paard staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

remy22

paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:31

hallo ik heb even een vraag weet niet meer zo goed wat ik moet doen met me paard.
Ik heb een kwpner van 4 jaar die staakt als ik buiten rij eerst wou die niet van ruiter pad naar ander ruiter pad, maar nu doet die het ook tijdens het draven hij draait gewoon om en gaat echt geen kant meer op en steigert daar ook nog bij niet heel hoog. ik heb het al geprobeert met een ander paard er bij maar dat heeft die nu ook door. Als ik hem daar voor straf raakt die in paniek maar gaat niet voor uit daar van hij gaat dan nog hoger steigeren en achter uit lopen. Als ik afstap en hem aan de hand mee neem gaat die gewoon verder zonder enig probleem, als ik daarna weer opstap begint die gewoon weer. wie kan me helpen

_1Guusje1_

Re: paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:46

Dat is een vervelend probleem!
Wandel eerst veel met je paard aan de hand het pad waar die steeds weigert.
Daarna wandel je ook met het hoofdstel om en het zadel op.
Als dat allemaal goed gaat, dan kun je ook met een vriend/ vriendin gaan. Laat hem of haar op je paard zitten en jij houd je paardje gewoon bij de hand, misschien doet ze nu ook niks...
Het is vooral een kwestie van oefenen en herhalen!
Veel succes

remy22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:58

ja dat is het dus zolang der iemand naast loopt dan doet die het dus niet dan loopt die overal gewoon langs en kijkt ook nergens naar

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:35

loop er dan voor, of een stuk erachter zodat je je paardje kan terug pakken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 05:54

Niet te veel ermee trutten en doorpakken. Durf je het zelf niet dan een andere ruiter erop die het wel doet, maar zeker niet stoppen of afstappen of anderzins zijn zin geven.

maaike2905

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:31

goed opsluiten tussen je benen en handen zodat hij niet de kans krijgt om om te draaien, blijf rustig en duidelijk. stoppen mag, een paar passen achteruit ook, maar omdraaien mag absoluut niet! hij zal dan stil blijven staan, maar zich gaan vervelen en verder willen, dat mag natuurlijk maar wel de kant die jij op wil. in het begin kan het best even duren, maar laat zien dat jij meer geduld hebt dan hij heeft.
ik hoop dat het lukt!

gr. maaike

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:29

Ik ga mee met Urielle. Ons paard heeft er af en toe ook een handje van om de handrem erop te gooien en niet vooruit te willen (wel achteruit en omhoog). Toen ik hem nog maar net reed was ik te lief, gevolg was dat we dan dus inderdaad niet verder konden. Vanaf het moment dat ik hem aan durfde te pakken heb ik hier geen problemen meer mee. De enige keren dat hij sindsdien in de staak ging was omdat ik zelf niet goed op zat te letten en het moment niet voor kon zijn. Maar ook dan lukt het me wel om door consequent te zijn hem weer de kant op te krijgen die ik wil dat hij op gaat. Jouw paard is je gewoon aan het uitproberen, enige manier om dit op te lossen is om idd even stevig door te pakken.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:30

Urielle schreef:
Niet te veel ermee trutten en doorpakken. Durf je het zelf niet dan een andere ruiter erop die het wel doet, maar zeker niet stoppen of afstappen of anderzins zijn zin geven.

Tja wat urielle idd zegt, doorpakken. kan me voorstellen dat dat geen fijn gevoel geeft en je je mogelijk vooraf al zorgen maakt om wat voor capriolen hij gaat uithalen (zeker als hij ijzers heeft en de ondergrond asfalt of stenen zijn). Belangrijk is dat je niet opgeeft en laat zien dat jij leider bent. Geef je hem 1 keer zijn zin dan pakt hij je daar iedere keer weer op. Ik heb dit ook gehad, wellicht iemand met een zweep meenemen die achter jou aan loopt. Op het moment dat hij staakt geef jij een stemcommando (bijvoorbeeld: "door") waarop degene die achter jou loopt hem een flinke tik verkoopt. Ik snap dat het, als je dit leest, wellicht niet de meest "vriendelijke" oplossing is maar ik kan je zeggen, het is wel een hele duidelijke aanwijzing die je paard krijgt. Bij mijn paard heeft het destijds geholpen. Zodra zij daarna nog in de "staak" ging gaf ik direct been en zei ik "door". Ze wist niet hoe vlug ze dan door moest lopen (zij had uiteraard die mep nog in haar hoofd zitten die dus blijkbaar goed was aangekomen).

Verder rustig blijven en jezelf proberen vooraf niet te druk te maken (ook die spanning pikken ze makkelijk op)

Heel veel succes ermee!!