Hij houd het bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Hij houd het bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:15

hey bokkers.

Ik had een vraagje, mijnpaard zet z'n bit heel erg vast,
Ik rij met een gewoon dubbelgebroken bitje, zonder hulp teugels ect.
ts een tuiger dus goooit dan meteen z'n kop erop en gaat renne.

hoe het probleem van dat bit oplossen ?
hijs erg hard in zn mond namelijk:(

petradek

Re: Hij houd het bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:16

Zelf loslaten, dat is meestal het probleem nl.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:17

dat is al geprobeert, maar zoals ik al een beetje zei : mocht ik hm maar iets teveel de ruimte geven gaat ie aan de kletter XD beetje moeilijk paard kan het zijn :S de ene x is ie super en de andere x is het een etterbak.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:26

het feit dat je hem van voor tegen moet houden, omdat hij anders aan de kletter gaat is al een hele verkeerde... Oftewel een rijtechnisch probleem. Heeft niet met het bit vast houden te maken. Dat is enkel een symptoom...

Ga terug naar je basis, en blijf van zn bekkie af. Op een of andere manier heb je je paard het idee gegeven dat hij zijn bit vast moet houden als bescherming voor iets wat jij doet. B.v. als ik naar voren geduwd word, ga ik ook tegen hangen, ben jij onrustig met je hand of hard, dan gaat hij als zelf bescherming het bit vast houden....

Begin eerst maar bij jezelf met kijken, wat doe ik waardoor hij dit doet?

Het is niet leuk maar 99% wat een paard doet is een weerspiegeling van wat jij doet.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:35

@Rana : ja dat klopt wel..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:40

dus, nu kijken wat jij doet waarom hij vast houd...

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:41

ja ik snap je :D

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:09

Buigen! Als je paard buigt, kan hij zijn bovenlijn niet aan 2 kanten vastzetten, dus hij kan zich niet sterk maken. Als je buigt, werk je naar die ontspanning toe. Het is wel belangrijk dat je meteen loslaat, als hij ook maar een beetje nageeft! Als je namelijk die binnenteugel vast blijft houden, blijft hij zich sterk maken. Al moet je dit 1000x herhalen voordat hij geen druk meer neemt, blijf correct en snel in je eigen timing! Het is moeilijk voor hem, maar dit is de enigste manier om het hem te leren.

En daarbij, je paard kan geen kracht ontwikkelen als jij het ook niet doet ;) Klinkt veeeeel makkelijker dan het is, maar het is wel zo.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:11

achter kant erbij! Mond is een weerspiegeling van het hele lichaam.. Is ie in de mond sterk, betekent dat in 99% van de gevallen dat ie ergens in zn lijf vasthoud. Daar loswerken dus, schakelen, aan de buiging werken zoals Woodstock al zegt, pasje opzij etc..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:17

Woodstock schreef:
Buigen! Als je paard buigt, kan hij zijn bovenlijn niet aan 2 kanten vastzetten, dus hij kan zich niet sterk maken. Als je buigt, werk je naar die ontspanning toe. Het is wel belangrijk dat je meteen loslaat, als hij ook maar een beetje nageeft! Als je namelijk die binnenteugel vast blijft houden, blijft hij zich sterk maken. Al moet je dit 1000x herhalen voordat hij geen druk meer neemt, blijf correct en snel in je eigen timing! Het is moeilijk voor hem, maar dit is de enigste manier om het hem te leren.

En daarbij, je paard kan geen kracht ontwikkelen als jij het ook niet doet ;) Klinkt veeeeel makkelijker dan het is, maar het is wel zo.

Buig jij je paard dan met je teugel :?
edit laat maar, heb niet goed gelezen... haha

Zorg gewoon dat je die achter kant aan het werk ga zetten en je niet bezig gaat houden met die voorkant . Al loopt ie met zijn koppie bij de heer op tafel. Maakt niet uit... alles van achter uit oplossen. Ik krijg stil het vermoeden dat je zelf wellicht te veel met je handen bezig bent

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:14

Veel overgangen rijden,
En op tijd loslaten.
Zodra je merkt dat hij harder wilt gelijk op zijn plek terug zetten.
Geen pas harder laten lopen dan dat jij wilt want dan is hij weg. ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:53

Mijn pony hield ook erg vast. Dit kwam mede doordat ik zelf vasthield! Nu ik les heb houd ik bijna niet meer vast!
Dus als ik jou was zou ik les nemen!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:26

happyhorse :D hahah met voltar gaat het goed hoor :D hij houd nu ook minder vast :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:06

Bij de meeste tuigers zit het probleem in de rug, ze moeten leren deze te ontspannen. Rijden via de Adbt methode helpt goed (contrastelling etc, rechtrichten, voorwaart neerwaarts).
Ik nl zelf een tuiger en een halve tuiger.

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:37

Het eerste kwartier heel goed losrijden, stelling wisselen,kleine voltes, en dit ook met wat lossere teugels, probeer ook misschien meer met je zit te werken, ik had hetzelfde probleem; en nu loopt mijn paardje al veel losser en meer ontspannen.