Wijken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Powerhorse94

Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:21

Hallo,

Een vriendin van me wijkt vaak in galop, pas kreeg ze te horen dat dat heeel slecht voor het paard was!
Net las ik in een topic dat ook een meisje in galopt wijkt.

Kan dat of niet?

Groetjes :+:

Lielle

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:22

kan prima, zoek maar eens hier op bokt voor wat heftige discussies erover.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:24

Natuurlijk kan het. Je kunt toch ook een appuyement in galop rijden...
Maar goed, wijken in galop kan prima, het is gewoon een lengte buiging oefening. Je hebt als het goed is wijkend bijna dezelfde buiging als op de volte. Als je niet zou mogen wijken in galop, mag je ook geen lengtebuiging vragen op de volte.

Lotte_Wessel

ik dacht van wel hoor! In de hoge dressuur (anky bijv.) wijkt ook wel in de galop, al noemen ze dit weer anders.. maar als je dit ook ziet op tv of youtube... internationaal dressuur en grand prix, allemaal ook met wijken vanuit galop.. Dus het kan in ieder geval wel.. of het echt slecht is, weet ik zo niet, maar volgensmij valt dat wel mee, het is wel heel onnatuurlijk, maar er zijn wel meer dingen onnatuurlijk. Ik denk dat het gewoon kan hoor!

Anoniem

Mijn paard wordt daar juist heel verzameld door.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:27

Lotte_Wessel schreef:
ik dacht van wel hoor! In de hoge dressuur (anky bijv.) wijkt ook wel in de galop, al noemen ze dit weer anders.. maar als je dit ook ziet op tv of youtube... internationaal dressuur en grand prix, allemaal ook met wijken vanuit galop.. Dus het kan in ieder geval wel.. of het echt slecht is, weet ik zo niet, maar volgensmij valt dat wel mee, het is wel heel onnatuurlijk, maar er zijn wel meer dingen onnatuurlijk. Ik denk dat het gewoon kan hoor!

wijken en appuyeren zijn 2 verschillende dingen!
en idd zoals soofenflo zegt het is een lengtebuiging oefening. alleen niet zo slim om te doen als je paard/pony de neiging heeft om snel over de buitenschouder weg te vallen.

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:10

Oke ;) dan zal het wel aan het paard van me vriendin liggen denk ik ;)

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:20

Ik wijk ook wel eens in galop (was het mijn berichtje? :P)
En we deden dat tijdens de les. Dus ik denk dat het gewoon moet kunnen. je kunt toch ook wijken in stap en draf dus waarom niet in galop? :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:58

Wijken is voor je binnenbeen opzij en dan valt je paard heel gauw over de buitenschouder en is het voor de beenzetting onlogisch en belastend. "Wijken" voor je buitenbeen is appuyeren en dat doe je met buiging en heet daarom geen wijken, omdat wijken eigenlijk alleen met stelling en niet met buiging wordt gereden. Dit appuyeren is veel logischer voor het paard vanwege de beenzetting. Eerst buitenbeen, dan diagonaal en als laatste je binnenvoorbeen. Zo komt hij niet met zijn benen in de knoop. Het is een verzamelende oefening, buigingsoefening en balansoefening. ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:08

Wijken is geen lengtebuigingoefening! Bij wijken blijft het lichaam recht en heeft het paard alleen lichte stelling in de hals.
Appuyeren is wel een oefening met lengtebuiging, waarbij het buiten achterbeen meer belast wordt.
Bij het wijken oefen je met name de spieren die de benen kruisen, dus je paard kan er wel soepeler van worden. Verder is wijken in galop vooral een functionele oefening, bv. als je moet uitwijken voor iemand, of bij het springen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:10

het werkt ook losmakend en licht verzamelend, net als bv schoudervoor in galop. Maar wel een oefening die je pas moet gaan doen als je paard al goed op eigen benen galoppeert.