Hoe een ex-renpaard (draver) rijden/inhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Hoe een ex-renpaard (draver) rijden/inhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:25

Hoi ik ga binnekort een draver rijden.. (ga hem eerst een beetje leren kennen vanaf de grond)
Maar nu heeft iemand mij ooit vertelt dan een draver die op de rijbaan gereden heeft niet op de "normale" manier stil te krijgen is, daar ze bij de laatste 100m op de baan korter gehouden worden en dit voor hun een teken is een extra harde sprint te nemen. Ik heb dus een keer op een renpaard gereden en dit ging prima tot hij te snel ging en ik hem rustiger moest krijgen... Hij reageerde niet echt op stem en zit en er was mij vertelt korte ophoudingen te maken en dus kort even wat korter nemen en los en zo maar door. Nu is daar dus een miscommunicatie ontstaan tot 2x toe. waarvan de 2de keer ervoor zorgde dat ik 6 weken plat heb gelegen (nu 10 weken geleden ofzo)

Ale allemaal niet erg :) ben dr bijna helemaal weer bovenop maar nu, ik mag sins deze week 2 schatten van paarden verzorgen waaronder dus een ex renpaard. schat van een dier op de grond... maar met rijden een vuurpijl. met stap kan dr ook een beginner op maar zodra ze harder gaat en je wilt hem schijnbaar langzamer laten lopen, wilt hij alleen maar sneller. in de wei gaat dit wel (afgezet stukje om te rijden)
Maar buiten schijnt het pas echt eentje te zijn die niet rustiger wil als hij eenmaal gas heeft gegeven.
Ze kan me niet echt vertellen of hij als een echt renpaard stil te krijgen is, of dat hij als een normaal gereden paard in te houden is...daar zijzelf maar 2x erop gezeten heeft en ook niet echt mn vraag snapt daar ze verder niet veel weet van renpaarden.hij heeft tot 2004 op de renbaan gereden (of dit met ruiter of karretje was weet ik niet)

hij heeft btw echt niks gemeens in zich zitten... zolang het rustig gaat kan dr pas rijdende zoontje er ook op maar zodra ze sneller gaat werkt het niet meer en is hij er ook af gevallen. nu stapt hij alleen nog maar met hem.

Nu de vraag daar ik het zekere voor het onzekere neem, hoe moet je nu een renpaard goed stilhouden (buiten zit en stem) ik wil namelijk liever niet weer zoiets machteloos mee maken en dit keer erger vallen :) heb geen doodwens ha ;)

en/of: hoe kan je een renpaard leren dat inhouden langzamer betekent en niet sneller.Dat ik alles hier vraag is omdat zij het zowiezo niet weet en het bij verzorgen van de dieren houd en ik nogal geschrokken was na die val van laatst en dus ook IETSJE minder zelfvertrouwen heb op een renpaardje :)

PS hoop dat het beetje te begrijpen is

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:21

Ik heb niet veel verstand van draf/rensport en kan je ook echt niets vertellen over het "terugnemen" van een draf/renpaard. Maar wellicht is het wijsheid om, voor je er uberhaupt op gaat, de grondbeginselen van het longeerwerk aan hem te leren. Ook dan kun je zien wat zijn reacties zijn op stem en de lijnen die je gebruikt. Bij overgang van galop naar de draf gebruik je dan naast je stem ook een lichte druk op de lijn. Hieruit zal hij een reactie gaan geven waardoor jij wellicht beter kan inschatten hoe hij onder het zadel zal reageren. Als je weet wat de reactie van hem is kun je hem trainen om juist een andere reactie op een door jouw gegeven hulp te laten geven. Dus gaat hij er vandoor bij druk op de lijn, dan is er waarschijnlijk nog wat werk aan de winkel mbt terugnemen met lichte teugeldruk.
Hmmmm weet niet of ik je zo wat geholpen heb en mijn verhaal een beetje helder is. Bovenstaande is met name voor je eigen veiligheid en ik denk dat longe werk, voor je er echt op gaat zitten, je wat zou kunnen opleveren. Succes ermee!

_Athar_

Re: Hoe een ex-renpaard (draver) rijden/inhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:41

Ik rij ook op een paard dat nogal enthousiast kan worden. er zit geen gemeenigheid in, wat bij haar heel goed werkt is heel ontspannen zitten, en niet trekken. vooral niet trekken eigenlijk want daar reageert ze juist op. sowieso een trekwedstrijd met een paard win je nooit.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:45

ik zag net de naam sulky staan :) en dat zei ze dus hij heeft voor de sulky gelopen, miss is dit anders dan een met de ruiter op het paard. heb zelf ook niet veel verstand van renpaarden tis dat iemand in de andurance me dit vertelt heeft.

Ik wil hem sowieso eerst op de grond leren kennen ookal wil die meid volgensmij dat hij snel gereden word ivb dat hij zn energie kwijt moet (hij staat 24/7 in de wei met ten alle tijden toegang tot de dichte stallen.)
maar miss is dat wat :) ik ga het iig een keer proberen.

haha nee idd dat win je zeker niet!!! ik wil ook niet dat een bit onprettig word ervaren ;) dus echt trekken zie ik ook niet zitten... ook dat zal ik ff onthouden :D

nu was mn vorige paardje zo erg dat als hij eenmaal in galop was geweest hij gewoon door wou.. als ik hem dus dan in hield ging hij vaak gewoon in een heel verzamelende galop...toen hij dat de eerste x deed moest ik wel lachen...dacht echt van jij bent me dr eentje. Maar oke hem hield je wel in en als moet stond hij in 1x stil :) (westernpaardje he) maar het is niet echt de bedoeling dat hij juist sneller gaat als ik wil dat hij snelheid afneemt :)
maar ik onthoud he!!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:51

AlexandraM schreef:
hij heeft tot 2004 op de renbaan gereden (of dit met ruiter of karretje was weet ik niet)

Als het een draver is, heeft hij dus met een sulky gereden en niet onder de man.

Je kan een draver wel leren om met de normale hulpen halt te houden of langzamer te lopen. Maar ik heb zelf een draver die op de baan heeft gelopen. Hij was al een paar jaar van de baan toen ik hem kocht. Ik heb hem nu 14 jaar. Hij is 23 jaar nu. En nog als hij in paniek raakt mag je absoluut niet aan de teugels zitten. Als we op de weg rijden en we gaan steeds harder en harder (wat ik dus altijd probeer te voorkomen) en je neemt dan meer teugels in je handen gaat hij juist harder. Precies zoals je hier zelf al suggereert. Als hij inderdaad 'er vandoor dreigt te gaan' moet ik mijn paard altijd juist teugel geven. Dan pas zal hij terugkomen. Eigenlijk tegennatuurlijk als je gewend bent juist teugels te nemen om hem terug te krijgen. Ik zal dus nooit jonge meiden met hem de weg op sturen. Zelfs nu hij z'n wilde haren kwijt is en al zo oud is. Blijft een vurig paard om buiten mee te rijden. In de bak gaat het goed en kan ik hem met de gewone hulpen rijden.

@bugpluisje: grondwerk heeft bij mijn draver geen enkele invloed hierop gehad, maar dat wil niet zeggen dat dat bij een ander paard ook zo is.

Mijn tip: leer hem met je zit terug te rijden en niet met je teugels. ;) En vooral in de bak rijden eerst tot je hem volledig goed beheerst voor je de weg op gaat. Ik ben vroeger menig keren veel te snel thuis gekomen zonder dat dat mijn bedoeling was. Doodeng.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:56

ha ja daarom ;) Ik vind het super dieren maar het is toch anders dan een normale volbloed of arabier ofzo :) (als ze gewoon beleerd zijn)

Ik ga hem zeker eerst alleen in de bak/weide rijden! het is idd onnatuurlijk... ik weet perfect wat te doen als een normaal beleerd paard (engels/western) in paniek komt of er tempo op heeft zitten maar het is idd heel moeilijk dan te vertrouwen en de teugels alsnog los te laten :P (althans natuurlijk niet geen teugels meer in de hand hebben haha)

Dankjewel!!!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:10

Duke schreef:
Als het een draver is, heeft hij dus met een sulky gereden en niet onder de man.
Dravers worden ook onder de man in de koersen uitgebracht, de zogeheten Montekoersen ;)

Ik wil eerst even een onderscheid maken tussen de draverij en de rensport. Hier zit dus een wezenlijk verschil in. In principe wordt er in de drafsport met dravers gekoerst en wordt er in de rensport met arabische volbloeden of engelse volbloeden gereden (verbeter me als ik in het laatstgenoemde wat vergeten ben!). De drafsport wordt verreden in de gang draf of telgang, de rensport wordt verreden in de gang galop.

Een draver die gekoerst heeft, onderscheid zich niet van een ander paard. Daarmee wil ik zeggen dat dravers ook stil kunnen staan, kunnen stappen, draven en jaja, zelfs galopperen!!! :Z Enkel is het ze niet aangeleerd om ten tijde van het werken te moeten stil staan. Maar moet dit elk groen paard niet geleerd worden? Het rijden moet je dan ook rustig aan oppakken en elke keer weer een stapje verder gaan. Persoonlijk vind ik het prettig om op mn stem en houding te rijden, aan de teugels trekken kan iedereen wel. Het enige wat ik je kan aanraden is om veel tijd en geduld in het paardje te steken. Longeren is inderdaad een goeie afwisseling om het paard aan jouw stem te laten wennen. Succes!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:12

Krijg je nu een Draver of een Engels Volbloed te rijden? Daar zit namelijk nogal wat verschil in..
De reden dat een Engels volbloed (hoe dat bij dravers zit weet ik niet zo goed..) reageert als je de teugels korter pakt, is omdat tijdens het laatste stuk van een ren de teugels korter worden genomen om een paard naar voren te kunnen 'duwen' en te ondersteunen tijdens zo'n hoge snelheid. Je kunt denk ik het beste met je zit rijden, maar het is mogelijk om daarbij ook om je paard met je handen te remmen, als je maar niet je teugels gaat verpakken. Als je je handen op dezelfde plek houdt en iets tegendruk geeft, moet ie daar ook op reageren.

Ik heb het idee dat je toch wat nerveus bent over het rijden van dit dier. Is het dan wel verstandig om er op te klimmen? Ze hebben je namelijk feilloos door, zeker deze bloedpaardjes. Als je het toch perse wil proberen, zou ik inderdaad eerst veel longeerwerk doen en een band opbouwen voordat je erop klimt. Daarbij is het misschien handig om de hulp in te schakelen van iemand die gewend is met volbloeden te werken. Het omscholen van renpaarden kan niet iedereen. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:21

weer bedankt :D nouja hij heeft de snellere draf en hij kan galopperen hoor :) (is mij vertelt) ze wil dat het dier energie kwijt kan... dit wil ik dus liever int begin vanaf de grond dan van op het paard.
Opzich is ze veel als mij alleen dan veel onervarender maar we denken vaak hetzelfde...grote kans dus dat ze me dat allemaal op mijn manier laat doen. ik rijd normaal dus ook voornamelijk op zit en stem maar die ene reageerde er niet echt op... en na mn doodenge ervaring ben ik toch ietsje terughoudender voor een ex-renpaard ;) misschien begrijpelijk, moet er weer het vertrouwen in krijgen ha maar dit komt wel weer met de tijd :)
iig ook weer bedankt :D

elise: het is een draver. die ander die ik gerede had was een arabier/volbloed.... na mn val 10 a 12 weken geleden ben ik wel wat terughoudender ja, ben nog niet geheel over de schrik heen en nu is er dus weer een draver in mn leven... het vertrouwen krijg ik wel terug (kwa rijden van renpaarden) maar dit wil ik iid opbouwen... :) de eerste weken zowiezo zal ik alles van de grond doen. het is namelijk best een rot gevoel als er wat gebeurt en je bent totaal machteloos EN verliest ook nog eens je evenwicht :S ik dacht echt dat het erger zou worden maar het was een goede keus me te laten vallen toen.
was de 3de x in 14 jaar dat ik viel...waarvan dus 2x me echt heb laten vallen omdat het anders 100x erger had kunnen zijn. haha maar vallen blijft toch eng ;) zeker als je op zoon enorme snelheid zit wat zoon renpaardje al snel heeft :D

Ik zal eens rondkijken of ik iemand ken die er veel ervaring in heeft... het is mijn paard niet dus alles moet in overleg (kwa andere mensen erbij halen) en ik doe het gratis :) dus voor mij ist helaas ook niet te doen iemand te batelen.

wederom weer onwijs bedankt :) word er toch steeds wijzer van

ps ik ben dus gewoon een heel stuk voorzichtiger met renpaarden na mn ervaring :)

velvetluna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:59

hallo
ik heb ook een draver , netzelfde als jou eigenlijk super lief karakter en 'gemakkelijk' te rijden tot je de teugels terug neemt dan is het om zeep en wil ze inderdaad alleen maar vlugger gaan , ik heb geleerd (gaat niet altijd omdat je lichtjes in paniek geraakt ) om te onstpannen in je zadel en lichtjes je teugels terug nemen ,niet trekken fso ja gewoon op een onstpannen manier je teugels vast houden :) ( is nog al moeilijk uit te leggen )

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:09

ikzelf heb ook een draver
in het begin was het wel een beetje moeilijk om haar terug te nemen als ze sneller ging
maar geduld is een toverwoord in dit soort gevallen.
en vooral rustig blijven als je het paard terugneemd
wat ook er veel hielp was samen gaan hardlopen gewoon langs mee lopen in stap en draf
en veel grondwerk natuurlijk

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:26

Een draver (ook die van de baan komt) kan gewoon normaal aan je hulpen staan maar ze zijn van nature iets pittiger dan een 'normaal' paard.
Als je onzeker bent vraag ik mij af of je hier wel aan moet beginnen. Dravers zijn erg werklustige paarden en ook erg gevoelig.
Van de onzekerheid van de ruiter kunnen zij ook onzeker worden en dan kan het weleens tot miscommunicatie uitlopen.

Ik heb mijn draver gekocht toen hij een maand daarvoor zijn laatste koers gelopen had op de baan. Hij had nog niet vaak onder het zadel gelopen maar heb nooit problemen ondervonden. Ja, hij was sneller maar dat mocht ik hem niet kwalijk nemen. Ik heb vooral geduld gehad en veel op mijn stem gereden. Natuurlijk heb je niet meteen reactie maar het paard is getrained om hard te draven dus moet wel de tijd krijgen om dit achter zich te mogen laten.
Ga dan niet met angst erop zitten want dat is niet eerlijk tegenover het paard.

Denk dat je rustig aan aan de longe kunt beginnen en pas naar buiten gaan als je vertrouwen hebt in het paardje.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:24

Ik ben bijrijder geweest van een draver. Deze was niet meer te rijden toen ik kwam. Hij wilde alleen maar draven, verder niks. Bovendien schrok hij van elke bakkabouter die hij dacht te zien. Echt om gek van te worden. Ik ben begonnen met grondwerk. Veel op stem werken, in de hoop dat dat zou doorwerken naar het rijden. En dat bleek ook zo te zijn. Maar het was niet afdoende. Ik heb vervolgens het bit eruit gegooid en ben overstapt op het norton bitloos hoofdstel. Dit werkte DIRECT. Hij ging veel meer ontspannen, waardoor hij al makkelijker bestuurbaar werd. Maar ook dat was nog niet afdoende. Hij kon niet rustig draven en niet galopperen op een fatsoenlijke manier. Ik ben hem gaan terugrijden, door telkens als hij te veel vaart ging maken, een volte te gaan maken. Die volte werd steeds kleiner als hij niet terugging in zijn snelheid, en dan moést hij natuurlijk wel in snelheid afnemen. Zodra de snelheid weer normaal was, mocht hij van de volte af. Een paar weken heeft dit geduurd, toen was het weer een fijne rijpony! Zijn eigenaresse durfde ook weer met hem te rijden, en hij was op stal ook eindelijk niet meer zo heet.
Soms werkt alles in elkaar door heb ik gemerkt.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:52

Gewoon echt oefenen, de ene lange zijde hele langzame draf, andere lange zijde middendraf, echt oefenen in langzaam rijden...