Door hengstigheid of bijrijdster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flo31

Door hengstigheid of bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:08

Zo'n twee weken al loopt mijn paardje linksom VERSCHRIKKELIJK, eerst wil ze niet nageeflijk lopen, dan wilt ze niet buigen in haar nek en een ontspannen schouderbinnenwaarts ofzo is ondenkbaar. Dit allemaal terwijl haar linkerkant voordien de gemakkelijkste was en ze door een hoefprobleem het rechtstom moeilijker had. Nu loopt ze rechts wel goed, springt ze altijd juist aan op de rechtergalop (wat daarvoor niet altijd het geval was).

Nu loopt ze al zo'n twee weken hengstig rond. Ook heb ik er op net hetzelfde ogenblik een bijrijdster bij die 1 keer per week komt rijden.

Ik vroeg me af of het mogelijk was dat deze "blokkage" was door haar hengstigheid, ze kan pijn hebben aan haar ene eileider ofzo. Maar zou dit zo erg kunnen zijn dat ze echt niet kan nageven (dan vind ik dit wel heel zielig en zou ik er ook een geneesmiddel willen bijhalen!)?
Of kan mijn bijrijdster mijn paard naar de *** kunnen hebben gereden na 3 keer rijden?

Ik moet wel zeggen dat ik haar bij het opwarmen altijd praktisch met haar neus op de grond laat stappen en draven, zo'n kwartiertje, zodat ze haar rugspieren goed kan strekken. Dit doet ze wel probleemloos. Ook is ze, zelf al is ze hengstig, zeer werkwillig, zoals ik al zei, werkt ze aan de rechterhand heel goed mee.

Hebben jullie tips en mss een antwoord?

Alicia2u

Re: Door hengstigheid of bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:19

Jij rijdt het paard vaker dan je bijrijder. Als je paard dus geen lichamelijke blokkade heeft opgelopen door bv. vastliggen in de stal, zul je de oorzaak van dit probleem toch echt bij je rijtechnische zelf moeten zoeken. Met één keer in de week slecht rijden, terwijl de andere keren wel goed gereden wordt, rij je een paard niet vast.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:25

Alicia2u schreef:
Jij rijdt het paard vaker dan je bijrijder. Als je paard dus geen lichamelijke blokkade heeft opgelopen door bv. vastliggen in de stal, zul je de oorzaak van dit probleem toch echt bij je rijtechnische zelf moeten zoeken. Met één keer in de week slecht rijden, terwijl de andere keren wel goed gereden wordt, rij je een paard niet vast.

Het kan absoluut dat ze zich in haar stal heeft vastgerold, maar als dit niet het geval is, kan het bijna niet aan mijn rijtechniek liggen. Ik heb haar nu 4 maand en ze heeft nooit eerder een probleem gehad aan haar linkerkant, dus ik kan haar ook niet plots hebben vastgereden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:05

Als jij dat denkt, prima, maar ik vind 4 maanden niet zo lang. Een paard gaat niet scheef over één dag, of zelfs een week. Meestal past het paard zich aan aan ruiter en zadel gedurende een paar weken/maanden. Bovendien blijven paarden veranderen; spieren worden mer of minder en afhankelijk van de training verandert ook hun beweging. Een keer spierpijn kan tot gevolg hebben dat bepaalde delen van het lichaam ontlast worden en als de ruiter rijtechnisch niet in staat is die compensatie op te heffen, kan daar een gewoontehouding uit ontstaan.
Hetzelfde geldt voor jou lijf: je houding verandert ongemerkt. Door herhaalde handelingen voer je bewegingen soms anders uit, hetzelfde geldt voor pijn. Je ontlast daardoor een deel van je lijf, maar daaruit kan een nieuwe gewoontehouding ontstaan.

Dus dat je paard 4 maanden geleden recht was en een goede houding had en een passend zadel, betekend niet automatisch dat dat nu nog steeds het geval is.
Dat jij 4 maanden geleden recht op het paard zat, hoeft nog niet te betekenen dat je nu nog steeds recht ben.

Nu vraag je je misschien af waar ik al deze info vandaan pluk; ik ben op het moment bezig aan mijn afstudeeronderzoek waarbij ik scheefheden van zowel ruiter als paard onderzoek.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:25

@Alicia2u:
Ik wil even vermelden dat ik een ruiter ben die zijn fouten accepteert en die het liefst vooruit wil gaan, ik heb dit onderwerp op het forum geplaatst zodat ik een oplossing kan vinden. Ik geef vrijwillig toe dat mijn bijrijdster beter is in springwerk dan ik ben, maar dat ik beter ben in het dressuren. Ik neem ook 2keer per week les en ben goed opgevolgd. Ik ben er om te leren en wil alleen maar het beste voor mijn paard. Zo kan ik al zeggen dat ik nadat haar hengstigheid gedaan is (voordien heeft volgens mij nog niet zoveel zin, laat maar weten of je er niet akkoord mee bent) er onmiddellijk een osteopaat bijhaal.

Het probleem met mijn merrie is niet geleidelijk aan gekomen. De ene dag kon ik nog schouderbinnenwaarts, wijken langs beide kanten en dan wordt ze hengstig en komt de bijrijdster erbij en wil ze niet meer aan de linkerhand. Ik kan het natuurlijk niet 100 procent zeker weten, maar ik denk écht dat het niet door mijn rijkunsten is. De verandering was plots zeer opvallend aanwezig.
Je zegt dat het probleem van mij komt en niet van mijn bijrijdster kan komen omdat dit niet van de ene op de andere dag kan gebeuren. Het was dus wél een verandering van de ene op de andere dag.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:30

Plotselinge veranderingen moet je vrijwel altijd medisch zoeken. Laat haar controleren op blokkades etc. Misschien heeft ze een trap gehad of heeft ze een zoolkneuzing waardoor ze een been wat wil ontlasten.
Gelijdelijke veranderingen met toenemend verzet zijn vaak rijtechnisch of komen door het harnachement. Dat kun je echter niet uit je eerste post opmaken. Ik was onder de indruk dat het gedurende de afgelopen twee weken steeds erger was geworden en niet dat het opeens opkwam en zo bleef.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:34

Als het niet geleidelijk is gekomen kan ze dus ook tijdens het spelen op de wei een gekke beweging hebben gemaakt of is ze eens even goed op haar snuffert gegan en heeft ze hierbij wat gekregen.

Ik zou wel een stapje terug doen, makkelijk werk vragen en vooral lekker veel actief stapwerk en dan eventjes aankijken. Als je echt zeker wilt gaan moet je er gewoon een 'profi' bijhalen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:43

Zou haar in ieder geval medisch laten nakijken, voor het geval ze vast heeft gelegen oid.
Plotse verandering is raar, moet iets zijn.
Als je bijrijdster maar 1 x per week rijdt lijkt me het sterk dat zij de oorzaak is, heb dat
wel zelf gehad met 1 iemand ie op mijn paard leste, maar dat had je ook snel weer opgelost.
(had er alleen last van als ik na haar ging rijden, terwijl ze op het oog, niets deed, alleen maar
rondtufte. Als ik dag later ging rijden, al geen last meer van als ik haar dan pas weer ging rijden.
Wat ze ermee deed geen idee, de instructie ook niet, zij was de enigste waarbij mijn paard die
reactie had. (heeft 5 jaar lang als manegelespaard gefungeerd))

Hengstigheid. Zou dat dus niet geheel uitsluiten in jouw geval. Nalaten kijken door dierenarts,
ook even laten opvoelen of ze geen afwijkingen aan haar geslachtsapparaat heeft.
Als medisch oke en als niet meer hengtig oke, dan moet je het daar zoeken.
Heb zelf een merrie, gelukkig niet veel last van hengtigheid, maar die ene dag.. dan kun je er nog geen B proef mee rijden.
Niet nageeflijk te rijden, niet te buigen, niet vooruit te branden (voor het been) (normaliter, geen probleem)
Zit ze overduidelijk niet lekker in haar vel. Is geaccepteerd feit, we kennen elkaar al langer.
Jij hebt haar pas 4 maand is ze bij jou al wel vaker hengstig geweest? En zo lang als nu?
Hoe gedroeg ze zich dan?
Overigens veraste ze me dit jaar ook, ze is nu langer dan 1 dag (met rijden merkbaar)hengstig :D
(kan zijn dat het het begin van het seizoen, was, mooi weer, dagen langer, buiten staan wei in etc.)

Succes, hopelijk is ze snel weer "de oude".