verzamelen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mek

verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:41

Paard moet ( meer) verzamelen!
Wat moet ik hierbij gaan voorstellen ?
Iemand nog tips om dit te verbeteren?

Niet goed verzamelen voorkomt stijfigheid? etc..

Alvast bedankt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:05

Verzameling houd zoveel in als dat het paard meer op het achterbeen komt, de rug blijft ontspannen en goed gebruikt terwijl het dier meer gewicht op zijn achterhand neemt. Hierdoor komt er minder gewicht op de voorhand en zal deze dus "vrijer" kunnen bewegen. :)

Niet goed "verzamelen" zal dus zoveel inhouden als dat het paard op de voorhand valt. Hierdoor zal hij zijn lichaam waarschijnlijk ook een stuk minder goed gaan gebruiken waardoor hij idd stijver kan worden. :)

Wat er precies mee bedoelt word hangt er ook een beetje van af in welke zin je het gebruikt. Een correct lopend paard hoeft nl niet per definitie zwaar verzameld te lopen... (iig niet de verzameling die jury's willen zien)

troi

Re: verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:03

Hoe je je paard beter verzameld hangt natuurlijk af van hoe je paard nu loopt en je huidige rijstijl. Wat je moet veranderen en hoeveel etc is toch echt het beste in te schatten in real live, ik zou je dus echt aanraden les te nemen.. Voor de levensduur van de rug van je paard is het wel echt verstandig om je paard niet constant op de voorhand te laten lopen..

90_m_arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:59

Inderdaad is het het beste om je iemand te laten helpen die je ook daadwerkelijk ziet rijden.
Maar ik krijg zelf de verzameling door veel overgangen en schijn-overgangen te rijden, zodat ie goed attent is op de hulpen.
Misschien werkt dit ook een beetje bij jou en je paard :)

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:15

Dank jullie wel voor jullie tips ect..

Ik leerde niks van mijn lestijd afgelopen keer..
Misschien ben ik beter af bij een ander! :)

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:31

O, ik vind dit een heel goed topic.
Ik wou eigenlijk een paar dingen weten nog..
Kan een paard nou last van zijn rug krijgen als je hem op de voorhand laat lopen?
Hoe merk je wanneer je paard verzameld loopt?
En hoe kan je zorgen dat je paard verzameld loopt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:07

Ja een paard kan (zal) daar last van krijgen. In de natuur lopen ze op de voorhand maar daar hoeven ze geen mensengewicht te dragen. Hoe je dat voelt? Ik voel dat de achterhand van mijn paard actief is en dat de rug ontspant. Ik voel dat ze "gaat zitten". :)

Hoe je daar voor kan zorgen: correct rijden en les nemen.

maaike2905

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:18

vergeet het galopwerk niet, veel tempowisselingen en volte sluiten en openen, daarmee zet je het paard goed op het binnenachterbeen, omdat in galop het binnenachterbeen het dragende been is zal het veel sterker worden.
denk er wel aan dat je dit links en rechts evenveel doet, anders ontwikkeld hij zich scheef en heb je weer een nieuw probleem.
verder is goede instructie natuurlijk wel heel erg belangrijk!

succes!

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:28

maaike2905 schreef:
en volte sluiten en openen

Wat bedoel je daar precies mee?

Groetjes Marlous

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:00

Kimberleeey schreef:
O, ik vind dit een heel goed topic.
Ik wou eigenlijk een paar dingen weten nog..
Kan een paard nou last van zijn rug krijgen als je hem op de voorhand laat lopen?
Hoe merk je wanneer je paard verzameld loopt?
En hoe kan je zorgen dat je paard verzameld loopt?

Alles hangt een beetje af van de omstandigheden waarin een paard op de voorhand loopt, als je een recreatieve ruiter bent en je laat je paard eigenlijk altijd aan een relatief lange teugel lopen dan zal dat paard uiteraard op de voorhand lopen maar op zich is dit niet zo'n probleem voor de rug. Wanneer een rug een paard op de voorhand rijdt door een verkeerde manier van rijden (te vast in de handen, etc...) dan krijg je een paard dat op de voorhand loopt en rug als het ware 'wegdrukt' en dit komt de spierontwikkeling in de rug niet ten goede.

Als een paard op de correcte manier in verzameling wordt gereden komt de achterhand mee onderin, naarmate de ouderdom kan die graad van verzameling verschillen, maar zoals eerder aangegeven kan een 4-jarig paard ook al in een relatieve verzameling lopen. De rug komt dan meer naar boven, de spieren ontwikkelen zich op correcte wijze en het paard is gemakkelijker uit te zitten. Het lijkt alsof het paard het paard meer op de achterhand gaat 'zitten' en dus meer schoudervrijheid krijgt en ruimer gaat bewegen. Bij een paard dat in correcte verzameling loopt is het belangrijk te weten dat die ruimte in de beweging zowel in het voorbeen als in het achterbeen te zien in.

Verzameling kan je vragen door middel van voorwaartsdrijvende hulpen die dan voldoende worden opgevangen door halve ophoudingen maar dit vraagt wel al een bepaald niveau, een beginnende ruiter kan een paard niet 'bewust' in verzameling rijden omdat het toch al een technische vaardigheid en er 'ruitergevoel' voor nodig is. Het is moeilijk te omschrijven want verzameling gaat hand in hand met zoveel zaken, ze moeten goed op de beenhulpen reageren maar ook de halve ophouden heel goed laten doorkomen, het vraagt ook concentratie en het paard moet ook fisiek in staat zijn om te verzamelen. Er zijn wel oefeningen die het 'verkrijgen' van de verzameling gemakkelijk zouden moeten maken, bv: schouderbinnenwaarts en tempowisselingen.

maaike2905

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:36

volte sluiten en openen--> beginnen op een grote volte, steeds kleiner rijden tot een doorsnee van ong. 10 meter en dan weer naar buiten drukken met je binnenbeen naar de grote volte.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:52

bij het sluiten of spiraalsgewijs verkleinen van de volte opletten dat je niet "kleiner stuurt" maar op zit en beenhulp de volte verkleint. Ook bij het vergroten, van je binnenbeen naar je begrenzende buitenteugel. Hiermee activeer je het binnenachterbeen (maakt het sterker op termijn) en leer je de eenzijdeige kuithulpen.
het verkleinen hoeft niet tot 10m doorsnede een iets groet volte kan ook als je paard z'n achterhand nog niet sterk genoeg is of te weinig evenwicht heeft. Het paard moet ten alle tijden in hetzelfde tempo kunnen blijven lopen (draf).
Andere oefeningen om het binnenachterbeen te activeren zijn, schijnovergangen, schakelen (tempowisselingen met behoud van tact), overgangen, schouderbinnenwaarts, wijken

Hoe je voelt of een paard verzameld is in de zin van compact, werkende over de rug met een goed dragende achterhand, hangt van paard tot paard af. in het algemeen kan je wel stellen datje op een paard dat z'n rug goed gebruikt en niet "uiteen valt" gemakkelijker kan doorzitten, de passen voelen over het algemeen rustiger aan meer gedragen dan wanneer een paard opspant en z'n rug wegdrukt.
Bij mijn jong paard bv voelt de eerste draf aan alsof ik niet snel genoeg kan lichtrijden om de beweging te volgen en begin ik te stuiteren als ik van been moet veranderen. Eenmaal ze haar rug loslaat en haar achterhand iets actiever onderin komt en dus langzaamaan meer gewicht draagt, voelen haar passen 10x rustiger aan terwijl de tact hetzelfde gebleven is en neemt zij me mee in haar beweging, lichtrijden kost geen moeite meer en het zweefmoment lijkt langer en de rug komt iets hoger en boller.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:14

Aha, bedankt voor de uitleg! :-)