Paard wil niet afwenden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linnie112

Paard wil niet afwenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 07:28

Mijn paard heeft sinds 2 weken dat ik hem op de rechterhand.
niet meer van de hoefslag afkrijg. Hij reageert niet op mijn buitenteugel en been en loopt gewoon rechtdoor.

Met het gevolg dat ik bijna iedereen plat rij.

Ik probeer met me binnen hand zo min mogelijk te doen, want hij heeft de neiging om dan te veel stelling te nemen en dan helemaal over zijn schouder weg te lopen.

Dit is ook maar in 1 kant van de bak, want op de andere zijde doet hij het wel.

Iemand tips.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:38

Het klinkt alsof je paard door je buitenbeen en buitenteugel heen loopt. Het is goed dat je niet veel met je binnenteugel wilt doen, maar het is wel belangrijk dat je consequent bent in het rijden, dus als jij bij B wilt afwenden dan moet het bij B gebeuren niet 3 meter ná B.

Als je paard niet reageerd op je hulp voor het afwenden zou ik nog een keer kritisch kijken naar de hulpen die je geeft en het zo duidelijk mogelijk maken voor je paard, Goed je buitenbeen aanleggen en allebei je teugels naar rechts. (dus buitenteugel tegen de hals aan en binnenteugel van de hals.) dan begrens je de buitenkant van je paard met je been en teugel en zou het duidelijk moeten zijn wat jij wilt.

Daarbij zou ik toch iets strenger proberen te zijn als je paard door je hulpen heen loopt, je paard hoort wel respect voor je te hebben!
Wat kan helpen als hij toch door je hulpen heen blijft lopen is een kort zweepje in je buitenhand te nemen en die tegen de buitenschouder van je paard aan te LEGGEN tijdens het wenden als extra begrenzing van de buitenkant.

Succes ermee!

maaike2905

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:01

hoi hoi, ik wil nog een tip toevoegen;
het kan helpen om mee te draaien met je schouders bij het afwenden. in het begin mag dat best een beetje overdreven en steun iets meer op je binnenbeugel.
je zit en het verplaatsen van je gewicht kunnen grote invloed hebben!

succes ermee!

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:07

maaike2905 schreef:
hoi hoi, ik wil nog een tip toevoegen;
het kan helpen om mee te draaien met je schouders bij het afwenden. in het begin mag dat best een beetje overdreven en steun iets meer op je binnenbeugel.
je zit en het verplaatsen van je gewicht kunnen grote invloed hebben!

succes ermee!

Dat hoort er inderdaad ook nog bij }:0 (dacht al ik mis nog wat ;) ) denk er dan wel om dat je niet je bovenlichaam scheef boven je zadel gooit, maar je gewicht meer aan de rechterkant leggen en alleen draaien in je schouders.

Sim

Re: Paard wil niet afwenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:11

Niet alleen je schouders meedraaien, breng ook je buitenheup mee naar voren.

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:07

Ik ga het morgen is proberen. Zweepje zal helaas niet gaan door nare ervaringen in zijn verleden.

Ik heb net me zadel laten nakijken en daar is niets mis mee.

suzanne0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:27

heb de reacties verder nog niet helemaal gelezen
maar heb zelf een pony gehad die niet te sturen was (ze zijden dat ie M had gelopen maar geloof er niks van want ze kende bijna niks kwam ik later achter-_-'')
maar ik heb het opgelost door mijn gewicht iets te verplaatsen de buitenteugel helemaal naar het zadel(binnenkant) brengen en een tikje met de zweep in de nek geven als ze dan nog niet afdraait.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:30

Controleer ook de positie van je buiten hand eens. Is die tijdens de wending nog netjes op zijn plaats?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:40

Zou vooral het proberen op te lossen met je buitenbeen en buitenteugel. Maar wat ook nog wel helpt is met je binnenhand niet vast te houden maar het los vast principe te proberen. Mijn jonge pony stuur ik ook op buitenbeen buitenteugel, maar als mijn binnenhand iets te veel druk geeft ( per ongelukt ) weigerd hij ook de bocht om te gaan. Als ik dan binnenhand los-vast doe en goed mijn buitenbeen buitenteugel is het goed.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:30

Dus eigelijk loopt ie alleen maar op de hoefslag als ik het goed begrijp? En van hand veranderen hoe gaat dat dan? Binnenhand vd hals af, doorvragen maar ook weer gelijk ontspannen. Heel belangrijk buiten teugel TEGEN de hals aan en buitenbeen goed erbij houden als ie niet reageerd gewoon doordrukken. idd in je heupen en schouders wat meebewegen. Consequent blijven is hierin heel belangrijk. En een klein spoortje is dat ook niks?

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:08

Ja hij loopt op de rechterhand alleen op de hoefslag en dat deed hij eerst niet hoor. Denk dat het gewoon een spelletje van hem is. Eerst lukt het me nog op hem op de binnenhoefslag te rijden dan zoekt ie geen steun op de bakrand, maar hij laat zich nu op zij vallen en als hij op de hoefslag is krijg ik hem er echt niet meer af.

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:34

Van uit de ene hoek kan ik wel van hand veranderen van uit de anderen hoek niet. Daarom denk ik ook dat hij er een spelletje van maakt, want me hulpen zijn het zelfde. Ik hou mijn buitenteugel en been eraan en vraag zo min mogelijk met mijn binnenhand want hij neemt snel te veel stelling naar binnen.

Maandag gaat mijn lesgeefster er een keertje op om te voelen wat hij doet.