Onder Rijles niet goed opnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Onder Rijles niet goed opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 07:51

Ik weet niet hierbij of enig van jullie er ook last van heb.

Vrijwel elke keer tijdens privéles dan hoor ik de instructeur wel maar ik kan het dan niet zou maar zeggen in mij openemen om het te doen wat instructeur zegt. Heb het een groten aantal keren maar ook weer niet altijd.

Mijn vader denk ik dan te gefocus bent met het rijden en daardoor mijzelf niet kan los laten zodat ik goed kan luisteren en opnemen.

Misschien een stomme vraag maar zijn er bepaalde ontspanning technieken die mij hierbij kan helpen of een manier dat ik beter kan luisteren en openmen?

Alvast bedankt.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:08

Ik denk dat jou instructie te veel en te snel verteld dat je het daarom niet in 1 keer kan opnemem en kan uitvoeren.
Tuurlijk ben je geconcetreerd aan het paardrijden en kan je niet alles in 1 keer snappen en uitvoeren.
Vraag of het wat rustiger uitgelegd kan worden.
Als je bepaalde dingen niet kan uitvoeren omdat je het niet kan opnemen om te begrijpen dan vindt ik dat erg zonde van je les misschien is de verwachting van je instructie te hoog en vraagt ze nu gewoon nog teveel aan je.

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:19

Ik heb het zelf ook behoorlijk lastig om én geconcentreerd te rijden én aandachtig te luisteren én dat dan ook nog eens uit te voeren... Ik weet zelf ook altijd heel graag het 'waarom' van een oefening, en als ik daar dan ook nog begin over na te denken is het helemaal chaos in m'n hoofd 8)7. Met mijn huidige instructeur is dat probleem inmiddels grotendeels opgelost: als hij iets zegt tijdens het rijden, ga ik meestal naar stap, en luister ik eerst aandachtig wàt het probleem is, hoe ik daar op moet reageren en waarom we dat zo aanpakken. Dan ga ik weer verder waarmee ik bezig was, en probeer ik wat we daarvoor besproken hadden uit te voeren. Ondertussen geeft mijn instructeur ook nog aanwijzingen uiteraard, maar dat is dan veel makkelijker te plaatsen en uit te voeren aangezien ik van de uitleg daarvoor al weet waarover het gaat en wat er min of meer moet gebeuren. Maakt het voor mij én mijn instructeur veel aangenamer, want hij kan het duidelijk aan mij uitleggen en ik begrijp beter wat hij bedoelt én ik kan het dan ook toepassen! Mijn lessen duren dan ook wel 1,5u, aangezien er veel gestapt en uitgelegd wordt.

Misschien is het voor jou op die manier ook makkelijker werken?

Alicia2u

Re: Onder Rijles niet goed opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:12

Ik denk inderdaad dat de manier van my_star wel goed voor je zou kunnen werken. Als je instructeur toch opmerkingen moet geven tijdens het rijden, vraag dan om directe en korte commando's. Dus niet 'Probeer zo in de draf je hand stiller te houden omdat blablabla', maar 'Hand stil houden'.

Ik geef een meisje les met adhd en die heeft hetzelfde probleem. Ik moet niet teveel zeggen en vooral kort en krachtig zijn, en de theorie erachter nemen we vaak ervoor of erna door als ze niet actief aan het rijden is. Dat gaat erg goed zo, maar het duurde even voordat ik doorhad wat er aan de hand was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:35

Wat bij mij helpt is heel veel vragen tijdens de les. Geen enkele vraag is dom, dus als jij het even kwijt bent gewoon vragen aan de instructeur of hij het nog een keer stap voor stap uit wil leggen, en ook tussendoor als je bezig bent vragen of je het goed doet. En inatuurlijk kun je tijdens het uitstappen ook altijd nog vragen stellen over de les als je dingen nog een keer uitgelegd wilt hebben.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:25

Tijdens het uitstappen de les nog even kort evalueren met je instructeur en als je thuis bent alles nog eens rustig nalopen.
Zo ben je er heel bewust mee bezig en raak je de dingen niet zo snel kwijt.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:30

Ik heb dat ook. Dan moet mijn instructrice me eerst even met rust laten. En dan na een kwartiertje of zo heb ik de informatie verwerkt en kan ik het gevraagde wel ineens uitvoeren :D .

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:48

Wij hebben het op stal nog erover gehad en wij kwamen op een oplossing die wij van de week gaan uitproberen.

En ja eigelijk had ik het als eerst op de stal er over moesten praten.

Hoop het allemaal zal gaan lukken met die oplossing want er zou wel altijd een manier moeten zijn om erdoor heen te kunnen breken als je door iets wordt tegengehouden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:55

Ik merk het zelf als er meer dan drie dingen worden gevraagd in een korte tijd. Dan is mijn harde schijf al gevuld en moeten die dingen allemaal eerst begrepen worden, voordat ik met probleem vier aan de gang ga. Dus recht zitten, goed meekijken, mijn paard voorwaarts houden, voelen welke teugel hij al dan niet vastpakt en dat dan allemaal tijdens een schouderbinnenwaarts, dat is soms wat lastig. Vooral als het een oefening is, die ik voor het eerst moet doen. Naast de oplossing waarbij ook ik in stap ga om beter te luisteren naar wat er precies gezegd en bedoeld wordt, heb ik ook een schrift waar ik elke keer na de les in schrijf wat we hebben gedaan en waarom. Dat helpt me ook enorm om nog eens terug te kijken op dingen die al eerder voorbij zijn gekomen! En nog veel gaver is het om na een x-aantal maanden te zien dat de dingen die eerst een stuk moeijker waren, ineens toch vanzelf blijken te gaan door het oefenen.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:01

Ik leste eerst bij iemand die gewoon aanwijzingen gaf etc. maar toen stapte ik over naar een vrouw die eigenlijk constant praatte. toen ik net bij haar leste miste ik ook hele stukken van wat ze allemaal zei, ik moet op mijn houding letten, de oefening, wat ze zei en óók nog zorgen dat het paard het goed uitvoerd. nou het duurde ook wel even voor ik dit onder de knie had. maar vraag het ook als je iets niet gehoord hebt, of iets niet begrijpt. dat hielp bij mij wel, je kunt wel doorgaan terwijl je de helft niet gehoord hebt maar daar schiet je niets mee op.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:02

Fijn als " de oplossing" voor je gaat lukken.
Er is altijd een oplossing alleen helaas niet bij iedere instructeur.
Het is ook een kwestie van hoe je als instructeur het overbrengt op mensen.
Hoezo had je er eerst op stal moeten over praten?
Je mag toch wel zelf bepalen of je vragen op bokt zet en ervaringen daarin deelt? :?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:39

Er is toch ook niemand die zegt dat dat niet mag! Maar je zal het toch met je instructeur ( trice) er over moeten hebben als je tot een oplossing wil komen. Geen enkele instructeur kan gedachten lezen n.l!