Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Succes!
Hilli schreef:Wat je ook nog zou kunnen proberen is beginnen met heel kleine stukjes. Dus het erf af, en weer terug. Gaat dat goed, dan beloon je Goofy uitbundig. Daarna bouw je dat zo steeds verder op, met kleine stapjes.
Voor het achteruit: het kan soms helpen om 'wil je achteruit, dan ga je maar achteruit' toe te passen. Mijn merrie heeft dat in het begin ook gedaan om me uit te proberen en dan ging ik ergens gewoon achterwaarts langs. In elk geval: in mijn richting en in mijn tempo. Dat was ze vrij snel zat, ze ging er liever in stap/vooruit langs
Juul schreef:Ik denk dat hij als er mensen of dieren bij hem in de buurt zijn die naast hem lopen (hem de weg wijzen) hij zich op z'n gemak voelt, maar zodra die er niet zijn hij bangig wordt en zich alleen voelt. Ookal zit jij op zijn rug, dat is toch iets anders. Wat jij moet doen is hem op zijn gemak stellen en hem leiden. Maar hoe? Want je hebt alles geprobeert en hij blijft weigeren. Probeer eens met iemand ernaast een stuk op weg te gaan (wat je al gedaan hebt) en dat steeds verder af te bouwen. Eerst het grootste stuk samen en alleen terug. Dan gaat het andere paard een stuk eerder een andere kant op, en zo steeds een stukje dichter bij huis al afscheid nemen. Dan went je pony er langzamerhad een beetje aan. En vooral concequent blijven en hem steeds op dezelfde manier 'straffen' en belonen. Én ook vooral veel belonen. Met alleen straffen kom je nooit ergens bij een paard. Hij snapt het sneller wanneer hij weet dat hij iets goed doet, dan wanneer je hem afstraft wanneer hij iets fout doet. En ja, het kost even tijd en moeite.Succes!
dankjewel!