Het gaat over een 12jarige ruin die we nu ondertussen al zo'n 7jaar hebben.
Mijn zus heeft hem gekocht als recreatiepaard, zogezegd als een mak wandelpaard. De eerste 2 jaren ging het rijden min of meer goed. Hij bokt/stijgerde wel telkens het 1ste kwartier dat ze wou rijden. Maar na een beetje doorzetten, kon ze dan toch rijden. Na deze 2 jaar ging het kwaad naar erger.
Nu is het zover gekomen dat ze enkel kan stappen in de piste en hij totaal niet meer wil draven. Alleen stap op galop wil hij nog en wanneer hij galloppeert wil hij enkel bokken en komt hij venijnig uit de hoek. Ook galloppeert hij enkel als hij dit zelf wil ! Hij dreigt ook erg vaak tijdens het rijden met stijgeren en bokken. Hij pleegt voortduren verzet door te blijven staan of door achteruit te gaan. Hij zoekt alle mogelijke middelen om toch maar niet te moeten luisteren.
Het gekke is dat hij op wandeling wel alles doet. Dan luistert hij perfect en is hij het beste paardje dat je je kan inbeelden. De band tussen deze ruin en mijn zus is erg goed. Op de grond luistert hij perfect naar haar, ze doet dan ook al enkele jaren aan grondwerk.
Wij denken dat hij een soort afkeer heeft van de piste en vragen ons echt af hoe we dit kunnen oplossen. Oplossing zoals met de zweep of dergelijke halen niets uit. Hij blijft staan & we willen dit ook zeker niet zo oplossen. Hij is vrij dominant qua karakter en komt erg imposant over. Het is dan ook geen klein, smal paardje.. Mijn zus zou hem erg graag terug dressuurmatig kunnen rijden zonder telkens dit verzet, want op wandeling gaat het wel..
Kitsolu
Geplaatst: 11-05-09 21:54
Probeer het eens leuk voor hem te maken in de bak.
Geef hem er iets lekkers, doe een spelletje met hem, geef hem er zijn voer. Zorg ervoor dat hij de bak gaat associëren met leuke dingen en begin dan opnieuw met erop klimmen in de bak. Ga dan ook niet gelijk met werken aan de gang, maar ga gewoon lekker losjes stappen aan een lange teugel en bouw dat langzaam op. Bij ons heeft dit gewerkt. Er zijn vast mensen met meer tips, maar spijker je vooral niet vast op het idee dat je hem dressuurmatig in de bak wil gaan rijden.
In België is wandelen toch het zelfde als ons buitenrijden?
Lielle
Geplaatst: 11-05-09 21:57
Shahazai schreef:
In België is wandelen toch het zelfde als ons buitenrijden?
daarom juist. Dat was ook precies mijn 1e idee, klinkt als een paard met een medisch probleem.
Kitsolu
Geplaatst: 11-05-09 21:58
Nou als hij op buitenrit wel een leuk paard is denk ik eerder dat zoals TS zegt hij iets tegen de bak heeft. Maar een medische oorzaak moet je natuurlijk inderdaad eerst uitsluiten.
@TS, wat doet het paard als je zus buiten (bv op een weiland) dressuurmatig aan het werk gaat? En kan ze tijdens een wandeling idd ook echt dressuurmatig werken?
@shahazai, vaak wordt er met een buitenrit minder gevraagd. Zulk ernstig verzet vind ik echt verdacht, zeker met de opmerking dat het altijd al zo is geweest, al was het dan maar een kwartiertje.
Ik denk dat je paard ergens last van heeft. Zomaar de hele tijd bokken omdat hij iets niet leuk vind kan ik me haast niets bij voorstellen. Hebben jullie wel een goed zadel enzo?
Tinky12
Geplaatst: 12-05-09 07:50
Dit is idd wel erg heftig gedrag.
Als je gaat buitenrijden wordt er minder van het paard gevraagd,bodem is vaak minder zwaar,minder bochtenwerk en ze hoeven vaak minder "in de houding" te lopen. Als het paard de bak ingaat weet hij al wat er gaat gebeuren,als iets niet lekker zit of hij heeft ergens pijn dan gaat hij daar steeds heftiger op reageren want hij "moet"in de houding lopen.
Zou het tuig even na laten kijken en je paard ook( en vergeet de mond niet),zo sluit je alles uit.
Succes!
midgie
Geplaatst: 12-05-09 07:51
Ja denk ook dat het paard ergens last van heeft. Ga het zadel eens na laten kijken en zijn rug, gebit? Anders zou ik toch de fout bij jezelf zoeken, hoe is je rijtechniek en wat vraag je waarom het paard niet wil draven? Als hij alleen maar wil stappen doet het waarschijnlijk ergens pijn en de galop is makkelijker dan een draf, dus ergens gaat of zit er iets niet goed, aan jou de taak daar eens naar te laten kijken.
happy2014
Geplaatst: 12-05-09 07:52
ik ben inderaad benieuwd hoe het paard doet in het bos of op een weiland?
ik denk toch in eerste instantie aan pijn, is dat allemaal al nagekeken (rug, zadel, tanden etc)
Hallo iedereen, het gaat over mijn paard. Alles is uitgelsoten, hij is kerngezond. het is echt gewoon van niet willen. Als ik op wandeling aant rijden ben, kan ik wel mooi verzameld draven en vertragen, versnellen, wijken. dan reageert hij overal super op. Maar vanaf het moment dat ik in de piste ietsvraag, vb nog maar mijn been aanleg om aan te draven, of pasje opzij te doen gebting hij al vervelend te doen. Op wandeling kan ik dus wel alles vragen van hem. Hij hoeft voor mij geen top dresuurpaard te worden, maar ik zou het toch fijn vinden als we gewoon zouden kunnen rijden, zeker omdat ik weet dat hij het kan, maar het gewoonweg niet wilt.
Zijn tanden, zijn pas gedaan, de veearts heeft bloed getrokken, en zijn hele lichaam nagekeken. Zijn zadel past goed heb ik ook laten nakijken. Stevig aanpakken helpt niet, en daar ben ik ook niet voor. Dan wordt hij alleen maar heviger en gemener.
ja ik ben gewoon niet voor een zweep en die dingen. Hij heeft geen artrose. Zijn rug is ook goed, Ben hem nu vooraal aan trainen hierop met lange lijnen. en wandelen Meer kan ik niet doen met hem. Ik heb al vele lesgevers gehad, maar die komen nooit terug omdat ze het gewoon niet weten. Mijn huidige lesgever gaat wel al beter. Gaan binnekort weer de lessen opnemen.
wat doe je dan als hij staakt met rijden? Je zult toch iig iets moeten doen om dit extreem ongehoorzame gedrag aan te pakken, of je erbij neerleggen en alleen buiten gaan rijden.
Ik probeer hem vooruit te drijven en hem uit zen evenwicht te halen, zodat hij weer vooruit gaat. ik rij hem momenteel gewoon niet meer. Alleen grond werk, longeren, en wandelen.
ik zou eens beginnen met ergens anders (bv een weiland, andere bak) gewoon dressuurmatig aan het werk te gaan. Dan weet je meteen of het idd angst voor de piste is.
Overigens hoeft aanpakken echt niet per definitie met grof geweld en zwepen te gaan, wel met een ruiter die niet bang is en op het juiste moment kan ingrijpen en vooral kan voor zijn. Ik proef uit jullie berichten vooral angst en daar kunnen ze heel handig gebruik van maken.
(maar ik denk nog steeds aan een fysiek probleem).
Ja hij heeft het ook vooral thuis, als ik op verplaatsing ga rijden is het verzet wel minder, maar hij heeft er snel genoeg van. Maar thuis kan ik nooit oefenen, of hij moest echt een super goede dag hebben dan kan ik wel even fijn rijden.
Zo te lezen maakt hij gewoon de kachel met je aan, en heb je een serieus dominantieprobleem (of hij mankeert dus iets).
wat doet hij als je hem met longeren echt aan het werk zet? Dus veel overgangen, direct luisteren op alle commando's, verruimen en verzamelen op grote en kleine voltes.
Ja vanop de grond gaat alles echt goed, dan luisterd hij echt. dan doet hij ook wat van hem verwacht wordt, ja af en toe doet hij mss eens moeilijk maar als ik hem erop wijs dat hij verder moet doen, doet hij dit ook. Het is echt een superleuk paard om mee te werken.
ja, ik werk nu vooral op overgangen. en met de lange lijnen werk ik ook op schouder buiten, binnen, wijken enzo. dan loop hij mooi ontspannen, hoofd laag, rug mooi los. Af en toe wilt hij eens vertrekken met mij maar dat is ook het enige wat hij doet.
als hij zo ontzettend gehoorzaam is aan de longe en met buitenrijden, heb je dan enig idee waarom het onder de man niet lukt? Het is een bizar contrast en daar moet een reden voor zijn. Angst voor de piste lijkt me onwaarschijnlijk als hij met longerenwel goed werkt, en op vreemd terrein ook redelijk werkt.