probleem met het rijden fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simsimba

probleem met het rijden fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:13

heeey,

ik heb dan een verzorgfries.
een heel lief een leuk beestje aleen heb ik soms een probleem onder het rijden.

En wat er gebeurt is:
als ik net opgestapt ben is hij al heel druk en fanatiek, en het probleem is als hem dan een beetje wil inhouden.
en gaat hij heel raar zijn benen optrekken en zich heel opkroppen en zijn rug bol maken.
maar als ik dan de teugels weer langer doe dan gaat hij weer vet hard lopen.

en het probleem is als det te maken heeft met dat hij te veel engerie heeft, ik kan niet elke dag er heen om het
te rijden.

of dan ben ik lkkr rustig aan het rijden en dan wil ik aan galopperen maar omdat hij dat lastig vind gaat hij altijd heel hard raven
en dan aangaloperen.
maar ik wil dat hij gewoon in 1x aangalloppeert.
dus dan hou ik hem in en geeft goed been, maar dan wordt hij een beetje nerveus of zenuwachtig oomdat hij het niet echt begrijp.

heeft misschien iemand tips???

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:27

Als je net op hem stapt en hij vliegt er vandoor kun je inplaats van hem inhouden hem ook op een volte zetten en die volte steeds kleiner maken, zodat hij dan vanzelf overgang naar de draf/stap maakt. Je kan hem anders ook longeren voor je erop gaat. Dan is hij misschien wat rustiger.

Als je je paard inhoudt en tegelijkertijd drijft dan is toch logisch dat hij het niet snapt? Als iemand jou zegt dat je moet stoppen en doorgaan tegelijk zou je ook niet weten wat je moet doen. Houd hem niet in, zodat hij weet dat hij in galop moet. Als hij eerst heel hard gaat draven tikje erbij.

Mag ik weten hoe je verzorgfries heet? Want misschien ken ik het paard.
Veel succes nog! x

macleane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:48

Hoi,
Ik ben op het moment bezig met m'n fries hem te leren dat hij op mijn zit moet lopen.. Dus wanneer hij enorm vooruit is in de draf dan ga ik langzamer lichtrijden. Erg lastig, maar het werkt wel en dan kun je je teugels gewoon houden. En dan idd op de volte zetten.
Misschien dat het bij jou ook helpt?

petitparis

Re: probleem met het rijden fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:57

ik heb ook zo'n verzorgfries gehad. Krulde geweldig op wat haar onderhals niet ten goed kwam en een super turbo.
Heel veel op ontspanning werken, op een volte zetten en proberen VW-NW rijden. De mijne liep/loopt dan met haar neus over de grond en dat gaat ook niet zo snel want anders tikt ze haar eigen mond/kin aan. Ook het langzamer licht gaan rijden en zeker niet voorover gaan zitten, maakt de zaak alleen maar erger (makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het uit ervaring)
Voor het aanspringen, niet willen helpen aanspringen door je bovenlichaam te gebruiken, in het begin sterke hulpen gebruiken (mijn lesgever zei altijd, benen zo hard als je kan, want je krijgt geen tweede kans, maar op een ronddenderende fries is dat niet zo eenvoudig) en niet direct op de volte willen gaan. Een stukje rechtdoor en terug in draf zetten (en in mijn geval terug kalmeren) Niet wachten tot hij eruitvalt, want dan krijg je weer zo'n snelle draf. En elke keer een paar sprongen langer galopperen, maar proberen het uit de galop vallen voor te zijn door actief een overgang te vragen. En verder heel veel geduld en oefening...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:46

Sommige friezen hebben er idd een handje van om ofwel enorm op te kroppen en te hupsen, ofwel in een rotvaart rond te draven als ze zich ergens druk over maken. Kan vrij vervelend zijn en is moeilijk uit te zitten.

Iig, wat ik doe als fries in de opkropstatus gaat is zelf gewoon heel passief blijven. Mijn zit goed centraal en evenwichtig houden, benen zeker niet gebruiken en handen stil. De teugels houd ik wel op maat. Eigenlijk gewoon zitten en wachten tot ze beetje spanning willen lossen. Vanaf ze iets ontspannen en zich terug langer willen maken geef ik mee.
Verder toch ook proberen de concentratie bij mij te houden: in stap wat figuren rijden en proberen te vermijden dat ze de nek helemaal verstijven.
Wij hebben zo een 4- jarige friese merrie en de eerste 5-10 minuten moet je niet verwachten dat ze zal willen ontspannen. Het echt opkroppen en dribbelen is er nu wel uit maar ze loop nog steds heel gehaast rond. Op een bepaald moment ontspant ze dan toch en dan kunnen we dus echt beginnen rijden.

Het aangaloppeerprobleem ben ik ook al tegengekomen. Daar is het een kwestie van toch gewoon doorzetten (dus niet in draf laten vertrekken en heel duidelijk de galophulpen geven) en niet bang zijn van een overweldigende reactie. Het is een kwestie van balans, mijn ervaring is dat als ze hun balans nog niet volledig hebben en ze niet mogen wegspurten in draf ze vaak heel explosief gaan aanspringen (tot soms zelfs een bok) om pas daarna normaal te galoperen.
Wat ook goed kan helpen is het aangaloperen op buitenrit aanleren. Men zoeke een lang, breed, recht pad en laat daar aangaloperen. Doordat ze een tijd simpel rechtdoor kunnen gaan, krijgen ze ook meer kracht en vertrouwen in de galop.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:35

Mag ik vragen wat de leeftijd van je fries is ? Vooral jonge paarden hebben soms nog wat een aanloopje nodig bij het aanspringen omdat de achterhand nog niet sterk genoeg is.
En misschien kun je haar lekker losrijden in een lekkere voorwaartse draf ? Omdat je zelf aangeeft dat het waarschijnlijk teveel aan energie is. Zo voorkom je de spanning en kan je paard even lekker ontspannen voor jullie echt aan het werk gaan. Wat ik dan wel zou doen is om net een versnelling harder te draven dan hij zelf wil, zo ben jij toch degene die het tempo bepaald.

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:51

alvast heel erg bedankt voor de tips!!!

@Monster_tos hij is ong. 6 jaar
toen hij een jaar of 3 was is hij eerst voor de kar beleerd en later pas onder het zadel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:39

wat ook handig kan zijn, eerst eens longeren ...
de fries die ik rij geef ik altijd de gelegenheid om voor het rijden (gewoon los in de piste, opgezadeld, en ik die ze wat aanspoor) zich eens uit te leven en erop los te bokken
ik jaag ze niet op, maar spoor ze lichtjes aan, als ze het niet nodig vind om te bokken is ze meestal van het begin af vrij ontspannen, als ze het wel nodig vind dan leeft ze zich eens goed uit, en komt daarna bij me om aan het werk te gaan :D
onder het zadel is ze dan bijna direct fijn te rijden, terwijl zonder de boksessie ze overal spoken ziet, weg springt, dribbelt, etc...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:46

heb je les?
je schrijft dat als je wilt aangaloperen je hem inhoud en been geeft. dit is wel heel tegenstrijdig. ihouden betekend rustiger en been is harder. wees duidelijk in je hulpen dus of been of inhouden. verder misschien eerst longeren dat ze wat rustiger is.

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:35

ikke20 schreef:
heb je les?
je schrijft dat als je wilt aangaloperen je hem inhoud en been geeft. dit is wel heel tegenstrijdig. ihouden betekend rustiger en been is harder. wees duidelijk in je hulpen dus of been of inhouden. verder misschien eerst longeren dat ze wat rustiger is.

Jaah ik heb wel eens les maar niet wekelijks

jaa het is waar dat been en inhouden beetje tegestrijdig is maar anders gaat hij weer heel hard draven en dat is niet wat ik hem vraag.
en daarom vraag ik ook om tip.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:44

misschien toch wat vaker les pakken en je probleem aan je lesgever voorleggen wij kunnen vanaf hier niet alles zien.
ook kan jij anders gaan zitten dat daarom je paard niet aan wilt springen dat merk jij misschien niet en kunnen wij vanaf hier niet zien

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:39

Wij hier op bokt zien en weten dus niet precies wat er bij dit paard aan de hand is maar misschien een paar nuttige tips.

Ontspan
als jij al het gevoel heb van dan gebeurd er dit en dit begin je al niet goed ;)

bouw het vooral langzaam op als iets goed gaat ga niet denken van nu gaat het goed dus nu blijf ik maar even langer doorrijden enz.

Ga langzamer lichtrijden ( volte ) enz.
Kneepjes geven in de teugels en niet volop op de rem ( begrijpt het paard je ook niet meer )

kijk ook eens goed naar jezelf ( vraag een instructie ) misschien doe jezelf iets helemaal verkeerd ?? of met het paard waardoor het niet ontspannen kan lopen.

vraagje :

Hoe aan de long. ? ook opgekropt ??
zal zeggen als je nog niet longeerd ga dit dan eens doen hier kan je goed werken aan de ontspanning enz.

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:50

ClaudiaMP schreef:
Hoe aan de long. ? ook opgekropt ??
zal zeggen als je nog niet longeerd ga dit dan eens doen hier kan je goed werken aan de ontspanning enz.

aan de longeerlijng gaat het wel beter.

maar alvast bedankt voor jullie reactie's

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:01

De fries die ik rij, is ook nog niet zo lang echt onder het zadel, van de winter heb ik die ook altijd even gelongeerd, vaak maar 10 minutjes voordat ik ging rijden, was soms ook meer voor mijn eigen gevoel. Verder luistert hij goed naar mijn stem en krijg hem daar ook snel mee gekalmeerd als hij wel een keer wat drukker aan het doen is. Met de galop heb ik soms ook nog wel moeite met hem. Van mijn instructrice moet ik de teugels gewoon op maat houden, heb nml zelf de neiging om die voor de galop te lang te laten worden, duidelijk been en op zijn moeilijke rechterhand ietsjes buitenstelling en dan als hij in galop zit weer recht maken. In januari kon hij nog nauwelijks galop en nu gaat het eigenlijk al heel erg goed, hij houdt het steeds makkelijker vol en voelt ook steeds gecontroleerder.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:20

Laat dr idd ff uitrazen aan de longeerlijn.

Mijn fries is ook 6 en soms als ze dr energie kwijt moet kan ze verschrikkelijk hard gaan...
ik laat haar dan liever aan de longe ff racen en dan na 5 minuten kan ik zo opstappen en rustig wegrijden.

Ff vraagje...hoeveel brok krijgt jou fries?

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:39

Eerst idd gewoon ff longeren, misschien minder bix of ander voedsel geven waar veel energie stoffen in zitten, en als die fries het aangaloperen nog niet heel goed begrijpt moet je het hem langzaam aan leren dat hij vanuit draf (niet al te snel dus) ook moet kunnen aangaloperen en in de loop der tijd zal hij het denk ik dan wel leren.

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 07:17

alvast bedankt ik denk dat het wel gaat lukken

just_bassie , xRoossie95 @
zo ver ik weet krijgt hij helemaal geen biks nu staat hij dag en nacht op de wei