Boy voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Marijn

Boy voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:58

hallo bokkers :D

Boy is een welsh-k ruin van 13 jaar. Het is nu ongeveer een jaar mijn verzorgpaard. Toen ik voor het eerst op hem reed was hij vooral erg snel en heel stijf. Hij kan nu wel een normaal tempo aanhouden, maar is nogsteeds redelijk stijf.
Wij gaan 16 mei onze eerste officiele wedstrijd rijden in de B. dus ons niveau ligt nu rond de B.
onze problemen:
In de galop is hij erg sterk, gaat dan in het bit hangen en wil het liefst zo hard mogelijk gaan. Nu kan hij wel een normaal tempo aanhouden maar hij ontspant totaal niet.
in de draf moet vooral zijn achterhand een stuk actiever en daar zijn we nu mee bezig.
En hij is nogsteeds erg stijf, dus tips voor goede oefeningen daarvoor etc. zijn welkom
de foto's
Afbeelding
stappen: rechtop zitten!
Afbeelding
drafje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
handen hoger
Afbeelding
leuk sta-moment :+
Afbeelding
Afbeelding
de galop
Afbeelding
Afbeelding
opsteigen (ontspanning ver te zoeken)
Afbeelding
nog een keer.

alleen rijtechnisch commentaar a.u.b

ArabicQueen

Re: Boy voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:02

Ik denk dat jou zadel erg kantelt je moet hem laten nakijken en laten opvullen aan de ahcterkant dat kan namelijk het in staking komen in de galop veroorzaken jij zit namelijk erg op je lepel en dat zit het paard erg in de weg of een bontje met alleen achter opvulling..

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:03

Grote meid :D
Haha nee hoor, roos, het kan prima.
Maar rijtechnisch. Ehm.

Probeer je pinken niet naar achter te kantelen maar naar voren, zo heb je minder druk in de mond en is het makkelijker voor hem om te onspannen.
Voor de rest ziet het er netjes uit! Maar ook wat ArabicQueen zegt, viel me ook op ja :)

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:07

ja, klopt dat weet ik maar bij het oude zadel was dat precies hetzelfde, en die had ik toen nog zonder bontje en was goed opgevuld dus daar zou het niet aan liggen.
maar ik ga hem zeker z.s.m opvullen, zodra het geld er voor is want dat gaan paps en mams niet voor mij betalen :o
en bedankt voor je reactie bies ik zal er op letten :D

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:08

ik zou het wel zo snel mogelijk doen hoe langer je zo door rijd hoe minder fijn voor jou paard en hoe erger je hem pijn doet en daar komt hij niet makkelijk vanaf

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:12

oke, ik ga vandaag of morgen nog wat proberen te regelen om het zadel op te vullen

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:13

Roooooooooooos :+:

't blyft een leuk paard hé. :Y)
zoals de rest al zegt, dat zadel. maar dat komt wel goed!

succes in de B +:)+

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:14

bedankt michelle :+:

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

Ik zou gaan proberen of je hem zo ver kan krijgen dat hij zijn hals meer naar beneden strekt. Op dit moment drukt hij zijn rug weg, hij maakt zijn rug hol in plaats van bol.
Drijf hem goed aan en open je hand daarbij een beetje. De bedoeling is dat je paard je hand naar voren en naar beneden volgt. Om hem goed te laten volgen moet je steeds blijven drijven.
Probeer dit eerst in stap en draf en als dat goed gaat doe het dan in galop ook. Let er vooral in stap trouwens wel op dat je altijd mee blijft gaan met je hand in de bewegingen van je paard.
Je handen mag je zowiezo iets verder naar voren houden. Altijd net voor je zadel, boven de manen van je paard.

Voor het stijve zou ik heel veel voltes gaan rijden. Daarbij plaats je je binnenhand een beetje naar binnen en begrens je met je buitenteugel. Het contact op beide teugels blijft dus even sterk. Je binnenbeen zorgt vervolgens voor de buiging. Eerst doe je dat op een grote volte, als je het idee hebt dat het goed gaat verklein je de volte. Laat ook eens iemand vanaf de grond meekijken of het paard echt netjes buigt in de richting waar hij loopt.

edit: Waarom rijd je eigenlijk met sporen en zweep als je paard al zo voorwaarts is?? Is hij niet goed aan je been??

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:02

bedankt voor de tips! ik ga het zeker proberen.
Ik reed op het begin nooit met sporen en zweep. Nu gebruik ik sporen om mijn hulpen te verfijnen aangezien hij daar af en toe wat traag op reageert.

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:01

ligt 't nou aan mij of zit je zo ver in je lepel?:S

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:14

Staat boy ook nog steeds voor de koets?

Wat misschien een goed idee is om hem vooral in het begin lang en laag te rijden. Zo ontspant hij z'n rug en krijgt hij ook tegelijkertijd een lekkere speknek.
Wat me ook opvalt is dat je inderdaad erg ver achter in het zadel zit. Misschien is het een idee om je je beugels 1/2 gaten langer te doen, zodat je net wat meer in het midden gaat zitten. Want vind zelf persoonlijk ook de beugels net iets te kort.

Succes verder ;)

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:27

Leuk paardje ;)
probeer wat meer rechtop te zitten en je teugels korter houden ;)

Veel suc6 met je paardje :D

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:41

Amandie schreef:
Staat boy ook nog steeds voor de koets?

Wat misschien een goed idee is om hem vooral in het begin lang en laag te rijden. Zo ontspant hij z'n rug en krijgt hij ook tegelijkertijd een lekkere speknek.
Wat me ook opvalt is dat je inderdaad erg ver achter in het zadel zit. Misschien is het een idee om je je beugels 1/2 gaten langer te doen, zodat je net wat meer in het midden gaat zitten. Want vind zelf persoonlijk ook de beugels net iets te kort.

Succes verder ;)

ja hij staat nog steeds voor de koets :)
bedankt voor je tip!