Ons Debuut op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusaSuus

Ons Debuut op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:49

Leuk dat je even komt kijken in mijn topic.

Hieronder volgen foto's van Charlie (14 jaar) en mij tijdens losrijden en dan een filmpje van de proef.

Ik rijd Charlie nu een jaar en na wat (letterlijk) vallen en opstaan gaan we het buitenseizoen (B dressuur) weer in.
Nou heeft Charlie pollenallergie en rijd ik daarom in de zomermaanden met een neusnetje, maar nog altijd duikt hij onder het rijden opeens naar zijn borst. Heeft iemand tips hoe ik dat kan voorkomen?

Verder is opbouwend commentaar op de foto's welkom!

In de proef loop ik vaak tegen het probleem aan dat zodra ik ga doorzitten hij wil galloperen. Denk zelf spanning vanuit mij en teveel meedenken vanuit hem. Hoe zou ik daar op kunnen oefenen? Het probleem is dat hij dat thuis of in de les nooit doet.

Mijn eigen opmerkingen:
* handen rechtop (wordt heel hard aan gewerkt en gaat al beter)
* achterover blijven zitten en schouders

Ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar!

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=kAK3btrqt8U

Bedankt voor het kijken en laat een berichtje achter!

Afbeelding

SusaSuus

Re: Ons Debuut op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:53

Ook nog een offtopic vraagje:
Hoe kan ik een link naar mijn topic in mijn profiel of onderschrift zetten?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:14

klik op de titel van je topic,...rechter muisknop dus
Daarna klikken op snelkoppeling kopieren en vervolgens
bij onderschrift plakken

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:17

Dankje _Bitje_!

Nog op- aanmerkingen of mijn foto's?

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:17

Ziet er netjes uit hoor! Probeer inderdaad wat meer te ontspannen, maar daar ben je bewust van. Probeer je handen recht op te houden en wat meer te dragen. Jullie zijn een leuke combi!

Edit: was al gelukt.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:23

Dank je, die handen ben ik hard mee bezig en gaat ook al beter.
Ben op wedstrijd (onbewust) toch nog best gespannen denk ik.. ;) Want stress heb ik dan weer geen last van..

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:26

_Anna schreef:
Ziet er netjes uit hoor! Probeer inderdaad wat meer te ontspannen, maar daar ben je bewust van. Probeer je handen recht op te houden en wat meer te dragen. Jullie zijn een leuke combi!

Edit: was al gelukt.

idd ! :)

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:32

Hebben jullie het filmpje ook gekeken?
Ben erg benieuwd wat jullie van de proef vinden..
Was de eerste dat hij eens niet zomaar aangalopeerde dus ik was heel tevreden.. Dat hij terugviel in draf was mijn eigen domme schuld ;)

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:08

Niemand? |(

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:13

Ik vind het er netjes uitzien hoor!
Leuk paard!!
En zoals hierboven wordt aangegeven vielen mij je handen ook op, maar je geeft al aan dat je hiermee aan de slag bent gegaan.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:26

Wat mij in het filmpje opviel is dat je paard het hoofd niet stil houdt, gaat op en neer maar ik lees dat je hier mee bezig bent... Zoekt ie misschien het bit of de aanleuning of is dat iets anders? Voor de rest zag het er mooi ontspannen uit :)

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:55

Dat is inderdaad ook het grootste probleem waar ik tegenaan loop..
Hij heeft pollenallergie en daar heb ik een neusnetje voor wat goed helpt tegen het schudden.
Maar dat steeds naar beneden 'duiken' doet hij het hele jaar door en weet niet meer hoe ik dat kan voorkomen.
Heeft dat ook altijd al wel gedaan, maar in de proef krijg ik daardoor veel onrustig en soms onzuiver als commentaar..

Heb mijn handen al hoger, rechtop en meer naar voren.. Goed voorwaarts rijden, maar het helpt niet :(

Dus als iemand nog tips heeft of dit probleem kent???

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:18

Probeer in stap en galop rustig mee te gaan met de paardenmond, alsof je teugels een soort elastiekje zijn.
In draf je handen zo stil mogelijk houden en heel ligt spelen met je vingers.

Mijn paard deed het ook, zeer extreem. Ik ben naar een dubbel gebroken bitje gegaan.
Verder gedaan als bovenstaand.

Vriendelijk zijn in je hand, en je paard uitnodigen contact te zoeken met het bit.

Trotser en lichter op je paard gaan zitten. Op je kont dus, schouders wat naar achteren en eerst
werken naar ontspanning in de stap, hierin kun je uiteraard wel schakelen! Doel is "hoofd stil, ontspanning
zoeken"

Hmmm, vraag me af of je begrijpt wat ik bedoel, maar anders hoor ik het wel ;)

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:30

Dank je Mika7

Ik begrijp wel wat je bedoeld en ga daar zeker wat mee doen.
Ben alleen bang dat inmiddels ook gewoonte van hem is.. Als ik hoor dat hij dit altijd al gedaan heeft (ik rijd hem nu dik jaar), maar ik hoop het er toch uit te krijgen.

Wordt er alleen af en toe moedeloos van..

Deed die van jou het in alle gangen? Charlie doet het eigenlijk alleen in de draf.

Een dubbel gebroken bitje is ook wel iets om te proberen. Rijd nu sinds een aantal weken met een cuprium enkelgebroken trens, maar dat heeft (nog) geen effect op hem..

Misschien zo direct maar een dubbel gebroken bit aanschaffen (werk in ruitersportzaak ;))

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:46

Je bent een nette amazone! Zit er keurig op, en weet al voor een groot gedeelte je paard dressuurproefmatig te rijden.
Je bent alleen een beetje te voorzichtig in je proef en daarom is het een "saaie" proef om naar te kijken. Met veel meer lef gaan rijden, dus meer naar voren en net even meer "door de nek" geeft al een heel ander plaatje. Het is een hartstikke leuk paard en ik denk dat je ook veel verder kan dan de B.
Het komt me wel een beetje bekend voor hoor, een van mijn lessers durft ook niet echt te rijden op wedstrijd! Veels te bang dat het paard een keer een bok geeft, of te heftig reageerd op een bepaalde hulp. Nu heeft ze een paar weken geleden een clinic gereden, en die instructrice zei precies hetzelfde. kwartje is gevallen en ze rijd nu veel gewaagder, haalt dus nu ook zonder problemen haar punten!
Een kleine ondersteuning is...je kan in de B geen min punten rijden, dus ook al rij je nog zo beroerd, je blijft gewoon B.
Volgende keer gewoon eens proberen!

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:55

Daar heb je wel een goed punt aerdenhout1!
Vooral omdat ie nog wel eens zomaar wil aangaloperen in de proef (nja zomaar waarschijnlijk mijn fout maar goed..) durf ik hem denk ik niet goed door te rijden!
Op wat voor manier kan ik dat het beste aanpakken?

7 juni weer concours dus nog even oefentijd ;)