Maar nu heeft iemand mij ooit vertelt dan een draver die op de rijbaan gereden heeft niet op de "normale" manier stil te krijgen is, daar ze bij de laatste 100m op de baan korter gehouden worden en dit voor hun een teken is een extra harde sprint te nemen. Ik heb dus een keer op een renpaard gereden en dit ging prima tot hij te snel ging en ik hem rustiger moest krijgen... Hij reageerde niet echt op stem en zit en er was mij vertelt korte ophoudingen te maken en dus kort even wat korter nemen en los en zo maar door. Nu is daar dus een miscommunicatie ontstaan tot 2x toe. waarvan de 2de keer ervoor zorgde dat ik 6 weken plat heb gelegen (nu 10 weken geleden ofzo)
Ale allemaal niet erg
ben dr bijna helemaal weer bovenop maar nu, ik mag sins deze week 2 schatten van paarden verzorgen waaronder dus een ex renpaard. schat van een dier op de grond... maar met rijden een vuurpijl. met stap kan dr ook een beginner op maar zodra ze harder gaat en je wilt hem schijnbaar langzamer laten lopen, wilt hij alleen maar sneller. in de wei gaat dit wel (afgezet stukje om te rijden)Maar buiten schijnt het pas echt eentje te zijn die niet rustiger wil als hij eenmaal gas heeft gegeven.
Ze kan me niet echt vertellen of hij als een echt renpaard stil te krijgen is, of dat hij als een normaal gereden paard in te houden is...daar zijzelf maar 2x erop gezeten heeft en ook niet echt mn vraag snapt daar ze verder niet veel weet van renpaarden.hij heeft tot 2004 op de renbaan gereden (of dit met ruiter of karretje was weet ik niet)
hij heeft btw echt niks gemeens in zich zitten... zolang het rustig gaat kan dr pas rijdende zoontje er ook op maar zodra ze sneller gaat werkt het niet meer en is hij er ook af gevallen. nu stapt hij alleen nog maar met hem.
Nu de vraag daar ik het zekere voor het onzekere neem, hoe moet je nu een renpaard goed stilhouden (buiten zit en stem) ik wil namelijk liever niet weer zoiets machteloos mee maken en dit keer erger vallen
heb geen doodwens ha 
en/of: hoe kan je een renpaard leren dat inhouden langzamer betekent en niet sneller.Dat ik alles hier vraag is omdat zij het zowiezo niet weet en het bij verzorgen van de dieren houd en ik nogal geschrokken was na die val van laatst en dus ook IETSJE minder zelfvertrouwen heb op een renpaardje

PS hoop dat het beetje te begrijpen is

(althans natuurlijk niet geen teugels meer in de hand hebben haha)
Enkel is het ze niet aangeleerd om ten tijde van het werken te moeten stil staan. Maar moet dit elk groen paard niet geleerd worden? Het rijden moet je dan ook rustig aan oppakken en elke keer weer een stapje verder gaan. Persoonlijk vind ik het prettig om op mn stem en houding te rijden, aan de teugels trekken kan iedereen wel. Het enige wat ik je kan aanraden is om veel tijd en geduld in het paardje te steken. Longeren is inderdaad een goeie afwisseling om het paard aan jouw stem te laten wennen. Succes!