werknemers bij een fokerij, de benen van de pony optrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefje189

werknemers bij een fokerij, de benen van de pony optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:42

hallo,
ik vroeg mij af toen wij mijn pony kochten, trok hij zijn benen veel hoger op dan nu.
het is ook een nf hengst maar geen dekhengst. hij stond altijd bij stal nieuwmoed. Weten jullie hoe ze dat daar deden met de pony zijn benen hoog optrekken?

IN HET KORT:
weten jullie hoe ze bij mijn pony's oude stal, hem de benen zo mooi laten optrekken?, hij loopt nu nog wel mooi maar niet zo mooi hoog optrekken als eerst.

Alvast bedankt

Alicia2u

Re: werknemers bij een fokerij, de benen van de pony optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:55

Soms doen mensen dat door spiritus op de kroonrand te smeren, of het paard een tijd met gewichten of ringen rond de kogels te laten lopen. Deze methoden zijn echter gebaseerd op pijn en dat moet je voor een paard niet willen, toch gebeurd het, ook in NL.

Wil je dat je paard op een vriendelijke manier netjes gaat lopen, dan zul je je moeten verdiepen in de dressuur en zorgen dat je paard rechtgericht en verzameld kan lopen. Een correcte verzameling maakt de voorhand lichter doordat het paard z'n schoft omhoog duwd en meer gewicht op de achterhand neemt. Daardoor kan hij z'n voorbenen hoger optillen. Dit is wel vaak een langdurig proces en je moet over voldoende kennis en kunde beschikken en er vooral de tijd voor nemen, maar het resultaat is een pijnvrij paard met supergangen.

macleane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:50

Hoi,
Men gebruik ook wel eens een singel, met daaraan een pees welke wordt vastgemaakt aan een riem welke onder de hoef doorloopt en aan het onderbeen vast gemaakt wordt. Daarbij worden er ook wel eens ringen aangehangen voor extra geluid en dus extra effect.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:52

Liep hij toen onder het zadel of werd hij losgegooid? en heb je het nu over onder het zadel of los?
Een paard heeft nog al eens los veel betere bewegingen dan ze onder het zadel hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 05:50

Het kan ook zijn dat de baan daar zwaarder was. Kijk maar eens rond op HAW en RIJ-ITP: paarden die in een zware baan lopen, moeten veel harder 'ploegen' en hebben dus ook een betere beenactie. Tip van de dag: verkoopfoto's en video's in een zware baan maken ;)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 05:54

Zo. Ik vind dit topic wel een gevaarlijke ondertoon hebben. :x

Meest waarschijnlijke is nog altijd dat jouw pony daar door een veel meer ervaren ruiter gereden werd die heel correct reed.
Lees het stukje van alicia2u maar eens, het onderste dan, wel te verstaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:56

Ja denk dat dit niet slim is om te vertellen hoe ze dit voor mekaar krijgen op een niet paard vriendelijke manier, want er zijn er genoeg die dit dus ook weer gaan proberen, helaas.

Als je het echt mooi wil hebben, zul je moeten leren rijden op een goeie manier en leren je paard zo te trainen.
Zou zeggen kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl dat is een mooie manier om de techniek te leren om je paard zo te laten lopen, maar dat heeft tijd nodig .

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:39

ik ben het helemaal eens met de voorgaande berichten. ze kunnen het met pijn en moeite bereikt hebben, met een zware bak of gewoon door een ervaren ruiter die weet hoe ze dat moet bereiken.