Paard niet buiten te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Paard niet buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:51

Goeiemorgen! :D

Even voorop: mijn paard Ricoh is het braafste paard van stal, hij zal nooit een vlieg kwaad doen en hij is enorm werkwillig. Maar tegelijkertijd is hij ook eenkennig. Hierdoor wil hij het terrein niet af, als hij mij niet kan zien, dus: als ik erop zit.

Hij is verkeersmak en vindt niks eng, als ik maar naast hem loop. Buiten laat ik hem zo lopen dat ik naast zijn schouder loop, waardoor hij toch ietwat voor mij loopt, in de hoop het zo op te bouwen. Maar na een paar maanden is er nog geen vooruitgang.

Tips die ik hiervoor al gekregen heb en die niet werken (al geprobeerd):
- ik erop, iemand anders ernaast lopen/fietsen: hij staakt, verroert geen spier meer
- ik erop, ander paard mee die voorop loopt: hij begint te trillen, stapt heel voorzichtig mee, maar na enkele meters staakt 'ie (zie hierboven)
- ernaast het terrein aflopen, paar honderd meter verderop opstappen: hij staakt, wil omdraaien en begint omhoog te komen voor
- boos worden: hij wordt bang en staakt
- lief zijn: hij verzet geen stap en staat gewoon te genieten van de aandacht (can't blame him)

En ik ben zo'n beetje ten einde raad, terwijl ik zo verschrikkelijk graag naar buiten wil. Wij hebben bij stal een heerlijk terrein om een buitenritje van een uur te maken, maar Ricoh heeft blijkbaar een enorme angst voor 'de buitenwereld'.

Het in de bak dressuren en springen wordt nu gewoon routine en dat wil ik doorbreken, ik wil afwisselen. Maar ik heb ook geen zin om dan telkens zelf ernaast te blijven lopen. Nogmaals, hij is helemaal verkeersmak. Tractoren, auto's, fietsen, paraplu's, balonnen, scooters, kinderen, blaffende honden, koeien, eenden, hij vindt het allemaal prima. Als hij mij maar kan zien.

Hij laat zich ook niet meenemen door iemand anders. Als ik op stal blijf en iemand anders probeert hem mee te nemen het erf af (en dan ernaast lopend), dan verzet 'ie ook geen stap meer.

Heeft iemand hier de ultieme tip? Hij is zo verschrikkelijk lief, hij doet met alles zo hard z'n best, maar dit durft hij gewoon niet.

:wave:

Edit
Misschien handig om te vermelden dat we dit probleem op m'n vorige stal ook al hadden. En hij toen ineens, van de ene op de andere dag, wél naar buiten wilde. Dit hebben we een paar weken achter elkaar op zondag gedaan. Vooral veel tegen 'm gepraat, zoveel dat ik m'n stem kwijt was. Maar toen ging ik op een zondag naar buiten, het was lekker weer en het was druk in het bos. Ik kwam een bocht om en toen liep daar een tweespan en dat vond 'ie eng. Hij wilde aandraven, mocht niet van mij, hij begon te dribbelen en gaf een enorme bok waardoor ik eraf gevallen ben (en niet zo zachtjes ook, met een paard van 1.80m). Hierna durfde hij helemaal het terrein niet meer af. Dus dat zal ook zeker meespelen.
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 13-05-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:03

Iemand anders erop en jij ernaast ... net zo lang totdat jij erop kunt en iemand anders ernaast ... tot het moment dat jij erop kan zonder iemand ernaast

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:05

opala schreef:
Iemand anders erop en jij ernaast ... net zo lang totdat jij erop kunt en iemand anders ernaast ... tot het moment dat jij erop kan zonder iemand ernaast

Ook handig om misschien te vermelden, mijn paard is niet te rijden met iemand anders erop, daar komt dat eenkennig weer in terug. Als er iemand anders opstapt, weigert hij te lopen. Makkelijk, zo'n paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:05

Ik weet er geen oplossing voor Sas, maar deed hij dit bij de vorige eigenaar ook? :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:06

upendo schreef:
Ik weet er geen oplossing voor Sas, maar deed hij dit bij de vorige eigenaar ook? :)

Bij z'n vorige eigenaar is hij nooit naar buiten gegaan, daar werd 'ie alleen dressuurmatig getraind in de piste.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:07

eerst beginnen dat hij je onder de man ook vertrouwt. Dus in de bak een gedegen schriktraining.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:08

Lielle schreef:
eerst beginnen dat hij je onder de man ook vertrouwt. Dus in de bak een gedegen schriktraining.

Been there, done that. Dat was geen probleem. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:12

dus hij luistert bijna perfect aan de hand, zowel buiten als op stal, en onder de man op stal ook? Onvoorwaardelijk voorwaarts aan je been?

Een optie is geduld hebben. Stil staan mag, maar dan ook geen spier verroeren, tenzij het een beweging voorwaarts is. Als sta je er twee uur, maar dan ook wel echt iedere seconde consequent ingrijpen op ongewenste beweging.

maar als je het mij vraagt, houdt hij je straal voor de gek.

Saskiaatje

Re: Paard niet buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:16

Hij luistert prima aan de hand en op stal met rijden ook, inderdaad. :j

Volgens mij zit het helemaal niet in mijn paard om me voor de gek te houden. Maar dat zou natuurlijk kunnen. Met boos worden heb ik al geprobeerd, maar dan komt 'ie omhoog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:19

En wat doe je dan als hij omhoog komt?

Ik rijd er ook zo een. Die komt omhoog en draait om als hij iets eng vindt. Dan draaien we terug, gana terug naar waar we begonnen, en daar mag hij wel blijven staan en evt opzij maar dus niet achteruit. Als ik niet voorwaarts in de buurt kan komen van de plek waar we begonnen met omdraaien, gata het achterwaarts maar wel altijd in de richting van de enge plek. En dan geduld hebben. Maar zo was het wel met een paar keer opgelost. Het is ook een kwestie van durven doorpakken (en dat is dus niet geweld, schoppen en slaan) en volhouden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:21

Ik herken dit wel een beetje..
Mijn paard ging altijd braaf mee het bos in.
Niet alleen, wel met een ander paard erbij.
Zolang die maar door liep, liep zij wel mee.

Plotseling staakt ze in het bos, ze wilt niet meer vooruit.
Alleen achteruit en van voor omhoog komen.
Er is nooit iets gebeurd dus in mijn ogen is er geen reden voor dit gedrag!

De keer erop precies hetzelfde, we waren nog geen 10min. van stal.
Daarna is ze kreupel geworden (andere reden) en kon ik niet meer oefenen.

Nu ben ik sinds 2 weken weer aan het opbouwen.
Ik ga alleen met haar naar buiten, wel moet er iemand mee lopen/fietsen.
Soms staakt ze en dan is degene die erbij loopt, juist wel nodig.
Gister met een ander paard een stukje naar buiten geweest en ze zette haast geen pas verkeerd. Ik had nauwelijks de hulp nodig van de fietser.

Wel kreeg ik de zenuwen toen er vrachtwagens aankwamen, ze deed eigenlijk niets.
En toen we een ander paard tegen kwamen, ook dat ging achteraf goed.

Ik ben wel van plan om dit door te zetten, alleen naar buiten.
Ik denk dat ik nog wel de hulp nodig heb van een fietser maar goed..
Ik vind veiligheid belangrijk! Alleen is ook maar alleen.

Mijn paard word ook bang wanneer ik 'geweld' gebruik.
In het begin werd ik enorm boos omdat ik vond dat ze zich aanstelde, maar het werkte niet.

Edit; toen heb ik ook een topic geopend, was radeloos!
[RT-P] Paard opeens niet meer braaf buiten!
Laatst bijgewerkt door Up_to_Date op 13-05-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:22

Boos worden is ook niet de bedoeling, wel consequent zijn en volhouden.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:25

Hij steigert niet verticaal, hij springt iets van 30 cm. omhoog. Dan krijgt 'ie een tik met de zweep, als het lukt achter m'n been en anders op z'n hals. En dan staat 'ie heel schuldbewust weer stil, maar vooruit gaat 'ie niet. Op z'n vorige stal heb ik wel eens heel de middag voor stal gestaan. Been als 'ie achteruit loopt, totdat 'ie weer op dezelfde plek staat (verder gaat 'ie tenslotte niet). Maar na een paar uur wil 'ie nog steeds niet vooruit.

De eenkennigheid kan komen, omdat 'ie op z'n vorige stal niet goed werd behandeld. Met rijden kon 'ie niks goed doen, hij werd nooit beloond, hij werd alleen van stal geplukt om te trainen, enz. Hij was ook best schichtig toen hij bij mij kwam, maar doordat ik hem wél goed behandel vertrouwt hij me nu. Tot een bepaald punt dan, aangezien hij me ook niet genoeg vertrouwt om mee naar buiten te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:29

Dat is geen steigeren, dat is huppelen. Contact houden, diep zitten, been eraan en voorwaartse reactie eisen met je been; dan maar een flinke sprong naar voren, maar als hij zo gehoorzaam is aan je been, moet er hierop reactie komen, ook al vindt hij het eng. Anders thuis nog scherper letten op de reactie op je kuit.

Heb je hem die 2 uur ook echt 100 % stil laten staan? Dus ook niet aandacht ergens anders aan laten besteden? Alleen maar op jou letten, evt stelling links/rechts vragen, maar niet laten indutten, actief houden in het stilstaan.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:34

Het lijkt wel alsof hij mijn hulpen niet meer 'begrijpt' wanneer hij bang is. Been = voorwaarts, dat ziet 'ie niet. Als ik been geef, loopt 'ie achteruit. Dan laat ik hem stilstaan, geef weer been en dan loopt 'ie vooruit, tot het punt waar hij daarvoor al stond. Verder gaat 'ie niet. Het is ook telkens een ander punt waarop hij besluit dat 'ie niet verder wil.

Nee, niet 100% stil, hij reageert namelijk op mijn been door achteruit te stappen, zoals ik hierboven al zei.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:37

Lielle schreef:

Mee eens. Hij is duidelijk de baas en bepaalt... ;)
Probleem is niet dat ie niet van het terrein af wilt, probleem ligt "relationeel" 8-)
En is moeilijk, want hoe vertel je via internet hoe je de baas wordt over je eigen paard? Tja goede begeleiding. Maar ja wat is goede begeleiding....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:39

Dan is je hulp niet bevestigd. Been = voorwaarts moet een reflex zijn, daar hoeft hij niet over na te denken. Been = achterwaarts is echt not done.

Ik zou eerst eens zorgen dat hij dus 100% stil blijft staan op het moment dat hij begint te staken. Daar stoppen, en wachten. Niet rondkijken, niet inslapen, niet achteruit, maar aandacht bij jou en stil staan. Jij hoeft niets anders te willen op dat moment, alleen maar geduld hebben.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:42

scoxxx schreef:
Lielle schreef:

Mee eens. Hij is duidelijk de baas en bepaalt... ;)
Probleem is niet dat ie niet van het terrein af wilt, probleem ligt "relationeel" 8-)
En is moeilijk, want hoe vertel je via internet hoe je de baas wordt over je eigen paard? Tja goede begeleiding. Maar ja wat is goede begeleiding....

Het is een dominant paard, dat klopt. Maar ik hoor vaak genoeg dat ik het eerst in de bak moet oplossen, maar daar is geen enkel probleem. Dat is ook een gedeelte van het probleem, in de bak loopt hij perfect. Hij doet alles wat ik wil, wanneer ik dat wil, hoe ik dat wil.

Lielle schreef:
Dan is je hulp niet bevestigd. Been = voorwaarts moet een reflex zijn, daar hoeft hij niet over na te denken. Been = achterwaarts is echt not done.

Ik zou eerst eens zorgen dat hij dus 100% stil blijft staan op het moment dat hij begint te staken. Daar stoppen, en wachten. Niet rondkijken, niet inslapen, niet achteruit, maar aandacht bij jou en stil staan. Jij hoeft niets anders te willen op dat moment, alleen maar geduld hebben.

Hoe kan ik mijn hulp dan bevestigen als hij dit probleem in de bak niet heeft?

Oké, ik zal het proberen. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:45

heel simpel. Nog kleinere hulpen en nog sneller reactie vragen, verfijnen dus. Je bent het toch met me eens dat hij niet gehoorzaam is aan je been op dat moment? dan heeft hij er dus niet genoeg respect voor.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:47

Lielle schreef:
heel simpel. Nog kleinere hulpen en nog sneller reactie vragen, verfijnen dus. Je bent het toch met me eens dat hij niet gehoorzaam is aan je been op dat moment? dan heeft hij er dus niet genoeg respect voor.

Sure. :j Ik vraag me alleen af of dit probleem op te lossen is door mijn rijden in de bak te veranderen/aan te passen. Als hij in de bak prima op mijn been reageert en buiten niet, zal dit mijns inziens niet ineens veranderen als ik hem in de bak meer verfijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:47

Saskiaatje schreef:
Hierdoor wil hij het terrein niet af, als hij mij niet kan zien, dus: als ik erop zit.

Je paard kan jou wel degelijk zien wanneer je op z'n rug zit. ;) Dus dit kan het niet zijn.

Saskiaatje schreef:
Hij is verkeersmak en vindt niks eng, als ik maar naast hem loop. Buiten laat ik hem zo lopen dat ik naast zijn schouder loop, waardoor hij toch ietwat voor mij loopt, in de hoop het zo op te bouwen. Maar na een paar maanden is er nog geen vooruitgang.

Naast zijn schouder lopen gaat dus al goed. Dan kun je je positie t.o.v. je paard steeds verder naar achteren verleggen. Dus als naast de schouder goed gaat, ga dan eens naast zijn buik lopen. Wanneer dat probleemloos gaat, ga dan naast zijn kruis lopen, etc. En loop altijd met doorhangend leidtouw.

Hoe lang is je leidtouw? Die moet dan wel minimaal 4 meter lang zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:48

Je mist mijn punt. Hij reageert dus niet prima op je been, want dan is het zo'n reflex dat hij niet eens overweegt te reageren met achteruit/omhoog maar gaat hij direct voorwaarts. Mss dat hij in 2e instantie wel stopt of aarzelt, maar de eerste reflex moet altijd voorwaarts zijn. En dat moet jij er dus thuis in rijden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:50

Ik proef uit het verhaal toch ook enige angst voor het buitenrijden bij jou Saskiaatje. Omdat je er toen op een niet zachtzinnige manier vanaf gevallen bent.

Die angst voelt je paard imo feilloos aan en "gebruikt" hij om te staken. Op het moment van staken ontbreekt het jou min of meer te moed om goed op te treden.

Een cirkel die moeilijk te doorbreken is. Hij zou door een goede, vooral niet bange ruiter, buiten gereden moeten worden.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:51

Lielle schreef:
Je mist mijn punt. Hij reageert dus niet prima op je been, want dan is het zo'n reflex dat hij niet eens overweegt te reageren met achteruit/omhoog maar gaat hij direct voorwaarts. Mss dat hij in 2e instantie wel stopt of aarzelt, maar de eerste reflex moet altijd voorwaarts zijn. En dat moet jij er dus thuis in rijden.

Maar nogmaals, in de bak ís zijn eerste reflex voorwaarts.

slimmerik schreef:
Ik proef uit het verhaal toch ook enige angst voor het buitenrijden bij jou Saskiaatje. Omdat je er toen op een niet zachtzinnige manier vanaf gevallen bent.

Die angst voelt je paard imo feilloos aan en "gebruikt" hij om te staken. Op het moment van staken ontbreekt het jou min of meer te moed om goed op te treden.

Een cirkel die moeilijk te doorbreken is. Hij zou door een goede, vooral niet bange ruiter, buiten gereden moeten worden.

En daar komt dus weer het probleem dat er niemand anders op kan stappen, omdat deze er binnen enkele minuten naast ligt. :Y)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:54

ik ken wel ruiters die dat echt oplossen (ik niet trouwens), en heus niet met grof geweld. Verder legt Slimmerik volgens mij exact de vinger op de zere plek. Volgens mij is jouw paard gewoon razend slim en weet hij iedereen in te pakken, wat nu als eenkennig en bang wordt geschetst.

Wb reactie op mijn been, laat maar. Hij IS simpelweg niet goed genoeg aan je been, anders had je dit probleem niet. Kun je hem met alleen maar denken aan een voorwaartse overgang al zover krijgen?