komt die halshouding vanzelf...
Mocht ze bij het aangalloperen, hard gaan draven en zo in galop vallen, draai een korte volte, bouw rust in en probeer dan opnieuw aan te springen. Zo continu blijven volhouden, tot ze vanuit een rustige draf, netjes aanspringt. Verder niet straffen hierop en vooral volhouden! Hiermee kan je best een paar weken bezig zijn.
Aan de longe (evt. met pessoatuig) kun je goed werken aan je stemcommando's en ook het aanspringen. Daar heb je tijdens het rijden gemak van!
Een losse neusriem helpt je om te voorkomen dat ze haar mond opent en zich zo aan je hulpen kan onttrekken, waardoor jij weer strenger wordt met je hand!
Veel succes! Westernrijden is zeer leuk!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:59

Ik zou proberen in "jog" Ginger niet teveel aan een los teugeltje rond de laten lopen. Het einddoel van western is gedragen en in frame lopen aan een losse teugel. Hiervoor moet je pony eerst sterker worden. Dus veel overgangen, tempowisselingen rijden. Hierbij mag je best wel iets contact hebben, drijven, en daarna weer wat losser laten. Vraag tussendoor een keer een kleinere cirkel met stelling naar binnen, etc. Als je pony sterker wordt zal de galop ook makkelijker gaan.

Ze ziet er erg lief uit!

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:49

Biskwie schreef:

Les hebben we zeker.

Nog lossere teugel?Ze moet toch eerst verzameld komen(verzameling is nu nog ver te zoeken :D ) voor dat ik naar een langere teugel kan gaan werken?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:51

Wat een knappe pony!

Ik zou haar ook wat meer teugel geven..
Ze moet inderdaad wel verzamelen voor je naar beneden kan werken.. Maar ze moet ook eerst ontspannen voor je kan verzamelen :=
Dus als je haar eerst laat ontspannen aan een langere teugel en dan steeds wat meer oppakt, kan je van daaruit aan de verzameling werken.. Snap je?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:55

fjord_brucht schreef:
Biskwie schreef:

Les hebben we zeker.

Nog lossere teugel?Ze moet toch eerst verzameld komen(verzameling is nu nog ver te zoeken :D ) voor dat ik naar een langere teugel kan gaan werken?

Ja... en nog lossere teugel! In de western leren de paarden eerst hun eigen gewicht dragen, zelf lopen, op hun eigen vier benen, zonder directe steun van de benen en handen van de ruiter. Zodra ze op hun eigen benen kunnen lopen (wat even duurt, want daar zijn ze veel spierkracht en zekerheid voor nodig) kun je werken aan het 'van achter naar voor' rijden. Zodra je dat doet, zakt de hals vanzelf en verzamelt hij vanzelf. Je paardje ervaart dan zonder steun van jou, dat dat de prettigste positie is om in te lopen. En hier hoeft hij geen moeite voor te doen. Hij heeft immers genoeg kracht en vaardigheden om op zijn eigen benen te lopen:)
Succes!